Omgaan met water in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:16

@laliz Ik eet echt nauwelijks vlees en als we vlees eten is dat veelal uit eigen omgeving. Dus projecteer jezelf even op iemand anders :)
Ik vind je erg opdringerig. Daarbij is het gewoon een feit dat mensen prima water kunnen minderen. Dat staat los van zaken die ze meer kunnen doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:24

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:
Nou, sorry, maar niet elke dag douchen met dit weer vind ik persoonlijk nogal ranzig :r

Dat ligt eraan wat je de hele dag doet. Ik zit de hele dag binnen in de airco en zweet niet. Waarom moet ik dan elke dag douchen? Daarbij kan je ook even snel de belangrijkste delen sproeien en wassen. Dan hoef je niet meteen de haren te wassen en uitgebreid 10 minuten onder de douche te staan.

Wie zegt dat ik dat doe? Ik zet even de douche aan om me eerst af te spoelen. Zet de douche uit, zeep me in met douchegel en vervolgens douche ik me af. In totaal 2 minuten de douche aan. That’s it. Nee, dát water is bij mij te verwaarlozen. Mijn nieuw geplante coniferen daarentegen ... om weer ontopic te gaan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:05

laliz schreef:
Ik breng een voldongen feit: de grootste oorzaak van een tekort aan water, en ook een teveel aan honger.
Je kan het opdringerig bestempelen, dat kan je ook zeggen over de wereld opzadelen met problemen door vlees eten (Corona, multiresistentie, honger, lege zeeen, vervuiling, dierenleed, bla bla bla).

Maar oké, je voelt er ogenschijnlijk niets voor (?), omdat.. ja omdat? Het is zo lekker? We hebben het altijd zo gedaan?

Edit: Zo te voelen brengt het direct verhitting in de discussie. Gek als je beiden eigenlijk hetzelfde ambieert, toch? Het feit dat het zo vreemd is dit punt aan te snijden in een topic over waterbesparing vind ik spijtig. En ik krijg inderdaad de indruk dat er niets mee bereikt wordt behalve misschien nog minder begrip.

Huh de TS vraagt hoe om te gaan met water in de tuin en jij geeft als tip geen vlees eten? Denk je echt dat de planten van de TS hier op dit moment wat aan hebben? Volgens mij is dit een hele andere discussie die nu niet bij gaat dragen aan dit topic.

Ik snap ook niet waarom je niet je steentje bij wilt dragen aan het besparen van water omdat er mensen zijn die vlees eten. Een betere wereld begint bij jezelf, niet met het vingerwijzen naar andere mensen.

Hier vangen we het douchewater op en het water wat warm moet worden voor het afwassen van de pannen. Verder gebruiken we weinig water en houden rekening met kort douchen. Inmiddels kennen we onze tuin een beetje en weten we welke planten extra water nodig hebben. En als we sproeien dan op momenten waarop het niet vervelend is voor de waterdruk, dus laat in de avond. Ook de vaatwasser en wasmachines doen we met de timer in de nacht, zodat het niet belastend is voor de waterdruk overdag.

verootjoo

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:20

Hmmmm als ik geen vlees eet kan ik dan wel elke dag een zwembadje vullen? :Y)

Wat trouwens ook werkt: geen kleding kopen, voor 1 spijkerbroek is 800liter water nodig.
Allemaal naakt kan ook prima met deze temperaturen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:24

verootjoo schreef:
Allemaal naakt kan ook prima met deze temperaturen.

Ja, maar die plooien hè? :=

Hier proberen we ook de balans te vinden tussen een gezonde tuin/wei, we gebruiken in ieder geval geen leidingwater.

