Van bouwval tot landgoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:59

Niello schreef:
tirzasarah10 schreef:
Ik heb sinds kort rubbermatten in de stal maar als ze de stal echt alleen als plasplaats gebruiken ben ik niet zo een fan... op de tegels waar ze gewoon op staan en chillen helemaal top! Mijn paard heeft slechte voeten waardoor tegels niet te doen zijn maar nu geen enkel probleem en zelfs zonder ijzers geen pas kreupel.

Ze gebruiken hun kleine stalletjes als plas en poepplaats waardoor er onder de tegels plas blijft liggen en dat geeft nu behoorlijk een lucht... misschien als het groter is en beter kan luchten dat je dat probleem niet heb hoor maar dit is mijn ervaring.

Ik lees verder vrolijk mee :) leuk project!

Hoi wij willen ook matten leggen in de box, maar zitten niet te wachten op een stanklucht. Heb jij rubber puzzelmatten en van welke leverancier zijn ze?

Ik heb gewoon speeltuin tegels van 4.5cm dik. Deze zijn waterdoorlatend en slijten niet met schrapers. Heb ze van mp vond die puzzelmatten veelste duur. :o
Het komt ook misschien door de ligging van onze stal dat het niet fijn doorlucht maar bij ons nieuwe huis komt er geen rubbertegel meer in de stal, buiten wel :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:24

Leuk project zeg ! Ik volg ook mee !

Mijn man wilde ook rubber matten in de stal. Ik vind het echt goor. Het gaat stinken. Resultaat is dat we nu matten hebben èn strooisel.
Indien je matten wil gebruiken en de paarden staan regelmatig op stal, zou je daar je stal naar moeten bouwen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 19:49

Birdie60 schreef:
Woow leuk project, ik ga je volgens.
Leuk he een wildcamera? Ik heb er 2 in onze wei staan en daar loopt wel een das.
Waar die zijn hol heet weet ik niet.
https://youtu.be/Muepi7SYVeg

Ook gaaf hoor , die das !
Zeker leuk omdat je weet dat ze er zijn maar ze amper ziet.

Lukasje schreef:
Leuk project zeg ! Ik volg ook mee !

Mijn man wilde ook rubber matten in de stal. Ik vind het echt goor. Het gaat stinken. Resultaat is dat we nu matten hebben èn strooisel.
Indien je matten wil gebruiken en de paarden staan regelmatig op stal, zou je daar je stal naar moeten bouwen.

Dat kan gelukkig :Y) ik ben nog helemaal vrij betreft de schuur.
Ik had de paarden eerst op stro, daar ben ik vanaf veel te veel werk en afval.
Nu al enige jaren op vlas.
Met de pony's prima maar dat paard van mij is gewoon een viespeuk :')

LovingTweety

Re: Van bouwval tot landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:09

Ik heb matten met stro eroverheen en ben er heel blij mee. We hoeven geen extreme hoeveelheid stro te gebruiken dus het scheelt flink geld met aanvoer én afvoer. 2x pj gooi ik de hoge drukspuit door de stallen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:12

Het zou bij ons niet gaan om drainage matten, maar om rubberen puzzelmatten. Iemand daar ervaring mee of daar urine onder komt?

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:39

Niello schreef:
Het zou bij ons niet gaan om drainage matten, maar om rubberen puzzelmatten. Iemand daar ervaring mee of daar urine onder komt?

Ja heb ik gehad. Hebben 1,5 jaar in de stal gezeten en toen ging ik verhuizen. Had toen vlas in combinatie met houtvlokken.
Ik had de niet vochtdoorlatende matten. De plas bleef er op liggen.
Toen ik de matten er uithaalde lag er nog een beste laag plas onder, wat enorm stonk.
Nu gewoon lekker op stro, zonder matten. Maar heb nu het voordeel dat er nog roosters inzitten (oude koeienstal)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:01

Hier waren matten in de stal ook geen succes, ik had de doorlatende matten met en zonder strooisel maar het gaat idd enorm stinken.
Ik twijfel nu om buiten een stuk met rubberen klinkers te maken, iemand daar ervaring mee?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:26

Ik heb niet-doorlatende mayo matten. Ik ben er superblij mee. Wel even een keertje per (een of twee) jaar eruit halen en de stal uitspuiten :j maar omdat de matten zo licht zijn heb je dat zo voor elkaar.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:00

xhannaw schreef:
Niello schreef:

Ja heb ik gehad. Hebben 1,5 jaar in de stal gezeten en toen ging ik verhuizen. Had toen vlas in combinatie met houtvlokken.
Ik had de niet vochtdoorlatende matten. De plas bleef er op liggen.
Toen ik de matten er uithaalde lag er nog een beste laag plas onder, wat enorm stonk.
Nu gewoon lekker op stro, zonder matten. Maar heb nu het voordeel dat er nog roosters inzitten (oude koeienstal)

Waar had je deze matten gekocht? Pasten de puzzelstukken wel goed in elkaar?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 21:59

Vandaag zelf geen geklus of verbouwingen, maar lekker genoten.
De wagen en pony mee naar de nieuwe stek en daar een lekker ommetje door het bos gedaan :D
Genieten met het weertje van vandaag.

