Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:22

Algato schreef:
Ik ben opgegroeid op de Veluwe en zodra ik 18 was en ging studeren vertrokken naar het westen. Moet er eerlijk gezegd ook echt niet meer aan denken om daar te wonen met uitzondering misschien van een paar uitzonderlijk mooie buitenplekjes. Heb nog wel familie daar wonen. Mijn ouders wonen landelijk, bij het bos en hun buren zijn ook allemaal import, dat is opzich nog te doen. Ik vind de mensen uit omgeving Ermelo/Putten etc alles behalve direct juist wat meer achterbaks en achter de ellenbogen. Kan wel zeggen dat ik door mijn tijd vroeger op de Veluwe een beetje een hekel heb gekregen aan de zwaar gelovigen.

Ik wilde het niet zeggen, maar dat is eigenlijk waar echt iedereen over valt. Import dan......... Maar het mooie is dat Ermeloërs zelf het ook toegeven :)

Dat gelovige gezin dat ik ken heb ik weinig respect voor verder. Ze doen echt alles met de auto, voor een klein stukje 100x op en neer. Wel op de fiets naar de kerk 2x. Maar vader rookt veel en bij de kinderen, ook in de auto. Tja, sorry.........Maar wees dan echt netjes en heilig.
Overigens heb ik die weleens tekeer horen gaan tegen zijn kinderen..............man o man.

Maar ik snap ook heel goed dat Amsterdammers kunnen afschrikken als je het niet gewend bent. Mensen kennen de goede kanten van ECHTE Amsterdammers niet. En dat zijn net de dingen die wij hier missen. Behulpzaamheid, een vriendelijk woord, een leuk grapje etc.

Overigens schreef iemand hier een column hoe ze over stadse mensen op de camping dachten. Dat ze hier echt behoorlijk discrimineren wisten we al, maar iedereen heeft een trainingspak aan, luistert andre Hazes, drinkt bier en de vrouwen hebben geblondeerd haar.
Nu zijn we niet zo, maar dat alles 10x liever MET een goed karakter, dan anders.

Wij hebben verder persoonlijk weinig last gehad. Wij kende elkaar al 18 jaar en wilden niet trouwen, maar toen we een huis kochten maakte de hypotheek man een grapje en mijn man wilde het opeens wel en heeft me traditioneel gevraagd.
Wij zijn toen hier in het stadhuis getrouwd en onze zoon was al 14. Nooit iets gehoord en trouw vrouw was super aardig.
En in onze buurt meer mensen met kids ongetrouwd en wel van hier, dus tja......

Ik heb vroeger in t Gooi op school gezeten en natuurlijk had je daar ook gelovigen. Maar voor mijn gevoel leefden mensen meer apart van elkaar. Op een openbare school, bij sport en later met uitgaan, kwam je elkaar gewoon niet tegen. Dus je werd er niet mee geconfronteerd.
Hier is het gemengd en leef je naast en met elkaar.

eekhoornerik

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:42

Dat achterbakse herken ik hier totaal niet :n. Nu ik alles over Ermelo lees zou ik er niet willen wonen :=.

Ik werk nog iets oostelijker (regio Deventer) en wat zijn ze daar achterbaks...
Vriendelijk in je gezicht maar zodra je je hielen hebt gelicht ga je weer over de tong.

Amado7
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:48

Leukste dorp man eekhoornerik :D Zou er niet meer weg willen! Tenminste geen geroddel als omliggende dorpen hierzo, en mooi wat uitgestrekter met van alle kanten wat waardoor je amper bekenden tegenkomt als je op de fiets stapt. Wel zijn ze hier allemaal wat gesloten. Ikzelf heb daar geen moeite mee, liever dan de hoek van bveld op waar jan en alleman over de schutting bij elkaar hangt om te vertellen wie er bij het ongeluk van een kwartier geleden betrokken is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 01:59

Achterbaks heeft niks met roddelen te maken of gesloten zijn.

Wij doen hier ook gewoon ons ding en gaan elke dag in het bos lopen met de honden, verzorgen onze paarden op onze eigen plek etc.
Dat de omgeving mooi is, mag duidelijk zijn. Maar daar merk je in een woonwijk niet per se heel veel van. Wij moeten ook de fiets of auto pakken.

Waar wij iets met grond gekocht hebben is omsloten door bos en landerijen. Niet te vergelijken met veluwe, maar op net zo lang in de auto ook bos en hei, dus als je wil is er altijd wel een mooi plekje te vinden ergens.

