Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Roodvos schreef:Je weet waarschijnlijk wel hoe lang je (ongeveer) moet bijvullen voor de paarden? Misschien is een watertimer/irrigatieklok iets voor je?
Setteli schreef:Roodvos schreef:Je weet waarschijnlijk wel hoe lang je (ongeveer) moet bijvullen voor de paarden? Misschien is een watertimer/irrigatieklok iets voor je?
Ja klopt. Het is ook de bedoeling om er een automatische drinkbak van te maken. Dan vergeet ik die kraan ook niet meer
Luxorvalkje schreef:Ik heb een eenpersoonshuishouden met een vriend die regelmatig blijft slapen, twee poezen en een kleine tuin + dakterras met plantenbakken.
Mijn verbruik is ongeveer 14 kuub per jaar. Zelfs met het om de dag sproeien van de tuin. Heb wel een regenton, maar die is op dit moment zo goed als leeg.
Ik douche zo'n drie keer per week na het sporten. Aan haar en lijf nat - uit - shampoo, inzepen, scheren - kort aan om af te spoelen en de douche na te spoelen en weer uit. Elke ochtend even met wat water uit de kraan mijn gezicht en oksels schoon maken.
Wasmachine draait ongeveer één keer per week (Siemens IQ500 uit 2016). Alleen als hij vol is. En dan donker, kleur en wit gescheiden. Meestal kleur-zwart-kleur-wit
Vaatwasser (Bosch silence plus uit 2016) nog minder. Een glas gebruik ik de hele dag, ontbijtbord gebruik ik ook meer dan eens als er enkel kruimels op liggen.
Ik laat de kraan niet doorlopen bij het tandenpoetsen of het afwassen van de pannen of messen.
Planten in huis krijgen bij voorkeur regenwater. Maar als dat niet lukt, dan gewoon kraanwater.
Tierania_ schreef:Toevallig kreeg ik net bericht van Vitens of ik de meterstanden door wilde geven voor de jaarafrekening.
245 m3.. meer als vorig jaar toen 215 m2.
Wij zijn met 2 personen. Douchen of gaan elke dag beide in bad. Vaatwasser staat dagelijks aan. Wasmachine 3 keer per week.
3 paarden aan huis en voor de wei wordt een grote 500 liter bak gevuld 1x per 2 weken in de zomer.
Sproeien in de zomermaanden toch minimaal 2 a 3 keer per week (aantal uren) en hebben ook een druppelslang in de haag liggen.
verootjoo schreef:Waarom sproeien sommigen zoveel
Wij hebben een best grote tuin, veel planten en bomen, en heb dit jaar ongeveer 2 keer een half uur in totaal water gesproeid omdat het helemaal slap hing. Verder kan onze tuin prima de zomer overleven.
2-3x per week vind ik echt zwaar overdreven en enorm zonde van het water.
verootjoo schreef:Maar 2x per week is echt heel veel. Wij hebben ook veel grote bomen aan onze tuin staan, maar ga pas sproeien als het echt slap hangt. Gras wat een beetje verdort komt bij de eerste regenbui weer op. Planten in de volle grond gaan echt niet gauw dood. Hoe meer je ze sproeit, hoe minder diep ook de wortels gaan, hoe minder je ze sproeit, hoe dieper ze wortelen en hoe beter ze bestand zijn tegen droogte.
MarliesV schreef:verootjoo schreef:Maar 2x per week is echt heel veel. Wij hebben ook veel grote bomen aan onze tuin staan, maar ga pas sproeien als het echt slap hangt. Gras wat een beetje verdort komt bij de eerste regenbui weer op. Planten in de volle grond gaan echt niet gauw dood. Hoe meer je ze sproeit, hoe minder diep ook de wortels gaan, hoe minder je ze sproeit, hoe dieper ze wortelen en hoe beter ze bestand zijn tegen droogte.
Waarom niet? Ik wil geen gras wat na de regen bijtrekt, ik wil een groen gazon, een bloeiende tuin, ook met warmte en 1 jarigen.
Ik sproei met grondwater, heb speciaal pop up sproeiers in de tuin voor het bewateren, sproeien meerdere uren achter elkaar zodat er voldoende water op komt om geen luchtwortels te vormen in het gras.
Een heleboel vogels/insecten en andere dieren profiteren van ons sproeigedrag.
Als we geen grondwater hadden om te sproeien, dan had ik het anders opgelost. Maar ik snap niet waarom dit een probleem is. Het is maar een paar weken per jaar zo warm in NL, met zo weinig neerslag, dat het nodig is om 2x per week te sproeien in mijn beleving. Morgen krijgen we regen, dus gisteren is hier gesproeid, de rest van de week laat ik het, mocht het donderdag toch niet regenen, tja dan sproei ik het weekend wel weer.
verootjoo schreef:Waarom niet? Misschien omdat we best een groot watertekort hebben en het grondwaterpeil steeds verder zakt en dat best een probleem vormt en steeds groter wordt![]()
Zou een reden kunnen zijn.