Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:16

Wat er bij mij overblijft na 15 jaar aflossen, als er al wat over blijft, wordt kwijtgescholden. Dat betekent wel dat je dus 15 jaar naar draagkracht aflost, en bij mij wordt ook het inkomen van mijn partner meegerekend. Ik zou niet weten waarom ik me daar schuldig over zou moeten voelen, dat heeft niks met misbruik van het systeem te maken.

Iedereen die spaart voor z’n kinderen: echt top, maar geef je kinderen vooral financieel besef mee. Ik hoefde ook niks te betalen voor wat dan ook, en heb toch een hele flinke studieschuld.

DiantaM

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:18

Ik doel meer op de mensen die niets of jaren niets betalen en hun inkomen kunstmatig laag houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:19

DiantaM schreef:
Ik doel meer op de mensen die niets of jaren niets betalen en hun inkomen kunstmatig laag houden.

Ah ja, die ken ik ook. Daar heb ik ook niks mee :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:19

Ik heb het bij mijn adviseur eerlijk vermeld, maar hij heeft het niet meegenomen, vond ie niet nodig.. Ik kon ook met de schuld nog gewoon het huis kopen, dat heeft hij wel doorgerekend.

Nu krijgen we jaarlijks schenking van mijn ouders en gebruik ik altijd een deel daarvan om af te lossen, naast de normale maandelijkse termijnen. Ik wil er gewoon vanaf zijn, kost me 150 euro per maand. Betaal geen rente overigens.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:20

DiantaM schreef:

Maar dan doe je jezelf ook wel echt tekort denk ik.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:21

DiantaM schreef:

Dat is denk ik ook een kaliber apart, ga er niet vanuit dat wij het daarover hebben hier :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:07

Pantykous schreef:
DiantaM schreef:

Ah ja, die ken ik ook. Daar heb ik ook niks mee :n

Ja ik ook :j was niet over iemand specifiek hier idd.

Je kan het natuurlijk doen maar ik betwijfel of je einde van de rit daadwerkelijk beter af bent. Je hebt dan 35 jaar een minimumloon, wat waarschijnlijk inhoudt dat je al niet het werk doet waar je de opleiding voor hebt gedaan. Dat je geen promotie hebt gemaakt in die 35 jaar, en daar pas dan mee moet beginnen. Dan ben je een jaar of 50. Denk niet dat je dan een lekker leven hebt, als je daar zo bewust voor kiest :')

Over studieschuld gesproken, officieel kreeg ik echt de bare minimum, want mijn ouders verdienden genoeg. Helaas rekenen ze niet mee dat mijn ouders dus 4 kids hebben en maar beperkt kunnen bijdragen (kunnen moeilijk 1 kind bijdragen en de rest niet). Daar tegenover staat dat ik ook enkele mensen ken die echt ziek veel stufi kregen, omdat de ouders niet genoeg verdienden/ouders gescheiden waren/vader overleden. Maar waarvan de ouder(s) dus wél de gehele studie betaalde, dus konden ze de vele gratis stufi gewoon in hun zak steken. Soms een beetje scheef :)). Maar gelukkig heb ik zelf niks te klagen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:19

Ik begrijp eerlijk gezegd niets van heel dat systeem dat in Nederland wordt toegepast. Eerder las ik hier al wel ergens het vergelijk met Belgie (wat ook wel heel kort door de bocht was).

