Wat is jullie waterverbruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Re: Wat is jullie waterverbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:09

Vorig jaar 116 m3 voor 2,5 persoon (kind dat om de week bij ons is :+ ). We hebben in 2021 de tuin opnieuw aangelegd en hebben daardoor meer gesproeid dan anders. Inmiddels hebben we een IBC-vat als regenton waardoor we voor de tuin nu nauwelijks meer drinkwater gebruiken. Verder gaan we niet bewust zuinig om met water, maar we zijn (naar mijn idee dan) ook geen verspillers.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:20

hmmm ik zie dat wij wel (weer ergens mee) heel hoog zitten... 231m3 voor 4 personen, sproeien en de paarden gaan met grondwater

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:10

In 2021 had ik 96m3
in 2020 had ik 84m3
en in 2019 had ik 83m3

Weet niet precies waar de plotselinge stijging tussen 2020 en 2021 vandaan gekomen is.
Denk dat we de tuin meer water gegeven hebben ivm een aantal nieuwe planten.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:53

Ik heb een eenpersoonshuishouden met een vriend die regelmatig blijft slapen, twee poezen en een kleine tuin + dakterras met plantenbakken.

Mijn verbruik is ongeveer 14 kuub per jaar. Zelfs met het om de dag sproeien van de tuin. Heb wel een regenton, maar die is op dit moment zo goed als leeg.

Ik douche zo'n drie keer per week na het sporten. Aan haar en lijf nat - uit - shampoo, inzepen, scheren - kort aan om af te spoelen en de douche na te spoelen en weer uit. Elke ochtend even met wat water uit de kraan mijn gezicht en oksels schoon maken.

Wasmachine draait ongeveer één keer per week (Siemens IQ500 uit 2016). Alleen als hij vol is. En dan donker, kleur en wit gescheiden. Meestal kleur-zwart-kleur-wit

Vaatwasser (Bosch silence plus uit 2016) nog minder. Een glas gebruik ik de hele dag, ontbijtbord gebruik ik ook meer dan eens als er enkel kruimels op liggen.
Ik laat de kraan niet doorlopen bij het tandenpoetsen of het afwassen van de pannen of messen.

Planten in huis krijgen bij voorkeur regenwater. Maar als dat niet lukt, dan gewoon kraanwater.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:44

Roodvos schreef:
Je weet waarschijnlijk wel hoe lang je (ongeveer) moet bijvullen voor de paarden? Misschien is een watertimer/irrigatieklok iets voor je?

Ja klopt. Het is ook de bedoeling om er een automatische drinkbak van te maken. Dan vergeet ik die kraan ook niet meer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:27

Setteli schreef:
Roodvos schreef:
Je weet waarschijnlijk wel hoe lang je (ongeveer) moet bijvullen voor de paarden? Misschien is een watertimer/irrigatieklok iets voor je?

Ja klopt. Het is ook de bedoeling om er een automatische drinkbak van te maken. Dan vergeet ik die kraan ook niet meer

Dat is echt fijn.
En ook niet steeds van die vieze kuipen waar je het water dan weer van weggooit. Even borsteltje door de automatische bak. Schoon met amper verspilling.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:07

Als ik dit zo volg, doen wij het nog niet zo slecht :)

45m³ per jaar voor 2 volwassenen.

We hebben wel een regenwaterput die we gebruiken voor de toiletten, wasmachine voor de dieren en deels buiten.
Verder voor de paarden hebben we ibc vaten om regenwater op te vangen, dus die krijgen bijna het hele jaar door regenwater.

Gewoon water wordt gebruikt voor:
-douchen, nooit extreem lang 5x per week 2 personen
-poetsen
-koken
-vaatwas, 2 a 3 x per week
-ibc vaten uitwassen en paarden afspuiten
-wasmachine voor ons, 2 a 3 x per week
-waterontharder verbruikt ook wel extra water

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:37

Toevallig kreeg ik net bericht van Vitens of ik de meterstanden door wilde geven voor de jaarafrekening.

245 m3.. meer als vorig jaar toen 215 m2.

