Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:08

Al iets gepland bij de buren TS?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 13:14

Niet dat ik heb gezien, gelukkig maar.

De buurman gedraagt zich helaas wel vreselijk kinderachtig. Er staan nu drie pony's (één van mij en twee van iemand anders als gezelschap erbij) en als de verzorgster van de twee pony's achterin de wei bezig is, gaat hij aan die kant met een pan tegen een container slaan, of slaat met een lepel tegen de pan aan (gerust een kwartier lang) en zet z'n trekker met lopende motor buiten, die hij vervolgens laat lopen zonder er iets mee te doen, net zo lang tot ze klaar is. Gelukkig reageert de pony waar ze dan mee bezig is er niet op, maar oh wat haalt deze man het bloed onder mijn nagels vandaan. Hij heeft ook tegen mijn vriend gezegd dat, omdat hij een hekel heeft aan paarden, wij geen paarden op dat stuk mogen zetten :?

chantalboes

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:16

Jeetje, wat een gedrag.. Wel straks bomproof pony's hahahah.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:16

Wauw, wat een pareltje. Niet een keer een wijkagent waar je even mee kunt babbelen? Stel dat er wel eens wat gebeurt, dat zou wel heel vervelend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:48

Kan je niet de vaste wei en de hooiwei omwisselen qua gebruik?

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:55

Nou het zou toch echt te zot voor woorden zijn dat TS vaste wei en hooiwei moet omwisselen. Waarschijnlijk vindt de buurman dan wel weer iets om over te zeuren.

Misschien de wijkagent langs laten komen wegens onnodig geluidsoverlast wanneer er met de pony gewerkt wordt? Je zou het eventueel zelfs kunnen plannen (wijkagent op de hoogte brengen en laten weten wanneer er weer met de pony gewerkt wordt en de buurman dan waarschijnlijk weer herrie gaat maken). Ik zou in ieder geval de buurman anders op geen enkele manier laten merken dat je er mee zit dat hij dit doet. Want dan heeft hij je precies waar hij hebben wilt.

Misschien zou een andere buurman / vrouw (aan zijn andere kant) kunnen klagen over zijn geluidsoverlast?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 16:57

Mindim schreef:
Kan je niet de vaste wei en de hooiwei omwisselen qua gebruik?

Dat is helaas geen optie. De vaste wei ligt direct aan de paddock en schuilstal, de hooiwei 100 meter verderop :(

Ik kan gelukkig wel het 'werk deel' vooraan maken. Het is daar breed genoeg om een rijbak formaat af te zetten. Daar grenst zijn grond niet aan.

Edit: de buren die aan de andere kant wonen (sinds twee jaar) hebben geklaagd en nu gaat hij juist om hun te pesten (heeft hij zelf gezegd) op bepaalde tijden grasmaaien of herrie maken met zijn trekker.

Nog een toevoeging: we laten zeker niet merken dat het vervelend is. De pony is goed mak en reageert helemaal niet, het meisje is dit soort pesterijen gewend van hun oude buren, dus die gaat onverstoorbaar door.
Wat betreft een wijkagent: wij zijn soort van buitenstaanders hier, komen niet uit de regio en kennen nog niet zoveel mensen. We willen daarom vermijden dat we in een negatief daglicht komen te staan. Mocht het écht de pan uit rijzen, zullen we wel contact zoeken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:10

Jeetje, wat rot joh. Zijn Achterhoekers van die nare mensen die geen buitenstaanders dulden?
[LZP] Problemen met de buren Speelt zich ook al af in de Achterhoek. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:12

Heb je zo eentje als buurman . Lekker maar ik zou op jou deel van het terrein hazelnootbomen plaatsen , die groeien heel erg snel en zorgen er ook voor dat zijn zicht op de weide helemaal weg is. Gewoon op 50 cm van de erfgrens. Grote kans dat hij er niets meer neerzet en paarden vinden ze heerlijk,

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:15

Fitzroy schreef:
Jeetje, wat rot joh. Zijn Achterhoekers van die nare mensen die geen buitenstaanders dulden?
[LZP] Problemen met de buren Speelt zich ook al af in de Achterhoek. :=

Haha deze meneer helaas wel. De andere buren zijn allemaal geweldige, hartelijke mensen!