Zelf ben ik Belg, maar ik heb genoeg Nederlandse vrienden. Ik denk dat we er gewoon helemaal anders tegenover staan. Bij jullie zijn die leningen echt ingeburgerd en een soort van verworven recht geworden, waardoor er ook velen verkeerd gebruik maken van de lening en dus ook dat verder studeren. Bij ons zijn die leningen niet bekend en het is echt niet zo dat hier alle studenten alles door pa en ma voorgeschoten of betaald krijgen. Kindergeld en studiefondsen zijn hier ook van tel, maar als dat onvoldoende is, zal je dan ofwel zelf moeten gaan werken of hopen dat effectief je ouders kunnen helpen. Is dat niet zo, dan zal dat vaak betekenen dat zo'n studenten vroeger aan het werk moeten en dan eventueel via een ander kanaal (avond-/volwassenonderwijs) alsnog later een diploma kunnen behalen(hoewel dat in de praktijk echter vaak niet wordt gedaan). Bewust een studiekeuze maken is ook nog een dingentje. Uiteraard altijd een moeilijk, maar mijn ervaring is dat wij Belgen over het algemeen bewuster kiezen en geen vreemde sprongen maken in de keuzes. Waar ik echt genoeg Nederlandse vrienden heb die bwv spreken van een artistieke richting, met schakeljaren dan weer overgaan naar bwv spreken iets economisch, om uiteindelijk iets juridisch af te studeren. Ik stel mezelf dan de vraag bij dat systeem. Want lenen is 1, maar het faciliteert ook wel creatief gebruik en mss ook wel een verkeerd idee van het principe lening. Als ik hier sommige zaken lees, bvb het bekostigen van een paard met dat geld (paard= duur= een lopende rekening dus lening?), dan denk ik dat het doel van dergelijke leningen echt volledig gepasseerd wordt. Hier hadden we het deze zomer ook nog over, mijn leven staat al helemaal op poten, waar zij nu klagen over hun schuld. Ik zeg dan ook heel simpel, ik ben wel al meer dan 10 jaren aan het werken. Als mijn studies niet waren gelukt, dan had ik gewoon moeten gaan werken. Plus ik ben zelf ook geen persoon dat graag op krediet leeft, de hypotheek is hier het enige.
Laatst bijgewerkt door bulck op 15-12-20 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:22

emilyslaluna schreef:
miccamaaike schreef:
emilyslaluna, je leeft niet als een koning, maar een paard tijdens je studie betalen van geleend geld is toch wel een beetje leven als een koning. Paarden kosten ook veel tijd, terwijl je dan ook best zou kunnen werken. Of iig in de weekenden/vakanties. Ik vind het echt een bizar hoog bedrag wat je leent. Ik viel nog onder het oude stelsel en kreeg een deel van m'n ouders, maar dan kwam ik bij lange na niet aan jouw bedrag. Ik zou serieus eens kijken naar wat je leent, zo'n hoge schuld ben je straks echt niet blij mee.

Zoals ik al zei, mijn paard van 29 jaar staat met pensioen. Alle zorg wordt gedaan aangezien ik 2 uur van haar vandaan woon. Dus veel tijd ben ik ook niet 'kwijt' aan een paard hebben.

Of ik tijd heb om te werken is volgens mij door niemand anders te beoordelen dan ikzelf en medestudenten. Als je 40 uur college hebt plus nog 60 uur leerwerk ernaast, dan is werken geen optie. Mijn ouders en ik hebben besloten dat mijn studie mijn werk is. Proberen geen vertraging op te lopen zodat ik niet nog meer moet lenen. De studie duurt 6 jaar maar gemiddeld duurt het 7.8 jaar omdat zo veel studenten vertraging oplopen door de moeilijkheidsgraad. Al mijn tijd gaat dus naar het studeren.

En vakanties hebben we niet met deze studie. De twee weken met kerst zijn voor de 5weken aan examens, dus dat is leren, leren, leren. Dit geldt ook voor de 2 weken in april. En de zomervakanties zitten vol met zomerklinieken en stages.
(Los nog van alle moeilijkheden die erbij komen kijken om als Nederlander in België te werken).

Maar, dit topic gaat niet over mij. Ik heb alleen een antwoord gegeven op de vraag of ik extra zal aflossen. Dat er anderen zijn die er anders over denken is jullie goed recht. Net als dat het de mijne is om het zo aan te pakken. :D

Joh, ik snap helemaal dat je het op deze manier aanvliegt. Daarbij ga je als dierenarts gewoon goed verdienen lijkt me, dus de schuld zal heus niet worden kwijtgescholden o.i.d.