Het is ook verder niet erg. Maar als je hier vandaan komt of echt al heel lang woont, denk ik niet dat het opvalt wat anderen bedoelen. Je bent iets gewend en dat is helemaal prima.
En ook binnen een plaats zijn grote verschillen.

Mijn ouders en schoonouders waren allemaal in Amsterdam geboren, maar allemaal een ander deel. Die verschillen waren best groot en dat hoor je ook. Voor buitenaf klinkt iemand Amsterdams, maar een Amsterdammer pikt het er zo uit of je uit West of uit Zuid komt bijv.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:49

:+ ik ben allesbehalve achterbaks en juist erg direct en kom uit Ermelo. Maar weer niet gelovig en ook niet streng gelovig opgevoed. Misschien kom ik niet in de juiste kringen _O-

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:25

Iets met niet iedereen over een kam scheren?
Niet iedere Amsterdammer is zoals de vooroordelen over Amsterdammers en dat geldt ook voor mensen uit Ermelo.
En Brabanders en Friezen en noem maar op.
Gelukkig is iedereen anders en een eigen persoon.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:51

Def schreef:
Niet iedere Amsterdammer is zoals de vooroordelen over Amsterdammers en dat geldt ook voor mensen uit Ermelo.

Gelukkig wel :) maar Ermelo is ook betrekkelijk groot voor een dorp. Denk dat dat wel scheelt. Heb ook in een dorp met 1200 inwoners gewoond en dat is weer heel anders.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:10

Ik kom uit de stad woon nu alweer 27 jaar in Barneveld.
Zou niet meer terug willen.
Heb streng gelovige buren die soms komen klagen over de keuze van muziek soort van mijn puber kids.
Maar hebben ondertussen wel door dat dat toch geen zin heeft.
Ik hoor hun orgel ook en klaag dan ook niet.
Verder boor ik niet op zondag dat schilderij kan ook best op een ander tijdstip opgehangen worden.
Maar de was hangt wel buiten.

Winkels hoeven van mij echt niet open op zondag.
Als ik geen suiker heb loop ik naar een van mijn buren voor een kopje geen probleem.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:41

Ik ken een echtpaar die uit de buurt van Apeldoorn, wat toch ook Gelderland/Veluwe is, is verhuisd naar Oldebroek.
De vrouw had in en rond Apeldoorn een bloeiend bedrijfje, therapie op een natuurlijke manier voor dieren.
Ze gaf ook workshops, behandelde dieren aan huis etc., en het bedrijfje liep uitstekend.

Alleen wat een grote tegenvaller was, na de verhuizing naar Oldebroek, bleek dat de mensen in deze regio heel anders tegen zoiets aankijken.
Het bedrijfje liep hier helemaal niet, ze kon veel te weinig nieuwe klanten vinden hier.
Mensen hier zijn blijkbaar veel te nuchter, andere kijk naar dieren, om naar zoiets toe te gaan.

Ik ben er toen een keer met mijn hond heen gegaan, omdat ik met hem behendigheid doe, en het me wel goed leek om hem te laten behandelen op eventuele blokkades.
Dat is ondertussen al wel zo'n 4 jaar geleden, zij was toen net een jaar in Oldebroek.
Maar het viel haar erg tegen.
Vooral het feit dat ze een heel bloeiend bedrijfje had met veel klanten.
En dat in een ander gebied op de Veluwe, de mensen veel nuchterder zijn met dieren en haar eigenlijk ideeën en bedrijfje eigenlijk een beetje uitlachten.
Ze zei toen dat ze er een baan bij moest gaan zoeken, ze had veel te weinig klanten om genoeg inkomsten uit het bedrijfje te halen.
Ook was ze met haar man in een klein gehucht van de gemeente Oldebroek gaan wonen, een mooi vrij huis.
Alleen ze voelden zich er nog helemaal niet thuis, de buurtbewoners waren wel aardig maar lieten duidelijk voelen dat ze buitenstaanders waren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:21

Def schreef:

Helemaal mee eens...ik heb eens met een vriendin in Amsterdam met een lekke autoband gestaan. Niemand die ons wilde helpen hoor :n
Hoezo behulpzame Amsterdammers? Uiteindelijk is haar vader vanuit Utrecht (waar we toen woonden) gekomen om de band te verwisselen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:26

maras schreef:
Ik heb een tijdje in Hoevelaken gewoond, leuk huis, grond erbij voor de paarden maar ik mocht geen lid worden van de rijvereniging omdat er spandoeken hadden gehangen met niet zulke nette teksten tijdens onze bruiloft. Dat hadden onze vrienden gedaan vanuit Brabant, was ik ook niet zo blij mee maar goed dat was het gebruik daar. Na 8 maanden toch maar verhuisd, ik kon niet echt wennen in die omgeving.

