Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:17

Sure_lee schreef:
Ik houd dat voor mezelf over ja. Maar dat soort dingen zoals cadeautjes betalen we vaak gezamenlijk want dat heb ik onder 'boodschappen' bedoeld. Make up koop ik niet (oke, 1 keer per jaar een nieuwe zwarte mascara :+) dus het gaat echt om toiletspullen en die gebruiken we allebei. En ik koop 1 keer per jaar met black friday de webshops leeg met 70% korting. Dat betaal ik dan van de spaarrekening en dan heb ik de rest van het jaar eigenlijk niets meer nodig.

Jeetje daar ben ik wel jaloers op. Ik bras er maandelijks een stuk meer doorheen -O- Nu laait mijn goede voornemen om meer te sparen weer op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:24

Ik zou dat dus echt niet kunnen.. uiteten door mijn vriend laten betalen, omdat dat zijn hobby is. Of je moet er zelf een gruwelijke hekel aan hebben en voor hem meegaan. Dan snap ik het wel haha. Maar ik geniet daar evenveel van en zou daar dus gewoon ook voor willen betalen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:30

Wat ook goed helpt hier is een extra spaarrekening openen, en daar iedere maand ‘zakgeld’ aan je paard geven :Y) daar moet hij maar z’n dingen van betalen :evaw:

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:33

Kristy1998x schreef:
Mijn vriend werkt fulltime binnen het internationale speciaal transport (convoi exceptional) en krijgt hier een salaris voor waar je ons niet over hoort klagen. Hier maakt hij de uren ook naar, gemiddeld rond de 70+ pw. Soms is hij 2 weken tot een maand aan een gesloten weg, dit verdient natuurlijk ook weer extra.

Ik werk zelf enkele dagen een ochtend of middagje parttime. Daarnaast doe ik een thuisstudie en heb ik de volle zorg voor ons zoontje. Mijn paarden staan op een paddock paradise (175 2x en €70 voor mijn veulen) waar ik 2x per week help met mesten/voeren/waterbakken. Qua kosten vindt ik het er flink mee vallen, prima plek en een erg gezellige onderlinge sfeer. De dagen dat mijn vriend thuis is pakken wij altijd flink uit. Wij doen geregeld leuke dingen waaronder dagjes weg, flinke bbq thuis, weekendjes weg, uit eten etc. Wij kunnen hiernaast nog flink shoppen in de zin van boodschappen/kleren en andere leuke extraatjes zoals het leegplunderen van de Action (iets met verslaving haha) of de EJ. Hiernaast kunnen wij ook nog ruim sparen dus hebben zeker niets te klagen. Wij hebben een koopwoning wat qua woonlasten in mijn ogen heel erg scheelt (goedkoper dan huur). Ook hebben wij nog 2 honden en 4 katten. Al met al komen wij dus niets te kort, hier wordt dan ook wel erg hard voor gewerkt. Voorheen bekostigden wij dit van een basissalaris, huurden wij en lieten we veel dingen links liggen. Toen had ik ook maar 1 paard ipv 3, hadden wij maar 2 katten en was ons zoontje nog niet geboren dit scheelt natuurlijk al een hele hoop :o.

Het hebben van een paard is niet voor iedereen weg gelegd en ik denk dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat je er hard voor moet werken, leuk om te lezen hoe het er bij anderen "aan toe gaat".

Vind je het niet spannend om financieel zo afhankelijk te zijn van je man, vooral met betrekking tot je paarden? := Al is het natuurlijk heerlijk dat het zo relaxed kan natuurlijk. :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:35

idinn schreef:
Ik zou dat dus echt niet kunnen.. uiteten door mijn vriend laten betalen, omdat dat zijn hobby is. Of je moet er zelf een gruwelijke hekel aan hebben en voor hem meegaan. Dan snap ik het wel haha. Maar ik geniet daar evenveel van en zou daar dus gewoon ook voor willen betalen.

Oh nee dat heb ik echt totaal niet. Hij verdient veel meer dan ik. Dus dat hij dan meer betaalt heb ik echt geen problemen mee. Vooral niet voor leuke dingen. De 'vaste' kosten hebben we wel eerlijk verdeeld. Maar als dat niet zou kunnen dan heb ik daar ook geen problemen mee.

Ik geef graag aan andere mensen en ik deel ook graag. Als andere mensen dat ook voor mij willen doen omdat ze me lief/aardig vinden of van mij houden dan neem ik dat graag aan. Anders moeten ze het niet aanbieden :+

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:45

san4nie schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het topic: wat kosten kinderen nou daadwerkelijk?