Ik zit trouwens officieel net niet in de Achterhoek, maar wel er tegenaan :D

Bigone: wij zaten nog aan knotwilgen te denken en dan lekker dicht op elkaar zetten. Zijn stukje ligt wat hoger, dus als we ze niet te vaak knotten en de knot aan de hoge kant kunnen krijgen, is zijn zicht ook al weg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:11

Hazelnootbomen kun je zo weer afzagen en zijn binnen een jaar weer drie meter hoog. En mooi vol van onder af . En je hoeft er niets aan te doen , kunt ze ook gewoon laten staan en worden dan nog hoger, eventueel drie twijgen laten groeien en de rest terug snoeien, die lopen dan weer volop uit. Één groene muur.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:34

bigone schreef:
Hazelnootbomen kun je zo weer afzagen en zijn binnen een jaar weer drie meter hoog. En mooi vol van onder af . En je hoeft er niets aan te doen , kunt ze ook gewoon laten staan en worden dan nog hoger, eventueel drie twijgen laten groeien en de rest terug snoeien, die lopen dan weer volop uit. Één groene muur.

Oh dat klinkt wel heel erg goed. En ook nog eens paard-proof?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:36

Delaja schreef:
bigone schreef:

Oh dat klinkt wel heel erg goed. En ook nog eens paard-proof?

Ja, paarden kunnen die gewoon eten, net als wilgen overigens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:52

Zou ze wel afscheiden want paarden zijn er dol op. Eentje van ons gaat op zijn achterste benen staan om een blaadje te pakken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:12

En met wat mazzel heb je ook nog lekkere hazelnoten. :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:49

Zwarte els is ook zo 'n leukerd waar je een mooie volle, hoge heg mee kunt planten. Maar staat wel liever in iets vochtigere bodem. Net zoals wilg eigenlijk.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 18:33

We zitten hier op heeeeeeeeel droge zandgrond, maar hebben wel druppelslangen liggen, dus die zou doorgetrokken kunnen worden. Ik ga de opties in ieder geval met mijn vriend bespreken, bedankt voor alle tips!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 21:15

The soap gaat weer verder en we zijn weer terug bij de eikenbomen. Gelukkig maak ik me daar wat minder zorgen over na al jullie berichtjes.

Vanmiddag stond ik in de wei de pony's te filmen voor de eigenaresse (lang verhaal, er zijn twee nieuwe shetjes en ik zit midden in het koppel proces, vandaar het filmen). Kreeg ik van de buurman (die was bezig op zn groenstrook) om mn hoofd geslingerd dat ik wel foto's kon maken maar niet uitmesten. Wel de lusten, niet de lasten, zei hij ook nog. Toen ik aangaf dat het IEDERE dag wordt uitgemest zei hij dat ik het dan in de ochtend moet doen, want die vieze stinkpoep (die op ONS terrein ligt) was hij niet van gediend. Daar reageerde ik vervolgens op dat de verzorgster van Tom het in de middag of avond zou komen doen en dat ik in de ochtend al een kruiwagen had weggehaald, waarna hij helemaal uit z'n plaat ging. Dat hij die eikenbomen ging planten zodat de pony's kapot gaan, dat hij hoopte dat ze elkaar verrot zouden trappen (ze waren op dat moment nog erg onrustig) en dat hij wel vuurwerk zou gaan halen...
Nou kan ik dus helemaaaaaaal niet met zulke situaties omgaan, ik ben veel te sensibel en was helemaal overstuur. Gelukkig liep hij zelf al weg...

