Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pantykous schreef:DiantaM schreef:Ik doel meer op de mensen die niets of jaren niets betalen en hun inkomen kunstmatig laag houden.
Ah ja, die ken ik ook. Daar heb ik ook niks mee
emilyslaluna schreef:miccamaaike schreef:emilyslaluna, je leeft niet als een koning, maar een paard tijdens je studie betalen van geleend geld is toch wel een beetje leven als een koning. Paarden kosten ook veel tijd, terwijl je dan ook best zou kunnen werken. Of iig in de weekenden/vakanties. Ik vind het echt een bizar hoog bedrag wat je leent. Ik viel nog onder het oude stelsel en kreeg een deel van m'n ouders, maar dan kwam ik bij lange na niet aan jouw bedrag. Ik zou serieus eens kijken naar wat je leent, zo'n hoge schuld ben je straks echt niet blij mee.
Zoals ik al zei, mijn paard van 29 jaar staat met pensioen. Alle zorg wordt gedaan aangezien ik 2 uur van haar vandaan woon. Dus veel tijd ben ik ook niet 'kwijt' aan een paard hebben.
Of ik tijd heb om te werken is volgens mij door niemand anders te beoordelen dan ikzelf en medestudenten. Als je 40 uur college hebt plus nog 60 uur leerwerk ernaast, dan is werken geen optie. Mijn ouders en ik hebben besloten dat mijn studie mijn werk is. Proberen geen vertraging op te lopen zodat ik niet nog meer moet lenen. De studie duurt 6 jaar maar gemiddeld duurt het 7.8 jaar omdat zo veel studenten vertraging oplopen door de moeilijkheidsgraad. Al mijn tijd gaat dus naar het studeren.
En vakanties hebben we niet met deze studie. De twee weken met kerst zijn voor de 5weken aan examens, dus dat is leren, leren, leren. Dit geldt ook voor de 2 weken in april. En de zomervakanties zitten vol met zomerklinieken en stages.
(Los nog van alle moeilijkheden die erbij komen kijken om als Nederlander in België te werken).
Maar, dit topic gaat niet over mij. Ik heb alleen een antwoord gegeven op de vraag of ik extra zal aflossen. Dat er anderen zijn die er anders over denken is jullie goed recht. Net als dat het de mijne is om het zo aan te pakken.
bulck schreef:Als ik hier sommige zaken lees, bvb het bekostigen van een paard met dat geld (paard= duur= een lopende rekening dus lening?), dan denk ik dat het doel van dergelijke leningen echt volledig gepasseerd wordt.
Citaat:En mijn paarden heb ik verkocht voor de studie om juist geen kosten te hebben. Maar mijn zogenaamde overleden pony is ergens opgedoken jaren later (lang verhaal, staat ook op bokt) en dus heb ik haar terug gekocht. Een pony van 29 jaar een goed pensioen geven is in mijn opzicht niet hetzelfde als een duur wedstrijdpaard hebben waar ik al mijn geld aan uit geef.
bulck schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niets van heel dat systeem dat in Nederland wordt toegepast. Eerder las ik hier al wel ergens het vergelijk met Belgie (wat ook wel heel kort door de bocht was).
Zelf ben ik Belg, maar ik heb genoeg Nederlandse vrienden. Ik denk dat we er gewoon helemaal anders tegenover staan. Bij jullie zijn die leningen echt ingeburgerd en een soort van verworven recht geworden, waardoor er ook velen verkeerd gebruik maken van de lening en dus ook dat verder studeren. Bij ons zijn die leningen niet bekend en het is echt niet zo dat hier alle studenten alles door pa en ma voorgeschoten of betaald krijgen. Kindergeld en studiefondsen zijn hier ook van tel, maar als dat onvoldoende is, zal je dan ofwel zelf moeten gaan werken of hopen dat effectief je ouders kunnen helpen. Is dat niet zo, dan zal dat vaak betekenen dat zo'n studenten vroeger aan het werk moeten en dan eventueel via een ander kanaal (avond-/volwassenonderwijs) alsnog later een diploma kunnen behalen(hoewel dat in de praktijk echter vaak niet wordt gedaan). Bewust een studiekeuze maken is ook nog een dingentje. Uiteraard altijd een moeilijk, maar mijn ervaring is dat wij Belgen over het algemeen bewuster kiezen en geen vreemde sprongen maken in de keuzes. Waar ik echt genoeg Nederlandse vrienden heb die bwv spreken van een artistieke richting, met schakeljaren dan weer overgaan naar bwv spreken iets economisch, om uiteindelijk iets juridisch af te studeren. Ik stel mezelf dan de vraag bij dat systeem. Want lenen is 1, maar het faciliteert ook wel creatief gebruik en mss ook wel een verkeerd idee van het principe lening. Als ik hier sommige zaken lees, bvb het bekostigen van een paard met dat geld (paard= duur= een lopende rekening dus lening?), dan denk ik dat het doel van dergelijke leningen echt volledig gepasseerd wordt. Hier hadden we het deze zomer ook nog over, mijn leven staat al helemaal op poten, waar zij nu klagen over hun schuld. Ik zeg dan ook heel simpel, ik ben wel al meer dan 10 jaren aan het werken. Als mijn studies niet waren gelukt, dan had ik gewoon moeten gaan werken. Plus ik ben zelf ook geen persoon dat graag op krediet leeft, de hypotheek is hier het enige.
