Een pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:06

pien_2010 schreef:
LWDaisy schreef:
NIET DOEN.

Ik haat onze pelletkachel, eerlijk waar. Dat ding maakt super veel lawaai, wij moeten onze TV echt kei hard zetten om boven dat lawaai uit te komen. Opwarmen duurt lang. En in de winter moeten we hem toch 2-3x per week schoonmaken.

Ik haat dat ding echt :+

Daisy wat voor soort merk kachel heb je, want dan weet ik dat we die in ieder geval niet moeten gaan kopen?

De stroomloze pelletkachel is iets waar we nav dit topic zeker in gaan verdiepen. Zeer bedankt voor deze tip. Daar zou ik niet aan gedacht hebben.

De Edelkamin slide 7 heeft een ventilator die je harder, zachter of helemaal uit kunt zetten. Zonder ventilator is je rendement wel lager en duurt het langer om de ruimte warm te stoken. Ik maak hem ongeveer 1x per week schoon.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:28

Birdie60 schreef:
Ik moet lachen om sommige antwoorden die hier gegeven worden. :j :=
Wij verkopen ze al jaren,en hebben ze zelf ook.
Zit aangesloten op het cv en wij hebben een grote boiler op de zolder staan van 1000 liter.
En niks geen stank of overlast.
In onze schuur staat een grote en daar verwarmen wij de schuren, en de boerderij mee.
In het achter staat een kleine, dat is gewoon voor de gezelligheid.
Wij verkopen ook de pallets.

Helaas is er soms wel degelijk nogal wat overlast. Afhankelijk van de constructie, het type kachel en de gebruikte pellets kan het mee- of tegenvallen.
Ik ken mensen die verhuisd zijn door de pelletkachel van de buren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:45

Lijkt me verschrikkelijk als je als buren daar dusdanig overlast van hebt.

Moet zeggen, wij hebben een houtkachel, maar stoken alleen goed droog hout (van fruitbomen, of kopen dat, 2 jaar gedroogd, beuk/eiken gemengd, en geen afval rotzooi, hebben een goeie schouw, meer als voldoende hoog, plus deze kap laten plaatsen https://www.openhaardpijpen.nl/product/5341/aspiromatic, en letten op het weer.
Is het mistig weer dan gaat hier de kachel niet aan.

En ja, ik kan me voorstellen dat ook bij pellets de kwaliteit, en ook de kwaliteit van kachel en schouw belangrijk zijn.
Je zou al een rendementspercentage van zeker 88 procent moeten halen, vertelde mij ooit een dealer, dan zit je wel in het "duurdere segment".

Wij zijn ooit verschillende zaken afgeweest voor info over pelletkachels, maar het geluid heb ik in diverse zaken echt als storend ervaren, net als het feit idd bij stroomuitval de meeste pelletkachels het niet meer doen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 08:00

Heb niet alles gelezen, sorry! Wij hebben een pelletkachel en ik wil nooit meer anders! Ideaal! Die van ons hoor je echt niet, groot raam zodat je het vuur goed ziet, verwarmt heerlijk en we besparen enorm op cv. Als je er eentje neemt uit het wat duurdere segment, hoor je ze echt niet. Je ruikt buiten helemaal niets, hij rookt ook niet. De buren vroegen laatst of wij hem wel eens aan hebben want ze zien nooit iets uit de schoorsteen komen en ze ruiken nooit iets.... eh ja, elke dag!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:21

@Ikke onderstaand staat op de site van het RIVM

In de opslagruimte van de houtpellets kan door auto-oxidatie koolmonoxide ontstaan. Auto-oxidatie is een proces waarbij spontaan koolmonoxide en kooldioxide ontstaan, zonder dat sprake is van brand of broei. Het betreft een chemische reactie van zuurstof uit lucht met de (vooral onverzadigde) vetzuren in het hout. Auto-oxidatie verloopt bij houtpellets aanzienlijk sneller dan bij andere houtproducten. De reden is dat een houtpellet een veel kleiner volume heeft dan houten stammen, blokken of snippers. Daardoor is de verhouding tussen oppervlak en volume groter (van den Berg, 2014). Er zijn verschillende factoren van invloed op dit proces (HSE, 2012):

