Welk beest maakt mijn vlasbalen kapot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 12:20

meggiemeg schreef:
Petrichor schreef:
Nog niks gevangen, maar vandaag 2 ratten gezien! Hoop toch dat ik ze als nog vang of iets anders kan bedenken waardoor ze niet mijn hooi vol schijten!

Als je er al 2 ziet dan heb je er echt heel veel meer. Succes met het bestrijden.

Ja daar was ik al bang voor! Ook wel te zien aan de hoeveelheid schijt van die mormels op mijn hooibalen. Als ik de eigenaar van stal vandaag tref ga ik even met hem overleggen wat te doen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:40

Wij zijn eigenlijk ook honden mensen, maar de ratten schoten hier over mijn voeten weg als ik in de avond de paarden nog ging voeren of binnenzetten.

Dus speciaal daarvoor 2 katten aangeschaft. Onze honden kunnen niet samen met katten. Dus overdag zitten de katten in een apart deel van de schuur en s nachts lopen ze los over het terrein. Sindsdien nooit meer een rat gezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Welk beest maakt mijn vlasbalen kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:59

Misschien kun je de ratten 'bang' maken door een al dode rat in de fik te steken en het geluid van een schreeuwende rat af te spelen? Er zal ergens op het web vast wel een geluidsopname staan, denk ik.

De boer waar ik vroeger kwam stak levende ratten in de fik, mooi dat het hele clubje verdween door het geschreeuw. Nu is dat natuurlijk totaal niet diervriendelijk en zou ik zoiets ook zeker niet aanraden, het werkte dan weer wel. Dus misschien kun je het met een geluidsopname proberen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:06

Als er een brandende rat door mijn stal met hooi en vlas etc rent, dan zou ik eerder bang hebben voor veel ergere dingen :wow:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:15

Poekkie schreef:
Als er een brandende rat door mijn stal met hooi en vlas etc rent, dan zou ik eerder bang hebben voor veel ergere dingen :wow:

Een brandende rat die rond rent? Dat lukt een dode niet, hoor :D.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:19

_San87_ schreef:
Poekkie schreef:

Je zei toch dat die boer levende ratten in brand stak?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:24

Poekkie schreef:
_San87_"
[quote="Poekkie schreef:

Je zei toch dat die boer levende ratten in brand stak?[/quote]
Dat is idd de werking maar wel zorgen dat hij niet hooi berg in rent wand dan krijg je idd andere dingen ( al is je ratten plaag dan ook opgelost waarschijnlijk) :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:27

Poekkie schreef:
_San87_ schreef:

Je zei toch dat die boer levende ratten in brand stak?

Ja, die ratten moeten wel eerst gevangen worden, anders is t moeilijk in brand steken. En natuurlijk laat je die niet weer vrij :=.

Die levende rat ging in een brandvat. Zo'n stalen vat waar ook takken e.d. in verbrand worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:39

Maar zou dat echt helpen?
Ze zullen het in het begin best angstig vinden en even weg blijven, maar uiteindelijk gaan ze toch wel weer op zoek naar eten en komen ze weer in de stal tevoorschijn.
Dus ik denk dat het op de lange termijn niet voldoende is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:49

Daarnaast, ik zou het mijn paarden ook niet willen aandoen. Het gegil van zo'n rat (al dan niet ter plaatse mishandeld) gaat echt door merg en been.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:05

Cayenne schreef:
Maar zou dat echt helpen?
Ze zullen het in het begin best angstig vinden en even weg blijven, maar uiteindelijk gaan ze toch wel weer op zoek naar eten en komen ze weer in de stal tevoorschijn.
Dus ik denk dat het op de lange termijn niet voldoende is.

Geldt dat niet voor alle 'oplossingen'? Ik weet dat die boer eens in de 2-3 jaar z'n vat tevoorschijn moest halen. Ik vond het vooral heel zielig, eigenlijk. Vandaar de optie van een geluidsopname. Ik zou geen levend dier kunnen verbranden, brrr. Maar goed, ik kan ook geen levend dier vergiftigen of in een klem laten lopen. Naast dat er aan vergiftigen meer grote nadelen hangen.

Rocamor schreef:
Daarnaast, ik zou het mijn paarden ook niet willen aandoen. Het gegil van zo'n rat (al dan niet ter plaatse mishandeld) gaat echt door merg en been.

Ja, het is idd een naar geluid. Daarom werkt het denk ik ook zo goed, ratten zijn ontzettend slim en komen niet snel weer terug naar waar een kameraad zo naar gesneuveld is.