Ik ben al 8 jaar afgestudeerd, maar ik heb toen (vroegah) ook eens zitten rekenen: wat nou als ik maximaal leen bij DUO, en dit geld op een spaarrekening vastzet? De rentes voor spaarrekeningen waren toen hoger dan nu, dus op die manier kon je mooi wat geld sparen (de rente die je wint). En dan na je studie je schuld bij DUO in 1x aflossen :Y) Ik mocht dit toen niet van mijn vader, die geloofde niet in mijn berekeningen, maar herinner me dus zeker dat dit vroeger ook al loonde op deze manier!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:25

Ik vind 85K echt een behoorlijke hap, ook voor later drukt dat enorm op je vaste lasten.
Ga ervan uit dat je door die 85K 255K minder hypotheek kan krijgen.
Daar kan he met die €300 in de maand niet tegen op sparen.
Hypotheekverstrekkers zijn verplicht om naar je schuld te vragen, als later blijkt dat je betalingsproblemen hebt omdat je een studieschuld hebt verzwegen, dan zijn de rapen gaar...

Het is natuurlijk een mooie opleiding voor die 85K, die enorm veel tijd kost. Maar anderzijds zou ik zelf echt een stuk soberder leven als ik wist dat mijn schuld zo hoog uit zou vallen.

Wat ik ook raar vind is dat iedereen de kosten voor de zorgtoeslag meeneemt als grote kostenpost, daarvoor krijg je toch gewoon een toeslag, helemaal als er niet tot nauwelijks gewerkt wordt.

Enige wat ik op dit moment niet weet. Is het OV abbo nu ook een lening geworden of is dat nog steeds een gift? Vond die wel aardig prijzig op mijn totaal overzicht namelijk.

Anyhow, voor iedereen in het nieuwe leenstelsel vind ik het een onwijs nare situatie, dat je verplicht wordt om te lenen, ik had dan zelf ook meer moeten lenen.
Desalniettemin denk ik dat het gros van de opleidingen het toe laat om daarnaast ook nog te werken. Ik werkte gemiddeld 16-20 uur in de week en in de vakanties soms wel 60 uur met 12 uur op een dag. Daar kon ik dan weer wat extra's voor kopen.

Hoop dat het kabinet tot inzichten komt en dat dit zo niet langer kan.
Voor sommige is dat al te laat helaas, maar laten we hopen dat het geen horde aan generaties wordt.

Ikzelf zou er wakker van liggen als ik een ton schuld had, die 35 jaar lang in mijn rug prikt waarnaast je ook nog je hypotheek/huur moet betalen.
Zo zie je maar hoe iedereen anders is :)

Laatste waar ik mij aan stoor: mensen die het gebruiken als investering > beleggingen. Dit kan zo gruwelijk mis gaan, wees alert op het feit dat je je inleg kan verliezen en dus de beoogde winst in een 10-voudig verlies kan veranderen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:33

bulck schreef:
Als ik hier sommige zaken lees, bvb het bekostigen van een paard met dat geld (paard= duur= een lopende rekening dus lening?), dan denk ik dat het doel van dergelijke leningen echt volledig gepasseerd wordt.

Ik zal je opmerking even beantwoorden met een eerder antwoord van mij:
Citaat:
En mijn paarden heb ik verkocht voor de studie om juist geen kosten te hebben. Maar mijn zogenaamde overleden pony is ergens opgedoken jaren later (lang verhaal, staat ook op bokt) en dus heb ik haar terug gekocht. Een pony van 29 jaar een goed pensioen geven is in mijn opzicht niet hetzelfde als een duur wedstrijdpaard hebben waar ik al mijn geld aan uit geef. :o

