Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 11:45

Roodvos schreef:
In het kader van de flexibiliteit en klimrekken, ik kwam tomatenspiralen tegen:
(voorbeeld) https://www.welkoop.nl/tomatenspiraal-1 ... n-_1173588
In de lengtes van ca. 150 - 200, per 1 of per 10, van 3 - 80 euro. Kortom, even zoeken dus als het je wat lijkt.

Dat zijn al mooie tomatenplantjes Judith. Mijn stekjes zijn net 2-3 cm. Die hebben nog wel wat te gaan. Weet niet of dat nog wat wordt dit jaar.

Die gebruikt mijn zus idd! En die bindt de tomaten op tegen het dak van de kas met touw. Is ook echt heel handig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:10

Ik heb niet alles gelezen maar ik gebruik voor tomaten bamboosstokken en voor sugarersnaps etc kippengaas waar ik bamboo doorheen rijg zodat ik het vast kan zetten in de grond

Estribo

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:45

Ik gebruik ook bamboostokken om de tomaten tegen aan te laten groeien, maar als de plant te groot wordt een klimrekje. Vorig jaar bond ik ze vast aan aan paal. Zag die paal er ook nog een beetje gezellig uit :p

Wat doen jullie tegen bladluis op munt? Ik wil eigenlijk geen insecticiden erop spuiten, want ik drink er graag thee van. Van lavendel of citroenmelasse er naast trekken ze zich bar weinig aan.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:28

Ik meld me ook! Ik ben vorig jaar begonnen met een makkelijke moestuin, wel laat in het seizoen. Nu vroeg begonnen. Mijn moestuin ziet er zo uit:
Afbeelding
Inmiddels staan er flinke radijsjes en mijn sugar snaps gaan ook flink groeien. Met een klimrekje erachter gemaakt. Vandaag weer een aantal dingetjes gezaaid :D

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 21:12

Gek op radijsjes zo te zien? Ik vind het een leuke groente om te zaaien en doen, maar lekker vind ik ze niet..
het is wel een lekker snelle groente, van zaaien tot oogsten duurt niet zo heel lang.

Hoeveel bakken heb je in totaal?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:51

Leuk Amanda, ook lekker fanatiek bezig.

Mijn MM pakketje stond op mij te wachten toen ik vanavond thuis kwam. Dus snel trailer schoon gemaakt en geparkeerd en gelijk uitgepakt.

Nu staan de courgette en pompoen in de kiembak en zijn de boontjes voorgezaaid.
Maar ik heb nog veeeeel meer airpotjes nodig zie ik wel.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 09:18

Zo, ik kon het weer niet laten. Een nieuwe bestelling gedaan bij MM.

Een grote zak aarde, om mijn bakken en potjes mee aan te vullen en straks voor als de tomaten naar buiten gaan. Die gaan in een nieuwe bak (die ik nog moet kopen). Dus toch besloten om de tomaten toch maar naar buiten te doen straks, ze doen het nu zo goed in de vensterbank... Ik waag het erop.

Plantenlabels omdat je daar nooit genoeg van kan hebben :j
En een MM-mini, gewoon om nog los neer te zetten := .

Komt dinsdag binnen, kan nu al niet wachten. Kan het dan pas woensdag neerzetten, maar dat is een kwestie van geduld. De tomaten kunnen er toch nog niet in, dus dat scheelt.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 09:18

Roodvos schreef:
Leuk Amanda, ook lekker fanatiek bezig.

Mijn MM pakketje stond op mij te wachten toen ik vanavond thuis kwam. Dus snel trailer schoon gemaakt en geparkeerd en gelijk uitgepakt.

Nu staan de courgette en pompoen in de kiembak en zijn de boontjes voorgezaaid.
Maar ik heb nog veeeeel meer airpotjes nodig zie ik wel.

Ik had eerst ook nooit air potjes, maar ze zijn toch wel echt verrekte handig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:32

Ik had nu 5 meebesteld zodat ik net boven het bedrag uit kwam voor gratis verzending. Maar het is idd een handig formaat. En na het debacle met die vieze rouwvliegjes besloten toch maar voor kwaliteit te gaan.
Maar ja, 2 voor de tomaatjes, dadelijk 2x2 voor pompoen en courgette en nog 4 nodig voor de basilicum . Ergens gaat het dan niet goed :+ .

Ik had toch weer vliegjes bij de tomaat, dus ik heb gisteren de gok genomen en de tomaatjes uit hun bakje gehaald en met de wortels in water gezet. Even paar dagen laten staan en dan in de airpotjes. En anders koop ik dadelijk wel een tomatenplantje bij de Welkoop ofzo. Wat een drama dit :( .

Dus ik wil er ook nog 10 bij bestellen, een zak grond en nog een mini voor de Egyptische ui.