Mijn vriend is er nu ook wel klaar mee. Die gaat nog een keer het gesprek aan en heeft zoiets van er zijn nog twee opties over. Optie 1 is dat we gewoon netjes hallo tegen elkaar blijven zeggen en elkaar verder zoveel mogelijk links laten liggen. Optie 2 is dat buurman zich zo blijft gedragen, maar dan houden wij ook op met rekening houden (wat we nog steeds veel doen). Ik ben vooral bang voor optie 2, want zo'n eindeloze burenruzie zie ik echt niet zitten, maar zoals nu kan het ook niet, want ik loop al totaal niet meer op m'n gemak in mijn eigen wei.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 16-10-20 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:24

Maak een dossier aan. Neem op, maak foto's, ook al neem je enkel stem op. Zorg dat je bewijzen hebt.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:52

Ik hoop dat je buurvrouw het allemaal nog een beetje kan sussen en op dr man kan inpraten.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 22:02

chantalboes schreef:
Ik hoop dat je buurvrouw het allemaal nog een beetje kan sussen en op dr man kan inpraten.

Dat hoop ik ook. Buurman had nu in ieder geval nog niets tegen haar gezegd en ze zei al sorry dat hij me overstuur had gemaakt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:28

Nabster schreef:
Maak een dossier aan. Neem op, maak foto's, ook al neem je enkel stem op. Zorg dat je bewijzen hebt.

Goed advies. En maak een notitie van elke keer als hij wat tegen je zegt.
Zou de eerst volgende keer als hij weer over mest begint gelijk zeggen dat je hem geen verantwoording gaat afleggen over wat jij op je eigen terrein doet. Je hebt het vaak genoeg aardig geprobeert.

Ik wil je een dikke knuffel geven, want gezeik met de buren is echt heel poedersuiker.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:04

Ts, ik zie nu je topic voorbij komen. Heb vluchtig wat berichten gelezen. Dus als ik dingen noem die al benoemd zijn, bied ik vast hierbij excuses aan!

Ten eerste quote ik je graag art. 5:42 Bw. Lees artikel 42 burgerlijk wetboek 5.
Bomen moeten minimaal op 2m van de erfgrens staan. Alleen de gemeente mag bomen korter van de erfgrens plaatsen.

Hieronder de werkelijke tekst.
1. Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is. 2. De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten. 3. De nabuur kan zich niet verzetten tegen de aanwezigheid van bomen, heesters of heggen die niet hoger reiken dan de scheidsmuur tussen de erven. 4. Ter zake van een volgens dit artikel ongeoorloofde toestand is slechts vergoeding verschuldigd van de schade, ontstaan na het tijdstip waartegen tot opheffing van die toestand is aangemaand

Tevens van belang art. 5:37 Bw.
Dit geeft aan dat er geen hinder mag voortkomen vanuit het naburige erf.

Hieronder dan ook de werkelijke tekst uit het artikel:
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Ts, zie onder hinder de gevaarlijke eikels die uit de boom vallen.

Ik raad je aan om eens in gesprek te gaan met de buurman (ik zie dat je dit al hebt gedaan).
Als dit niet gaat heb je 2 opties:
1. Een mediator aanstellen die het gesprek ondersteund en begeleid.
2. Een schrijven op te stellen met daarin de bezwaren op het planten van de bomen.

Mocht dit niet helpen, dan zit er niets anders op om een advocaat aan te stellen

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:05

Zorg dat je een app op je telefoon hebt waarmee je makkelijk gesprekken kan opnemen .
Als de buurman weer tegen je begint gewoon app aanzetten (weet buurman veel wat jij op je telefoon doet ).
Als er dan wel ergere dingen gaan gebeuren wat ik niet hoop maar toch wel fijn dat je dan bewijs hebt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 08:38

Bedankt voor de steunende berichten!

Fenijro: bedankt voor de heldere uitleg.

Ik wacht het gesprek dat mijn vriend nog een keer aangaat even af en zal het daarna inderdaad gaan bijhouden!