Dus nogmaals, het is niet zomaar een paard om voor de luxe lekker wedstrijden mee te rijden. Het is een uitzonderlijke situatie geweest en ik heb er nul spijt van. Ook vind ik het een situatie waar niemand over kan oordelen. Het is ook geen kostenpost van 500 euro met overbodige luxe, de stalling kost 170 all in, zelf zonder zorgen zitten. En hier en daar extra kosten zoals hoefsmid oid. Dat vind ik best een prima bedrag om aan een paard te spenderen die na een leven hard werken lekker met pensioen mag. :o
Ik ken heel veel studenten die voor dat geld kleding of drank kopen. Je mag ook wel een beetje leven vind ik. En ik kies ervoor om dat naar een trouwe viervoeter te stoppen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:11

bulck schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd niets van heel dat systeem dat in Nederland wordt toegepast. Eerder las ik hier al wel ergens het vergelijk met Belgie (wat ook wel heel kort door de bocht was).

Zelf ben ik Belg, maar ik heb genoeg Nederlandse vrienden. Ik denk dat we er gewoon helemaal anders tegenover staan. Bij jullie zijn die leningen echt ingeburgerd en een soort van verworven recht geworden, waardoor er ook velen verkeerd gebruik maken van de lening en dus ook dat verder studeren. Bij ons zijn die leningen niet bekend en het is echt niet zo dat hier alle studenten alles door pa en ma voorgeschoten of betaald krijgen. Kindergeld en studiefondsen zijn hier ook van tel, maar als dat onvoldoende is, zal je dan ofwel zelf moeten gaan werken of hopen dat effectief je ouders kunnen helpen. Is dat niet zo, dan zal dat vaak betekenen dat zo'n studenten vroeger aan het werk moeten en dan eventueel via een ander kanaal (avond-/volwassenonderwijs) alsnog later een diploma kunnen behalen(hoewel dat in de praktijk echter vaak niet wordt gedaan). Bewust een studiekeuze maken is ook nog een dingentje. Uiteraard altijd een moeilijk, maar mijn ervaring is dat wij Belgen over het algemeen bewuster kiezen en geen vreemde sprongen maken in de keuzes. Waar ik echt genoeg Nederlandse vrienden heb die bwv spreken van een artistieke richting, met schakeljaren dan weer overgaan naar bwv spreken iets economisch, om uiteindelijk iets juridisch af te studeren. Ik stel mezelf dan de vraag bij dat systeem. Want lenen is 1, maar het faciliteert ook wel creatief gebruik en mss ook wel een verkeerd idee van het principe lening. Als ik hier sommige zaken lees, bvb het bekostigen van een paard met dat geld (paard= duur= een lopende rekening dus lening?), dan denk ik dat het doel van dergelijke leningen echt volledig gepasseerd wordt. Hier hadden we het deze zomer ook nog over, mijn leven staat al helemaal op poten, waar zij nu klagen over hun schuld. Ik zeg dan ook heel simpel, ik ben wel al meer dan 10 jaren aan het werken. Als mijn studies niet waren gelukt, dan had ik gewoon moeten gaan werken. Plus ik ben zelf ook geen persoon dat graag op krediet leeft, de hypotheek is hier het enige.

Ik denk dat je Nederland en België niet zo makkelijk één op één met elkaar kan vergelijken. Onze minimumlonen liggen veel lager, een 18-jarige verdient hier met een loon van 5 euro per uur al meer dan het minimum. Daar kan je never nooit je schoolgeld, kamerhuur etc. van betalen. Bovendien vind ik het een goede zaak dat je hier kan studeren tot je klaar bent, en niet tot je geld op is, want in België geldt dus eigenlijk gewoon, dat hoe beter je komaf, hoe meer je kan studeren. Dat houdt ongelijkheid in stand.
Je argument over het switchen van een studie begrijp ik niet, want juist doordat je een lening aangaat en dus een schuld opbouwt zullen studenten sneller stoppen als ze merken: dit gaat hem niet worden. Dat ze dan een geheel andere sector kiezen, dat zal liggen door veranderde inzichten, en niet aan de lening.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:28

Ik schrik een beetje van de mensen die honderden euros per maand moeten aflossen?
Is dat van het oude leenstelsel?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:30

laraxXxemma schreef:
Ik schrik een beetje van de mensen die honderden euros per maand moeten aflossen?

