Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 01:07

senna21 schreef:
Hoe vaak heb je overleg met je buren? Hoe is het contact verder?
Ik zou het afhouden, minder of niet meer appen, alleen het hoogst noodzakelijke.
Misschien kort door de bocht; is de voornaamste aanleiding om contact met je te onderhouden die boom?
Zo ja, snel stoppen.

In principe heb ik géén overleg met mijn buren. De afgelopen maanden heb ik ze weinig gesproken, behalve af en toe een kort gesprekje bij het ophalen van een pakketje over en weer, en een "goh, de verbouwing aan de overkant van de straat duurt wel lang hè?" "ja, dat vind ik ook"

Ze hebben vandaag natuurlijk de hovenier gezien en hoop gekregen, dus zijn ze er weer over begonnen.

Ik heb nu de neiging om ze een brief te schrijven met nog eens duidelijk erin dat die boom blijft, dat ik snap dat het vervelend voor ze is maar dat dat wel feit is. Ik wilde er dan eigenlijk een aardbeienpot bij doen, als teken van goodwill. Dan kunnen ze de aardbeitjes doodkoken op hun eigen terras.

Ik ben echt duidelijk geweest over dat het ding gaat blijven staan...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 05:25

Nee, geen brief schrijven en geen aardbeienpot. Gewoon een kort appje terug met: "Daar hebben we al eerder over gepraat. Er gebeurt niets met de boom".
En klaar. Bij dit soort mensen moet je het lijntje zo kort en duidelijk mogelijk houden, anders blijf je bezig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 07:53

Precies. Of gewoon niks terugsturen en diep zuchten. Geen brief en geen aardbeien. (Ik voel een nieuwe uitdrukking uitkomen).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:15

Nou ik zal heel eerlijk zijn dat ik ook niet heel blij wordt van al die bomen die iedereen maar plant in de woonwijken. Idd, het gaat meestal ten koste van zon van een ander, want zelf plaatsen ze m zo dat ze er zelf geen last van hebben. Maar een ander dus wel. En jij bepaald niet voor een ander waar ze wel of geen last van hebben. Dat is toch echt persoonlijk.
Mijn achterbuurman heeft een hele diepe tuin en dan helemaal achterin berken staan. Hij heeft er zelf niet echt wat aan. Ook geen last van uiteraard. Maar ik (en mijn buren) heb(ben) de schaduw én die paasei vliesjes tot werkelijk in mn bed!
Dus ik kan wel degelijk begrijpen dat er mensen zijn die heel erg balen als iemand bomen in de tuin zet.
En in jouw geval begrijp ik echt wel dat je m laat staan. Vind het alleen wel bijzonder om te horen dat je nog eens 5! bomen gaat planten. Daar zal ik als buur ook echt de pé in hebben.
Ik hou van de natuur. Geloof me!! Maar hou het in de woonwijk gewoon bijbeplanting tot een meter of 2. Scheelt een hoop ergernis. Zowel bij de buren als dus bij jezelf. En lijkt me dat je daar ook een mooie groene tuin mee kan creëren.

(overigens was er met mijn achterbuurman wel te praten over bijwerken en dat is nu ook gebeurd. Hopelijk scheelt het een stukje in de zooi die ik er van heb.
Je hebt als bogeneigenaar wel de verplichting om de boom te onderhouden en te bekappen ivm gezondheid en veiligheid van de boom)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:23

Ik krijg nu een reclame banner hieronder; boomlatenkappen.nl :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:39

Needje schreef:
Nou ik zal heel eerlijk zijn dat ik ook niet heel blij wordt van al die bomen die iedereen maar plant in de woonwijken. Idd, het gaat meestal ten koste van zon van een ander, want zelf plaatsen ze m zo dat ze er zelf geen last van hebben. Maar een ander dus wel. En jij bepaald niet voor een ander waar ze wel of geen last van hebben. Dat is toch echt persoonlijk.
Mijn achterbuurman heeft een hele diepe tuin en dan helemaal achterin berken staan. Hij heeft er zelf niet echt wat aan. Ook geen last van uiteraard. Maar ik (en mijn buren) heb(ben) de schaduw én die paasei vliesjes tot werkelijk in mn bed!
Dus ik kan wel degelijk begrijpen dat er mensen zijn die heel erg balen als iemand bomen in de tuin zet.
En in jouw geval begrijp ik echt wel dat je m laat staan. Vind het alleen wel bijzonder om te horen dat je nog eens 5! bomen gaat planten. Daar zal ik als buur ook echt de pé in hebben.
Ik hou van de natuur. Geloof me!! Maar hou het in de woonwijk gewoon bijbeplanting tot een meter of 2. Scheelt een hoop ergernis. Zowel bij de buren als dus bij jezelf. En lijkt me dat je daar ook een mooie groene tuin mee kan creëren.