Dit vind ik echt zo bizar!!

Ik woon ook in een dorp waar de SGP de grootste partij is maar dit vind ik echt ver gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:33

Def schreef:

Het is gewoon wel zo dat elk gebied en elk dorp zijn typische dingen heeft. Wij zijn nu binnen Nederland een aantal keren verhuisd en overal is echt een kleine eigen aparte cultuur.

Dat mensen het zelf niet zien of weten, maak ik ook wel mee. Je weet niet beter als je ergens vandaan komt en leeft.

eekhoornerik schreef:
Helemaal mee eens...ik heb eens met een vriendin in Amsterdam met een lekke autoband gestaan. Niemand die ons wilde helpen hoor :n
Hoezo behulpzame Amsterdammers? Uiteindelijk is haar vader vanuit Utrecht (waar we toen woonden) gekomen om de band te verwisselen.

Het Amsterdam van nu kan je echt niet vergelijken met het Amsterdam van vroeger waar ik het over heb. Het aantal echte Amsterdammers, dus geboren en opgegroeid in Amsterdam is ontzettend klein en de import is vele malen groter geworden.

Amsterdammers hebben ook slechte dingen, maar ik heb echt heel veel paarden "vrienden" en het zijn altijd de Amsterdammers die hulp aanbieden en het ook echt doen, iets weggeven etc etc.

Het grote verschil is vooral, waar sta je voor open en wat krijg je mee??
Met verhuizen hebben wij bijv ook op pensionstallen gestaan in het land waar je ook enorm de verschillen merkt.
En ik gaf les in een grote regio, waar ik ook vaak merkte hoe de verschillen zijn qua beleid, onderlinge omgang etc etc
Niet ALTIJD, maar vaak kan je wel per regio de grootste verschillen merken. En dat is in mijn ogen ook normaal.

Overigens schreef ik het al. Maar hier wordt in het plaatselijke krantje geschreven hoe ze over Amsterdammers op de camping denken......Over alles over 1 kam scheren gesproken. Is echt niet misselijk hoe ze denken. Sowieso wordt er echt enorm gediscrimineerd.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:44

superpony schreef:
Amsterdammers hebben ook slechte dingen, maar ik heb echt heel veel paarden "vrienden" en het zijn altijd de Amsterdammers die hulp aanbieden en het ook echt doen, iets weggeven etc etc.

Dan is mijn relatie wel een heeel bijzondere...
Mijn beste vriendin is een rasechte Amsterdammer en ik ben geboren/getogen in Putten/Ermelo.

Zij is hier komen wonen en wilde na de geboorte van haar dochter weer terug naar Amsterdam..
Binnen een jaar was ze weer hier en wil nooit meer in Amsterdam wonen.
Zij idealiseerde Amsterdam hoe zij daar woonde en haar jeugd had beleeft.
Nu door de ogen als moeder zijnde en dat ze niet meer 123 werd geaccepteerd in Amsterdam kwam ze weer hier wonen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:50

Brainless schreef:
superpony schreef:

Dan is mijn relatie wel een heeel bijzondere...
Mijn beste vriendin is een rasechte Amsterdammer en ik ben geboren/getogen in Putten/Ermelo.

Zij is hier komen wonen en wilde na de geboorte van haar dochter weer terug naar Amsterdam..
Binnen een jaar was ze weer hier en wil nooit meer in Amsterdam wonen.
Zij idealiseerde Amsterdam hoe zij daar woonde en haar jeugd had beleeft.
Nu door de ogen als moeder zijnde en dat ze niet meer 123 werd geaccepteerd in Amsterdam kwam ze weer hier wonen.

Maar dat zeg ik toch ook?

Dat hebben wij exact hetzelfde. Wij hebben een heerlijk leven gehad in Amsterdam, maar mensen zijn toen naar buiten getrokken, oa Almere en Purmerend.
Wij hadden alleen als voordeel dat we er nog een zaak hadden, dus veel kwamen.