Yep. Terugbetaalperiode is ook korter, dus maandbedragen hoger (wel naar draagkracht). Ik betaal zo'n 170€ per maand terug.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:37

Hier ook een studieschuld. Ik zit in het oude systeem van 15 jaar aflossen en ben nu op de helft. No way dat ik versneld ga aflossen, als ik morgen onder de bus kom heb ik liever een leuk reisje van mijn geld gemaakt dan versneld afgelost. Het bedrag is te overzien en zit er bij mij gewoon ingecalculeerd. Over 7 jaar krijg ik gewoon ineens een inkomensstijging :D

Ik snap versneld aflossen gewoon niet. Je weet niet wat het leven je brengt en hoe lang je hebt. Waarom krom liggen als je het gespreid mag betalen tegen 0% rente? Wat is daar dan het voordeel van? Ik ben veel te bang dat ik nu op een houtje bijt, alles aflos en dan kom te overlijden. Zit je dan met je goeie gedrag. Nee hoor, ik los af wat moet en geen cent extra. Wat ik overhoud gaat naar spaarpotjes voor later én naar reizen en lekker eten. Die schuld lost zich wel af in zijn eigen termijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:56

Badeendje schreef:
bulck schreef:

Ik denk dat je Nederland en België niet zo makkelijk één op één met elkaar kan vergelijken. Onze minimumlonen liggen veel lager, een 18-jarige verdient hier met een loon van 5 euro per uur al meer dan het minimum. Daar kan je never nooit je schoolgeld, kamerhuur etc. van betalen. Bovendien vind ik het een goede zaak dat je hier kan studeren tot je klaar bent, en niet tot je geld op is, want in België geldt dus eigenlijk gewoon, dat hoe beter je komaf, hoe meer je kan studeren. Dat houdt ongelijkheid in stand.
Je argument over het switchen van een studie begrijp ik niet, want juist doordat je een lening aangaat en dus een schuld opbouwt zullen studenten sneller stoppen als ze merken: dit gaat hem niet worden. Dat ze dan een geheel andere sector kiezen, dat zal liggen door veranderde inzichten, en niet aan de lening.

Maar kamerhuur is een bewuste keuze die je maakt bij het bepalen van je studie. We leven hier allemaal in relatief kleine landen (zowel B als NL) wat afstanden betreft. Dus het op kamers gaan hangt bij mij niet vast aan het wel of niet kunnen studeren.(ik woonde ook op het platteland en heb ook in de stad gestudeerd, dus ja dat is effectief reistijd dat je kwijtbent) Uiteraard als dat verondersteld wordt om gefinancierd te worden, gaan we al anders tegenover dit principe staan. Maar dan ben je in mijn ogen je levensstijl aan het financieren en niet echt je studies. Verloning vergelijken is eveneens een aparte, want België hoort bij de koplopers als het dan weer aankomt op afhoudingen als sociale lasten en voorheffingen. Het Bruto netto verhaal scheelt dan vaak, zeker als het dan een student betreft die effectief het ganse jaar moet werken. Ook in de personenbelasting weten ze die dan te vinden. Of het effectief een goede zaak is tot je klaar bent met studeren, dat is nog maar de vraag, zeker als je de frustraties en verhalen hier leest.
En op dat laatste, dat is gewoon iets wat me vaak opvalt en je beantwoordt het ook eigenlijk. Effectief zie ik dat Nederlanders vaker starten en switchen en dus eigenlijk niet voldoende bewust zijn van wat ze juist willen studeren. Je kan het ook omdraaien naar hoe jij het vertaalt, maar het heeft dus wel impact op de studiefinanciering, want elk jaar is opnieuw een extra kost. Dat zie je hier minder snel en zeker niet bij studenten die het van thuis minder hebben, dat is effectief ook zo. Maar dat is dan ook het verschil met NL, want daar zijn die leningen kennelijk ingeburgerd, waardoor het er precies maar bijhoort. Het leven is al duur genoeg, dus om al negatief te starten, dan mag je nog een goede baan hebben, maar het hypothekeert wel je startjaren. Dus hoe is dat eigenlijk zo ontstaan? Want ik vind dit best wel een interessant onderwerp. Bij ons wordt mss dan ongelijkheid in stand gehouden, maar bij jullie worden jonge adolescenten dan eigenlijk letterlijk in de schulden gestopt. Welk van de twee dan echt beter zijn? En wat dan met mensen die die schulden zijn aangegaan en dan alsnog niet slagen, die zijn dan nog erger af dan bij ons? Want dat zijn dan minder hoog geschoolden met een studielast die niet te overzien is....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:56

