Mobiele airco: welke is nou het best?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:34

Een (splitunit) airco werkt het beste als deze een dichte omgeving moet koelen, dus bv een slaapkamer die dicht is, of een woonkamer, zodra je hem ergens in een open ruimte hangt dan krijgt ie zoveel warmte van alle kanten dat je er naar mijn idee je profijt niet van kan hebben.. Als ik mijn slaapkamer deur open zet zal ie vast de gang mee koelen, maar dan verlies je ook weer veel koelte, ik zou hetzelf niet zo snel doen, maar misschien zijn er mensen met meer ervaring daarmee.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:50

Ik ga waarschijnlijk teveel uit van onze situatie in Spanje, waar we gewoon in de zomer zelden temperaturen onder de 30 graden hebben, maandenlang. Dan is het zaak om enkele airco-units vooral te gebruiken in de ruimte waar je verkoeling wilt, omdat je dan inderdaad het meeste effect hebt tegen de laagste energiekosten. Daarom zijn wij ook zo blij met het systeem waar de koude lucht door buizen naar alle ruimtes wordt gestuurd.

Maar als ik terugdenk aan ons vorige huis in Nederland, waar we midden in de woonkamer een airco-unit hadden hangen die tegenover de open doorgang naar de keuken hing, dan hadden we er in de keuken ook nog best profijt van. Maar één unit voor drie slaapkamers bijvoorbeeld, dan moet die wel heel gunstig hangen, zeker als er nog zon op de ramen staat.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:54

Wij hebben vorige zomer een mobiele airco aangeschaft.
Huis op 2 hoog, slaapkamers op het zuiden, dus lekker bakken daar.
Ook voor onze konijntjes was het niet heel fijn. We krijgen het toch wel redelijk koel in huis. Ons huis is maar 45m2, maar dan nog :+.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:05

MoniqueT schreef:
Wij hebben 1695 euro betaald voor onze monoblock incl. installatie.

Zoiets hebben wij ook betaald voor een split airco mitshubishi.
Heel tevreden van, wel een half jaar moeten wachten op de installatie, zo druk heeft die firma het.
Alleen maar goeie recencies.

We hebben twee aparte laten plaatsen, en die voor de grote slaapkamer boven was best veel werk, gezien de plek waar de buitenunits moesten komen, uit zicht, en niet ergens waar ik ze hoor.
Buizen moesten over de zolder en dan weer aan de achterkant van het huis naar buiten.
Water wordt afgevoerd met een apart buisje.

Die in de keuken heeft een wat grotere capaciteit, gezien de grootte van de ruimte, plus het feit dat je daar nog eten moet koken, en we daar het grootste deel van de dag zijn.

Voor wat het verwarmen betreft, ja die warmte trekt ook de woonkamer in.
Tot nog toe hebben we in de keuken nog niet echt moeten koelen, maar ik neem aan dat je daar ook wel iets van merkt.
Zal met de plaats waar het ding hangt, hoe je hem instelt en het vermogen te maken hebben.

Op de oorspronkelijke vraag, mobiele airco, daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

We hadden zo'n mobiele cooler gekocht waar water in moet, maar dat vind ik echt weggegooid geld, doet echt niks, dan nog beter een goedkopere ventilator, daar heb je nog wat aan.
Een echt goeie mobiele airco kost ook behoorlijk wat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:38

Electra63 schreef:
Lindor92 schreef:
Lees ook even mee. Wonen nu bijna een jaar in onze nieuwbouwwoning. Onze slaapkamer staat op het zuiden en wordt toch wel erg warm. Nu ben ik zwanger en wil ik toch wel graag een airco. Beetje spijt dat we niet meteen een split airco hebben laten installeren.

Ik zie dus dat een split airco op de overloop niet wat is? Dus dan zouden we er 1 op de slaapkamer moeten laten installeren?

De installateur die ik gisteren belde, zei dat als je de slaapkamer open laat, de andere kamers ook wel verkoelen.

Dit klopt.
Ik heb een split unit op de slaapkamer hangen en bij warme dagen zet ik hem overdag al aan met de deuren open (ramen dicht).
Hij trekt best wel veel mee en de hele bovenverdieping is een stuk koeler en ook beneden is scheelt het een paar graden. Nu heb ik een klein oud huis maar de hele dag de zon erop. Bij warme dagen is het niet uit te houden zonder airco.

Mijn airco is een oudje en ik vrees dat hij er binnenkort mee ophoudt, de buitenunit is al flink roestig. Ik ben dus langzamerhand op zoek naar een nieuwe en dan wil ik ook een unit in de woonkamer. Nu nog een mooie prijs vinden hiervoor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:53

Ik heb meteen hoes besteld voor de buitenunit voor de winter.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:54

chanicha schreef:
Ik heb meteen hoes besteld voor de buitenunit voor de winter.