Wij zijn met 2 personen. Douchen of gaan elke dag beide in bad. Vaatwasser staat dagelijks aan. Wasmachine 3 keer per week.
3 paarden aan huis en voor de wei wordt een grote 500 liter bak gevuld 1x per 2 weken in de zomer.
Sproeien in de zomermaanden toch minimaal 2 a 3 keer per week (aantal uren) en hebben ook een druppelslang in de haag liggen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:40

Luxorvalkje schreef:
Ik heb een eenpersoonshuishouden met een vriend die regelmatig blijft slapen, twee poezen en een kleine tuin + dakterras met plantenbakken.

Mijn verbruik is ongeveer 14 kuub per jaar. Zelfs met het om de dag sproeien van de tuin. Heb wel een regenton, maar die is op dit moment zo goed als leeg.

Ik douche zo'n drie keer per week na het sporten. Aan haar en lijf nat - uit - shampoo, inzepen, scheren - kort aan om af te spoelen en de douche na te spoelen en weer uit. Elke ochtend even met wat water uit de kraan mijn gezicht en oksels schoon maken.

Wasmachine draait ongeveer één keer per week (Siemens IQ500 uit 2016). Alleen als hij vol is. En dan donker, kleur en wit gescheiden. Meestal kleur-zwart-kleur-wit

Vaatwasser (Bosch silence plus uit 2016) nog minder. Een glas gebruik ik de hele dag, ontbijtbord gebruik ik ook meer dan eens als er enkel kruimels op liggen.
Ik laat de kraan niet doorlopen bij het tandenpoetsen of het afwassen van de pannen of messen.

Planten in huis krijgen bij voorkeur regenwater. Maar als dat niet lukt, dan gewoon kraanwater.

Ik kan het echt bijna niet geloven. Ook maar 1 was per week. 1 was is gewoon al je bed wekelijks verschonen. Dan nog handdoeken, keukendoeken, etc. Dan kleding. Heb je dan maar 1x per maand een witte was? Echt ik kom echt hoger. Ik gebruik mijn shirt overdag ook al met paardrijden. Dan moet het echt in de was. Rijbroek soms paar dagen. Afhankelijk van het weer en hoe vies ie wordt. Als ik alles sorteer op wassoort kom ik echt wel op 5-6 wassen per week met 2,5 personen. Om de week zoon van mij erbij. Reken ik de kids van mn vriend om het weekend niet mee. Daar gaat de vieze was mee terug in de tas.

Ik zou weleens les willen hebben met wat minder kan.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:52

Ik denk dat de was-standaarden van mensen dan ook wel anders kunnen liggen :D Ik was m'n beddengoed elke 2 weken en handdoek 1x per week ongeveer. Maar ik douche dan ook maar 3x per week, elke dag is helemaal niet nodig als je niet excessief veel doet bijvoorbeeld. Ik hoor ook wel eens dat mensen een handdoek maar één keer gebruiken, elke dag een andere theedoek oid pakken, of kleren meteen in de was gooien. Dan gaat het inderdaad wel hard.
Ik zal morgen mijn verbruik eens opzoeken, ben eigenlijk wel benieuwd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:55

Hier zo rond de 75m3, 1 persoon maar grote tuin en 4 paarden.
Verleden jaar ving ik nog regenwater op maar die is bij de verbouwing voorlopig komen te vervallen. Dat gaat wel paar m3 schelen ben ik bang.

Handoek meer dan 1 x gebruiken Lynnepinny? Daar moet ik toch even niet ontdekken. Hoe onthou je waar je je kont mee afgedroogd hebt om te voorkomen dat je de dag daarna dit deel van de handoek gebruikt voor je gezicht.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:02

Als het goed is heb je die zojuist schoongemaakt, toch? Ik ben niet zo heel erg vies van mezelf, daar heb ik geen moeite mee :o

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:13

Heel persoonlijk. En super raar om op te schrijven.

Ik gebruik echt handdoeken en geen badlakens. En dan gebruik ik er een voor mijn bovenkant. Na twee keer bovenkant gebruik ik hem twee keer voor de onderkant. (Dus twee handdoeken in gebruik). Max twee per week in de was

In principe ben ik schoon. Dus niet echt problemen mee. Op dit moment kan ik maar af en toe paardrijden door mijn financiële omstandigheden. Dat scheelt natuurlijk ook was. Meestal draag ik dan gewoon het shirt dat ik die dag aan had. Dus geen extra was.

