cissy schreef:Maar als er naar de optiemensen nog geen vaste prijs is genoemd kun je toch ook zelf de vraagprijs verhogen? Of zeg ik nou iets geks?
Nee dat kan dus niet. Je hebt de verkoopprijs (395.000 als het goed onthouden heb) Deze prijs staat al vast voor hun. Ook al staat dat niet op papier, dat is wel de vraagprijs. In de optie is er gevraagd om ook een raming te maken van de nog te komen kosten. Deze kosten moeten onderbouwd worden. Zoals TS al aangaf hebben zij een standaardbudget hierin. Een goedkopere uitvoering kost hun minder, een duurdere kost hun meer. Hierover is er een ruwe schatting gegeven. Wat is dus de volgende stap: Vraagprijs + kosten doorsturen. Als je die €100.000 er nog wilt bijlappen kan dat dus nog enkel in de verbouwingskosten. Maar aangezien deze onderbouwd hoort te zijn en er dus ook goedkopere optie's zijn lukt die nagenoeg niet.
Als deze kosten zijn doorgegeven heeft de partij met de optie nog tot einde optie om te zeggen: Ja, wij willen het voor de prijs die je vraagt. Een bod is bij een optie niet gebruikelijk. Bij een optie wordt er altijd eerst een prijs afgesproken. Nu is de optie er om TS een kans te geven die prijs dus uit te rekenen. Er nu nog ergens €100.000 bij gaan flatsen is 1. Echt niet net en 2. Nagenoeg onmogelijk, vanwege de onderbouwing van de kosten.
Als deze mensen besluiten toch een bod te doen staat het TS vrij dit bod af te wijzen, aan te geven wat het huidige bod is (dus die met die €100.000 meer) en verder te gaan met de andere geïnteresseerden.
Dit is echt een zeer specifieke situatie en hopelijk een wijze les om zoiets in het vervolg via de notaris te laten gaan, of een optie MET prijs pas op papier te zetten tot TS de berekening van de verbouwing heeft kunnen maken.
Over het roomser dan de paus: Ik zou niet doen wat de meesten hier doen nee. Als je genoeg belazerd bent door andere mensen dan weet je wel dat vertrouwen en eerlijkheid echt the key zijn. Ja, ik zou die mensen van de optie een eerlijke prijsberekening geven en ja, ik zou die €100.000 er niet in doorrekenen. Al de rest wat er gebeurt valt bij mij onder oplichting/bedriegen/niet eerlijk zijn.