Volgend jaar gaan we de tuin aanleggen, de tips in dit topic helpen wel bij het nadenken over bepaalde keuzes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:42

Ik heb destijds in mijn oude tuin geexperimenteerd met wat planten. Dat nu ook overgenomen in mijn nieuwe tuin. Veel exoten die toch wat vorst kunnen verdragen. De bananen pak ik in in de winter. Ik doe nu liever aan vorstbescherming. Ik heb naar mediterane beplanting gekeken. :j

Enige waar ik mee worstel nog, ipv boomschors is wit zand heet bij droogte? Het zwarte zand wel namelijk. Zou misschien strand gevoel willen creeeren achter ipv boomschors. Voor komt schelp maar dat is niet hondenpoot vriendelijk. -O-

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:54

Water besparen is misschien niet zo van invloed op het milieu. Feit is wel dat er een tekort dreigt in bepaalde periodes, en daar moeten we mee dealen. Daar gaat dit topic over.

Veeteelt kost inderdaad veel water. Alleen het grootste deel van het jaar is dat water helemaal geen probleem in Nederland.

Er zijn talloze factoren die klimaatverandering veroorzaken, en daar kunnen we natuurlijk ook wat aan doen om warme, droge periodes zo veel mogelijk te voorkomen. Maar daar gaat dit topic niet over. Het gaat over hoe we zo goed mogelijk omgaan met de gevolgen. En dat is ook wat waard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:59

Vegetariers/veganisten....Sommigen beginnen voor mij nogal op Jehova's Getuigen te lijken zo langzamerhand (nee, niet allemaal uiteraard)
Moet zeggen dat ik dat gesproei van gazonnen echt waterverspilling vindt. Gras herstelt zich wel weer.
Tijdens de hittegolf van 2 jaar geleden zagen onze weilanden er zo uit. Heeft zich gelukkig allemaal weer hersteld

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:01

ik sproei weinig in de tuin, meeste zijn vaste planten en struiken *en onkruid) die komen wel weer bij als het weer gaat regenen. Gras is er ook nog nooit dood aan gegaan. Het ziet er misschien even wat minder fleurig uit, maar dat hoort bij het seizoen vind ik.

ik vind voedselproductie even iets hoger in de prioriteitenlijst staan dan bloemen in de tuin. Lokaal geproduceerd rundvlees verbruikt echt nauwelijks drinkwater. Koeien hier drinken alleen grondwater/regenwater.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:03

laliz schreef:
Het feit dat men zich bezig houdt met futiliteiten als hoelang je doucht, hoelang het licht aanstaat en of je je document print: allemaal weinig bijdragend mijns inziens.

Ik zie het meer als een gewetensvereffening voor het niet aan willen passen van eetgedrag. Het meest vervuilende is onomstotelijk bewezen: zuivel, vlees en vis eten. In deze samenleving ook nog eens totaal overbodig, vervuilend en, voor mij, bovenal onethisch.

Alle beetjes helpen en alles wat onnodig is, is niet nodig. Waarom niet een beetje bewustwording. Als 17 miljoen mensen 2 minuten minder douchen scheelt dat aanzienlijk.

Betreft je laatste, alsof iedereen het niet sproeien van de tuin compenseren met extra kilo's vlees eten. Ook daarin zit steeds meer bewustwording, en dat iemand wilt besparen in de tuin zegt niet dat het op andere vlakken niet gebeurd.

Maar naar mijn idee gaat het het topic voorbij. Er is nu een oproep minder water te gebruiken. De ts kijkt naar mogelijkheden om dat in de tuin te doen.

Betreft mvdende, mijn planten hoeven echt niet elke dag water. Op 1 plant in een pot na. Die geef ik dan een liter en is hij weer blij. Elke dag sproeien is naar mijn inziens totaal niet nodig. Als ik naar mijn eigen planten kijk. Ik heb afgelopen week 1x alles met de gieter gegeven en gisteren de hortensia's wat extra's. Mar dagelijks is echt niet nodig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 12:20

Is het mogelijk om te stoppen over vegetariërs / veganisten / andere niet te zaken doende dingen?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:23