.

Volgens het Nibud gemiddeld 17% van je besteedbaar inkomen (dus incl. kinderbijslag, vakantiegeld e.d.), een tweede kind kost nog eens 9% extra.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:50

Maik79 schreef:
Volgens het Nibud gemiddeld 17% van je besteedbaar inkomen (dus incl. kinderbijslag, vakantiegeld e.d.), een tweede kind kost nog eens 9% extra.

Raar dat dat gelinkt wordt aan je besteedbaar inkomen. Als je heel veel verdient wordt je kind niet automatisch duurder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:51

Je kan wel duurdere keuzes maken, maar inderdaad ze worden an sich niet spontaan duurder of goedkoper als je inkomen wijzigt.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:52

Ik werk ook fulltime en ik heb een prima salaris, dat moet ook wel want paarden in de randstad is niet goedkoop. Ik denk dat ik per maand ergens tussen de 600 en 700 euro kwijt ben aan mijn paard. Mijn hypotheek is lager dan mijn stalgeld.
Ik heb gunstig een appartement gekocht waardoor ik lage woonlasten heb, mijn hypotheek is lager dan mijn stalgeld. In vergelijking hebben vriendinnen hun vaste lasten ongeveer net zo hoog als mijn vaste lasten + stalgeld. Ik maak ook wel keuzes in wat ik doe, ik kan heel goed met geld omgaan waardoor ik zuinig kan leven zonder ergens echt op in te leveren. Ik doe leuke dingen, winkel, ga uit eten, 2x per jaar op vakantie en een deel is gewoon een beetje geluk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:54

Nee automatisch niet, maar denk dat er wel dat veel mensen dan luxere dingen kopen.
Duurdere kleding maar ook al snel een dure telefoon enz.
En ga je een dagje naar de plaatselijke zwembad als vakantie uitje of ga je alle inclusieve naar Turkije met je kinderen. Van mij mag je dat wel erbij tellen en dat zal iemand met een laag inkomen niet doen.

Bij paarden niet anders hoor, als ik in de setjes topic kijk donder ik vaak achterover van de collectie, al geef ik toe al verdiende ik 10.000 per maand had ik het nog niet. Dus nee automatisch is het niet, wel vaker.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:07

Vermogen is niet eerlijk verdeeld in de maatschappij. En geld maakt vaak meer geld. Resultaat: een behoorlijke kloof in inkomsten, niet eens geheel gerelateerd aan wat voor werk mensen doen. Maar ook aan erfenis, beleggingen, geluk, financieel inzicht vanuit je ouders, de rust en middelen om te investeren in een goede opleiding, etc. Dus er zullen best mensen krom liggen voor hun paarden, maar ik denk dat een aanzienlijk deel het ook met gemak doet.

Wij zitten een beetje in het midden. We hoeven niet krom te liggen, maar kunnen ook niet zonder nadenken alles doen. De paarden zijn een behoorlijke kostenpost, maar staan een comfortabel leven niet in de weg.

We werken trouwens allebei. Hebben nu de paarden aan huis maar geen bijzonder mooi of groot perceel. Van mijn eigen salaris alleen zou ik geen paarden aan huis kunnen houden, maar ik zou wel mezelf en mijn kinderen kunnen onderhouden en de paarden in pension kunnen plaatsen. Hoogstens zou ik rustiger moeten doen qua lessen etc. Dat is wel een fijn gevoel :)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:13

Ik ben al jong gaan werken en heb iedere paar jaar promotie gemaakt. Op latere leeftijd alsnog mijn HBO diploma gehaald. Mijn man heeft gewoon enorm mazzel gehad dat hij in een niche is gerold waar hij goed voor betaald wordt. We werken beide fulltime, hebben 1 kind, een paar honden en een paard. We wonen vrijstaand en gaan uit eten en op vakantie wanneer we willen, maar dat is niet excessief. Ons huis geeft ons al zo’n vakantiegevoel dat we meer niet echt nodig hebben.
Paard is wel het eerste wat eruit gaat als we het financieel moeilijk zouden krijgen.
We hebben stallen aan huis, maar kiezen voor een Pensionstal voor het gemak en omdat we er niet meer willen kopen.
Paard staat op een goede stal en ik geef graag geld uit aan een echt goede tandarts en peuten en paten, maar niet aan setjes en dat soort dingen. Daarnaast gaat er een klein vermogen op jaarbasis naar goede lessen.

