De eerste week van januari van dit jaar werd het hout afgeleverd!

Er zijn verschillende systemen om met stro te bouwen. De meest gangbare zijn ´Load bearing´, waarop het dak op de muur van strobalen rust, en´post and beam´, oftewel een houten structuur en de muren invullen met strobalen.
Ik heb voor de tweede optie gekozen, dus de volgende fase na de fundering was het opbouwen van het houten frame van het huis.
Ik hou van stoer, stevig, robuust en rustiek... Dus geen honderden ´luciferhoutjes´ maar een paar grote dikke stevige stoere balken die binnen in het huis in het zicht blijven, haha!
Achteraf maar gelukkig dat ik niet voor eikenhout heb gekozen voor de hele structuur (alleen de veranda en de canetes zijn eiken) want dat weegt denk ik wel 4 keer zoveel als de ´pino de Soria´, en dat merk je goed als je balken met de hand op het dak moet krijgen

Nadat het hout geschaafd, geschuurd en in de olie is gezet, en de basis structuur stond, hebben we 1 ochtend een kraan gehuurd om de zware jongens omhoog te krijgen...

Geweldig om het huis langzaamaan vorm te laten krijgen, en naar 3D te gaan... En voor het eerst te beseffen hoe groot het wel niet gaat worden, haha!

En dan, als de structuur staat direct door met het dak. Eerst het plafond, heeel veel geschuurde en in de olie gezette planken gaan er op zo´n dak...

En zo waren we dan lekker aan het werk met het hele team toen nog:

Qua indeling is het behoorlijk ´open plan´, alleen boven de 2 slaapkamers achterin het huis een zolder van 30 m2. De woonkamer en keuken 1 open ruimte en kijk je tegen de balken aan zeg maar, en is het zo´n 4,5 meter hoog in de nok.
En dan nog een aparte badkamer uiteraard en een ´mud/utility ruimte, bijkeuken zeg maar).