-De ‘leeftijd’ van de pellets: in de eerste zes weken na de productie produceren de houtpellets meer koolmonoxide.
-Temperatuur: hoe warmer het is, hoe meer koolmonoxide vrijkomt.
-Houtsoort: pellets die gemaakt zijn van dennenhout bevatten meer onverzadigde vetzuren dan pellets van sparrenhout, daardoor produceren ze meer koolmonoxide.
-Hoeveelheid zuurstof: naarmate er meer zuurstof beschikbaar is, wordt meer koolmonoxide geproduceerd.
-Pelletoppervlak: hoe groter het pelletoppervlak, hoe meer koolmonoxide wordt geproduceerd.
-Mechanische wrijving: de koolmonoxideproductie neemt toe naarmate er meer mechanische wrijving is geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:44

Onze inbouw pelletkachel is geplaatst. Ik ben benieuwd.
Afbeelding

Kabayo

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:53

Ik geniet van onze pelletkachel. Elke dag even met de stofzuiger erdoor speciaal voor as , even glaasje poetsen en natuurlijk pellets vullen. Vind het geluid super gezellig. Zeker niet luid of irritant. En ja schoonmaken hoort er bij. Ik wil niet meer anders

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:27

Kabayo is dat een speciale stofzuiger? En hoe poets je de ruit? Zet je de kachel dan uit en gebruik je speciaal spul?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:34

pien_2010 schreef:
Kabayo is dat een speciale stofzuiger? En hoe poets je de ruit? Zet je de kachel dan uit en gebruik je speciaal spul?

Uhm het is een aszuiger van bol.com van 30 euro.

https://www.bol.com/nl/p/faroly-aszuige ... 124650683/

De kachel zetten we uit. We hebben de kachel nooit de hele dag aan eigenlijk. Zelfs als ie stationair draait is het hier erg warm. Hij gaat 5 uur sochtends aan en gaat 7 uur uit. En dan gaat ie middags weer half 4 aan totdat wij hem savonds weer uitzetten. Zit een timer op via de afstandbediening. Ruitje maak ik schoon met allesreiniger in een plantenspuit en keukenpapier of aanrechtdoekje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:36

Ruitje gewoon schoonmaken met as(doekje in as duwen en daarmee schoon wrijven) of met puur water. Geen profuct gebruiken. Restjes kunnen erin branden en dat ziet er niet mooi uit.
Speciale aszuiger is wel handig. Die as is superfijn en verstopt je gewone stofzuiger.

Kachel altijd afleggen als je onderhoud foet en zorgen dat die afgekoeld is. Je zou de eerste niet zijn die de stofzuiger in brand zet door te hete assen op te zuigen :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:39

Onze kachel brandt zo schoon, wij hoeven nooit de ruiten te wassen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:50

Schoonmaken met thee gaat ook heel goed. Ik wrijf ze in met gebruikt theezakje of gebruikte losse theeblaadjes en dan even met een stukje keukenpapier er over.

Edit: geen pelletkachel maar houtkachel.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:54

SusanH schreef:
Onze kachel brandt zo schoon, wij hoeven nooit de ruiten te wassen.

Wij maken het ruitje af en toe schoon met een vochtig stukje keukenrol.
En de as hoeven we bij heel koud weer (als de pelletkachel veel brandt) ongeveer 1x per week weg te gooien. En bij wat zachter weer maar een keer per 1 weken ofzo. Iedere dag is wel heel vaak. Daar moet ik echt niet aan denken om dat iedere dag te moeten doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:01

Misschien moet het ook wel niet hoor. Vind het zelf gewoon een fijn idee dat het schoon is :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:25

Wij gebruiken met de houtkachel af en toe (lees 2x per jaar ofzo) kachelruitreiniger van HG. Werkt als een trein en brandt niet in.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:02

Bij de houtkachel die wij hadden mocht je zelfs niet dagelijks de as verwijderen. Er moest liefst altijd een laagje blijven liggen, dan brandde het beter. Maar wij hadden dan ook geen asla. Het verschil merkte je ook echt heel goed als je hem weer eens grondig schoongemaakt had. Dan had hij veel meer moeite om goed te gaan branden.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:44

Onze bomen zijn de longen van de aarde... Oerbossen in de Baltische staten worden leeg gekapt, net als in Amerika ;( .

Daarom is de subsidie op de pelletkachel afgeschaft en liever vandaag nog dan morgen worden die dingen verboden. En dan mee gaan doen aan het affikken van de longen van de Aarde terwijl er zoveel andere verwarmingsbronnen zijn 8)7 . Echt, veeg me op...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 07:25

estja schreef:
pien_2010 schreef:

Daisy wat voor soort merk kachel heb je, want dan weet ik dat we die in ieder geval niet moeten gaan kopen?