laraxXxemma schreef:

Moeten niet. Doen wel.

Looptijd is 15 jaar.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:04

Okee, vandaar. Heb net uit schrik die berekening voor mij nog eens gedaan want onder het nieuwe leenstelsel is dat minder :')
PSvanLot helder! Vind het knap dat het jullie lukt zo veel af te lossen, zal heerlijk zijn als jullie er straks los van zijn.

Ceffyl ik had gewild dat ik er dezelfde kijk op had als jij maar voor mij voelt het meer als een last die ik meesleep.
Ik ga er niet extra voor krom liggen om maar die lening heel snel af te betalen, maar wat ik nu extra over heb (naast mijn eigen sparen) komt wel in een apart potje. Uiteindelijk moet het toch betaald, en als ik het toch heb, waarom dan niet eerder?
Ik hou het geld wel zelf in die spaarpot tot ik vind dat ik genoeg heb (mocht er toch iets rampzaligs gebeuren kan ik het nog gebruiken zeg maar) en dan grotere bedragen in 1x aflossen ipv maandelijks meer.

Ik zie hier overigens eerder mensen zich verantwoorden voor keuzes die ze gemaakt hebben. Ik wil nog even kwijt dat je jouw keuzes verantwoorden aan niemand hier verplicht bent en dat het makkelijk oordelen/vergelijken is van achter een scherm. De een maakt de keus kei hard te werken tijdens de studie om zo veel mogelijk uit de schulden te blijven, de andere kiest er juist voor om extra hard in te zetten voor de studieresultaten en daar alle tijd in te willen steken zonder ook druk te willen maken waar de tijd nog weg moet komen om geld te verdienen. Weer een ander kiest ervoor om iets meer te genieten tijdens de studie om alles wat minder zwaar te maken en dat later weer in te leveren. En voor velen een combi van het bovenstaande. Voor iedereen werkt iets anders het beste. Je hoeft je voor jouw keuzes niet te verantwoorden.
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 15-12-20 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:05

bulck schreef:
Maar kamerhuur is een bewuste keuze die je maakt bij het bepalen van je studie. We leven hier allemaal in relatief kleine landen (zowel B als NL) wat afstanden betreft. Dus het op kamers gaan hangt bij mij niet vast aan het wel of niet kunnen studeren.(ik woonde ook op het platteland en heb ook in de stad gestudeerd, dus ja dat is effectief reistijd dat je kwijtbent)

Ik weet niet hoor, maar mijn reistijd naar mijn studie was 2.5uur+. Ik kon met de vroegste trein mijn eerste college dan niet halen. En dit was ook nog de universiteit die het dichtstbij was die deze studie aanbood. De rest was nog verder.
Dan had ik dus geen technische studie kunnen doen denk ik.
Dus dat niet op kamers moeten vind ik te kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:09

