Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:07

Ohh minimaal zou bij ons ook best kunnen, ga er morgen naar kijken.

Kookplaat heeft vertraging, dus maandag een nieuwe keuken zonder kookplaat -O-

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:40

Snap er niks van... Als ik nu dus € 50,- extra af wil lossen wordt het nieuwe maandbedrag € 1,88 hoger :o?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 09:49

Dat is bijzonder inderdaad, maar even je contract erop nalezen of vragen hoe dat zit? Schiet niet op dan -O-

Had toch meer verdiend dan ik had gedacht, het is elke maand weer beetje afwachten omdat ik nooit helemaal scherp heb wat ik precies heb gewerkt in geld ivm wisselende diensten. Ik hou altijd maar rekening met het uurbedrag zonder toeslag. Dus een leuk meevallertje (compenseert helaas niet de tegenvaller van de muren maar goed, alles is beter dan niets :P ).

Ik reken nadat de potjes zijn gevuld altijd uit hoeveel ik per dag kan besteden (wat dus wisselt daar ik dus wisselende inkomsten heb) en de uitdaging zit hem er dan in dat ook zo te houden. Of als ik een dag niets heb uitgegeven, kan ik dat geld besteden aan andere dingen die nog op het programma staan (er staan altijd dingen op het programma die soms haast van levensbelang lijken alhoewel dat niet zo is anders stonden ze wel in een vast potje :7 ).

Steenbok12

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:17

TS hier ook een wisselend salaris. Ik hield ook altijd een minimaal salaris aan en daar spaar ik standaard van en verdeel ik in potjes. Alle ort was extra. Overigens werk ik toch wel altijd 2 zondagen bijvoorbeeld dus uiteindelijk heb ik nu bv wel een minium salaris van zo'n 1750,-. Mooie meevallers als je dan weer eens wat extra hebt he. Voordeel ivg vroeger is dat je nu ook je gemiddelde van ort krijgt bij ziekte of vakantie. Dat was toch altijd een tegenvaller als je alleen je basis salaris kreeg haha.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 17:30

Ja herkenbaar! Ik werk ook regelmatig de zondagen, tikt lekker aan. En voordeel van zondag vind ik ook altijd dat het net wat 'makkelijker' werkt. Iedereen wat relaxter :-)

Zat trouwens te kijken naar eventuele vakanties voor de zomer. Zo dan... lijkt wel of de prijzen zijn verdubbeld **dus dat doen we nog maar ff niet **

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:50

Ik heb vroeger wel eens nachtdiensten gedraaid. Heerlijk vond ik dat! Lekker rustig op de weg, rustig op het werk en de tijd gaat veel sneller vind ik.. En bovenop het extra loon kregen we nog een bioscoopbon van de baas, die ging altijd bij verjaardagen naar de neefjes :))

Tegenwoordig als zzp’er geen ort meer helaas, maar ik werk nog steeds regelmatig ‘s avonds of op zondag.

Onze eerste echte boot hebben we gekocht omdat de vakanties zo duur werden, en zo konden we meerdere keren per jaar op vakantie en lange weekenden het water op voor rond de 500 euro per jaar, heerlijk!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:01

Ja klopt. Zondag is relaxed. In de ochtend vaak cliënten naar huis, geen afspraken met allerlei instanties en ook uitslapers. Mijn favoriete dag!

Zijn de prijzen verdubbeld ja?
Wij hebben een sta caravan dus betalen alleen jaargeld maar wel verantwoordelijk voor onderhoud e.d. dus vorig jaar dubbel genoten en dit jaar dus sowieso ook. Helaas wel enorme drukte bij de zwemplas omdat niemand op vakantie kon. Tarieven zijn redelijk hetzelfde voor nu.

