Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:01

maar hoeveel kuub gaat er bij jullie doorheen?

Hoekhuis 60 er jaren 1100m3 gas. Electriciteit teruggave vanwege zonnepanelen. Behalve woonkamers, nergens verwarming aan. De 1100m3 was verbruik 2021, tot nu toe (2022) minder dan de helft van het verbruik van 2021. dit door het warme weer.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 24-09-22 17:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Supervixen

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:05

560m3 is de voorspelling voor dit jaar. Tussenwoning uit de jaren 80, woonkamer die we verwarmen is 45m2. We koken ook op gas en zijn met zijn tweeën.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:18

Hoekhuis jaren 40 en afgelopen jaren was het rond of onder de 900m3. Dat was met thermostaat op 15 en af en toe naar 19 met alleen woonkamer verwarmen

Maar tot nu toe nog onder de 300m3 dit jaar en ik hoop het onder de 600m3 te houden.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:25

1428m³ per jaar wordt verwacht

Maar ons huis is deze zomer volledig geïsoleerd. Nieuw geïsoleerd dak, nieuwe zonnepanelen, muur en vloer isolatie, nieuwe kozijnen met de nieuwste ramen.
We hebben alle ramen dicht gedaan zodra het weer slechter werd, alleen op de badkamer en onze slaapkamer staat het raam open. En moet zeggen het is nogsteeds 21° binnen kachel staat op 17° maar ben benieuwd of we dat gaan halen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:38

1400 m3 in totaal verwacht ik dit jaar. Huis uit 1924. Hele dagen iemand thuis ivm volledig thuiswerken. Afgelopen winter overdag op 18,5 graden en 's avonds op 19,5 graden. S' nachts terug naar 15 graden. Het is in huis nu nog 19,5 graden zonder verwarming. Wil de verwarming eigenlijk uit houden tot november. Met een paar zonnige dagen per week blijft de warmte tot nu toe hangen. Het is een 2 onder 1 kap volledig over de lengte aan de zuidkant met meerdere grote ramen. Ik wil nu in de winter overdag ook op 15 graden en dan elektrisch kacheltje onder bureau om 's ochtends ter plekke te verwarmen en dan verder te redden met een dekentje over de benen. Misschien kunnen we het dan nog terugbrengen naar 1200 m3 om te besparen. In februari verwachten we een kindje en dan zullen we wel moeten stoken. Een pasgeboren baby vindt 20 graden toch wel prettig. Hopelijk vanaf maart weer veel zon.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:50

Hier de verwarming nog niet aangehad, ook nog niet nodig. Zitten in een zeer goed geisoleerd appartement op de begane grond.

Nu klopt onze thermostaat sowieso niet, dus voor de winter wil ik nog even een extra thermometer aanschaffen.

Hij geeft bijna altijd 21 graden aan, deze dagen nog steeds, maar ook tijdens de hittengolven afgelopen zomer. Nou daar zat natuurlijk wel wat verschil in qua temperatuur _O-

Hoop hem ook nog zo lang mogelijk uit te laten natuurlijk, nu is het nog prima, nooit echt koud binnen.

We hebben overigens een warmtepomp dus geen losse radiatoren, behalve in de badkamer.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:07

Iemand hier al de verwarming aan gehad? Het is hier nu steeds tussen de 16 en 18 graden en het gaat best prima!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:10

hier is het nog steeds 19/20 graden in de huiskamer, de cv staat nog op 12 graden. Helaas heb ik een super kouwelijke echtgenoot, dus erg lang zal ik dit niet vol kunnen houden.
Ik zweet me het apezuur bij 20 graden, voor mij is 16 graden het meest comfortabel (opvliegers).

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:23

Tot nu toe nog niks aangehad.
Wel koud, al geeft de thermostaat 18,5 tot 19,5 graad aan. :brr:

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:29

Hier nu 22 graden en nog geen kachel aan gehad, wel de zon op mijn raam nu 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:31

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:33

Hier gaat de verwarming niet aan voor de vakantie denk ik, dan zijn we daarna half oktober weer terug. Vorig jaar hebben we het weten te rekken tot november en daarna ging de CV kapot en hadden we half december pas weer een verwarmd huis.