Lakens hangt er vanaf hoe warm het is en hoe vaak ik erin geslapen heb. En of mijn vriend blijft slapen, of dat ik een keer daar slaap. Maar niet perse elke week. Ik slaap wel de ene keer aan de ene kant van mijn bed, en dan aan de andere vanwege de matrassen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:24

In 2021 516 kuub zag ik net, in 2020 overigens 800+
Ik verwacht in 2022 nog wel wat lager weer. Veel waterbesparende zaken aangeschaft en geïnstalleerd.

Gezin van 5, maar vaak gasten etc + 2 honden, 10+ paarden aan huis en groot zwembad (die moest vorig jaar geheel opnieuw gevuld, gzd dit jaar niet weer).
2021 was in onze regio geen droge zomer, erg veel water gevallen zelfs. Dit jaar wel veel droger.
Sproeien planten/bomen zo veel mogelijk uit de citerne, paarden/honden drinken wel kraanwater maar nu uit automatische bakken.

Douchen dagelijks, was draait ook wel dagelijks. Vaatwasser staat vaker stil dan actief ivm defect overigens.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:45

Tierania_ schreef:
Toevallig kreeg ik net bericht van Vitens of ik de meterstanden door wilde geven voor de jaarafrekening.

245 m3.. meer als vorig jaar toen 215 m2.

Wij zijn met 2 personen. Douchen of gaan elke dag beide in bad. Vaatwasser staat dagelijks aan. Wasmachine 3 keer per week.
3 paarden aan huis en voor de wei wordt een grote 500 liter bak gevuld 1x per 2 weken in de zomer.
Sproeien in de zomermaanden toch minimaal 2 a 3 keer per week (aantal uren) en hebben ook een druppelslang in de haag liggen.

Kunnen jullie geen bron laten boren? Dat gaat zo gigantisch veel schelen.

Kraanwater wordt door de hete zomers steeds schaarser. Ik verwacht eigenlijk een sproeiverbod met kraanwater, met enige regelmaat in de zomer. Is natuurlijk koffiedik kijken, maar het zal me zeer verbazen als dit niet er door komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:02

Waarom sproeien sommigen zoveel :?
Wij hebben een best grote tuin, veel planten en bomen, en heb dit jaar ongeveer 2 keer een half uur in totaal water gesproeid omdat het helemaal slap hing. Verder kan onze tuin prima de zomer overleven.
2-3x per week vind ik echt zwaar overdreven en enorm zonde van het water.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:15

38 kuub voor 1 persoon. Moet zeggen dat ik gek ben op wassen, heb zelfs 2 wasmachines zodat ik paardenzooi (dekjes, vliegenmaskers, beschermers etc) ook kan wassen thuis. Van mn eigen heb ik ook 2 a 3 wasjes per week, was om de week mn beddengoed dus dat is dan weer een extra wasje. Verder ben ik veel thuis, probeer elke dag te douchen.

Edit: het was 38 ipv 48 :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:35

verootjoo schreef:
Waarom sproeien sommigen zoveel :?
Wij hebben een best grote tuin, veel planten en bomen, en heb dit jaar ongeveer 2 keer een half uur in totaal water gesproeid omdat het helemaal slap hing. Verder kan onze tuin prima de zomer overleven.
2-3x per week vind ik echt zwaar overdreven en enorm zonde van het water.

Wij sproeien met deze warmte ook 2x per week, wonen aan het bos en de grote bomen in onze voortuin zorgen er voor dat onze tuin te weinig water krijgt. Dus als wij niet sproeien, heb ik dode planten en dood gras.
Wel hebben wij een grondwaterbron en het geluk dat we super schoon grondwater hebben. Dus voor ons is dit prima.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:37

Ik zit op 20 a 21 kuub in mijn eentje in een appartement.

Het verschil loopt behoorlijk op tussen iedere dag douchen en om de dag of de mensen die 5 minuten hanteren en degene die 10 minuten hanteren.
Ik kom 6L per minuut tegen voor een normale douche. dus als jij iedere week in totaal 5 minuten langer doucht dan een ander is je verbruik al 1.5 kuub hoger.