Annemiek ook zzp in de zorg? Dan is je uur tarief ook wel hoger natuurlijk. Onderaan compenseert dat wellicht. Valt het je tegen met alle kosten als zzper als ik vragen mag. Hier twijfel ik nog een beetje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:06

Ik ben geen zzp'er in de zorg nee, ik werk als videograaf/editor, dus meestal een dag in de week op locatie en de rest vanuit huis.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:19

Wat ik trouwens wel balen vind is dat ik werk heb waarbij je automatisch bent aangesloten bij een pensioenfonds. Ik heb al jaren veel afgestaan, maar elke keer krijg ik bericht dat het weer minder wordt en dat de pensioen leeftijd weer omhoog gaat. Ik hoef ook niet oud te worden, ik zou heel graag bij dat geld kunnen als ik 50 ben ofzo. Ik wil ook geen nageslacht dus ik zou het zelf graag nog gebruiken wanneer het nut heeft.

Ik ben dan ook begonnen met pensioen sparen op een gewone spaarrekening. Ik had ook ooit op advies een bankspaarrekening geopend om op te sparen, maar toen dacht ik er nog niet zo bij na, deze komt ook pas vrij op pensioenleeftijd. Dat staat voor mij nu op 69 jaar en 9 maanden. Nou ik vind 70/75 worden goed genoeg. Ik ga dan ook nog kijken of ik dat banksparen voor pensioen kan stop zetten, maar ook dat kost volgens mij geld.

Misschien voor anderen ook handig om er eens naar te kijken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:47

Ik heb bij brand New Day een aanvullende pensioen belegging rekening. Volgens mij mag ik daar 10-15 jaar voor mijn pensioen al aan beginnen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:18

moonsparkle, daar heb ik idd ook naar gekeken. Ik ga een apart potje maken op de spaarrekening ervoor, wil er zelf gewoon ieder moment dat het nodig is bij kunnen. In uiterste noodzaak ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 20:30

Kan me er alles bij voorstellen hoor Moonsparkle :j

Ik dacht dat ik de hik kreeg met dat nieuwe pensioenstelsel. Want ik wil over 2.5 jaar met vervroegd pensioen gaan (dan ben ik 60 :o ). Dat kan, in het oude stelsel, maar hoe het in het nieuwe stelsel geregeld gaat worden weet ik nog niet (weet nog niemand) precies. Dacht zal nu toch niet gebeuren dat dat niet meer kan _-:( ~~}> ^)
Maar heb als alternatief dat ik inkomsten genereer uit mijn huis (verhuur, verkoop, forse overwaarde).
Wil ook beslist niet werken tot mijn 68e. Ja, wel af en toe, denk dat ik wel beetje wil blijven werken tot ik niet meer kan of zoiets, want vind mijn werk erg leuk. Maar bij tijden ook best zwaar. En het lijkt me zalig als het niet meer persé hoeft, dat je een basisinkomen hebt waar je dan genoeg aan hebt.

Voorlopig zit ik wat dat betreft op schema :7 en daar ben ik best trots op :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:04

Hier kreeg ik ook een brief dat mijn pensioen lager werd, daarna een correctie dat dit niet klopte. Begreep wel dat ons pensioen stelsel van de zorg vrij stabiel was. Maar hoe dat werkt.

Ik ben blij dat we een huis gaan kopen.. die is in ieder geval afbetaald als ik 61 ben zoals het er nu naar uitziet. Dus dat is een mooi vooruitzicht. Helemaal zelfvoorzienend is een mooi idee. Maar heb echt geen verstand van beleggen, ergens ook wel eng. Daarbij hebben we ons geld nu nog hard nodig om alles te bekostigen voor ons huis e.d.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 16:51

Mijn idee is dat je alleen moet beleggen met geld wat je echt 'over' hebt. Stop het anders in je hypotheek, of iets waarvan je dus ook zeker wilt weten dat het zeker aan jezelf ten goede komt :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 19:58

En hoe is het bij jullie? Ik merk dat het bij mij deze maand vrij makkelijk gaat (tot nu toe :P , mijn 'maand' loopt tot 21 maart, dan komt er weer geld binnen).

