verootjoo schreef:Maar 2x per week is echt heel veel. Wij hebben ook veel grote bomen aan onze tuin staan, maar ga pas sproeien als het echt slap hangt. Gras wat een beetje verdort komt bij de eerste regenbui weer op. Planten in de volle grond gaan echt niet gauw dood. Hoe meer je ze sproeit, hoe minder diep ook de wortels gaan, hoe minder je ze sproeit, hoe dieper ze wortelen en hoe beter ze bestand zijn tegen droogte.
Waarom niet? Ik wil geen gras wat na de regen bijtrekt, ik wil een groen gazon, een bloeiende tuin, ook met warmte en 1 jarigen.
Ik sproei met grondwater, heb speciaal pop up sproeiers in de tuin voor het bewateren, sproeien meerdere uren achter elkaar zodat er voldoende water op komt om geen luchtwortels te vormen in het gras.
Een heleboel vogels/insecten en andere dieren profiteren van ons sproeigedrag.
Als we geen grondwater hadden om te sproeien, dan had ik het anders opgelost. Maar ik snap niet waarom dit een probleem is. Het is maar een paar weken per jaar zo warm in NL, met zo weinig neerslag, dat het nodig is om 2x per week te sproeien in mijn beleving. Morgen krijgen we regen, dus gisteren is hier gesproeid, de rest van de week laat ik het, mocht het donderdag toch niet regenen, tja dan sproei ik het weekend wel weer.