Ons bouwval van 1920

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:01

wat een heerlijk topic!!
heb m net ontdekt en heerlijk doorgelezen :D
kijk uit naar de veranderingen die er nog gaan komen :j

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:59

Valerie_91 schreef:
Dus als ik het goed heb vervangt deze beton, de chape en de PU-isolatie? Nog nooit gezien.

Wat komt er nog van afwerking op de beton?

Ik citeer even mijn vriend. Aangezien ik er maar de helft er van snap soms. :o
"Het vervangt de pu-isolatie en de constructie vloer niet de chaos. Er komt namelijk een dekvloer van beton op".

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:23

Wij hebben ook gekeken naar schuimbeton maar 35cm beton voor een rd van 3.5 werd ons iets te gek. We krijgen nu normaal beton met isolatie van 6.5 rd.

Ik ben stiekem wel erg benieuwd welke rd waarde jullie nu behalen?

floorsil

Re: Ons bouwval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 22:25

Idd wel 3.5

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 10:39

Urona447 schreef:
Wij hebben ook gekeken naar schuimbeton maar 35cm beton voor een rd van 3.5 werd ons iets te gek. We krijgen nu normaal beton met isolatie van 6.5 rd.

Ik ben stiekem wel erg benieuwd welke rd waarde jullie nu behalen?

Ik heb het nog even nagevraagd en mijn vriend kwam als uitleg. De grond is vaak rond de 12 graden en je huis rond de 20. Dat verschil is minder groot dan bv bij je buitenmuren. Daar is vaak het verschil veel groter. Dus bij de vloer hoef je een minder sterke isolatielaag dan bij je buitenmuren en dak.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:34

Ja oké maar jullie gaan dan geen vloerverwarming gebruiken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:23

Ik lees mee. Wij hebben een huis gekocht uit 1913 en moeten ook alles doen. We wonen er wel in, dus moeten per ruimte aanpakken.

Over veel dingen twijfelen we nog zoals de indeling. Die is nu echt niet handig door eerdere verbouwingen.

Wij hebben deels houten vloeren, die ook al 2x gedaan zijn, maar niet goed en deels beton gestort op zwaluw platen waar het helemaal krom loopt. Dus dat gaat er ook uit.

Wij hebben wel wat aannemers laten kijken en de 1 zei; broodjesvloer, omdat het goed isoleert en je er ruimte kan werken.
De ander zei; alles strippen, ernaast gaan wonen en beton storten.
En weer een ander zei; in oude huizen gewoon weer een houten vloer leggen. Dan kun je nog overal bij en is prima te isoleren.

Qua beton zeiden ze ook schuimbeton en kom ik ook verschillende samenstellingen tegen.

Deels hier binnen wandjes, maar moeten eruit. Wel bijna overal dubbel glas, maar gaan we vervangen door ramen met ventilatie roosters.

We hebben ook een vrij grote kelder, maar geen kruipruimte meer, omdat deels dus is dicht gestort ooit.

Zolder is nu bijna gestript. Kan je staan en we willen een dakkapel, maar de vloer verlagen zien we vanaf, dus worden 2 simpele kamers.

Qua inrichten snap ik je helemaal. Net als met een nieuwe indeling maken........Ik heb echt 0,0 fantsaie en mijn man zegt alleen maar; wat wil je? Wat vind je mooi? Ja, geen idee.......Weet het alleen als ik iets echt niet mooi vind :)

Dat nu behang weer in is, is leuk voor anderen, maar denk dat wij gaan stucen en als we dan willen er ene kleurtje op doen. Dat kan je nog makkelijk veranderen. Ik kan overigens wel aardig behangen, maar zie er wel altijd tegenop.

Wij twijfelen nog over vloerverwarming. Willen graag houten vloer en het gaat ook aan de ondergrond liggen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 20:39

Urona447 schreef:
Ja oké maar jullie gaan dan geen vloerverwarming gebruiken?

Ja dat wel.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:45

Zo zie je maar weer dat in de bouw mensen zoveel verschillende meningen hebben, bij ons word een rd van minimaal 5 bij vloerverwarming aangeraden en een ander zegt zo weer iets anders.

@superpony wij wilden eerst het huis in 2 delen verbouwen maar zijn nu gezwicht en wonen tijdelijk in een stacaravan. Het is zoveel gemakkelijker om de betonvloer in zijn geheel te storten.

Veel succes verder met de verbouwing topicstarter!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 21:52

@superpony ook een groot project zo te horen. Wij laten het doen door het bedrijf schuimbeton West. Maar we zaten erg te twijfelen tussen schuimbeton en een broodjesvloer. Maar wij hebben een vrij groot aquarium en dat kon ook eigenlijk niet qua gewicht. Jullie ook heel veel succes met de verbouwing! Je mag evt nog wel wat foto's plaatsen als je wilt. Vind dat wel leuk om andere verbouwingen te zien.

@Urona447 idd. Gelukkig dat er verschillende visies zijn. Maar nu in een stacaravan is het niet heel koud?

Gisteren heeft mijn schoonvader aardig wat houtplaten op de muren vast gemaakt. Geeft al gelijk zo'n ander beeld.

Afbeelding

Ook zijn de eerste centraal dozen geplaatst.
Afbeelding

Vandaag is mijn vriend bezig geweest met de badkamer. Daar gaat deze week de aannemer daar mee verder. Vrijdag nog even langs een tegel zaak in Utrecht of zij dat ook een beetje de tegels die ik bij een andere zaak had gezien.

Badkamer begint een beetje vorm te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
De aansluiting voor het badkamermeubel met een dubbele wasbak.

Mijn vader en ik zijn weer een stukje verder met de elektra.