Zonder onze goede banen hadden we in moeten leveren op het huis en dat zou wel een reden zijn geweest om het paard te verkopen. Ik vind fijn wonen belangrijker dan mijn paard.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:23

Met een fulltime baan beiden lukt het prima, paard staat op paddock Paradise 325euro per maand, maar de verzorging wordt dan ook gedaan en paard heeft het super daar. Daarnaast kunnen we voldoende sparen, op vakantie gaan en leuke dingen doen. Dure kleren en heel vaak uiteten ben ik zelf niet van, ben van nature spaarzaam aangelegd.

Tijd is meer een groot probleem, zeker sinds er nu een kleine baby in ons leven is gekomen :)

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:30

Begrijpelijke vraag!

Met mijn parttime werk kan ik al mijn paarden, de rest van onze dieren onderhouden en mijn studie en zorgverzekering betalen. Hij werkt voor de vaste lasten, sparen en de leuke dingen. Zodra mijn studie is afgerond ga ik vanuit huis als zzp'er aan de slag en komt er vanuit mijn kant een stuk meer inkomen dan ik nu kan bieden. Financieel afhankelijk omschrijf ik mijzelf niet echt, deels wel maar deels ook weer niet. Mocht het om een of andere reden ooit op de klippen lopen dan zoek ik een fulltime baan of bijbaan icm eigen ondernemerschap zodat ik mijn eigen kan onderhouden. Het financiële plaatje is erg mooi en zeker relaxed maar ik lever er ook veel voor in (veel alleen, alleenstaande ouder de dagen dat hij er niet is en het huishouden, regelen van financiën en de volle zorg van de dieren valt allemaal op mij).

Silenna schreef:
Kristy1998x schreef:
Mijn vriend werkt fulltime binnen het internationale speciaal transport (convoi exceptional) en krijgt hier een salaris voor waar je ons niet over hoort klagen. Hier maakt hij de uren ook naar, gemiddeld rond de 70+ pw. Soms is hij 2 weken tot een maand aan een gesloten weg, dit verdient natuurlijk ook weer extra.

Ik werk zelf enkele dagen een ochtend of middagje parttime. Daarnaast doe ik een thuisstudie en heb ik de volle zorg voor ons zoontje. Mijn paarden staan op een paddock paradise (175 2x en €70 voor mijn veulen) waar ik 2x per week help met mesten/voeren/waterbakken. Qua kosten vindt ik het er flink mee vallen, prima plek en een erg gezellige onderlinge sfeer. De dagen dat mijn vriend thuis is pakken wij altijd flink uit. Wij doen geregeld leuke dingen waaronder dagjes weg, flinke bbq thuis, weekendjes weg, uit eten etc. Wij kunnen hiernaast nog flink shoppen in de zin van boodschappen/kleren en andere leuke extraatjes zoals het leegplunderen van de Action (iets met verslaving haha) of de EJ. Hiernaast kunnen wij ook nog ruim sparen dus hebben zeker niets te klagen. Wij hebben een koopwoning wat qua woonlasten in mijn ogen heel erg scheelt (goedkoper dan huur). Ook hebben wij nog 2 honden en 4 katten. Al met al komen wij dus niets te kort, hier wordt dan ook wel erg hard voor gewerkt. Voorheen bekostigden wij dit van een basissalaris, huurden wij en lieten we veel dingen links liggen. Toen had ik ook maar 1 paard ipv 3, hadden wij maar 2 katten en was ons zoontje nog niet geboren dit scheelt natuurlijk al een hele hoop :o.

Het hebben van een paard is niet voor iedereen weg gelegd en ik denk dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat je er hard voor moet werken, leuk om te lezen hoe het er bij anderen "aan toe gaat".

Vind je het niet spannend om financieel zo afhankelijk te zijn van je man, vooral met betrekking tot je paarden? := Al is het natuurlijk heerlijk dat het zo relaxed kan natuurlijk. :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:34

Ik werk fulltime.ik woon alleen en dus draag ook alle kosten alleen.
Ik heb een mini paardje en hiervan kan ik de kosten prima alleen dragen.
Maar voor een rijpaard zou ik niet instaat zijn er 1 te kunnen onderhouden, dat is mij te duur. Mocht ik in de toekomst gaan samen wonen met mijn vriend,dan zou dat wel kunnen.
Nou heb ik ook al heel lang niet de behoefte meer om te rijden, dus dat scheelt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:37

Ik werk fulltime, heb een koophuis en woon ook alleen. Ik draag alle kosten zelf. Het is geen vetpot en ik moet er ook wel het een en ander voor laten, maar het lukt wel. Nu heb ik het ook wel luxe met in paard in volpensioen en nog een in de opfok die mijn vader voor de helft betaald. Maar er zou maandelijks nog wel wat geld bij kunnen om net even wat meer ruimte te hebben :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:39

Beetje mazzel, werken en bewust kindvrij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:43

Doubtless schreef:
Maik79 schreef:

Raar dat dat gelinkt wordt aan je besteedbaar inkomen. Als je heel veel verdient wordt je kind niet automatisch duurder..