Jonge planten zijn nu eenmaal veel gevoeliger en moeten het eerste (beukhaag zelf 2) jaar bijgesproeid worden. Zonde om +1000€ euro aan planten te laten sterven vind ik.
Zoals iemand hier aanhaalde is een druppelsysteem wel zuiniger.
Wel is het belangrijk om toekomstgericht rekening te houden met ons extremer klimaat en planten en bomen te kiezen die hier beter tegen bestend zijn.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:57

Kinke schreef:
Vegetariers/veganisten....Sommigen beginnen voor mij nogal op Jehova's Getuigen te lijken zo langzamerhand (nee, niet allemaal uiteraard)

Goed verhaal 8)7 Laten we het daar niet over gaan hebben hier.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:35

Tancreda4 schreef:
laliz schreef:
Het feit dat men zich bezig houdt met futiliteiten als hoelang je doucht, hoelang het licht aanstaat en of je je document print: allemaal weinig bijdragend mijns inziens.

Ik zie het meer als een gewetensvereffening voor het niet aan willen passen van eetgedrag. Het meest vervuilende is onomstotelijk bewezen: zuivel, vlees en vis eten. In deze samenleving ook nog eens totaal overbodig, vervuilend en, voor mij, bovenal onethisch.

Alle beetjes helpen en alles wat onnodig is, is niet nodig. Waarom niet een beetje bewustwording. Als 17 miljoen mensen 2 minuten minder douchen scheelt dat aanzienlijk.

Betreft je laatste, alsof iedereen het niet sproeien van de tuin compenseren met extra kilo's vlees eten. Ook daarin zit steeds meer bewustwording, en dat iemand wilt besparen in de tuin zegt niet dat het op andere vlakken niet gebeurd.

Maar naar mijn idee gaat het het topic voorbij. Er is nu een oproep minder water te gebruiken. De ts kijkt naar mogelijkheden om dat in de tuin te doen.

Betreft mvdende, mijn planten hoeven echt niet elke dag water. Op 1 plant in een pot na. Die geef ik dan een liter en is hij weer blij. Elke dag sproeien is naar mijn inziens totaal niet nodig. Als ik naar mijn eigen planten kijk. Ik heb afgelopen week 1x alles met de gieter gegeven en gisteren de hortensia's wat extra's. Mar dagelijks is echt niet nodig.

Mijn tuin vind een slokje water wél erg lekker iedere dag. Anders hangt alles binnen no-time slap en is mn gras geel.

Normaal gesproken kijk ik wel of er water nodig is en zet ik het systeem uit als de plantjes nog genoeg vocht hebben.

Maar ik zit nu 100km verderop, dus ook als het morgen oid gaat regenen, gaat het systeem sproeien. Kan daar ff niets aan veranderen.

Zon staat de Hele dag vol in de tuin, mijn tuin ligt een stuk hoger dan het graf, waardoor ik kan blijven sproeien want het water wordt steeds naar het graf getrokken en de gemeente sproeit niet. Aan die kant ook het meeste zon en dus mijn fruit struiken.

Wat betreft het douchen, ik lig of wel in het chloor zwembad en dan als de douche open is (wordt vaak gesloten ivm corona en de 1,5m) douch ik ff na het zwembad.

Of ik ga in het meertje zwemmen en dat water is vies, dan moeten hond en ik echt onder de douche om af te spoelen want anders stinken we een uur in de wind samen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:40

Heb niet alles doorgelezen hoor. Maar je douchewater (het deel zonder zeep dan) opvangen in emmers en hiermee je regenton weer bijvullen als water voor de plantjes? :+

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:45

Met dagelijks water geven creëer je 'luie wortels' die niet de diepte ingaan en dus ieder dag water nodig hebben. Je kunt bij nieuwe aanplant beter af en toe veel geven ipv iedere dag een beetje. En dan hoef je in tijden van droogte ook niet zoveel te sproeien.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:05

Geel gras wordt ook zo weer groen als het weer even gaat regenen :o

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:28

Het is ook onzin te denken dat planten die hun blad laten hangen direct water nodig hebben. Het is een verdedigingsmechanisme tegen uitdroging om het water terug te trekken naar de wortels. Doorgaans zie je de planten 's avonds weer opfleuren. Pas als het blad echt geel wordt en verdort, is de plant aan het verdrogen. Dan kun je nog ingrijpen door de plant te terug te knippen, minder blad = minder verdamping.