Voor een wasmachine heb ik gekeken naar de mijne. Die is van vorig jaar en een heeft een verbruik van 45L per wasbeurt. Dus een wasbeurt meer per week kost ook 2.5 kuub per jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:37

Maar 2x per week is echt heel veel. Wij hebben ook veel grote bomen aan onze tuin staan, maar ga pas sproeien als het echt slap hangt. Gras wat een beetje verdort komt bij de eerste regenbui weer op. Planten in de volle grond gaan echt niet gauw dood. Hoe meer je ze sproeit, hoe minder diep ook de wortels gaan, hoe minder je ze sproeit, hoe dieper ze wortelen en hoe beter ze bestand zijn tegen droogte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:39

Als ik met dit weer de border niet om de dag water geef ligt het echt erg plat.
Gras is dor en bruin, dat sproeien we niet, dat trekt in de herfst wel weer bij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:58

verootjoo schreef:
Maar 2x per week is echt heel veel. Wij hebben ook veel grote bomen aan onze tuin staan, maar ga pas sproeien als het echt slap hangt. Gras wat een beetje verdort komt bij de eerste regenbui weer op. Planten in de volle grond gaan echt niet gauw dood. Hoe meer je ze sproeit, hoe minder diep ook de wortels gaan, hoe minder je ze sproeit, hoe dieper ze wortelen en hoe beter ze bestand zijn tegen droogte.

Waarom niet? Ik wil geen gras wat na de regen bijtrekt, ik wil een groen gazon, een bloeiende tuin, ook met warmte en 1 jarigen.
Ik sproei met grondwater, heb speciaal pop up sproeiers in de tuin voor het bewateren, sproeien meerdere uren achter elkaar zodat er voldoende water op komt om geen luchtwortels te vormen in het gras.
Een heleboel vogels/insecten en andere dieren profiteren van ons sproeigedrag.

Als we geen grondwater hadden om te sproeien, dan had ik het anders opgelost. Maar ik snap niet waarom dit een probleem is. Het is maar een paar weken per jaar zo warm in NL, met zo weinig neerslag, dat het nodig is om 2x per week te sproeien in mijn beleving. Morgen krijgen we regen, dus gisteren is hier gesproeid, de rest van de week laat ik het, mocht het donderdag toch niet regenen, tja dan sproei ik het weekend wel weer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:04

Waarom niet? Misschien omdat we best een groot watertekort hebben en het grondwaterpeil steeds verder zakt en dat best een probleem vormt en steeds groter wordt :o
Zou een reden kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:05

MarliesV schreef:
verootjoo schreef:

Waarom niet? Ik wil geen gras wat na de regen bijtrekt, ik wil een groen gazon, een bloeiende tuin, ook met warmte en 1 jarigen.
Ik sproei met grondwater, heb speciaal pop up sproeiers in de tuin voor het bewateren, sproeien meerdere uren achter elkaar zodat er voldoende water op komt om geen luchtwortels te vormen in het gras.
Een heleboel vogels/insecten en andere dieren profiteren van ons sproeigedrag.

Als we geen grondwater hadden om te sproeien, dan had ik het anders opgelost. Maar ik snap niet waarom dit een probleem is. Het is maar een paar weken per jaar zo warm in NL, met zo weinig neerslag, dat het nodig is om 2x per week te sproeien in mijn beleving. Morgen krijgen we regen, dus gisteren is hier gesproeid, de rest van de week laat ik het, mocht het donderdag toch niet regenen, tja dan sproei ik het weekend wel weer.

Ik wil ik wil ik wil.....

De waterstanden zijn enorm laag in Nederland met alle problemen van dien. Ook drinkwater wordt een steeds groter probleem en voldoende water uit de kraan gaat in de toekomst steeds minder normaal worde

Maar stel je voor dat je gazonnetje niet groen is....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 11:07

verootjoo schreef:
Waarom niet? Misschien omdat we best een groot watertekort hebben en het grondwaterpeil steeds verder zakt en dat best een probleem vormt en steeds groter wordt :o
Zou een reden kunnen zijn.

Dit dus. En helaas is het niet meer enkele weken dat het zo warm en droog is in Nederland. Dit is structureel aan het worden tussen april en september.
Als ik zie hoeveel gazonnetjes er hier in de buurt gesproeid worden die er groen bijliggen dan vermoed ik dat er binnenkort een keer een sproeiverbod gaat komen zoals je dat in andere landen ook vaak hebt.