De boontjes mochten gewoon samen gezellig in een grote normale bloempot, en die had ik nog wel voor de greep.

Vanmorgen snel nog even rucola, kropsla en snijbiet gezaaid, en in de vakken waar de courgette en pompoen moeten komen een goudsbloem gezet.
Nu alleen nog de basilicum en dan is de bak vol *\o/* .

Hoe doe jij dat Judith? Laat je gewoon de voorzaaimix in de airpotjes zitten en gebruik je dat steeds opnieuw? Doe je er dan ook een beetje meststof door?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 09:41

Hahaahah herkenbaar van die 5 meebestellen. Ik had precies hetzelfde gedaan vorige keer. Ja, je komt er zeker te kort als ik het zo lees _O- ...

Wat vervelend van de vliegjes zeg... Je blijft ermee bezig zo! Het is het proberen waard nog inderdaad en anders maar een afgehard exemplaar van een tuincentrum inderdaad. Ook geen schande hoor!

Wat moet ik mij voorstellen bij egyptische ui? Die ken ik niet.
Hier ook een aller gaartje aan bakken en potten nu, doe ook maar gewoon met wat ik voor handen heb. Als het in een MM- bak kan, doe ik dat, maar zo niet, ook prima.

Zo, dat doe je snel nog even zaaien! En jij hebt dus een planning wat eerst in een vak kan en dan wat erna komt? Dat heb ik eigenlijk niet. Ik heb gewoon gezaaid wat mij leuk leek en als het klaar is, zie ik wel weer verder.

Heb wel dingen erin staan, die lang tijd kosten: aardappel, knoflook, wortel, dus duurt nog wel even voordat ik weer wat nieuws kan zaaien.

Ik heb werkelijk geen idee... Ik heb de tomaten gezaaid van een heel ander "methode" dan de MM. Deze kwamen van een supermarkt actie waarbij je groente kon zaaien in een kweekkasje (iets wat normaal gedoemd is te mislukken).

En het leek ook te mislukken, had allemaal veel te slappe stengels en veel te veel en groot voor het hele kleine bakje en van het hele bakje heb ik er uiteindelijk 3 weten over te planten... Dus ik verbaas mij enorm dat ze nu opeens zo goed gaan.

Dus ook de aarde gebruikt die daarbij zat. Toen ze over gingen naar een air-potje heb ik wel MM- mix gebruikt. En bij het overzetten in grotere potten, gisteren, ook.

Ik heb dus ook werkelijk geeeeeen idee wat voor soort tomaten ik krijg. Ik vind het wel een geinig experiment.
Mocht het ergens in het proces toch nog mislukken, koop ik gewoon een tomaten plantje bij het tuincentrum, zo makkelijk ben ik dan ook wel weer.
Ik vind het gewoon geinig om te kijken hoever ik met deze zaadjes kom.

Dus ik heb geen voorzaai mix gebruikt en ook geen meststof. Van beide zelfs geen idee wat het is _O- := :o, dus sorry kan je daar niet mee helpen.

Kijk, zo stonden ze erbij voor het overzetten in een air potje:

Afbeelding
Het meest rechterbakje zijn de tomaten...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:52

Ow, die tomaten zijn wel een beetje sneu zo ja :') .

Egyptische ui: https://makkelijkemoestuin.nl/kennisbank/egyptische-ui
Mijn vader heeft die staan en ik heb vorig jaar een paar uitjes meegenomen. Daarvan heb ik 5 in een voorzaaipotje gedaan. Er zijn er 4 opgekomen. Daarvan heb ik 2 zelf gehouden en 2 weer weggegeven. Ze staan gewoon in een pot met potgrond, en de eerste maakt al een knop aan. Dus ik vind dat ze een topplekje verdienen.

Ik krijg van mijn vader ook nog citroenmelisse en lavas.

Nou, of ik een plan heb is wel een heel groot woord :') .
Ik heb spontaan die moestuinbak gekocht bij de Action, en toen moest daar ook wat in natuurlijk. Ik heb dus eerst in de MM shop gekeken welke zadenpakketten er zijn, wat ik graag eet en wat ik al had van mijn startpakketje wat ik vorig jaar kocht. En ik weet dat ik in het najaar niet veel meer in de bak doe omdat ik dan in het donker thuis kom.
Dus ik heb het basispakket besteld + courgette en pompoen. Daarin zitten wat dubbelingen, zoals rode biet en sugar snap, maar dat eet ik graag, dus geen probleem. Van de Lidl heb ik tomaat en gele stokboontjes meegenomen. Die heb ik als boterboon in de app gezet.
Ik heb gewoon gepoot waar het nu de goede tijd voor is. Veel sla dus :9 . En als dat klaar is kijk ik wel weer verder.
Dan komen denk ik worteltjes, palmkool, winterpostelein en toch die spinazie :9 in de bak.
Hmm, ja, dat klinkt wel als een plan :+ .

