Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Century schreef:Toch denk ik dat huurders in het algemeen in een stuk slechtere positie zitten dan woningbezitters, dus eigenlijk vind ik het niet zo heel erg.
Dammie schreef:Ik snap dat de gemeente geld nodig heeft, maar ik vind het oneerlijk dat zij zoveel meer moeten betalen voor voorzieningen waar ook huurders gebruik van maken.
Op landelijk niveau gaat dat op inkomen, dat is veel eerlijker.
Niet iedereen met een huis is rijk.
Dorine92 schreef:Century schreef:Toch denk ik dat huurders in het algemeen in een stuk slechtere positie zitten dan woningbezitters, dus eigenlijk vind ik het niet zo heel erg.
Ik weet het natuurlijk niet voor ieder individueel geval, maar als ik kijk naar de groep waarmee ik ben opgegroeid, hebben de huurders dit gewoon aan zichzelf te danken. Waar zij in hun hele jonge jaren gingen stappen en drinken, en op vakantie en altijd met de laatste mode mee, ging bij mij iedere cent op de spaarrekening. En nu ben ik lekker aan het stappen en op vakantie aan het gaan.
Ik weet niet of het per se eerlijk is om nu huizenbezitters te gaan pakken omdat die in een betere positie zitten
Dorine92 schreef:Das leuk terugkomen van vakantie. Een paar enveloppen met rekeningen, en beste ook.
In je eentje wonen is duur, maar ze maken het in mijn ogen nu wel heel bont. Vergeleken met 2021 is de WOZ waarde van mijn huis met 302% gestegen. Is dit normaal? Hebben meer mensen hier last van?
Het lijkt mij nogal een absurde gang van zaken
Renee schreef:In de vrije sector betaal je vaak gewoon dezelfde gemeentelijke belastingen (ook bepaald op de WOZ waarde van de woning) als woning eigenaren dan zit je als woning eigenaar er toch warmer bijDorine92 schreef:Ik weet het natuurlijk niet voor ieder individueel geval, maar als ik kijk naar de groep waarmee ik ben opgegroeid, hebben de huurders dit gewoon aan zichzelf te danken. Waar zij in hun hele jonge jaren gingen stappen en drinken, en op vakantie en altijd met de laatste mode mee, ging bij mij iedere cent op de spaarrekening. En nu ben ik lekker aan het stappen en op vakantie aan het gaan.
Ik weet niet of het per se eerlijk is om nu huizenbezitters te gaan pakken omdat die in een betere positie zitten
Het niet kunnen kopen van een woning hoeft helemaal niks te maken hebben met stappen en drinken. Vooroordelen op deze manier neerzetten over een situatie waar je duidelijk niet zelf in zit is niet zo netjes.
Nico12 schreef:Dorine92 schreef:Das leuk terugkomen van vakantie. Een paar enveloppen met rekeningen, en beste ook.
In je eentje wonen is duur, maar ze maken het in mijn ogen nu wel heel bont. Vergeleken met 2021 is de WOZ waarde van mijn huis met 302% gestegen. Is dit normaal? Hebben meer mensen hier last van?
Het lijkt mij nogal een absurde gang van zaken
Last van? Nee heerlijk.
De WOZ gestegen met 100.000 euro, dat kost mij extra 130 euro per jaar.
Maar het voordeel is dat de nieuwe periode hypotheek afsluiten, voor 20 jaren, mij 0,1 % minder kost. Hypotheek 400.000 dus minder 400 euro per jaar.
Het verhogen van de WOZ is dus 400 minus 130 is 270 euro per jaar goedkoper.
Of topic, de hypotheek kost 1.75 % voor 20 jaren dus 583 euro per maand. Geen einddatum hypotheek omdat het oude regeling is. Geen aflossing, dat is ook oude regeling. Statistisch is het onmogelijk, wegens leeftijd, die 20 jaar te halen.
Dorine92 schreef:Als je goed leest had ik mezelf al ingedekt tegen zulke reacties door te zeggen dat ik het niet voor ieder individueel geval weet
Ik reageerde op het onzinverhaal dat huiseigenaren er beter bij zouden zitten en dan het wel eerlijk was om hen dus die kosten te geven
Renee schreef:Dorine92 schreef:Als je goed leest had ik mezelf al ingedekt tegen zulke reacties door te zeggen dat ik het niet voor ieder individueel geval weet
Ik reageerde op het onzinverhaal dat huiseigenaren er beter bij zouden zitten en dan het wel eerlijk was om hen dus die kosten te geven
Ik lees goed. Maar ik vind het toch nodig om er op in te haken. Omdat er een grote groep huurders is die gewoon dezelfde kosten moeten op hoesten als woningeigenaren maar geen vermogen opbouwen vanuit het huis, mezelf incluis. Kopen is om andere redenen een paar jaar terug niet gelukt (werkgever wilde alleen een lege intentieverklaring afleveren, dit was een probleem voor de hypotheekverstrekker). Maar huren moet nu particulier. En ik ontvang gewoon dezelfde rekening van bijna 900 euro als buurtgenoten die wel woningeigenaar mogen zijn
En heel eerlijk ik gun iedereen lagere belastingen wat de woonsituatie ook is. Dus dat jij er in dit geval tegen aanloopt dat dit heel vervelend is dat snap ik. Ik probeer alleen te weerleggen dat huurders hier niks van begrijpenen het steekt natuurlijk om dan te lezen dat er een verband word gezocht tussen alcohol drinken en geen huis kunnen kopen.