Het is nu 18 graden bij ons, we hebben ook de ramen op de kiepstand staan. Als ik het koud krijg dan ga ik meestal even erop uit buiten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:43

OleJon schreef:
Het verbaasd me eerlijk gezegd dat mensen de verwarming in de badkamer aan hebben.
We hebben hem nooit aan, maar altijd het raam open zodat het wel kan ventileren/ opdrogen.
Voor die 10 minuten dat ik daar dagelijks ben is het niet de moeite.
Als het erg koud is hang ik mijn kleding over wand van de douche cabine en droog en kleed me daar in aan

Tja, niet iedereen is hetzelfde. Mijn badkamer zit midden in het huis dus geen raam aanwezig. En ik vertoef er flink wat tijd. Heerlijk voor het slapen een uurtje of langer in de jacuzzi met een mooi boek en een kopje thee. Dan is het wel zo fijn als het niet zo koud is.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:17

Hoekhuis uit 1973 en vorig jaar 740 m3 aan gas verbruikt.
Lachel staat op 16 graden maar het is meestal nog rond de 18 graden in huis.
Heb van de week dikke gordijnen opgehangen voor de keukendeur naar buiten en van de gang naar de keuken.
Scheelt hopelijk ook wat als deur open staat voor katten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:37

OleJon schreef:
Het verbaasd me eerlijk gezegd dat mensen de verwarming in de badkamer aan hebben.
We hebben hem nooit aan, maar altijd het raam open zodat het wel kan ventileren/ opdrogen.
Voor die 10 minuten dat ik daar dagelijks ben is het niet de moeite.
Als het erg koud is hang ik mijn kleding over wand van de douche cabine en droog en kleed me daar in aan

Wanneer wij de verwarming in de badkamer niet aan hebben, wordt het er echt heel koud en blijft het er enorm vochtig. De wind staat ook op het raam, dus als het regent, kan het raam niet open, want dan regent het in.

Daarom heb ik in de ochtend en de avond wel de verwarming aan. Is op onze bovenverdieping de enige verwarmde kamer, dus ook wel zo lekker om in een warme ruimte te kunnen aankleden en tandenpoetsen etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:42

Nog geen idee wat ons verbruik is. Huis is van 1913 en was eerst nooit iets aan gedaan. Wel alle kozijnen vervangen met HR++, maar nog niet overal isolatie af.
Er staat een aanbouw wel volledig geisoleerd.

We hadden eerst dag en nacht tarief, maar als we geen slimme meter namen, hield dat op. Meterkast moet nog verplaatst en verzwaard, dus dan zien we wel wat we doen.

Zijn van gas naar inductie gegaan. En hele oude koelkast is weg. Heb hele voorjaar tot nu geen droger gebruikt. Maar goed dat is electra.
Waar we gas minderen, stijgt de electra en die is ook duurder. We nemen nog wel zonnepanelen, maar hebben er veel meer nodig dan gepland.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:46

Verwarming staat uit. Koken wel op gas en vanaf vanavond hebben we een oudere droger. Verder geen vaatwasser oid. Koken doen we ook op gas.

Tussenwoning van ongeveer 120 m2 uit 1982. Redelijk geïsoleerd maar wel veel gaten en zo nog haha. Ons verbruik is geloof ik geschat op 1285 kuub gas. Wel met zonnepanelen.

Dus wij hopen onder die 1200 te blijven en tot er regelingen zijn willen wij niet stoken. Het schommelt hier nu tussen de 18 en 19 graden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:03

Relaxed schreef:
https://www.sikkom.nl/dont-believe-the- ... efficient/

Voor iedereen die bloempotkacheltjes aan het maken is, het werkt niet..

En het is nog link ook.