Century schreef:
bulck schreef:
Maar kamerhuur is een bewuste keuze die je maakt bij het bepalen van je studie. We leven hier allemaal in relatief kleine landen (zowel B als NL) wat afstanden betreft. Dus het op kamers gaan hangt bij mij niet vast aan het wel of niet kunnen studeren.(ik woonde ook op het platteland en heb ook in de stad gestudeerd, dus ja dat is effectief reistijd dat je kwijtbent)

Ik weet niet hoor, maar mijn reistijd naar mijn studie was 2.5uur+. Ik kon met de vroegste trein mijn eerste college dan niet halen. En dit was ook nog de universiteit die het dichtstbij was die deze studie aanbood. De rest was nog verder.
Dan had ik dus geen technische studie kunnen doen denk ik.
Dus dat niet op kamers moeten vind ik te kort door de bocht.

Er zijn ook genoeg mensen die met 18 worden verwacht om uit huis te gaan, of zo snel mogelijk willen gaan door een slechte thuissituatie.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:10

Ik was vanuit thuis ook 3 tot 3,5 uur onderweg naar mijn hoge school. 1e collega was dan ook niet haalbaar en de bus reed niet eens als ik de eerste trein zou willen halen. Deze school was ook de enige die deze studie in het pakket had, vergelijkbare studies zaten zelfs nog verder weg.

Thuis blijven wonen was dus niet eens haalbaar voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:12

Ik vind het vooral jammer dat mensen zich hier weer moeten verantwoorden waarom ze hun studie op een bepaalde manier (wel/niet kamers, wel/niet werken) hebben gedaan. Werkelijk ieder topic over studieschuld eindigt zo.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:16

Er zijn mensen die er behagen in scheppen om de ander in te wrijven dat ie toch wel heullll onverantwoord met geld om is gegaan...
Onze studieschuld had een stuk lager gekund, maar dingen zijn nu eenmaal zo gelopen. Gedane zaken geven geen keer. Ik ben zelf wel een voorstander van een hogere drempel voor lenen. Je bent 18 en geen haan die kraait naar je hoge lening elke maand. Ik denk dat veel studenten de gevolgen dan nog niet voldoende kunnen overzien. Overal in NL moet je vanalles laten zien als je wilt lenen, maar een studielening ophogen en afsluiten is zo gepiept. Ik heb geen ideeën over hoe, maar ik zou het wel een aanrader vinden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:17

Ik zou best versneld af willen lossen als ik dacht dat dat zin zou hebben. Maar bij mijn schuld heeft dat geen zin. Als ik nu de looptijd zou willen halveren bijvoorbeeld zou ik €1100 in de maand moeten gaan betalen. Daar begin ik niet aan. :n voor een schuld van 15-25k zou ik dat met mijn salaris zeker wel overwegen.

@muppett
Helemaal eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:19

Muppett schreef:
Er zijn mensen die er behagen in scheppen om de ander in te wrijven dat ie toch wel heullll onverantwoord met geld om is gegaan...
Onze studieschuld had een stuk lager gekund, maar dingen zijn nu eenmaal zo gelopen. Gedane zaken geven geen keer. Ik ben zelf wel een voorstander van een hogere drempel voor lenen. Je bent 18 en geen haan die kraait naar je hoge lening elke maand. Ik denk dat veel studenten de gevolgen dan nog niet voldoende kunnen overzien. Overal in NL moet je vanalles laten zien als je wilt lenen, maar een studielening ophogen en afsluiten is zo gepiept. Ik heb geen ideeën over hoe, maar ik zou het wel een aanrader vinden.

Ja goed bedenken of je het nodig hebt zou verstandig zijn. Ook een rol van de ouders.
Het is niet zo dat je duizenden euro's per maand kan lenen (1100 maximaal geloof ik). Je bent daar als uitwonende student die om welke reden dan ook geen bijbaan kan hebben/ouders niet financieel kunnen steunen echt zo doorheen met de huur, boodschappen, collegegeld en boeken.