Dorine92 schreef:Renee schreef:
Ik lees goed. Maar ik vind het toch nodig om er op in te haken. Omdat er een grote groep huurders is die gewoon dezelfde kosten moeten op hoesten als woningeigenaren maar geen vermogen opbouwen vanuit het huis, mezelf incluis. Kopen is om andere redenen een paar jaar terug niet gelukt (werkgever wilde alleen een lege intentieverklaring afleveren, dit was een probleem voor de hypotheekverstrekker). Maar huren moet nu particulier. En ik ontvang gewoon dezelfde rekening van bijna 900 euro als buurtgenoten die wel woningeigenaar mogen zijn
En heel eerlijk ik gun iedereen lagere belastingen wat de woonsituatie ook is. Dus dat jij er in dit geval tegen aanloopt dat dit heel vervelend is dat snap ik. Ik probeer alleen te weerleggen dat huurders hier niks van begrijpenen het steekt natuurlijk om dan te lezen dat er een verband word gezocht tussen alcohol drinken en geen huis kunnen kopen.
Je leest niet goed. Ik zeg dat in mijn omgeving mensen andere keuzes hebben gemaakt dan ik, en er nu daardoor ook anders bij zitten dan ik.. Dat jij het op jezelf betrekt moet je helemaal zelf weten maar dan moet je niet zielig doen dat ik zou suggereren dat jij een huurhuis hebt door alcoholgebruik![]()
Er wordt ook een verband gezocht tussen het kunnen kopen van een huis en dan maar geld zat hebben. Dat was waar ik op reageerde
Citaat:Citaat:
Toch denk ik dat huurders in het algemeen in een stuk slechtere positie zitten dan woningbezitters, dus eigenlijk vind ik het niet zo heel erg.
Ik weet het natuurlijk niet voor ieder individueel geval, maar als ik kijk naar de groep waarmee ik ben opgegroeid, hebben de huurders dit gewoon aan zichzelf te danken. Waar zij in hun hele jonge jaren gingen stappen en drinken, en op vakantie en altijd met de laatste mode mee, ging bij mij iedere cent op de spaarrekening. En nu ben ik lekker aan het stappen en op vakantie aan het gaan.
lovelyfiefy schreef:Als er via de website eerlijke WOZ uitkomt dat de WOZ waarde niet te hoog is.
Heeft het dan echt geen nut om bezwaar te maken?
Dat staat er namelijk ook bij vermeld.
Maar ik zit met een huis vol in verbouwing.
Dus ik vraag me af of de WOZ wel reeel is daarin.
Ik verwacht niet als het te koop gezet wordt nu dat ik er het bedrag van de WOZ voor krijg namelijk
Padoertje schreef:lovelyfiefy schreef:Als er via de website eerlijke WOZ uitkomt dat de WOZ waarde niet te hoog is.
Ik verwacht niet als het te koop gezet wordt nu dat ik er het bedrag van de WOZ voor krijg namelijk
Dan zou je de woning nu moeten laten taxeren of een online taxatie aanvragen. Je moet jezelf afvragen of de kosten die je daarvoor maakt, opwegen tegen die paar tientjes korting op je WOZ bepaling.
Edit: soms kan een hogere WOZ ook gunstig uitpakken. Mocht je meer willen lenen voor verbouwing aan je woning of verduurzamen, dan kun je er natuurlijk ook handig gebruik van maken.
lovelyfiefy schreef:Als er via de website eerlijke WOZ uitkomt dat de WOZ waarde niet te hoog is.
Janneke2 schreef:Citaat:
Het is toch niet te geloven...
'Huurders hebben het aan zichzelf te danken' (....)![]()
En de slotzin vind ik ook eh, apart. ('Heel bijzonder', sprak juf Ank...)
"Ik weet niet of het per se eerlijk is om nu huizenbezitters te gaan pakken omdat die in een betere positie zitten".
Ik vind 'pakken' tendentieus. Belasting betalen doen we allemaal en op verschillende manieren.
Één van principes hierbij is 'de zwaarste lasten op de sterkste schouders'. Wie een duur huis bezit, kamers kan verhuren en zo ongeveer per definitie kapitaal opbouwt, mag best zwaar belast worden.
(Mijn woz waarde 'begint met een 8'.)
Padoertje schreef:Dan zou je de woning nu moeten laten taxeren of een online taxatie aanvragen. Je moet jezelf afvragen of de kosten die je daarvoor maakt, opwegen tegen die paar tientjes korting op je WOZ bepaling.
_Lorette_ schreef:Bij het huis van mijn oma hebben we bezwaar aangetekend, omdat de binnenkant enorm gedateerd was en de vergelijking met dezelfde huizen in de straat oneerlijk was. Er is toen iemand binnen geweest en de woz-waarde is vervolgens behoorlijk bijgesteld.
Mijn broer heeft een stijging van meer dan 200%, maar dat is nog niet zo erg als het geval van de TS...
Citaat:Het is toch niet te geloven...
'Huurders hebben het aan zichzelf te danken' (....)![]()
En de slotzin vind ik ook eh, apart. ('Heel bijzonder', sprak juf Ank...)
"Ik weet niet of het per se eerlijk is om nu huizenbezitters te gaan pakken omdat die in een betere positie zitten".
Ik vind 'pakken' tendentieus. Belasting betalen doen we allemaal en op verschillende manieren.
Één van principes hierbij is 'de zwaarste lasten op de sterkste schouders'. Wie een duur huis bezit, kamers kan verhuren en zo ongeveer per definitie kapitaal opbouwt, mag best zwaar belast worden.
(Mijn woz waarde 'begint met een 8'.)