(overigens was er met mijn achterbuurman wel te praten over bijwerken en dat is nu ook gebeurd. Hopelijk scheelt het een stukje in de zooi die ik er van heb.
Je hebt als bogeneigenaar wel de verplichting om de boom te onderhouden en te bekappen ivm gezondheid en veiligheid van de boom)

Ik begrijp je punt, maar het mag gewoon. Als jij een boom wil en je voldoet aan de bouwvoorschriften, dan is dat ok. Net als een tuinkot of een voliere etc. ‘T zou nu ook niet fair zijn als je als buur kan bepalen wat een ander met zijn grond mag. Als er ruimte is voor dialoog, kan je misschien het type boom overeenkomen maar daar stopt het ook.

Ts: je bent al duidelijk geweest. Ik zou eigelijk niets doen, want brieven sturen wakkert het vuur alleen aan en wordt mss nog tegen je gebruikt achteraf.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:11

Ik heb niet alles gelezen, sorry TS maar wat mij hier het meeste opvalt is dat verhaal qua goede verstandhouding...
Die zou bij mij echt onder een vraagteken staan als de buren beweerden zij hadden de kap van de boom al meer of minder met de vorige eigenaar besproken en bij navraag stel je vast, dat dit niet klopt...
Dat noem ik simpel liegen en is -voor mij dan- de basis van een goede relatie al behoorlijk verstoord...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:43

Cayenne schreef:
Nee, geen brief schrijven en geen aardbeienpot. Gewoon een kort appje terug met: "Daar hebben we al eerder over gepraat. Er gebeurt niets met de boom".
En klaar. Bij dit soort mensen moet je het lijntje zo kort en duidelijk mogelijk houden, anders blijf je bezig.

Precies zoals Cayenne al zegt, hoe meer je aan tekst en uitleg geeft hoe meer handvatten je ze geeft om bezig te blijven, kort zeggen dat de boom blijft en dat dit de laatste keer dat er over de boom is gesproken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:26

Als ik zo je berichten lees dan snap ik toch wel dat ze hoop blijven houden. Ik lees daarin eigenlijk niet terug dat er kordaat wordt gezegd dat de boom blijft staan. Wel dingen als "er eens over nadenken" qua of de boom blijft en over terugsnoeien van de takken die naar de buren gaan.

Ik kan me daardoor best voorstellen dat zij leven met de gedachte dat jullie aan het bekijken waren hoe je de boom een beetje terug kon snoeien en dat ze bij het zien van een tuinman dachten dat de boom dan ook meegenomen zou worden.

Het klinkt alsof je toch niet duidelijk genoeg bent geweest. En dat dat voor beide partijen irritatie opwekt omdat zij de verwachting hebben dat je nog iets kan gaan doen aan die boom.

Een keer heel duidelijk zeggen dat je gek bent op die boom, dat die boom er voor zorgde dat je voor dit huis gevallen bent, dat je hem niet gaat kappen en ook even duidelijk je standpunt / plannen wat betreft het onderwerp "snoei" laat weten.

Want het klinkt alsof ze wel beseffen dat je hem hoogstwaarschijnlijk niet weg gaat halen, maar dat je over "snoei" nog geen duidelijkheid hebt gegeven. Op zich kan je het die mensen dan ook niet echt kwalijk nemen dat ze er steeds over beginnen, toch? Die zoeken ook gewoon duidelijkheid :)

Ik vind het overigens ook klinken als gezeik hoor als je ziet hoe de boom tov hun tuintje staat.... maar ik snap wel dat het vervelend is als je hoop hebt dat er dingen gaan veranderen en daar maar geen echte duidelijkheid over komt.

Misschien moet je het anders eens met ze hebben over je plannen om er een voedselbos van te maken :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:46

TS: Dit is hét moment, om te antwoorden op de app met: ik.vind de boom zo Mooi, dat ik m laat staan.

Meteen duidelijk zo

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:58

Heel vermoeiend dit soort buren. Inderdaad gauw afkappen. Jouw boom, jouw plannen.

Mijn moeder had ook tijden gezeik van een prachtige boom in haar tuin, die gaf zoveel blad bij de buren in de tuin. Of de boom niet flink terug gesnoeid kon worden of zelfs gekapt.
Toen ie knakte tijdens een storm, moest de boom wel gekapt worden. Eerste reactie van de buren: "toch zonde van die boom hoor, we hebben nu een stuk minder schaduw in de tuin en het uitzicht is nu wel erg kaal." Tja.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:30

Ik snap dat ook wel hoor. We hebben hier een mooie hoge populier bij de paarden waar we zelfs de stal omheen gebouwd hebben := Dat ding is héérlijk in de zomer, geeft zoveel schaduw :+:

Maar in de herfst / winter vervloek ik wel de vràchten blad die er vanaf komen... -O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 12:52

Needje schreef:

Ik snap heel goed dat je er last van kunt hebben als de buren een boom hebben staan. Ik zou het ook nog wat anders vinden als mijn perceel 200 meter diep was en ik hem bijna niet kon zien, maar de buren er wel last van hadden.
Echter, mijn perceel is 23 meter diep, en ik heb zelf echt profijt van die boom omdat het maakt dat ik nog een beetje schaduw in mijn tuin heb.