Ik ben gaan werken met een daggemiddelde. Dat is wat ik nog kan uitgeven, als ik het gedeelte sparen en vaste lasten van mijn inkomsten heb afgetrokken. Als ik dan een extra uitgave doe (die ik niet had voorzien, heb bijv nieuwe schoenen gekocht :o ), dan reken ik opnieuw m'n daggemiddelde uit. Zodat ik wel binnen budget blijf. Zo'n daggemiddelde geeft mij meer houvast dan het hele restant- maandbedrag.

Ondertussen is mijn nieuwe toilet / badkamer bijna klaar na bijna 3 weken verbouwen. Het is wel heel erg motiverend om te zien wat voor moois je kunt maken als je een flinke hoeveelheid spaarcentjes inzet voor je huis _/-\o_ :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:04

Vandaag een deel van mijn spaargeld uit gegeven aan de gordijnen.
Nu nog een ander deel op de tweede rekening

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:08

Hier gaat het wel aardig, alleen maart wordt een dure maand waarschijnlijk. Alles komt weer tegelijk met de paarden dus ik ga vast huilen in een hoekje :+

Ik heb wel veel minder geld uitgegeven aan onzin dus dat is positief! :))

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:40

Oke we haddem deze maand een mooi spaarpotje. Maaar we hebben een eettafel gekocht en een dressoir. Maar die was in dezelfde lijn van mn tv meubel 5 jaar geleden en normaal 850 euro maar nu show roommodel en het aller laatste nog überhaupt te krijgen voor 400. Dus ik denk dat ik hem toch vast wil scoren want wachtem tot oktober dan is ie er vast niet meer. Nu past het net met de ronde tafel nu ipv de lang werpige van eerst en ik denk dat het straks ook heel mooi zal staan in het nieuwe huis :):)

Dus ipv nu sparen voor in oktober uit te geven nu kopen en niet sparen. Mag best toch... haha

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:06

Ik ben ook extra gaan aflossen op mijn huis.
Het mag onbeperkt, maar ik kom bij lange na niet in de buurt van die Max 20% die vaak genoemd wordt. :')

Ik heb berekend wat ik op basis van mijn salaris nu als maximale hypotheek zou kunnen krijgen. Dat maandbedrag naar beneden afgerond. Het verschil los ik maandelijks extra af.

Het grappige is wel dat het maandbedrag langzaam daalt (annuïteit), maar dat in sommige maanden het rente deel toch groter wordt en het deel aflossing kleiner.

Toen ik in de papieren van mijn hypotheek keek zag ik dat ik bijna 1,5 keer de aankoopprijs van mijn huis moet betalen in 30 jaar om de hypotheek + rente af te lossen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:17

Dan heb je best een flinke rente nog?
Hier 27% van de totaalsom. Hebben rente van 1.75%. Wel slim op die manier je aflossing te beslissen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:45

In de app zie ik hoeveel ik voor of achterloop op een potje. Dus stel dat ik meer heb uitgegeven dan ik gemiddeld per dag heb voor dat potje, kan ik dat dus perfect zien. Daarvoor werkte ik ook met een zelf berekend dag gemiddelde. Nu zie ik het dus per potje. Heel handig!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:05

Welke app gebruik jij?

Hier gaat het wel ok, maar komende weken gaat het nog wel hard met een grondwaterput die gespoten gaat worden met bijbehorende pomp, en het afmaken van de schuilstal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:10

Goodbudget

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:31

Ik moet weer een paar honderd euro belasting terug betalen. Weer te weinig ingehouden van m'n loon. Ging nu denk mis door een loonsverhoging richting eind van het jaar? Dit jaar januari promotie gehad, dus hopelijk gaat het nu wel goed. Maar wel even checken op werk, zou liever hebben dat er teveel afgaat en ik terug krijg :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:34

Ik krijg een leuk bedrag terug :D Erg blij mee, dat kan direct naar de spaarrekening :D