Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:07

Ik had ook geen handschoenen aan :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:16

Gitana schreef:
Tooske schreef:
Ik ben het wel met Onali eens je betaalt toch ook gewoon om een beetje behaaglijk te zitten? Ik doe ook een dekentje hoor inde winter maar,ga echt niet in de kou zitten.

Ik bedoel, waarom zien mensen een dekentje en 3 vesten en een kruik et cetera als normaal, terwijl een jas als een no-go wordt gezien. Terwijl die juist daarvoor gemaakt is, om je warm te houden bij kou.
Je bent niet de enige die dit vindt hoor, ik hoor het heel vaak en ik vind het eigenlijk best raar dat mensen vaak wel genoeg jassen hebben, maar dat die alleen voor buiten gebruikt worden. Je hebt er ten slotte voor betaald en je hebt ze hangen, dan kan je ze toch ook gebruiken.

Ik kan er wel in komen dat dit voor sommigen ‘te ver’ gaat, maar waarom? Doe je dan je zelf niet te kort?

Omdat ik niet als Michelin mannetje wil leven? Een jas aan de gehele dag zit echt niet comfortabel.

Hier houdt ik het bij een vest, hooguit vest en kamerjas. Dan nog koud? Dan de petroleum kachel erbij.

Op de bank 1 dekbed, ga daar geen stapel dekbedden van maken.

Misschien dat ik nog een stoove big hug deken erbij wil kopen zodat de verwarming een halve graad lager kan.

Staat nu op 19,5 de officiële, maar meerdere losse thermometers geven dan 18,5 - 19 aan, dus de officiële is wat te positief.

Dus misschien terug naar 19, maar kouder ga ik echt niet doen, dan gaat mijn woongenot te ver omlaag.

Hetwaszoiets

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:40

Misschien een blonde vraag hoor, maar ik ben (net als de meeste denk ik) nu goed aan het bijhouden wat ik per dag/maand verbruik.

Nu heb ik de afgelopen 3 maanden maar 3 kubieke meter aan gas verbruikt per maand en zelfs de laatste maand maar 2. Toch staat er als maandbedrag om en nabij de 28 euro vermeld voor alleen gas.

Iemand die mij kan uitleggen waar dit bedrag waarschijnlijk uit opgebouwd is want ik begreep dat de gasprijs toch geen 14 euro per m2 is toch?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:43

Het is een gemiddeld bedrag over 12 maanden. Nu verbruik je weinig in de winter meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:44

Je betaald je geschatte jaarverbruik in 12 gelijke delen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:45

Heb afgelopen maand 46 euro uitgegeven aan gas en licht en mn maandbedrag is 159 euro dus heb voor de winter een dikke buffer :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 00:05

Hetwaszoiets schreef:
Misschien een blonde vraag hoor, maar ik ben (net als de meeste denk ik) nu goed aan het bijhouden wat ik per dag/maand verbruik.

Nu heb ik de afgelopen 3 maanden maar 3 kubieke meter aan gas verbruikt per maand en zelfs de laatste maand maar 2. Toch staat er als maandbedrag om en nabij de 28 euro vermeld voor alleen gas.

Iemand die mij kan uitleggen waar dit bedrag waarschijnlijk uit opgebouwd is want ik begreep dat de gasprijs toch geen 14 euro per m2 is toch?

Omdat je ook vastrecht betaald naast je verbruik. Dus voor de voorziening.
Dat is bij stroom ook zo en zal op je rekening staan. Bij mij staat het iig duidelijk vermeldt, ik betaal nu ook meer vastrecht, dan verbruik. In de winter is dat andersom.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 00:10

Hetwaszoiets schreef:

Jouw jaarbedrag wordt door 12 gedeeld zodat je iedere maand hetzelfde betaalt. Dus in de zomer doe je eigenlijk een soort van voorfinanciering voor de winter.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 00:18

En als ik een jas binnenshuis draag, wat moet ik dan buiten dragen? :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 00:27

Twee jassen! :D

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 01:12

Ja hier is er nog een... maandelijkse bedrag is per september verdubbeld... En dat terwijl ik juist giga veel terugkreeg omdat mijn verbruik zo laag is. dus gebeld natuurlijk. maar "het gas is heel duur geworden en die prijs gaat mogelijk nog stijgen, dus dat bouwen we alvast in."

heel fijn... not... nou had ik afgelopen winter dus al super zuinig geleefd dankzij mijn rolluiken. en aankomende winter ga ik dat weer doen. de verwarming in de winter niet hoger dan 16 graden zal het worden ben ik bang. dan maar een extra trui en dekentje.