Het liep al jaren enorm terug. Zo erg zelfs dat wij het niet meer redde met onze zaak vanwege de vele inbraken, overvallen en zelfs het mishandelen van mijn moeder.
Dus echt van NOOIT ook maar 1 probleem, naar binnen enkele jaren aan een volgende problemen.

Maar wij hebben wel nog een groep Amsterdamse vrienden in Almere bijv, dat je nog onderling de sfeer hebt.

Dat wil echt niet zeggen dat je niks kan hebben met mensen die ergens anders vandaan komen. Ken mensen uit Utrech, Den Haag, Friesland, N;Holland, Drenthe, Groningen, Brabant etc etc waar we heel prima mee kunnen.
Het is alleen soms anders qua humor.

Maar als je elkaar goed kent en de tijd neemt om elkaar te leren kennen, leer je ook iemand taal en humor kennen. Wederzijds dus.

En vergeet niet, dat generatie ook uitmaakt. Wij zijn 45+ en maken het heel anders mee hier dan onze zoon van 22. Zijn generatie is weer anders dan die van ons.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:44

Daar heb je gelijk in Superpony, dat er zelfs in een heel klein landje als Nederland culturele verschillen zijn :j

Ik vond het 2 weken geleden zo’n contrast om op zaterdag een familiereünie te hebben van mijn schoonfamilie’s kant. Zij wonen allemaal in de regio noordoost Groningen. Nuchtere en stugge mensen (praten doen ze amper afgezien van wat gemompel :D), die ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ uitdragen. Tegen mij als nieuweling werd niets gezegd (niet omdat ze je niet aardig vinden, maar ze kijken heel erg de kat uit de boom) en ik was met mijn simpele jurkje behoorlijk overdressed.

De volgende dag had ik familiebijeenkomst van mijn familie in regio Heemstede in een strandtent. De strandtent zat vol met yuppen en carrière tijgers die tegen elkaar op stonden te blaten. Mijn broer had het over de au pair van hun buren en dat hij (mijn broer) een kleurstylist hadden ingehuurd voor de inrichting van hun woonkamer. Want ja kleur kiezen is erg lastig :=

Ik vond het zo’n groot contrast binnen zo’n klein land! En ik denk dat er zeker verschillen zijn op de Veluwe. Een dorp als Elspeet of Uddel is anders dan een dorp als Beekbergen of Loenen.

Ik heb gisterochtend deze foto gemaakt en dan ben ik zo blij dat ik weg ben uit de Randstad. Ik mijn straat uitloop en in een bijna oneindig bos zit waar je nog zonder iemand tegen te komen kan wandelen of paardrijden.

Afbeelding

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:59

superpony schreef:
Maar wij hebben wel nog een groep Amsterdamse vrienden in Almere bijv, dat je nog onderling de sfeer hebt.

Mijn vriendin heeft helemaal niks meer met Amsterdam(mers).
Juist heel aso/schreeuwerig en brutaal :+

Ik heb tot 2000 met veel plezier in Ermelo/Putten gewoond en zou zelf zo weer terug gaan.
Manlief absoluut niet, maar dat heeft niks met het dorp te maken.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 22:19

Wij hebben 1 kleuter en een peuter. Lijkt me als zij naar school gaan en gaan sporten je er ook makkelijker tussen komt?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:58

IceQueen schreef:
Wij hebben 1 kleuter en een peuter. Lijkt me als zij naar school gaan en gaan sporten je er ook makkelijker tussen komt?

Dat hangt echt van je wp af. Wij wonen nu 7 jaar in Uddel en zijn en blijven import en worden ook zo behandeld. Je wil niet weten wat mijn kinderen en ik allemaal over ons heen gekregen hebben toen ik een tijdje de post rond bracht in het dorp. Gelukkig wonen we in het buitengebied en hebben we over het algemeen fijne buren, maar zij gaan dus in Apeldoorn naar school.

beetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 23:09

Ik woon in Arnhem/oosterbeek/Wolfheze en hier is de zondag gewoon zoals elke andere dag hoor! Winkels open tot 18.00, supermarkten tot 20.00 en er is juist super veel te doen. Mijn bijrijdpaardje staat in Schaarsbergen, op een pensionstal aan het bos en binnen een kwartier ben je op park de Hoge Veluwe!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 00:38

Brainless schreef:
superpony schreef:

Mijn vriendin heeft helemaal niks meer met Amsterdam(mers).
Juist heel aso/schreeuwerig en brutaal :+

Ik heb tot 2000 met veel plezier in Ermelo/Putten gewoond en zou zelf zo weer terug gaan.
Manlief absoluut niet, maar dat heeft niks met het dorp te maken.