De stroomloze pelletkachel is iets waar we nav dit topic zeker in gaan verdiepen. Zeer bedankt voor deze tip. Daar zou ik niet aan gedacht hebben.

De Edelkamin slide 7 heeft een ventilator die je harder, zachter of helemaal uit kunt zetten. Zonder ventilator is je rendement wel lager en duurt het langer om de ruimte warm te stoken. Ik maak hem ongeveer 1x per week schoon.

Wij hebben een Harman, die vorige week een onderhoud heeft gehad.
De buis zat volledig verstropt, met as en roet van de vorige huurders al, moet van jarenlang stoken zijn geweest. Ook hadden ze de thermostaat-meter IN de buis gestoken.
De kachel doet het nu dus wel iets beter, maar ik raadt het nog steeds kei hard af.
Wij zitten aan een verbruik van 15kg per 24u = 4 euro per dag. Ruw geschat = 800 euro voor 6 maanden.
Nog steeds 2-3x per week stofzuigen en ruitje schoonmaken. Nog steeds om de 24u laten uitvallen om te kunnen vullen, en daardoor warmte verliezen. Hij warmt de boel nu wel sneller op omdat hij weer zuurstof krijgt.

Het probleem ligt wel niet alleen aan de kachel denken we. Het is onze enige verwarming. Qua isolatie is het hier wss ook niet top.

De kachel zelf is echt een beest van een kachel en zou dubbel zoveel ruimte moeten kunnen verwarmen dan waarvoor hij hier (woonkamer, eetkamer en keuken) gebruikt wordt. Maar hij is op een nogal onhandige plaats geplaatst, waardoor de keuken al heel wat frisser is.

Een ventilator heeft de onze ook, die je idd harder/zachter kan zetten. Helaas belandt de warme lucht vooral op het plafond, heb ik bij het schilderen gemerkt. En het lawaai als je hem harder zet is imo oorverdovend.

Nah, wij zijn géén fan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 07:32

Zoooo, hier in Frankrijk wordt juist de pelletkachel enorm gepromoot Mazida, want het zou juist veel beter zijn voor het milieu, een reden dat wij er een hebben aangeschaft en dus nu zo min mogelijk gaan stoken middels gas. Het gas is enorm duur want wordt extra belast. We krijgen zelfs subsidie op de pelletkachel, dus van mij mag je wel een beetje dimmen met je stevige post, want ik doe dit in de overtuiging dat het juist beter is als wat we hadden.

Dus als je genuanceerd en normaal schrijft dan heb je mij als luisteraar → alleen kan ik het nu niet meer veranderen als we toch iets gedaan zouden hebben in de veronderstelling dat we juist iets goeds voor de aarde deden.
Zonne energie kan ik helaas niet betalen (kost hier 40.000 euro) en die heb ik niet liggen. Met de houtkachel ben ik gestopt , ondanks dat we het hout haalde uit het eigen bosje hier, omdat we in de woning waar we gaan wonen geen eigen hout heb, en de uitstoot uit de schoorsteen te vervuilend is.
TEvens zijn mijn man en ik ook op leeftijd en willen we minder fysiek werken om ons huis lekker warm te krijgen.
Zelf ben ik er voorstander van dat we onze granulés (hoe noem je dat in het Nederlands?) waarmee de pelletkachel gebrand wordt, uit de Limousin halen waar enorm veel eikenbossen zijn die ook herplant worden elke keer. Helaas hebben we nu granulés uit Nederland om mee te beginnen, en dat vind ik wel een slechte zaak, want hier is bos zat en dan hoef je ook niet zo ver over de weg dit allemaal te vervoeren. In de zaak om de hoek verkochten ze de zakken uit NL en daar heb ik wel wat over gezegd, want dat is onlogisch. Nl heeft nl niet zoveel bossen dus wellicht dat die ergens uit Rusland of zo komen of ergens anders vandaan uit verweggiestan.
Dus dat hoofdstuk daar gaan we ons nu in verdiepen maar voor de start hebben we de zakken even uit de dichtsbijzijnde winkel gehaald.

Op hoeveel procent hebben de meeste hun ventilatie gezet. Bij ons komt er veel uit en de technicus heeft hem op 30% gezet, anders wordt het geluid wat hard.

