Algato schreef:Ik ben opgegroeid op de Veluwe en zodra ik 18 was en ging studeren vertrokken naar het westen. Moet er eerlijk gezegd ook echt niet meer aan denken om daar te wonen met uitzondering misschien van een paar uitzonderlijk mooie buitenplekjes. Heb nog wel familie daar wonen. Mijn ouders wonen landelijk, bij het bos en hun buren zijn ook allemaal import, dat is opzich nog te doen. Ik vind de mensen uit omgeving Ermelo/Putten etc alles behalve direct juist wat meer achterbaks en achter de ellenbogen. Kan wel zeggen dat ik door mijn tijd vroeger op de Veluwe een beetje een hekel heb gekregen aan de zwaar gelovigen.
Ik wilde het niet zeggen, maar dat is eigenlijk waar echt iedereen over valt. Import dan......... Maar het mooie is dat Ermeloërs zelf het ook toegeven

Dat gelovige gezin dat ik ken heb ik weinig respect voor verder. Ze doen echt alles met de auto, voor een klein stukje 100x op en neer. Wel op de fiets naar de kerk 2x. Maar vader rookt veel en bij de kinderen, ook in de auto. Tja, sorry.........Maar wees dan echt netjes en heilig.
Overigens heb ik die weleens tekeer horen gaan tegen zijn kinderen..............man o man.
Maar ik snap ook heel goed dat Amsterdammers kunnen afschrikken als je het niet gewend bent. Mensen kennen de goede kanten van ECHTE Amsterdammers niet. En dat zijn net de dingen die wij hier missen. Behulpzaamheid, een vriendelijk woord, een leuk grapje etc.
Overigens schreef iemand hier een column hoe ze over stadse mensen op de camping dachten. Dat ze hier echt behoorlijk discrimineren wisten we al, maar iedereen heeft een trainingspak aan, luistert andre Hazes, drinkt bier en de vrouwen hebben geblondeerd haar.
Nu zijn we niet zo, maar dat alles 10x liever MET een goed karakter, dan anders.
Wij hebben verder persoonlijk weinig last gehad. Wij kende elkaar al 18 jaar en wilden niet trouwen, maar toen we een huis kochten maakte de hypotheek man een grapje en mijn man wilde het opeens wel en heeft me traditioneel gevraagd.
Wij zijn toen hier in het stadhuis getrouwd en onze zoon was al 14. Nooit iets gehoord en trouw vrouw was super aardig.
En in onze buurt meer mensen met kids ongetrouwd en wel van hier, dus tja......
Ik heb vroeger in t Gooi op school gezeten en natuurlijk had je daar ook gelovigen. Maar voor mijn gevoel leefden mensen meer apart van elkaar. Op een openbare school, bij sport en later met uitgaan, kwam je elkaar gewoon niet tegen. Dus je werd er niet mee geconfronteerd.
Hier is het gemengd en leef je naast en met elkaar.
. Nu ik alles over Ermelo lees zou ik er niet willen wonen
.
Zou er niet meer weg willen! Tenminste geen geroddel als omliggende dorpen hierzo, en mooi wat uitgestrekter met van alle kanten wat waardoor je amper bekenden tegenkomt als je op de fiets stapt. Wel zijn ze hier allemaal wat gesloten. Ikzelf heb daar geen moeite mee, liever dan de hoek van bveld op waar jan en alleman over de schutting bij elkaar hangt om te vertellen wie er bij het ongeluk van een kwartier geleden betrokken is.
ik ben allesbehalve achterbaks en juist erg direct en kom uit Ermelo. Maar weer niet gelovig en ook niet streng gelovig opgevoed. Misschien kom ik niet in de juiste kringen

maar hoe merk je dat dan? Want zelfs in de stad hier zeg ik niet veel meer dan hoi en doei tegen buren.