Wat verder helpt om minder water in de tuin te hoeven gebruiken:
- bentoniet (kleikorrels) door de grond mengen, vooral bij zandgrond
- flinke laag compost/bladaarde/houtsnippers aanbrengen vóór een warme periode (liefst nadat er regen is gevallen)
- sterke planten en struiken kiezen, bijv tuingeraniums, persicaria, flox, siergrassen, asters, vrouwenmantel (planten) en vlinderstruik, spierstruik, kardinaalshoed, cotinus (struiken)
- bodembedekkers laten groeien op plekken die anders kaal zouden zijn of worden
- in geval van een tuin met weinig schaduw: hoofdzakelijk mediterrane planten gebruiken zoals lavendel, kattenkruid, salvia, dropplant, toorts
- sterke grassoort kiezen voor je gazon, bijv sportveldengras, en je niet druk maken over vergeling. Alleen pas ontkiemd gras heeft regelmatig water nodig om te overleven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:03

Nou, ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier staat alles blank op dit moment. Ongelooflijk. Het water stroomt door de straat. Als het bij jullie nog moet komen, je kunt nu water opvangen voor een maand.:D

Maar even serieus over water opvangen... Eigenlijk is dat natuurlijk geen oplossing, want je onttrekt dan nog steeds water aan het ecosysteem. In droge staten in Amerika is het bijvoorbeeld al verboden om een regenton te hebben. Je mag je water niet toe-eigenen. Gelukkig is het hier nog niet zo ver, maar er zit wel iets in natuurlijk. Als iedereen regenwater opvangt voor eigen gebruik dan heeft dat ook zijn invloed op de grondwaterstand.

Het is dus beter om planten te gebruiken die goed tegen droogte kunnen of om andere maatregelen te nemen die Askja al noemt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:21

Zet nu alle potten, pannen en badkuipen buiten en je hebt weer wat water voor de planten de komende tijd :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:24

verootjoo schreef:
Zet nu alle potten, pannen en badkuipen buiten en je hebt weer wat water voor de planten de komende tijd :')

_O- _O-

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:26

En hier geen druppel, mag ik wat van je krijgen, Lindy?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:28

Doe hier ook maar wat naartoe!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:33

Graag. Als je snel bent kun je het zelfs in bevroren vorm krijgen. De hagelstenen waren zo groot als knikkers. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt in de zomer in Nederland. Wel in Frankrijk.

Er zal wel flink wat gesneuveld zijn. Ik hoor ook overal sirenes. Storm, heel veel water, zware hagel en niet voorspeld. Veel mensen zullen er compleet door overvallen zijn.

Maar goed, laten we maar weer on topic gaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:54

LindyH schreef:
Graag. Als je snel bent kun je het zelfs in bevroren vorm krijgen. De hagelstenen waren zo groot als knikkers. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt in de zomer in Nederland. Wel in Frankrijk.

Er zal wel flink wat gesneuveld zijn. Ik hoor ook overal sirenes. Storm, heel veel water, zware hagel en niet voorspeld. Veel mensen zullen er compleet door overvallen zijn.

Maar goed, laten we maar weer on topic gaan.

Haha komt hier ook wel voor. Ik heb een foto van mezelf tijdens de zwemvierdaagse in m’n bikini met daar omheen hagelstenen zo groot als grote stuiterballen. :') we moesten schuilen in de kleedhokjes.
Hier geen regen en ik denk ook niet dat het gaat komen. Valt niks op te vangen dus.