Opzich wel. Namelijk omdat je bv. duurdere vakanties hebt, misschien duurder eten koopt, in een duurdere wijk woont etc.

Ben dit argument vaak tegengekomen om aan kinderen te beginnen voordat je rijk wordt :+

Wel fijn dat deze vraag gesteld wordt overigens door de TS. Ik heb tot mijn studententijd paardgereden op mama's kosten (en dus een eigen paard gehad).

Nu al een paar jaar alleen een paard met pensioen - ook op mama's kosten - en het kriebelt ontzettend om weer een paard te kopen wat ik als bijna dertigjarige mijn moeder moeilijk kan aandoen, maar ik vind het zo'n ontiegelijke dure hobby dat ik me afvraag of het het waard is om er zoveel voor te laten := .

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:52

Tja, een goed salaris is denk ik het belangrijkste.
Ik heb een paard, 2e onderweg, in vol pension, rij een Mercedes, ga zo'n 3 a 4 keer per maand uiteten en ieder jaar op vakantie. Daarnaast spaar ik ook iedere maand.
Ik ben alleen en werk 4 dagen pw als IT consultant.
Ik geef aan m.n vakantie en kleding wel opvallend minder uit dan vrienden valt me op. Koop 80% tweedehands en ga graag kamperen in Frankrijk of een weekje Turkse zon. Beide vakanties van rond de 1000 euro per week.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:04

Ik werk 32 uur. Mijn man fulltime. We hebben sinds 6 jaar de paarden aan huis (zolang alweer?).
Er was nog niets voor de paarden hier. Behalve weiland met prikkeldraad. Dus daar zijn we nog wel steeds dingen voor aan het aanpassen. Zodat het naar wens is. Vakanties doen we niet aan, kinderen ook niet, escape rooms spelen geven we nog wel geld aan uit. Maar verder ook niet zoveel kosten :).
Ik heb 2 eigen paarden (waarvan 1 drachtig ook nu) en regelmatig hier 1 in training staan. We overwegen indien het veulentje een merrie is, deze thuis te houden, dan moet er nog een opfok stal en een vriendinnetje bij :)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:14

Ik werk fulltime 40 uur per week. We wonen gelukkig relatief goedkoop en het stalgeld gaat van de gezamenlijke rekening.

Verder geven wij niks om vaak uiteten gaan of allerlei uitstapjes dus we leven relatief goedkoop.

Moet wel zeggen als ik alleen zou zijn ik waarschijnlijk geen paard zou kunnen betalen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:16

Gewoon allebei voltijds werken, geen kinderen en zo geen belang hechten aan of iets merk is of niet. Luxe voor het paard gaat voor onze luxe (24/7 buiten ipv een pensionstal).
Bij mij doet kwaliteit er toe, niet welk merkje er op genaaid is. Vakantie is de auto in stappen en op avontuur gaan, de ene keer slapen we in onze bus, de andere keer op hotel. Onze andere hobby (middeleeuws re-enactment) kost ook een bak geld, maar dat kan prima.
Maar ik voel me best gezegend: net op tijd een huis op de Utrechtse Heuvelrug gekocht, twee paarden, twee auto's, een trailer, 100 hobbies, lekker overal heen / uit eten / disposable income voor alles waar we zin in hebben en prima kunnen sparen voor de verbouwing. Wij sparen liever een jaar door en doen met wat we hebben, zodat we het in 1x goed kunnen doen en nergens op hoeven beknibbelen en je halve huis van Action rommel aan elkaar hangt.