Ik begrijp ook dat het buitensporig lijkt om nog 5 bomen bij te planten. Echter gaat dat om de voortuin (die niet grenst aan hun perceel, omdat ons beider carports daar tussen zitten), zijn twee van de vijf bomen leibomen die langs de stoep komen, en de overige bomen zijn bomen die relatief klein blijven (4 tot 6 meter) en traag groeien.

Komt bij: twee huizen verderop hebben ze kinderen die geen 'normaal' volume hebben maar alleen kunnen krijsen; hun tuin is één groot kinderspeelparadijs. Drie huizen verderop hebben ze een volière met zangvogeltjes die ik liever niet zou willen horen. De buren die nu mijn tuin gebruiken als doorloop leggen hun terras tegen de schutting aan en zitten daarmee straks bijna bij mij op schoot als ik buiten zit. Dat zijn ook allemaal dingen waar ik niet persé blij mee ben, maar die er nou eenmaal bij horen als je buren hebt. Een aantal percelen hier zijn een en al steen en kunstgras, ik hou van bomen en een flink beplantte tuin. Smaken verschillen.

Ik heb net op aanraden van dit topic het volgende bericht naar de buren gestuurd
We gaan woensdag kijken of we met de uitschuifbare snoeisteel van m'n ouders bij de takken kunnen komen die over de erfgrens heen gaan :) .
Voor de rest gaat de boom niet teruggesnoeid worden, omdat ik hem zomers heel fijn vind om te voorkomen dat ik wegbrand uit de tuin, en omdat ik hem ontzettend mooi vind :)

Bijna onmiddellijk kreeg ik dit terug:
Het is een mooie boom. Hij neemt alleen erg veel zon weg uit onze tuin. Hij is zo hoog en vol blad. De takken die bij ons over de tuin en over het voetpad hangen geven misschien wat licht. Ik betwijfel of dit veel helpt. De omvang en hoogte is waar het overgaat.

En mijn antwoord was weer:
Omdat hij op het zuiden staat (en ten oosten van jullie tuin) draait de zon vlak voor het middaguur langs de boom, dan kan hij geen zon meer wegnemen uit jullie tuin.
Het feit dat hij zon wegneemt uit mijn tuin is juist de reden dat ik hem graag zo groot wil laten; de beplanting in mijn tuin brandt weg als het de hele dag in de volle zon staat, en ikzelf trouwens ook.
Ik snap heel goed dat het voor jullie tegen het zere been is, maar zo is het absoluut niet bedoeld. Vandaar ook dat ik toch pogingen wil doen de takken die over onze erfgrens heen hangen wat terug te snoeien; van mij hadden ze mogen blijven, maar ik wil jullie ook tegemoet komen in jullie wensen

Nu stuurt ze: mijn man is woensdag thuis, dan kunnen jullie gemakkelijk werken

Ik hoop dat het hiermee klaar is...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 02-03-21 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:55

Super netjes verwoord zo, heb je perfect gedaan +:)+

Ik snap alleen niet zo goed op welke manier het handig zou kunnen zijn dat haar man thuis is, wat maakt dat nou uit...?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:58

Vjestagirl schreef:
En mijn antwoord was weer:
[i]Omdat hij op het zuiden staat (en ten oosten van jullie tuin) draait de zon vlak voor het middaguur langs de boom, dan kan hij geen zon meer wegnemen uit jullie tuin.

Ik denk dat je hiermee de boel duidelijk maakt voor hun, nu heeft het weinig zin meer voor ze om over schaduw te klagen 's middags.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:59

Keurig van je! Maar eigenlijk vind ik je nog te aardig en toegefelijk. Ik zou simpel zeggen dat het mijn boom is, hij er legaal staat en dat er niks aan veranderd gaat worden. Endat commentaar erover niet gewaardeerd wordt. Echt definitief afkappen dat gemier!

Maar goed ik ben wat territoriaal en heb ook zo’n boom, zelfs op de erfgrens, dus kan me misschien wat te goed inleven :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:59

pmarena schreef:
Super netjes verwoord zo, heb je perfect gedaan +:)+

Ik snap alleen niet zo goed op welke manier het handig zou kunnen zijn dat haar man thuis is, wat maakt dat nou uit...?