Afbeelding

En na het ritje een lekker break.
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:06

Dat moet een zalig gevoel geven zo op jullie eigen stek!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:13

Heerlijk weer een verbouwtopic!
Ik volg :D

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:45

[/quote]
Waar had je deze matten gekocht? Pasten de puzzelstukken wel goed in elkaar?[/quote]

Ik weet zo niet meer waar ik ze weg heb. Ja echt puzzelstukken, de stal was niet helemaal haaks dus heb toen van de buitenkanten stukken afgesneden. Lag daarna perfect aangesloten.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 02:06

xhannaw schreef:

Waar had je deze matten gekocht? Pasten de puzzelstukken wel goed in elkaar?[/quote]

Ik weet zo niet meer waar ik ze weg heb. Ja echt puzzelstukken, de stal was niet helemaal haaks dus heb toen van de buitenkanten stukken afgesneden. Lag daarna perfect aangesloten.[/quote]
Dank voor je reactie. We gaan het toch maar proberen. De gevlinderde betonvloer is anders te glad. Een ander goed alternatief heb ik niet.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:03

Leuk, ik volg ook!
En ik kan jullie ook live volgen ;)
Ik kom elke dag op de fiets bij jullie langs, mijn paard staat aan de andere kant van de snelweg.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 23:16

Lukasje schreef:
Dat moet een zalig gevoel geven zo op jullie eigen stek!

Nu zeker, ik ben er graag.

IwanLuver schreef:
Leuk, ik volg ook!
En ik kan jullie ook live volgen ;)
Ik kom elke dag op de fiets bij jullie langs, mijn paard staat aan de andere kant van de snelweg.

Wat geinig ! Er gaan behoorlijk wat fietsers en wandelaars zo langs op een dag daar.

Afbeelding
En we gaan door, weer een lading prikkeldraad weg gehaald en er is mest gereden, dus tijd voor een regenbuitje en dan kan alles weer goed groeien :Y)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 23:45

O volgens mij plaatst ik veel te weinig updates, iets met drukte ...
Druk op mijn werk , de paarden, de pup en uiteraard het klussen.
Er is weer veel gebeurd.

Met de regenachtige dagen zijn we vooral binnen bezig geweest met slopen.
We wachten nog op de toetsingen en aanvragen bij de gemeente om straks te kunnen (ver)bouwen dus we zorgen nu dat de boel zo goed als leeg is zodat we bij groen licht snel kunnen beginnen.
Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast hebben we toch besloten om de schuur die er staat voor komende periode op te lappen, want ook voor nieuwbouw van een stal zullen aanvragen gedaan moeten worden :+
Daarom nu eerst de entree voorzien van nieuwe planken omdat deze helemaal rot waren.
Afbeelding

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 06:41

Wat ga je al hard vooruit TS!!!

Niello schreef:

Wij hadden rubberen, vochtdoorlatende tegels in de stal die je met pennetjes in mekaar klikt. (Toen echt verkocht als staltegel, maar heeft wat weg van een speeltuintegel) Onderaan de tegels lopen "slootjes" om het vocht af te voeren zodat het niet onder de tegel blijft staan. Wel moet je stal dan ook een afvoer hebben zodat alsnog al de urine niet blijft staan onder de tegels.
Onze stal liep af in 1 hoek en daar kon het vocht dan weg.
Nooit problemen gehad met stank en we hadden véél minder vloerbedekkig nodig.
Wij hadden 1 stal op stofvrije vlas en 2 op gewoon stro.

Inmiddels geen paarden meer dus nu liggen de tegels als terras :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:24

Niello schreef:

Amper, maar zoveel plassen ze niet in de schuilstal en die vloer loopt iets af. Als ik ze ivm slecht weer wel opstal, dan gaat er iets van vlas oid overheen. Bij echt gebruik als stal zou ik ze elke 3-6 maanden er uit trekken om ook er onder schoon te maken, maar die matten zijn hanteerbaar en met water loopt alles er vrij makkelijk af.
Drainagematten is een ramp, nooit meer, kwam van alles in vast te zitten (vlas), ze waren gruwelijk zwaar en niet schoon te krijgen ivm zelfs met hoge druk niet door te spuiten. De puzzelmatten echter zijn ideaal al is het maar dat ik kan opstallen bij nood zonder meteen in de stress te hoeven vliegen over redelijk comfortabele ligplek tot ik een paar pakken vlas oid kan halen (want dit soort dingen gebeuren natuurlijk altijd op zaterdag avond voor een lang weekeind).
Hoewel ze qua urine en mest minder te lijden hebben dan de drainage matten die ik een tijdje had, en de vergelijking dus oneerlijk is, is de levensduur fors langer van de puzzelmatten en doordat er weinig tot niks onder blijft liggen ook geen stank/ammoniak vorming tijdens gebruik.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:13

Julie zijn lekker bezig in ieder geval ;)

Ik heb ook van die grote rubberen tegels, werkt heel prima. En je hebt ze er ook zo weer uit. je zet ze vast met van die zwarte pinnetjes wat BillyJ ook al zei.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 23:15

jazeker, er gebeurt inmiddels tenminste wat.
Weides zijn door gezaaid en gespoten, en van de week gaan ze aan de slag met een kraan.
Ik wil door de wei tyleen aanleggen zodat ik weer waterbakken in de wei kan aansluiten.

Daarnaast al een klein beginnetje maken met mijn cross hindernissen :D
Op dit moment staan er wat van de buren, maar ik wil op dit stukje land ook zelf wat vaste dingen maken.
O.a. een afsprongetje en een waterbak realiseren.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:42

Gaaf hoor! super leuk dat je dat doet.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:43

Wat gaaf die cross hindernissen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 14:40

Birdie60 schreef:
Wat gaaf die cross hindernissen

Leuk hé !
We zijn dit lange vrije weekend weer heel wat opgeschoten.
Vrijdag was er een kraan en alvast een klein opzetje gemaakt, is nog lang niet klaar maar heb de ruimte in ieder geval alvast laten schoonschuiven.
Hier onder de boom wil ik een afsprongetje gaan creëren.
Afbeelding

En het andere klusje die dag :Y)
150 m tyleen ingraven voor de waterbakken en beregeningspunten.
Afbeelding

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:11

Wat leuk, ik volg!!