24 uur met een zak van 15 kg hebben wij gisteren gedaan. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het huis vanaf 7 graden, en dus ijskoud zijn opgestookt moet worden, en we dus de kachel dag en nacht hebben l aten branden. Hij brandt nu nog want we gaan vandaag verhuizen en het huis was veels te koud. Dus wij hopen wel dat dit verbruik omlaag gaat als huis op normale temperatuur is, want dat is veel te veel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 07:44

Hout en pelletkachel zijn, afgezien van de bomen, die er al dan niet voor gekweekt worden, ook verantwoordelijk voor de uitstoot van fijnstof. Vorige week nog volop in het nieuws omdat dat aandeel in de uitstoot van fijnstof hoger blijkt na invoering van een nieuwe rekenmethode. Men zegt nu 23%.
Persoonlijk vermoed ik dat dat mede op het conto van verkeerde stookmethodes komt. Maar ben bang dat stoken op hout of pellets in de toekomst verboden wordt. Heel jammer. Wij stoken ook vooral op hout. Afval uit ons eigen bedrijf, ovengedrooogd schoon eiken. Als dat niet meer mag, krijgen we ook nog extra kosten voor afvoer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:37

Hier gaat ook eigen hout in de kachel voorlopig. Wie weet gaan we over een aantal jaren wel weer zoeken voor aardwarmte, dat beviel erg goed in ons andere huis.

Elke vorm van verwarming geeft wel ergens vervuiling, dan wel bij directe verbranding, dan wel bij de productie van het apparaat. Als je dat niet wil moet je maar je huis goed isoleren en niet verwarmen en hopen dat de winters niet te koud worden :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:39

Hout is bekend, stoken op korrels geeft geen of zeer weinig uitstoot tijdens stoken. Dat wordt hier in Frankrijk daarom aanbevolen en gesubsidieerd door de overheid. Massaal wordt hier overgestapt van hout naar pellet. Dus verbod hierop zie ik in Frankrijk niet zo gauw gebeuren.

Eens met palousaboy. We zijn allemaal vervuilers.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:46

Ja hier ook eens, natuurlijk komt er van een pelletkachel stoken ook fijnstof in de lucht, maar alles voorkomen is helaas geen optie.

Wij hebben 6 jaar terug bij het ontwerp en de bouw van ons huis juist voor een pelletkachel gekozen omdat dit in combinatie met de rest van het ontwerp van de woning het meest zuinig is qua verbruik, samen met de minste uitstoot.

Wij hebben dan ook een gasloos huis, met 450 liter vat warm water welke door de pelletkachel en vacuumbuizen op het dak wordt verwarmd, dus in de zomer geen stoken met de kachel.
Daarnaast hebben wij een zwik zonnepanelen er op liggen en dus op de pellets na geen kosten aan energie.

Schoonmaken van de kachel doen we 1x per week, dit is de as er uit en het ruitje poetsen.
Onze schoorsteen slaat niet aan, we hebben hier de veger bij gehad maar die gaf duidelijk aan dat na 2 jaar stoken het totaal niet nodig was geweest.

LWDaisy, ik vermoed dat jullie gewoon erg veel pech hebben met de kachel en hoe de woning in elkaar zit. Want 2 a 3x per week schoonmaken bijvoorbeeld, dat zou echt niet nodig hoeven zijn.
Wij stoken in de winter als het echt koud is er ook 15 kg per dag door (a 4 euro per zak van 15 kg) en kunnen makkelijk met 1x per week af.
Zomers doet onze zonneboiler genoeg met de buizen op het dak, dat is wel een uitkomst.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:50

Ook op hout bij een moderne kachel geeft ook minder uitstoot dan bij een oudere.
Maar Nederland moet weer eens wat te zeiken hebben.
We gaan wel van het schone gas af, gebruiken mensen dan alternatieven mag het ook weer niet.
Wat in Nederland zou helpen is 10 miljoen mensen laten emigreren, maar ja dat kan ook weer niet.
Maar dan zijn we van alle bestaande problemen af in Nederland.

Hier is dus elke dag de kachel aan en vorige week dag en nacht.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:09

Niet doen :+

Meerdere van onze buren hebben houtkachels die dag en nacht branden. Wij stikken af en toe gewoon als we op bed liggen. Als we aanbellen krijgen we als antwoord ik gebruik alleen erg droog hout . Terwijl de rook bij ons naar binnen waait draait . Vreselijk met een allergische man.

Ook pelletkachels zijn milieu vervuilend dus ik zou het zeker niet doen .
Ik hoop op een algemeen verbod op dit soort kachels.