[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:20

Zo, zullen we weer een stukje verder gaan qua bouw van het huis?
De eerste week van januari van dit jaar werd het hout afgeleverd!

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn verschillende systemen om met stro te bouwen. De meest gangbare zijn ´Load bearing´, waarop het dak op de muur van strobalen rust, en´post and beam´, oftewel een houten structuur en de muren invullen met strobalen.
Ik heb voor de tweede optie gekozen, dus de volgende fase na de fundering was het opbouwen van het houten frame van het huis.

Ik hou van stoer, stevig, robuust en rustiek... Dus geen honderden ´luciferhoutjes´ maar een paar grote dikke stevige stoere balken die binnen in het huis in het zicht blijven, haha!
Achteraf maar gelukkig dat ik niet voor eikenhout heb gekozen voor de hele structuur (alleen de veranda en de canetes zijn eiken) want dat weegt denk ik wel 4 keer zoveel als de ´pino de Soria´, en dat merk je goed als je balken met de hand op het dak moet krijgen :') .

Nadat het hout geschaafd, geschuurd en in de olie is gezet, en de basis structuur stond, hebben we 1 ochtend een kraan gehuurd om de zware jongens omhoog te krijgen...

Afbeelding

Afbeelding

Geweldig om het huis langzaamaan vorm te laten krijgen, en naar 3D te gaan... En voor het eerst te beseffen hoe groot het wel niet gaat worden, haha!

Afbeelding

Afbeelding

En dan, als de structuur staat direct door met het dak. Eerst het plafond, heeel veel geschuurde en in de olie gezette planken gaan er op zo´n dak...

Afbeelding

Afbeelding

En zo waren we dan lekker aan het werk met het hele team toen nog:

Afbeelding

Qua indeling is het behoorlijk ´open plan´, alleen boven de 2 slaapkamers achterin het huis een zolder van 30 m2. De woonkamer en keuken 1 open ruimte en kijk je tegen de balken aan zeg maar, en is het zo´n 4,5 meter hoog in de nok.
En dan nog een aparte badkamer uiteraard en een ´mud/utility ruimte, bijkeuken zeg maar).

Charaz

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:46

Oh ik ben zo benieuwd naar meer!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:53

Oh wauw, het is veel groter dan ik had verwacht!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:55

Wauw, wat gaaf om te zien. Super stoer dat je dit avontuur aan gaat!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:44

Rinske schreef:
Oh wauw, het is veel groter dan ik had verwacht!

Inderdaad! Wel echt gaaf zeg, die fotos met dat uitzicht op de achtergrond...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:49

Leuk, leuk, leuk, er wordt gebouwd. En dan ook nog op een manier die mijn belangstelling heeft.

Ik dacht eerst aan de fundering te zien dat het niet zo heel groot zou worden, maar nu het vorm krijgt, was mijn eerste gedachte zo te zien niet helemaal OK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:20

Gaaafff!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:41

Wat gaaf!
Ik volg ook.
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.

Hoe ga je het water filteren?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:30

Zoowh wat groot!
Ben vooral benieuwd naar de muren, die worden natuurlijk enorm dik.
Misschien dat ik in de toekomst nog eens iets met leem wil bouwen dus ik vind het heel interessant. :))

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 01:48

Oh wauw! Ik lees héél graag mee!

Ik had overigens een soort Afrikaanse hut in gedachten toen ik je topic titel las, maar het wordt een onwijs gaaf huis zo te zien!
*mijn onwetendheid, sorry*

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:43

Ow wauw! Wat groot ik had het me ook echt veel kleiner voorgesteld haha

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 14:18

Linnie050 schreef:
Wat gaaf!

Hoe ga je het water filteren?

Van regenwater naar drinkwater gaat zoiets worden (of een maatje groter): https://www.hydrotense.eu/epages/491664 ... /SYS1-ECON

een 4 stappen filteringssysteem met uv licht.