MM voeding (meststof): https://makkelijkemoestuin.nl/shop/gron ... in-voeding
Die ga je wel echt nodig hebben.

Voorzaaien 1:1 vermiculiet en MM mix: https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... doe-je-dat

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:31

Judith_H schreef:
Roodvos schreef:
In het kader van de flexibiliteit en klimrekken, ik kwam tomatenspiralen tegen:
(voorbeeld) https://www.welkoop.nl/tomatenspiraal-1 ... n-_1173588
In de lengtes van ca. 150 - 200, per 1 of per 10, van 3 - 80 euro. Kortom, even zoeken dus als het je wat lijkt.

Dat zijn al mooie tomatenplantjes Judith. Mijn stekjes zijn net 2-3 cm. Die hebben nog wel wat te gaan. Weet niet of dat nog wat wordt dit jaar.

Die gebruikt mijn zus idd! En die bindt de tomaten op tegen het dak van de kas met touw. Is ook echt heel handig.

Neem aan dat je ze nog steeds vast moet maken aan de bovenkant omdat ze anders omvallen?
Want anders lijken mij die stokken wel handig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:36

DP, er zitten gaatjes in voor binddraad. Dus je kan/moet ze idd nog wel even vastzetten onderweg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:39

Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel niet het plantje maar de spiraal zelf.
Als ik zie hoe groot de tomatenplanten altijd worden zijn ze altijd behoorlijk zwaar.
Nu maken ze we vast aan het dak en draaien ze in.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:01

Oh zo. Goeie vraag maar geen idee. Ik zie ze op de plaatjes los staan.
Maar ja, photoshop enzo.

Ik heb in de lunchpauze even de basilicum voorgezaaid. In gewone potjes en standaard MM-mix. Volgende week komen de extra potjes maar daar wilde ik niet op wachten.

De bak is nu vol.
Afbeelding

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 13:09

Roodvos schreef:
Ow, die tomaten zijn wel een beetje sneu zo ja :') .

Egyptische ui: https://makkelijkemoestuin.nl/kennisbank/egyptische-ui
Mijn vader heeft die staan en ik heb vorig jaar een paar uitjes meegenomen. Daarvan heb ik 5 in een voorzaaipotje gedaan. Er zijn er 4 opgekomen. Daarvan heb ik 2 zelf gehouden en 2 weer weggegeven. Ze staan gewoon in een pot met potgrond, en de eerste maakt al een knop aan. Dus ik vind dat ze een topplekje verdienen.

Ik krijg van mijn vader ook nog citroenmelisse en lavas.

Nou, of ik een plan heb is wel een heel groot woord :') .
Ik heb spontaan die moestuinbak gekocht bij de Action, en toen moest daar ook wat in natuurlijk. Ik heb dus eerst in de MM shop gekeken welke zadenpakketten er zijn, wat ik graag eet en wat ik al had van mijn startpakketje wat ik vorig jaar kocht. En ik weet dat ik in het najaar niet veel meer in de bak doe omdat ik dan in het donker thuis kom.
Dus ik heb het basispakket besteld + courgette en pompoen. Daarin zitten wat dubbelingen, zoals rode biet en sugar snap, maar dat eet ik graag, dus geen probleem. Van de Lidl heb ik tomaat en gele stokboontjes meegenomen. Die heb ik als boterboon in de app gezet.
Ik heb gewoon gepoot waar het nu de goede tijd voor is. Veel sla dus :9 . En als dat klaar is kijk ik wel weer verder.
Dan komen denk ik worteltjes, palmkool, winterpostelein en toch die spinazie :9 in de bak.
Hmm, ja, dat klinkt wel als een plan :+ .

MM voeding (meststof): https://makkelijkemoestuin.nl/shop/gron ... in-voeding
Die ga je wel echt nodig hebben.

Voorzaaien 1:1 vermiculiet en MM mix: https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... doe-je-dat

Dankjewel voor de duidelijke antwoorden! Overduidelijk dus dat ik dat hele voorzaaien niet gedaan heb :') , of jawel, in die kweekkas zoals op de foto staat. Maar dus niet met vermiculier en MM-mix enz enz...
Ben dus reuze benieuwd of dat echt verschil gaat maken straks.

De voeding herkende ik wel; die blijk ik gewoon te hebben, maar niet geweten dat je dat zo noemt (meststof).

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 13:09

Roodvos schreef:
Oh zo. Goeie vraag maar geen idee. Ik zie ze op de plaatjes los staan.
Maar ja, photoshop enzo.

Ik heb in de lunchpauze even de basilicum voorgezaaid. In gewone potjes en standaard MM-mix. Volgende week komen de extra potjes maar daar wilde ik niet op wachten.