Ik wist niet dat die bestonden, wel een goed idee. Dat ding staat in weer en wind buiten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:55

Ik wist het ook niet, ben gaan zoeken en gevonden :=

Marie111

Re: Mobiele airco: welke is nou het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:09

Vraagje voor diegenen met veel zon op de ramen.
Hebben jullie ook buitenzonwering?
Want dat scheelt natuurlijk ook al voor de warmte.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:20

kimmie261 schreef:
BiBiQ , ik zou hem zelf niet in een trapgat hangen maar gaan voor een duo split airco,:

[ Afbeelding ]

Is wel iets duurder maar dan heb je een unit in de slaapkamer en huiskamer op 1 buiten unit

En ik zag deze nog staan, dat is een mobiele airco met buitenunit, die zal vast goed koelen :D
https://www.ebay.de/itm/Bosch-REKM-365- ... SwobpeyEMg

Woonkamer is sowieso niet nodig. Staat de zon niet op en daar is het altijd koel.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:27

Marie111 schreef:

Ja, screens buiten, rolgordijnen binnen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:56

Er werd eerder in dit topic ook gesproken over matten om te dempen. Zou je daar ook puzzelmatten voor kunnen gebruiken?
Of van die tegels die ook wel in voortenten liggen?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:37

Wij hebben op zolder een enkele split-unit en een gedeelde split-unit voor de woonkamer en studeerkamer op de 1e verdieping.
Alles bij elkaar zo'n € 4500,- (ca. € 1500,- per airco unit dus).
Na 2 zomers zonder airco op de slaapkamer met temperaturen die tot ruim boven de 30 graden celcius opliepen zijn we overgestapt. Het is ZOOOO heerlijk! Wij laten 'm meestal koelen tot 19 graden celcius, na even 10 min. iets meer lawaai gemaakt te hebben zoemt hij daarna heel stilletjes verder, je hoort nagenoeg niets van de airco. In de winter zetten we 'm 30 min. aan om de kou uit de slaapkamer te krijgen. Dus wij gebruiken 'm het hele jaar door wel.
Sinds een paar maanden ook beneden airco (en op de studeerkamer), in de woonkamer loopt de temperatuur binnen no-time op naar 28+ omdat we 8 meter glazen pui hebben op het oosten... das nie leuk kan ik je vertellen. Ook ideaal in de winter, want binnen 10 min. is het een paar graden warmer, in tegenstelling tot de vloerverwarming die daar uren over doet.
Ik ben heel tevreden over het bedrijf waar ik m'n airco heb laten installeren, wilde dat risico zelf niet nemen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:04

MoniqueT schreef:
Marie111 schreef:

Ja, screens buiten, rolgordijnen binnen.

Hier hetzelfde, alleen ipv screens buiten, hebben wij houten luiken aan de buitenkant, die we dus ook echt dichtdoen als het een paar dagen richting 30 graden gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:41

Ik heb geen buitenluiken, alleen goede verduisterende gordijnen binnen. Luiken mogen van de VVE niet en ik huur dit dus wil ook niet dat soort investeringen zelf doen. Mijn airco werkt gelukkig heel prima :) Kan het in korte tijd veel terugkoelen. Als ik ooit een nieuwbouwwoning intrek komt er wel gelijk een split unit in :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:09

Ik heb er 1 van bosch op de kop getikt via marktplaats. €80!
Nu moet ik zeggen dat we hem nog niet hebben gebruikt want we hebben ook een ventilator en die doet nu prima werk en maakt minder lawaai. De airco gaat straks een tijdje voordat we naar bed gaan aan als het warm is.
Vorig jaar overleefd met twee ventilatoren maar het was geen doen. Gewoon lekker koele ruimte om heerlijk in te slapen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:07

Ik heb ook een zonnescherm buiten en binnen verduisterende rolgordijnen maar toch hield ik het niet aangenaam binnen hoor :n

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:31

chanicha schreef:
Ik heb ook een zonnescherm buiten en binnen verduisterende rolgordijnen maar toch hield ik het niet aangenaam binnen hoor :n

Klopt, maar het draagt zeker bij aan het vasthouden van de koelte van de airco. Airco laten draaien met volle zon erop is een beetje water naar de zee dragen.

Mensen die hier in Spanje bij ons op visite zijn, vinden het weleens raar dat wij maar één raam in de woonkamer hebben, wat ook nog niet zo heel groot is én onder veranda valt. Maar wij zitten hier nu met 32 graden buitentemperatuur de laatste dagen, nog gewoon heel aangenaam zonder airco in huis. Is nog niet aan geweest, alleen de ventilator op de slaapkamer. De zon buiten houden is het eerste wat helpt. In Nederland hebben de meeste huizen grote ramen, wat in de winter heel aangenaam is, maar in de zomer voor heel veel warmte zorgt.