Even volhouden en op de tanden bijten en dan hopelijk volgend jaar weer een hoop geld terug en een fatsoenlijker maandbedrag....

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 01:18

janderegelaa schreef:
Je kunt ook in beroep gaan. Bij Vattenfall mag ik gewoon een lager bedrag betalen als ik dat wil. Je kunt heel mooi aanvoeren dat dit is gemeten in de Corona tijd.

alleen loop je dan wel het risico aan het einde van je termijn toch een hoop terug te moeten betalen door de hoger geworden prijzen in deze onzekere tijden...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 01:57

nou mijn verhuurders bedrijf doet niks aan verduurzamen of onderhoud van hun woningen echt waardeloos. Bij mijn ouders in de wijk heeft een andere maatschappij wel zonnepanelen geplaast. wil graag op inductie gaan koken maar mijn stoppenkast komt uit de jaren 80 en die trekt dat niet..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 05:37

Onali schreef:
En als ik een jas binnenshuis draag, wat moet ik dan buiten dragen? :')

Je kunt beter een elektrische fleece deken kopen voor binnen. Echt heerlijk comfortabel.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 06:07

Misschien heb je nog een contract?
Had je deze voor een paar jaar afgesloten?
Hoe woon je?
Ben je nog op het gas aangesloten?

Gitana schreef:
cissy schreef:
Ik snap dus helemaal niet waarom ik nu eerst 600 terug krijg van Eneco over afgelopen jaar en nu van 200 naar 400 voorschot ga??
Ben denk ik te blond om dat te begrijpen :D

En ik snap niet waarom ik van een maandbedrag van 80 pm naar 60 pm ben gegaan. Ik klaag niet natuurlijk, maar als ik al die verhalen hoor en lees met torenhoge maandbedragen, snap ik niets van de mijne.
Hebben meer mensen dit? Misschien beetje offtopic wel

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 06:09

Vraag over een petroleumkachel is dat nou wel of niet slecht voor je gezondheid?
En waar koopje schone of goede petroleum?

Ik heb ook een 5 jarige dochter dus voordat ik dit wil gaan aanschaffen....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 06:11

LvdO schreef:
Ja hier is er nog een... maandelijkse bedrag is per september verdubbeld... En dat terwijl ik juist giga veel terugkreeg omdat mijn verbruik zo laag is. dus gebeld natuurlijk. maar "het gas is heel duur geworden en die prijs gaat mogelijk nog stijgen, dus dat bouwen we alvast in."

heel fijn... not... nou had ik afgelopen winter dus al super zuinig geleefd dankzij mijn rolluiken. en aankomende winter ga ik dat weer doen. de verwarming in de winter niet hoger dan 16 graden zal het worden ben ik bang. dan maar een extra trui en dekentje.

Even volhouden en op de tanden bijten en dan hopelijk volgend jaar weer een hoop geld terug en een fatsoenlijker maandbedrag....

Ik ben er ook bang voor. Jaren vaste klant bij budgetenergie maar nu is mijn vaste contract toch echt afgelopen in november. Ik lees dat ze geen nieuwe vaste contracten meer geven en dat je over gaat naar variabel zonder je termijnbedrag aan te kunnen passen... heb dit jaar juist zo lekker veel geld terug gekregen van ze. -O-

Zit daarom ook te twijfelen of we na jaren toch gaan overstappen of niet. Pest is dat ik in een huurwoning zit (flat, boven op de hoek) en de voorkant bagger geïsoleerd is. Als er dan een oosterwind op staat verkleum je daar zonder kachel (keuken, badkamer en derde slaapkamer die als bijkeuken dienst doet).

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:08

Ik las gordijnen tot de grond, niet doen, je houdt ermee ook de warmte van je radiatoren erachter, isolatie achter de verwarmingsplaten ( geloof 25meter voor 25 euro bij de praxis ) en de gordijnen iets langer dan je vensterbank en dan op je vensterbank leggen, dan hou je de warmte binnen.
En petroleumkachels, leuk, maar voor petroleum betaal je nuook meer dan 2 euro de liter, een kan van 20 liter is 50 euro..
Investeer in een inverter, die aanschafkosten heb je er zo uit.
Nigmaals, koope een elektrische deken voor onder je voeten

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:20

Heeft iemand nog tips voor een goede elektrische kachel?
We twijfelen tussen een elektrische kachel en petroleum kachel. Hier ook een heel slecht geïsoleerd huurhuis helaas.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:37

amand0 schreef:
Heeft iemand nog tips voor een goede elektrische kachel?
We twijfelen tussen een elektrische kachel en petroleum kachel. Hier ook een heel slecht geïsoleerd huurhuis helaas.