Als hier iemand ervaring/andere ideeen heeft mbt het water filteren: het is nog niet aangeschaft en ik moet me er nog in detail in verdiepen (verschil tussen bijv. omgekeerde osmose en uv licht, en hoeveel capaciteit voor mij het best is, etc.)

Ik ken niet veel mensen die regenwater t/m drinkwater filteren (wel gebruikswater), en in Nederland is het ook niet zo gangbaar. Hier hebben mensen meestal wel een bron in de buurt, of zijn aangesloten op het leidingwater.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:23

In nieuw zeeland is het heel gebruikelijk om regenwater op te vangen en te filteren voor drinkwater. daarvoor hoeven ze niet eens op het platte land te wonen. Dus voor info zou ik vooral eens op NZ websites gaan kijken.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:41

Wat een ontzettend gaaf avontuur ! Ik volg graag mee!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:49

Wij wonen in Australie en gebruiken regenwater in huis. We gebruiken het om te koken, in de douche en om te drinken. Voor alle rest rivier water.

Voor het regenwater hebben we een filter maar geen uv licht.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 04:37

Sas_Mon schreef:
In nieuw zeeland is het heel gebruikelijk om regenwater op te vangen en te filteren voor drinkwater. daarvoor hoeven ze niet eens op het platte land te wonen. Dus voor info zou ik vooral eens op NZ websites gaan kijken.

Klopt! Mocht je daar meer informatie over willen kan ik hier in NZ wel eens navraag voor je doen! Vooral rural wordt dit toegepast. :D

*kruipt weer onderleessteen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:30

Oh wauw! Moest mijn vriend van jouw Spaanse regio dromen, dan zou hij me zonder problemen mee krijgen! Wat is het mooi bij jou.

Helaas droomt mijn wederhelft van een huis regio La Marina. 2 jaar geleden ben ik een weekje met hem mee gaan huizen jagen en ik vind het daar afschuwelijk. Ik zie daar absoluut geen mogelijkheid om me er thuis te voelen. Veel te dor, dus maak ik me zorgen om het vinden van voldoende hooi voor mijn paarden. En ik zie in de regio ook geen mogelijkheden om lekker relax te paard op stap te gaan. Jou afgelegen berg zou veel beter bij mij passen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:40

La Marina is nog het minst toeristische kustplaatsje aan de Costa Blanca, maar ik zou er ook niet willen zitten. Geef mij het binnenland maar! En zeker met paarden, veel te droog hier in het zuiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:46

MoniqueT schreef:
La Marina is nog het minst toeristische kustplaatsje aan de Costa Blanca, maar ik zou er ook niet willen zitten. Geef mij het binnenland maar! En zeker met paarden, veel te droog hier in het zuiden.

Ik deel je mening. Mijn vriend blijft echter zeggen dat de rest van het land hem niet interesseert en veel te koud wordt in de winter of te nat is. -O-
Naar Spanje verhuizen is zijn droom, ik wil die niet van hem afnemen, maar ik wil echt niet in die regio wonen. We zijn nu 19 jaar samen, maar ik weet echt niet of ik mee ga met hem. |(

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:42

SVRL schreef:
MoniqueT schreef:

Ik deel je mening. Mijn vriend blijft echter zeggen dat de rest van het land hem niet interesseert en veel te koud wordt in de winter of te nat is. -O-
Naar Spanje verhuizen is zijn droom, ik wil die niet van hem afnemen, maar ik wil echt niet in die regio wonen. We zijn nu 19 jaar samen, maar ik weet echt niet of ik mee ga met hem. |(

Jij gaat met hem mee dus dan mag hij zich ook wel een beetje aanpassen, er zijn vast plekken waar jullie allebei tevreden kunnen wonen. Als hij jou liever in de steek laat dan een andere plek zoekt dan is dat wel een overdenking waard. En een goed gesprek.