Heb een keer 8 waxinelichtjes op een schotel aangestoken. Kan je vertellen, de steekvlam tot het plafond was niet grappig. Laat staan als je het onder een kapje gaat opwarmen...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:18

Ze waarschuwen ook voor petroleumkachels, dat je een raam openhoudt.
Schijnen vroeger ook regelmatig ongelukken mee te zijn gebeurd.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 22:33

Wij verbruiken vorig jaar 855m3 gas.
Voor een vrijstaand huis is dat netjes. Wel alleen de woonkamer en de keuken. Verder verwarmen we niet.
Meestal op 19 graden en soms op 20.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:00

Relaxed schreef:
https://www.sikkom.nl/dont-believe-the- ... efficient/

Voor iedereen die bloempotkacheltjes aan het maken is, het werkt niet..

dat betwijfel ik, want een hele tijd geleden ben ik eens met een groepje een midweek met een huifkar met fjorden ervoor op pad geweest, en daar hadden ze als kachel dit systeem in de huifkar om warmte binnen te krijgen, en dat werkte wel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:08

Ik heb even gekeken, wij hebben vorig jaar 450m3 aan gas verbruikt. Ons huis is niet best geïsoleerd, de verwarming staat op 20 graden overdag en 18 in de nacht en met douchen en in bad gaan letten we niet op de klok. Het verbruik is erg laag bij ons. We hebben eerder het dubbele verbruikt maar sinds we een zuiniger cv ketel hebben geïnstalleerd is het verbruik echt sterk verminderd.

Ik ga niet verder bezuinigen want dan wordt het oncomfortabel in huis en die hete douche en lang warm bad heb ik gewoon echt nodig. Ons stroomverbruik gaat wel door het dak. Ik werk grotendeels vanuit huis en mijn man heeft zijn kantoor aan huis dus dat scheelt al. Ook houden we beiden van een goede game en een beetje game pc is een stroomvreter. Ik ben erg blij dat ik de komende twee jaar nog een vast contract heb. Ik zou met de huidige prijzen naar de €900 per maand gaan, nog wel betaalbaar maar gelukkig zou ik er niet mee zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:33

263kuub gas. Gezin van 4, twee onder 1 kap en een hoekwoning.

Wij hebben een houtkachel. Eentje die serieus alles goed kan verwarmen. Eens in de twee dagen even een avondje gang deur open zetten zodat de warmte naar boven komt is genoeg om het boven 18-19 graden te houden.
Beneden is het soms iets té heet :')

We hebben hem afgelopen drie weken misschien 3 keer aangehad. Zo maar even een blok hout erop, niet blijven stoken. Even de kou uit het huis halen voor nu.
Wij gebruiken onze cv (van 24 jaar :') alleen voor het warme water. We zitten er over te denken om daar een elektrische boiler voor te plaatsen en ons helemaal af te laten sluiten voor gas. Maar dat is nog even een gedachten. Ohja en we koken op inductie

Evt hebben we ook airco’s (die kunnen verwarmen) maargoed die staan bij ons niet voor de verwarming ivm de houtkachel. Maar puur voor de zomer.

We krijgen binnenkort boven rondom nieuw glas en kunstof kozijnen ben benieuwd wat dat nog doet

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:49

Hier een infrarood paneel boven de bank (heerlijk!) en een infrarood spiegel in de badkamer, c.v. staat uit. We gebruiken een klein confectorkacheltje op de kamer waar de was hangt te drogen, slaapkamersgeenverwarming. We gebruiken het nog maar net dus weet nog niet zo goed hoe het ten opzichte van gas is, volgend jaar krijgen we zonnepanelen dus dan moet het uit kunnen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 00:14

Vrijstaande kleine boerderij uit 1900. Altijd een windvanger.
Wel opnieuw geïsoleerd maar deels nog enkel glas. Het is een monumentaal pand dus lastig om te vervangen.

Wij verbruiken 1400 m3 gas en 2500 kwh stroom per jaar. 2 persoonshuishouden en de paarden bij huis. Douchen beide dagelijks.

Cv heb ik nu nog uit staan. Het is sinds vorige week zaterdag 17 graden geworden thuis (na de harde wind) en dat is het nog steeds. Helaas warmte het hier niet meer op door de zon omdat ik naast het bos woon en de zon achter de bomen zit ondertussen in deze tijd van het jaar.
Het is fris maar met sloffen en een plaid op de bank goed te doen.
Vorig jaar stond de CV het hele jaar door dag en nacht op 19 graden. Is prima te doen hier.

Wij betalen nu een maandtarief van € 318 met een variabel tarief. Per 1 oktober gaan de prijzen stijgen en is het advies € 668. Maar daar ga ik voorlopig even niet in mee.