Wij hebben trouwens voor alle ramen in het huis rolluiken, tot de kleine badkamerraampje toe en die zitten overdag eigenlijk allemaal dicht om de warmte buiten te houden.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:52

Marie111 schreef:

Wij hebben op het zuiden veel raam en buitenzonwering. Werkt goed als de nachten koel zijn. Icm met mobiele airco op slaapkamers is het nog wel te doen in de echt hete dagen. Zolang er maar wat verschil is met de woonkamer dan slapen we lekker.

Wij hebben na tip van de monteur de mobiele airco aangesloten op de mechanische ventilatie. Werkt echt top. Mogen van vve ook geen buitenunit plaatsen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:54

MoniqueT schreef:
chanicha schreef:

Klopt, maar het draagt zeker bij aan het vasthouden van de koelte van de airco. Airco laten draaien met volle zon erop is een beetje water naar de zee dragen.

Mensen die hier in Spanje bij ons op visite zijn, vinden het weleens raar dat wij maar één raam in de woonkamer hebben, wat ook nog niet zo heel groot is én onder veranda valt. Maar wij zitten hier nu met 32 graden buitentemperatuur de laatste dagen, nog gewoon heel aangenaam zonder airco in huis. Is nog niet aan geweest, alleen de ventilator op de slaapkamer. De zon buiten houden is het eerste wat helpt. In Nederland hebben de meeste huizen grote ramen, wat in de winter heel aangenaam is, maar in de zomer voor heel veel warmte zorgt.

Wij hebben trouwens voor alle ramen in het huis rolluiken, tot de kleine badkamerraampje toe en die zitten overdag eigenlijk allemaal dicht om de warmte buiten te houden.

Klopt hoor dat het bijdraagt voor de airco!
Wat ik altijd zo fijn vind in Spanje zijn de zonneschermen die je los kan haken en verticaal voor je raam/balkon kan hangen.
Hier komt er toch op een bepaalde tijd de zon onderdoor.
Een Markies kan hier niet ivm de ramen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:09

Stampeltje schreef:
Wij hebben na tip van de monteur de mobiele airco aangesloten op de mechanische ventilatie. Werkt echt top. Mogen van vve ook geen buitenunit plaatsen.

Mmm, dat is inderdaad best een heel slim idee! Wij hebben ook mechanische ventilatie in ons NL appartement. Maar daar hebben we dus ook een monoblock airco in de woonkamer, alleen twee roosters door de muur naar buiten. Werkt geweldig, maar niet goedkoop. De rest van het huis is eigenlijk altijd lekker koel op het noorden, maar ik vraag me af hoe het deze zomer zal zijn nu de achterburen de enorme bomen gekapt hebben.

Nou ja, eerst maar eens in Nederland zien te komen. Man ligt al bijna twee weken plat met trochanderpijn in zijn heup en been. Had er nog nooit van gehoord, maar potdorie, wat een ellende!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:16

Jeetje Monique, dat is geen pretje!
Zelf heb ik Ischeas gehad dus ik weet een klein beetje hoe erg dat is.
Heeft hij nog geen spuit gehad?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:25

chanicha schreef:

Vier dagen corticosteroïden, ontstekingsremmers, veel pijnstillers, accupunctuur, massage ... helpt wel tegen de ergste pijn, hij kan weer zijn bed uit voor douche en toilet, maar verder houdt het op. Net een half uurtje op de bank gelegen, maar zitten lukt niet. Inmiddels dag 10 op bed.

Edit: ze geven hier blijkbaar geen corticosteroïden in het gewricht, maar prednison in de bilspier. Vraag me af of een keer injectie in het het gewricht niet meer zal doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:40

MoniqueT schreef:
chanicha schreef:

Vier dagen corticosteroïden, ontstekingsremmers, veel pijnstillers, accupunctuur, massage ... helpt wel tegen de ergste pijn, hij kan weer zijn bed uit voor douche en toilet, maar verder houdt het op. Net een half uurtje op de bank gelegen, maar zitten lukt niet. Inmiddels dag 10 op bed.

Edit: ze geven hier blijkbaar geen corticosteroïden in het gewricht, maar prednison in de bilspier. Vraag me af of een keer injectie in het het gewricht niet meer zal doen.

Ik heb al vaker slijmbeursontsteking gehad in de kop van mijn schouder.
Een injectie tussen het gewricht in, geloof ik en dat helpt heel goed.
Ook een aantal keer in mijn elleboog gehad....werkt goed.
Zeker in combinatie met diclofenac75.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:31

Bij slijmbeursontsteking wil vitamine B12 nog wel eens heel goed werken. Gewoon een zuigtabletje van 1000 mcg b.v. onder de tong.