Ts, we willen meer zien!! :))

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 13:25

SVRL schreef:
MoniqueT schreef:

Dan zou ik als 'compromis' een huis een jaar huren in de regio die hij ziet zitten. Als je alle 4 seizoenen ergens doorbrengt, incl. toeristen en zonder toeristen, dan kun je beter inschatten of je ergens zou kunnen en willen aarden. En op micro niveau kan de sfeer en mentaliteit enorm verschillen per dorp en vallei. Pas dan zou ik overwegen om te kopen...

Ik denk dat bij de meeste stellen de wens om te emigreren niet even sterk is bij beide personen. Scheidingspercentage bij emigranten ligt (om uiteenlopende redenen natuurlijk) ook een stuk hoger...

Maar ja, ik zou ook nooit de droom van de partner geen kans willen geven. Dus dan zou ik een compromis zoeken: tweede huis in het buitenland ipv een volledige emigratie, regio zoeken die voor beiden werkt, etc.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:41

prachtig ben benieuwd naar het vervolg... die moet er al zijn haha

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 22:30

Ik heb het gevoel dat alle volgers met smart op de stro-fase van de bouw van het huis wachten :+ . En ik herken het gevoel: ook ik was natuurlijk ongeduldig, maar ook al was het stro allang gekocht, omdat dat immers in de zomer geoogst wordt en we nu qua bouw in april zijn ongeveer, moeten we nog even geduld hebben... De strobalen lagen nog mooi droog opgeslagen bij de leverancier, die ze wel kwijt wilde voordat de alfalfa gemaaid werd en opgeslagen moest worden. Dus zodra we het dak dicht zouden hebben, dan kon het stro komen zodat het mooi droog kon liggen tot we de muren gingen bouwen.

Maar eerst dus het dak waterdicht. Bovenop de planken die je van binnen kan zien, kwam een waterdichte ademende membraan. Het idee is dat je daar zo min mogelijk overheen loopt, om hem niet te beschadigen, en dat levert charmante werkhoudingen op :')

Afbeelding

Heeeel veel schroeven...

Afbeelding

De volgende fase van het dak zijn de ´canetes´ geen idee hoe die balken in het Nederlands heten, maar deze die dus voor de overhang zorgen ter bescherming van de muur tegen regen:

Afbeelding

Deze zijn van mooi (en zwaar :+ ) eikenhout, 1 voor 1 gezaagd, geschuurd en in de olie gezet:

Afbeelding

Afbeelding

En in combinatie met de planken ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Eronder zie je de mal voor de afgeronde hoeken van het huis, om deze mooi rond te krijgen. Deze worden gevuld met los stro. Tussen de 2 lagen van het dak is een holle ruimte opengelaten waar de isolatie inkomt. Dat wordt gedaan vlak voor de laatste fase van het dak, de dakpannen, en dit is gerecicleerde papiersnippers, celulosa in het spaans wat er met de compressor in wordt gespoten.

Afbeelding

Voor een strobalen huis zijn 2 dingen essentieel om het stro droog te houden: ´good boots and a good hat´. Dat wil dus zeggen dat de strobalen niet vanaf de grond omhoog gestapeld worden, maar de onderste rand van de muur is van steen en zorgt ervoor dat er geen vocht op kan trekken.
En de ´good hat´ is die bovenstaande ruime overhang van het dak.

De 40 cm hoge eerste rand wordt met natuursteen en kalk gemetseld, waarbij ik manusje van alles was: zorgen dat iedereen voldoende (en de juiste grootte en vorm) stenen had en voor een continue aanvoer van emmers kalkcement zorgen. En geloof me: das flink aanpoten als er met 3 man (eh vrouw) gemetseld wordt ~~}> :')

Afbeelding

Afbeelding

En toen was het tijd voor de volgende fase... Het stro!
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:43

Gaaaf, ben ongeduldig voor de nieuwe update!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:57

Ontzettend gaaf!