Badeendje schreef:bulck schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niets van heel dat systeem dat in Nederland wordt toegepast. Eerder las ik hier al wel ergens het vergelijk met Belgie (wat ook wel heel kort door de bocht was).
Zelf ben ik Belg, maar ik heb genoeg Nederlandse vrienden. Ik denk dat we er gewoon helemaal anders tegenover staan. Bij jullie zijn die leningen echt ingeburgerd en een soort van verworven recht geworden, waardoor er ook velen verkeerd gebruik maken van de lening en dus ook dat verder studeren. Bij ons zijn die leningen niet bekend en het is echt niet zo dat hier alle studenten alles door pa en ma voorgeschoten of betaald krijgen. Kindergeld en studiefondsen zijn hier ook van tel, maar als dat onvoldoende is, zal je dan ofwel zelf moeten gaan werken of hopen dat effectief je ouders kunnen helpen. Is dat niet zo, dan zal dat vaak betekenen dat zo'n studenten vroeger aan het werk moeten en dan eventueel via een ander kanaal (avond-/volwassenonderwijs) alsnog later een diploma kunnen behalen(hoewel dat in de praktijk echter vaak niet wordt gedaan). Bewust een studiekeuze maken is ook nog een dingentje. Uiteraard altijd een moeilijk, maar mijn ervaring is dat wij Belgen over het algemeen bewuster kiezen en geen vreemde sprongen maken in de keuzes. Waar ik echt genoeg Nederlandse vrienden heb die bwv spreken van een artistieke richting, met schakeljaren dan weer overgaan naar bwv spreken iets economisch, om uiteindelijk iets juridisch af te studeren. Ik stel mezelf dan de vraag bij dat systeem. Want lenen is 1, maar het faciliteert ook wel creatief gebruik en mss ook wel een verkeerd idee van het principe lening. Als ik hier sommige zaken lees, bvb het bekostigen van een paard met dat geld (paard= duur= een lopende rekening dus lening?), dan denk ik dat het doel van dergelijke leningen echt volledig gepasseerd wordt. Hier hadden we het deze zomer ook nog over, mijn leven staat al helemaal op poten, waar zij nu klagen over hun schuld. Ik zeg dan ook heel simpel, ik ben wel al meer dan 10 jaren aan het werken. Als mijn studies niet waren gelukt, dan had ik gewoon moeten gaan werken. Plus ik ben zelf ook geen persoon dat graag op krediet leeft, de hypotheek is hier het enige.
Ik denk dat je Nederland en België niet zo makkelijk één op één met elkaar kan vergelijken. Onze minimumlonen liggen veel lager, een 18-jarige verdient hier met een loon van 5 euro per uur al meer dan het minimum. Daar kan je never nooit je schoolgeld, kamerhuur etc. van betalen. Bovendien vind ik het een goede zaak dat je hier kan studeren tot je klaar bent, en niet tot je geld op is, want in België geldt dus eigenlijk gewoon, dat hoe beter je komaf, hoe meer je kan studeren. Dat houdt ongelijkheid in stand.
Je argument over het switchen van een studie begrijp ik niet, want juist doordat je een lening aangaat en dus een schuld opbouwt zullen studenten sneller stoppen als ze merken: dit gaat hem niet worden. Dat ze dan een geheel andere sector kiezen, dat zal liggen door veranderde inzichten, en niet aan de lening.
bulck schreef:Maar kamerhuur is een bewuste keuze die je maakt bij het bepalen van je studie. We leven hier allemaal in relatief kleine landen (zowel B als NL) wat afstanden betreft. Dus het op kamers gaan hangt bij mij niet vast aan het wel of niet kunnen studeren.(ik woonde ook op het platteland en heb ook in de stad gestudeerd, dus ja dat is effectief reistijd dat je kwijtbent)
Century schreef:bulck schreef:Maar kamerhuur is een bewuste keuze die je maakt bij het bepalen van je studie. We leven hier allemaal in relatief kleine landen (zowel B als NL) wat afstanden betreft. Dus het op kamers gaan hangt bij mij niet vast aan het wel of niet kunnen studeren.(ik woonde ook op het platteland en heb ook in de stad gestudeerd, dus ja dat is effectief reistijd dat je kwijtbent)
Ik weet niet hoor, maar mijn reistijd naar mijn studie was 2.5uur+. Ik kon met de vroegste trein mijn eerste college dan niet halen. En dit was ook nog de universiteit die het dichtstbij was die deze studie aanbood. De rest was nog verder.
Dan had ik dus geen technische studie kunnen doen denk ik.
Dus dat niet op kamers moeten vind ik te kort door de bocht.
Muppett schreef:Er zijn mensen die er behagen in scheppen om de ander in te wrijven dat ie toch wel heullll onverantwoord met geld om is gegaan...
Onze studieschuld had een stuk lager gekund, maar dingen zijn nu eenmaal zo gelopen. Gedane zaken geven geen keer. Ik ben zelf wel een voorstander van een hogere drempel voor lenen. Je bent 18 en geen haan die kraait naar je hoge lening elke maand. Ik denk dat veel studenten de gevolgen dan nog niet voldoende kunnen overzien. Overal in NL moet je vanalles laten zien als je wilt lenen, maar een studielening ophogen en afsluiten is zo gepiept. Ik heb geen ideeën over hoe, maar ik zou het wel een aanrader vinden.