De bak is nu vol.
[ [url=m/uMTxyD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke planning!!! Ben reuze benieuwd!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:11

Is er nou echt een groot verschil tussen die airpotjes en van die kartonnen kweekpotjes?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 13:12

DuoPenotti schreef:
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel niet het plantje maar de spiraal zelf.
Als ik zie hoe groot de tomatenplanten altijd worden zijn ze altijd behoorlijk zwaar.
Nu maken ze we vast aan het dak en draaien ze in.

Ik zal eens aan mijn zus vragen hoe zij dat doet. Die heeft altijd een enorme oogst qua tomaten.
Die heeft ook een half tuincentrum ondertussen, dus zal een kijken hoe zij dat doet, misschien kan ze mij een filmpje sturen. Kan er niet zomaar even langs, ze woont op Texel :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:30

Lekker ff op vakantie :D

Dank je wel alvast.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:41

amandananana schreef:
Is er nou echt een groot verschil tussen die airpotjes en van die kartonnen kweekpotjes?

Hmm, kennelijk. Hier een stukje over voorzaaien met vermiculiet. Als je doorscrolt naar onderen staat er iets over de airpotjes, en een duidelijke foto met verschil tussen een gewoon potje en een airpotje:
https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... doe-je-dat

En hier iets over kartonnen wc-rolletjes en die turfpotjes:
https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... -goed-idee

Er vroeg ook nog iemand naar bladluis op de munt.
Ik gebruik bij mijn gewone planten grootmoeders recept: water, spiritus en zachte zeep en vernevelen. Maar of je dat in je thee wil.....
Deze tips zijn wellicht beter:
https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... e-moestuin
Kijk dan ook even of je (veel) mieren hebt, die exploiteren luizenkolonies.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:54

Wat een fijn topic! En wat leuk om te zien wat jullie doen met de ruimte die je hebt (van die prachtige kuub-kisten tot potten op een balkon).
Ik woon buiten en heb een vrij grote tuin, alleen aan een grote groente tuin ben ik nog niet begonnen. Die komt tegen mijn schuur aan te liggen, met een kas, maar de huidige schuur gaat in november plat en er komt een nieuwe... Daarna kansen om groentetuin plannen te ontwikkelen.

Maar ik word ook net als jullie heel erg blij van zelf kweken, dus ik heb van opgespaarde cadeau bonnen vorig weekend twee houten kweekbakken van de Intratuin gekocht en daar naast elkaar verschillende groenten in gezet. Daar tussen op de grond in diepe potten staat mais (geen idee of dat kans van slagen heeft??) en ik heb in kleine bakken (lege champignon bakjes) nog tomaatjes in de voorkweek staan, als die opkomen gaan ze in grotere potten...
Zal vanavond eens foto's maken. Maar ik doe hier wel heel erg veel nieuwe ideeen op.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:15

Tuincentrum :D dies goed haha :')
Tis maar goed dat de tuin niet groter is :D

Nice,mooie zaailingen!! *\o/*
Vorig jaar had ik alle zaden gezaaid, tomaat diverse ,komkommer, pompoen, courgette. Echt alles kwam op :') dus een heleboel in mn plantenbieb gezet.
Dit jaar van alles maar 2 of 3. Scheelt veel ruimte hahaha :+

Leuk he, nieuwe ideeën opdoen! Pinterest staat ook heel veel op, zeker als je de Engelse term invoert.

Ik heb ook gewoon een piramide van bamboe stokken gemaakt vorig jaar, werkt ook prima.

Mn sla doet het slecht. De eigen zaai dan. Die grote kroppen zijn van tuincentrum plantjes.
Of de slakken vreten alles op, of de vogels -O-
Niet grappig want ik heb ook de testzaden van de MM..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:21

Afbeelding
Zaai hoekje aan de ene kant van mijn huis.

Afbeelding

Kruiden trog, de munt woekert een beetje maar ik ben nog wat andere kruiden en het opkweken in kleine potjes. Als die wat voorstellen ruim ik wat munt weg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En de zaai bakken met de rest... Eerste jaar dat ik met deze zaai bakken werk en ik ben heel benieuwd hoe dit gaat, of sneller groeiende spul over de buren heen gaat hangen ofzo...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:48

Ook leuk Nickeltje. +:)+

Ik zou de kruidentrog alleen voor de munt houden. Munt is een ontzettende woekeraar. Als je die gaat afsteken om ruimte te maken voor je andere plantjes dan blijf je in gevecht met de munt om te voorkomen dat die de andere planten overwoekerd.
Niets aan -O-.

Dus ik zou voor de andere kruiden een eigen bak nemen.
En zonder pardon iedere spriet munt die zich buiten de trog durft te begeven weghalen.

Hoe groot zijn die zaaibakken?
En je hebt het net als in een traditionele moestuin op rijen gezet?
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat gaat ipv in vakken.