Tja, over vooroordelen gesproken. Ik schreeuw nooit en gedraag me zeker niet asociaal. Die mensen kennen we uit onze jeugd en het gaat meer om de manier van met elkaar praten. Niet per se plat schelden of schreeuwen, maar een stuk sarcasme bijv, de humor die echt totaal anders is etc.

Maar zoals ik ook al zei, de verschillen binnen Amsterdam zijn echt al heel groot. Van oorsprong is iemand uit Zuid totaal anders, dan iemand uit West of Oost.

Net als dat hier de mensen denken dat Amsterdammers niet ontwikkelt zijn, alleen Hollandse muziek draaien en trainingspakken dragen.

En hier willen ze zelf ook de verschillen graag noemen over Horst, Telgt, Speuld......

IceQueen schreef:

Het is gewoon anders. Toen wij in Almere woonden, brachten we onze zoon nog naar school, was ik vaak hulp moeder bij uitstapjes etc. Dan heb je meer contact met andere ouders. Kinderen komen spelen en eten, dus die ken je allemaal bij naam.

Onze zoon kwam hier in 3Havo/Vwo en dan zijn ze al zelfstandiger. Je leert de kinderen minder snel allemaal bij naam kennen, weet niet altijd wie waar woont en wie de ouders zijn.
Komt wel, maar kost tijd.....

Ertussen komen weet ik verder niet......Ik zou niet weten waar ik tussen moet komen. Wij werken niet in dit dorp en hebben onze paarden op een eigen plek.
Vanuit de pension stal waar we stonden wel contacten overgehouden, maar meeste ook import. Niet gekozen, zo gelopen....

Wil je echt vriendinnen ofzo, moet je misschien inderdaad betrokken zijn op school en of zelf op een sport/club gaan.

Maar buitenom wat ik benoem, wat opvalt aan cultuur en mentaliteit, zijn wij persoonlijk nooit scheef aangekeken en hebben nooit direct een nare opmerking naar ons hoofd gehad. Ja, een keer in de winkel van iemand uit Ermelo, die zich heel asociaal gedroeg en toen ik daarop antwoordde een reactie kreeg die buiten proporties was.

Ook hier heb je een beetje de zogenaamd gegoede burger/kakker/kapsones, hoe je het wil noemen en de wat minder ontwikkelde groep.........En die kunnen zich echt behoorlijk asociaal gedragen. Maar dat heb je echt overal.

Ik heb in t Gooi op school gezeten en ook daar heb je alle lagen van de bevolking. Wat niet wegneemt dat arme mensen of minder hoogopgeleide soms super lief zijn en niemand kwaad doen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:00

Anoeska27 schreef:
IceQueen schreef:

Dat hangt echt van je wp af. Wij wonen nu 7 jaar in Uddel en zijn en blijven import en worden ook zo behandeld. Je wil niet weten wat mijn kinderen en ik allemaal over ons heen gekregen hebben toen ik een tijdje de post rond bracht in het dorp. Gelukkig wonen we in het buitengebied en hebben we over het algemeen fijne buren, maar zij gaan dus in Apeldoorn naar school.

Wat vreselijk :-( ...gelukkig dat jullie buren wél aardig zijn.

Amado7
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:45

Verschillen tussen horst telgt? Ben benieuwd :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:53

Amado7 schreef:
Verschillen tussen horst telgt? Ben benieuwd :D

Ja, van oudsher wel. De oudere mensen vertellen daar zelf ook over.

Mijn familie woonde in nieuwbouw in Horst en vrijwel elke Ermeloër zei in het begin; dat is geen Ermelo. Er is zelfs een discussie geweest of het bij Harderwijk moest gaan horen.

Maar als je naar de geschiedenis van Ermelo kijkt en luistert naar de oudere mensen waren er wel degelijk verschillen en hechten mensen echt waarde aan hun eigen buurtschap.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:09

Anoeska27 schreef:
IceQueen schreef:

Jeetje wat vervelend! Wij wonen nu ook nog in uddel maar nooit raar behandeld oid....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:45

Lijkt me prima om er niet bij te horen, lekker rustig :') maar hoe merk je dat dan? Want zelfs in de stad hier zeg ik niet veel meer dan hoi en doei tegen buren.