Ik weet niet of paarden er last van hebben.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:10

Een oom van me ging een keer kippen slachten vlakbij de stal en of de paarden over de zeik waren. Wellicht ook omdat ze bloed roken, maar zeker ook door het geschreeuw van die kip. Ik was het daar dus ook echt niet mee eens. Ik zou het ook echt niet kunnen om een rat te verbranden of verzuipen.. Gif heb ik geen moeite mee. Ik zou hem dus echt niet gaan uitzetten in een ander gebied. Maar als eerst zou ik dus de kat proberen te laten vangen haha

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:17

Dan heeft jouw oom in mijn ogen dat slachten niet heel handig gedaan. Ik heb tijdens het slachten van kippen nog nooit een kip horen schreeuwen.

San87, mijn paard rent het hok al uit als ik de rattenvangkooi met rat erin met een hark oppak en mee naar buiten neem. Maar of dat door die rat of door mijn adrenaline (fok... en rat....) komt, dat laat ik even in de midden :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:21

SaraViavia schreef:
Een oom van me ging een keer kippen slachten vlakbij de stal en of de paarden over de zeik waren. Wellicht ook omdat ze bloed roken, maar zeker ook door het geschreeuw van die kip. Ik was het daar dus ook echt niet mee eens. Ik zou het ook echt niet kunnen om een rat te verbranden of verzuipen.. Gif heb ik geen moeite mee. Ik zou hem dus echt niet gaan uitzetten in een ander gebied. Maar als eerst zou ik dus de kat proberen te laten vangen haha

Schreeuwende kippen? Hoe dan? Zodra je ze bij de poten hebt zijn ze stil.

Persoonlijk heb ik met gif heel veel moeite. Vooral omdat je niet weet wat er nog meer gedood wordt, naast die rat.

Rocamor schreef:
Dan heeft jouw oom in mijn ogen dat slachten niet heel handig gedaan. Ik heb tijdens het slachten van kippen nog nooit een kip horen schreeuwen.

San87, mijn paard rent het hok al uit als ik de rattenvangkooi met rat erin met een hark oppak en mee naar buiten neem. Maar of dat door die rat of door mijn adrenaline (fok... en rat....) komt, dat laat ik even in de midden :+

Haha :D. Combi van beide?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:21

Ellende met gif is dat je langzaam werkend gif moet nemen, bij ratten eet er eerst maar eentje van, is die de volgende dag nog alive en kicking dan neemt de rest ook. Een krijsende rat is inderdaad een middel om de rest te verjagen. Mijn opa spietste ze op de hooivork vroeger . Brrrr

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:24

bigone schreef:
Ellende met gif is dat je langzaam werkend gif moet nemen, bij ratten eet er eerst maar eentje van, is die de volgende dag nog alive en kicking dan neemt de rest ook. Een krijsende rat is inderdaad een middel om de rest te verjagen. Mijn opa spietste ze op de hooivork vroeger . Brrrr

Dat heb ik eens per ongeluk gedaan toen we de mesthoop leeg schepten... Gespietste rat, schreeeeuwen, overal schoten ratten weg :x.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:30

Dat denk ik wel San, vooral ook omdat het om een heel sensibel paard gaat.

Hier heeft onlangs 1 van de paarden een rat gemold. Vermoedelijk is het kreng (die rat dus, niet dat paard) (eindelijk.....) onder de poten van het paard terecht gekomen. Was ook een erg irritante rat. Liep overal in de weg.

Heb sinds zaterdag wat stro in de stallen gedaan (de paarden konden door de hoeveelheid water niet meer in de paddock slapen en op de (overigens) lekker dikke matten had ik ze nog niet zien liggen. Dus ik kan de klok erop gelijk zetten dat ik er binnenkort wel weer een aantal heb.

Heb er nu 17 af moeten voeren sinds januari, waaronder 6 rittens in augustus.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 16:06

Foto uit een filmpje, maar dit is een van de kleinere daders!

Afbeelding

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:07

@Rocamor @San87 dan zal het door het bloed zijn geweest, ik kwam toen "het al gebeurd was" en de paarden waren toen dus overstuur. En muizen en ratten maken inderdaad echt een verschrikkelijk geluid als ze in het nauw komen, vogels trouwens ook wel eens. Maar dan zal het wel niet van het geluid zijn gekomen in het geval van de kippen.

On topic, wel handig om alle eventuele oplossingen te kunnen lezen hier!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:10

TS, ik zie een silhouette, maar kan niet zien of het een muis of een rat is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:50

Je hebt aan onze hond een goede, die heeft engelengeduld als het op vangen van ratten aankomt, hij kan gerust 3 dagen wachten, vangt er dan 1 ter grootte van schoenmaat 42.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 18:00

Rocamor schreef:
TS, ik zie een silhouette, maar kan niet zien of het een muis of een rat is.

Er sprongen er meer uit het hooi inderdaad!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 18:00

Even overleg gehad met de stal eigenaar en hij gaat professionele hulp inschakelen, dus daar ben ik super blij mee! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:01

Kunnen het ook muizen zijn?

Edit: wat fijn!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 18:07

Wellicht lopen er muizen en ratten rond, maar gister heb ik zo'n groot exemplaar gezien het leek de Black and Tan van mijn zus wel. :')