Als je gewoon normaal leeft naar wat je inkomen is, is het allemaal niet zo moeilijk vind ik... Boodschappen uit de Lidl smaken echt hetzelfde als die uit de Appie, het EJ rijbroekje vind ik 10x lekkerder zitten dan de grote merken (heb hem letterlijk 10x) en je kunt maar op 1 dek tegelijkertijd rijden (ok, mss hebben de paarden wel elk meerdere zadels en barebackpads en ik heb laatst mezelf weer een nieuwe dek cadeau gedaan, maar dat is max 1x/jaar := ). Het doel van een auto is je van A naar B brengen zonder te trappen, dus dat is ook exact wat mijn auto doet, hij heeft zelfs een radio!
Heel veel mensen leven heel erg naar wat de maatschappij van hun verwacht. Nou, ik heb niet zo veel zin in dat burgerlijk in het rond gemier. Laat mij maar lekker in m'n stoffige paardenkloffie een beetje rondhossen, daar wordt ik veel gelukkiger van **\O/**

Maar we hadden ooit een schoonzus die daar blijkbaar zulke enorme issues mee had, dat dat dus blijkbaar de reden was waarom ze nooit op bezoek kwamen :') Sinds ze uit elkaar zijn, zien we mijn schoonbroer vaker en de kinderen vinden de paarden fantastisch. Was een openbaring voor ze dat we die al de hele tijd hadden en dat ze daar echt ook al eerder op hadden mogen hobbelen, alleen mama hield dat dus blijkbaar tegen :') _/-\o_ Aju met je geburgertrut :wave:

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:26

Wij hebben 7 paarden aan huis en een heel normaal inkomen.
Ik studeer en mijn mam werkt.
Ik betaal alle wedstrijden en trainingen en extra benodigdheden, heb geluk met een schoonzusje die heel veel kleding koopt en die veel doorschuift naar mij, maar ga gerust 2x per jaar van mijn eigen verdiende geld op vakantie. Ik geef weinig om uitgaan, maar heb wel een vriend waar ik ook regelmatig leuke dingen mee doe. Hoefsmid doen we vaak om en om betalen, ene keer ik, de andere keer mijn mam. Tanken van de vrachtwagen doet degene die op dat moment rijd.
Qua rijkleren vind ik een merk ansich niet belangrijk, maar wel dat het gewoon heel lekker zit. Ik koop altijd in de sale, of zelfs tweedehands via bijvoorbeeld Marktplaats of Vinted.

Mijn mam betaald de vaste lasten van de paarden, zoals hooi/vlas/brokken/stro, doet mijn mam elke maand. Dat kan ik simpelweg niet betalen. Zodra ik een baan heb, zullen ook die lasten uiteraard naar mij gaan vallen. En zij betaalt uiteraard de hypotheek enzo, die natuurlijk ook hoger en groter is geworden doordat de paarden aan huis staan.

Het kan dus allemaal echt, maar ik plan elke maand heel erg goed waar mijn geld naartoe moet gaan, en hoeveel ik over houd. VOor mijn mam is het hetzelfde verhaal. Wij hebben dan wel 7 paarden, maar ze heeft echt geen dikke baan, gewoon een normaal salaris, maar je moet er wel dingen voor laten, en plannen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:45

Lenexa schreef:
Mijn hypotheek is lager dan mijn stalgeld.

Nu ik het zo bij jou lees, realiseer ik me dat dat bij mij ook het geval is en dat klinkt best heftig! _O- _O- _O-

Ik hou per maand maar een paar honderd euro over voor mezelf, veel sparen is er met 3 dieren op een pensionstal niet bij in mijn eentje. Maar om de spaarpot voor de dieren steeds aan te vullen en voor de dingen die duur zijn die ik wil kopen (denk aan trailer, zadel, maar ook duurdere dingen voor thuis als in nieuwe koelkast, wasmachine, nieuwe meubelen, allemaal voorbeelden) heb ik altijd een bijbaantje gehad. Ik werkte veel als er veel aan te vullen was of als ik snel wilde sparen voor wat duurs, en werkte minder bij als het ging om gewoon de spaarrekening bij te houden.

Bij mijn huidige baan maak ik sowieso behoorlijk wat overuren en kan ik meer werken als ik dat wil. Er is werk genoeg, ik ben verantwoordelijk voor meerdere projecten, dus ik slinger regelmatig 's avonds thuis en in het weekend de laptop nog een paar uurtjes aan. En overuren kan ik altijd uit laten betalen. Daar haal ik nu dat extra stukje geld vandaan :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:58

Wij hebben een eigen bedrijf en het is niet geld wat uit de kraan stroomt.
Hard werken, veel ervoor laten, vakanties over de grens bijna niet (ja frankrijk ofzo, maar een vliegvakantie zelden)
Gelukkig zijn een aantal kosten voor ons zakelijk, die bij andere gewoon prive berekend worden (denk aan auto, verzekering, brandstof etc) Anders werd het voor ons ook wel heel krapjes allemaal.
En ik besef mij heel goed, dat ik in mijn handjes mag knijpen 2 paarden op een pensionstal in de randstad te hebben, maar dat ik er ook onwijs veel voor moet laten.