Wij hebben een convector kachel gekocht in het voorjaar al, was niet duur , wel voor een klein kamertje hoor. Ze zijn er in verschillende formaten.

Wat een drama's hoor ik bij sommige mensen, vreselijk. Ik hoop dat het kabinet met redelijke oplossingen komen voor mensen.

Wij verbruiken niet veel omdat wij een houtkachel hebben en zonnepanelen inmiddels, wij krijgen (vooralsnog) veel terug dit jaar.

Iedereen sterkte die het hard treft.

Misschien komen er wel goede/mooie ideeen uit deze ellende

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:43

Wij koken elektrisch, dus gebruiken gas alleen voor verwarmen van het huis en van warm water. Nu in de zomer is ons gas verbruik echt bijna minimaal. Huis verwarmen hoeft nu niet natuurlijk, thermostaat staat op 15graden, maar daar komt hij nooit. Dus het enige wat hij nu moet doen, is warm water maken voor douchen etc. Dat was vorige maand 15 kuub gas. Maar in de winter zitten we op ruim 350 kuub. Dat is echt niet best! Mijn conclusie is: korter douchen is echt niet de oplossing, zorgen dat je huis warmer blijft wel.
Ik heb sinds dit jaar zo’n infraroodplaat onder mijn bureau en een thermostaatstekker daarbij, dus hij gaat alleen aan als hij onder een bepaalde temperatuur komt.
Dan hoeven we als ik thuis werk dus niet het hele huis warm te stoken, maar is de plek waar ik werk, heerlijk comfortabel.
We gaan voor komende winter toch ook eens kijken of we meer op hout kunnen stoken. We hebben namelijk wel een haard en hout, maar ik doe dat niet zo vaak.

Verder zijn er al veel tips gegeven over isoleren etc, ik zou je aanraden echt daar naar te gaan kijken, waar je grootste problemen zitten qua warmte verlies. En voor je vochtprobleem echt kijken naar een andere optie dan stoken.

Succes, want die gasrekening is wel echt heel heftig hè.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:48

Hetwaszoiets schreef:

Bijhouden verbruik: je kunt dat gratis laten doen door enelogic. Loopt wel dag achter of continue bijhouden maar dan youless extra nodig kost eenmalig 75.
Hou het verbruik electra per seconde bij. Gas per 15 minuten.

Helaas kan deze site nog niet correct salderen, daar werken ze aan.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:10

Een houtkachel
Kaarsen aan
Gordijnen dicht
Bij de sport of op werk douchen
Geitenwollen sokken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:21

Sanet schreef:
We gaan voor komende winter toch ook eens kijken of we meer op hout kunnen stoken. We hebben namelijk wel een haard en hout, maar ik doe dat niet zo vaak.

Dat zou ik dus niet doen, met een open haard verlies je minimaal 80 procent van de warmte.
Wij hebben een aantal jaar geleden de open haard omgebouwd zodat we een houtkachel konden aansluiten. Flexibele pijp in het rookkanaal en perliet er omheem, maakte ook meteen dat we veel minder tocht hadden vanuit dat rookkanaal. Met de houtkachel stookte je de woonkamer dan in no time heerlijk comfortabel.
Inmiddels is dat er ook uit, wij maken de overstap naar een massakachel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:47

Achterom schreef:
Sanet schreef:

Dat zou ik dus niet doen, met een open haard verlies je minimaal 80 procent van de warmte.
Wij hebben een aantal jaar geleden de open haard omgebouwd zodat we een houtkachel konden aansluiten. Flexibele pijp in het rookkanaal en perliet er omheem, maakte ook meteen dat we veel minder tocht hadden vanuit dat rookkanaal. Met de houtkachel stookte je de woonkamer dan in no time heerlijk comfortabel.
Inmiddels is dat er ook uit, wij maken de overstap naar een massakachel.

Terminologie dingetje denk ik (of ik weet gewoon niet goed hoe je het ding moet noemen). Wij hebben een haard, waar hout in kan, met een raampje ervoor die dicht kan en een speciaal systeem waarmee hij de warme lucht de woonkamer in blaast. Dus niet een open-open haard, maar alleen een haard? Geen idee. Hout, branden, warm. Dat :D

Enniewees, niet interessant voor TS :)