Dan kan TS wellicht vanuit de tuin van de buren makkelijker erbij om te snoeien?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:01

Uiteindelijk is mijn doel nog steeds om hier rustig en prettig te wonen met buren die geen hekel aan me hebben :P . Dus ja, ik ben toegeeflijker dan ik zelf graag zou willen zijn, maar ik wil ze oprecht wel wat tegemoet komen in hun probleem. Alleen niet zoveel dat ik er zelf last van heb

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:02

ik hoop het ook voor je.. maar ik vrees dat het een terug komende conversatie blijft. Ik snap je helemaal hoor. Maar sommige mensen zijn gewoon tegen alle planten groter dan 30cm. Mijn moeder ook bijvoorbeeld: in een tuin waar verder niemand er last van heeft: die struik is te groot die moet je snoeien. (terwijl ik net de dag ervoor er al 1,5m hoogte afgehaald had) na herhaaldelijk erover 'zeuren' toch eens gevraagd wat dan niet als 'te groot' geacht wordt: Nou onder de knie. Dus ja daar gaan we het gewoon nooit over eens worden :-D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:10

Vjestagirl schreef:
Uiteindelijk is mijn doel nog steeds om hier rustig en prettig te wonen met buren die geen hekel aan me hebben :P . Dus ja, ik ben toegeeflijker dan ik zelf graag zou willen zijn, maar ik wil ze oprecht wel wat tegemoet komen in hun probleem. Alleen niet zoveel dat ik er zelf last van heb

Het siert je dat je er zo over denkt, zou heel fijn zijn als je buren het ook naar jou toe zo doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:11

Ik ben ook een beetje bang voor het rupsje-nooit-genoeg effect. Als ik kijk naar de tuin van hun andere buren (dus voor hen op het westen) dan staat daar namelijk deze 'schoonheid':
Afbeelding
Gezien vanuit mijn tuin

Afbeelding
Gezien vanaf de eerste verdieping

Deze boom is duidelijk meters en meters hoger geweest dan dat ze nu is. Ik kan alleen maar aannemen dat zij haar kroon ook kwijt is geraakt aan 'neemt zonlicht weg', hoewel dit al zo was toen ik hier kwam wonen en ik niet zeker kan weten of dit op verzoek van diezelfde buren is geweest.

Vandaar dat ik ook bang ben dat het straks neerkomt op "nog een beetje eraf... nee nog een beetje eraf... nee nog een béétje eraf... ja zo issie goed" en dat er dan een totempaal met 3 blaadjes in mijn tuin staat.

Het is ook gewoon verschil in visie: zij komt uit Zeeland, ik van de Utrechtse Heuvelrug. We zijn met totaal verschillende boombeelden opgegroeid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:15

Mijn buren klagen over een boom bij ons op het erf, staat er al ruim 20 jaar, staat meer dan 5 meter uit de erfgrens en geen overhangende takken over de erfgrens heen. Geeft voor de paardenstallen ook erg fijn schaduw en mij in de tuin ook . Enige nadeel is dat als de wind verkeerd staat er in het voorjaar pluizen overal heen gaan, dat is 2 weken hooguit. Buurman heeft al gedreigd de boom om te zagen als ik dat niet ging doen. Hij had last van de pluizen. Ach ik heb dagelijks al 8 jaar lang last van hun op alle mogelijke manieren waar ze zelf ook niets aan doen, dan zie ik me niet genoodzaakt om wat aan die boom te doen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:37

Misschien stom, maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat jij zorgt dat de takken niet over de erf grens komen? Lijkt alsof veel mensen dat hier normaal vinden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:38

Afbeelding
Ik heb haar net ook deze foto gestuurd van de hazelnootboom die in de voortuin komt.
Ik realiseerde me ineens dat zij bij 'boom' waarschijnlijk denkt aan een 4 meter hoog ding, terwijl deze 'boom' nog geen 40cm is. Ik heb erbij verteld dat hij gekweekt is uit een noot van een boom bij mijn ouders in de tuin, en dat ze maar 20 tot 40cm per jaar groeien. Hopelijk stelt dit iets gerust , iets met verwachtingsmanagement :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:39

___1 schreef:
Misschien stom, maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat jij zorgt dat de takken niet over de erf grens komen? Lijkt alsof veel mensen dat hier normaal vinden.

Het punt is dat het hen niet gaat om de takken over de erfgrens. Het gaat hen om de totale hoogte en breedte van de boom, en dat is nou net waar ik niets aan wil doen.
Ik ga de takken over de erfgrens er ook vanaf halen, maar dat kan niet het hele jaar door, daar is het nu de ideale tijd voor.