Afbeelding

Verder ook vandaag even goed opgeruimd en schoon gemaakt. Was hard nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:10

Urona447 schreef:
Zo zie je maar weer dat in de bouw mensen zoveel verschillende meningen hebben, bij ons word een rd van minimaal 5 bij vloerverwarming aangeraden en een ander zegt zo weer iets anders.

@superpony wij wilden eerst het huis in 2 delen verbouwen maar zijn nu gezwicht en wonen tijdelijk in een stacaravan. Het is zoveel gemakkelijker om de betonvloer in zijn geheel te storten.

Veel succes verder met de verbouwing topicstarter!

Ja, ik snap dat het makkelijk zou zijn, maar voor ons is het echt geen optie. We wonen hier al, dus ook qua spullen en dieren, kunnen we geen kant op. Maar wij zijn ook nog niet zeker of we schuimbeton nemen.

De een zegt echt; schuimbeton, goede isolatie etc. En 2 anderen zeggen; een oud huis moet je niet zwaar isoleren en een goede houten vloer is beter en ook makkelijker werken....

Floorsil, o ja een aquarium is wel een dingetje. Wij hadden tijdelijk een huis met oude houten vloer en axolotl. Toen die naar een grotere bak moesten, nooit gedacht aan de vloer. Iemand met een mega bak heeft ze toen overgenomen. En dan hadden wij niet eens een hele kleine bak.

Het is heel stom en zonde, maar ik maak echt te wenig foto's. Heb ook een simpele telefoon die geen beste foto's maakt.
Maar wel zonde........Zijn nu ruim 2 maanden bezig en zeker buiten al zo een mega verschil.

Hebben jullie wel echt een strak plan? Wij hebben ook nog wel wat twijfels hier en daar, dus dat helpt niet.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 18:19

Wij hebben niet echt een strak plan. En ik maak soms wel een planning. Maar tot nu toe word die altijd in de war geschopt en laat ik het huis maar vertellen hoe we het moeten aanpakken en wat.

De deadline is dat ik in februari daar wil kunnen slapen en een slaapkamer of zolder klaar wil hebben als woonkamer/keuken. En dan rond maart beneden in grote lijnen klaar wil hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 01:01

Ja, dat hebben wij ook. We maken een lijstje met dingen die we dan willen doen en komen soms niet helemaal tot het einde van het lijstje.

Of tijdens je werkzaamheden verander je van gedachte of gaat iets anders toch voor.

Wij zijn begonnen bij de paarden. Die kunnen zo wel de winter door en je moet gewoon stoppen, want er is altijd wel weer iets te doen.

Iedereen zegt; je huis of plek verteld het wel, maar wij zijn nogal fantasie loos en wonen hier nu 2,5 maand. Nog steeds veel twijfels. Vooral qua indeling dan.
Maar wij verhuisden van een afstand en moesten ook ons oude huis verkopen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 01:18

Super leuk om te zien en volgen. Wij hier ook aan het verbouwen, huis uit 1902 en toevallig beantwoord jouw vriend net de vraag waar wij van de week nog aan dachten over het beton. Ideaal dat bokt! Ben benieuwd hoe het verder verloopt allemaal. Succes!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 01:53

Voor de indeling raad ik echt een binnenhuis architect aan, kost behoorlijk wat geld maar die hebben zo'n goed zicht op indelingen.

Wij hebben onze planning ook al 100 keer aangepast maar werken nu op naar het gedeelte dat de aannemer het overneemt. Die gaat de betonvloer storten en vanaf daar verder het huis opbouwen, na 2 jaar elk vrij momentje klussen ben ik daar wel heel blij mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:29

Urona447 schreef:
Voor de indeling raad ik echt een binnenhuis architect aan, kost behoorlijk wat geld maar die hebben zo'n goed zicht op indelingen.

Wij hebben onze planning ook al 100 keer aangepast maar werken nu op naar het gedeelte dat de aannemer het overneemt. Die gaat de betonvloer storten en vanaf daar verder het huis opbouwen, na 2 jaar elk vrij momentje klussen ben ik daar wel heel blij mee.

Die ervaring hebben wij niet zo. In dit huis meerdere aannemers laten komen en eentje had een architect mee om te tekenen etc, maar dat werd hem niet voor ons.

We kunnen wel heel veel kanten op qua indeling.

smit_ilse schreef:
Super leuk om te zien en volgen. Wij hier ook aan het verbouwen, huis uit 1902 en toevallig beantwoord jouw vriend net de vraag waar wij van de week nog aan dachten over het beton. Ideaal dat bokt! Ben benieuwd hoe het verder verloopt allemaal. Succes!

Hier werd door meerdere beton in een oud huis toch sterk afgeraden. We hebben beton, broodjesvloer met beton afwerken, schuimbeton allemaal besproken. En dit is van 1913.
Maar het hangt er bij ons nog een beetje vanaf.

Binnenwanden werd wel weer aangeraden, maar dan ook goed naar je ventilatie mogelijkheden kijken. Daar zijn wij sowieso zelf al erg van, maar hier is daar de vorige verbouwing niet over nagedacht.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 20:49

ik denk dat het bij beton ook belangrijk is op wat voor soort ondergrond je zit en hoe het huis is opgebouwd. Wij zitten op zand en het huis heeft geen echte fundering. dus dat is vrij makkelijk gelukkig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:53

Ons huis staat ook op zand zonder echte fundering. We hebben wat betimmering weggehaald om de constructie goed te zien. Was ook een vraag van 1 aannemer om sws het plafond open te maken, zodat we de draagbalken konden zien.

Maar ging de mensen die het afraden niet op gemak. Deels omdat het makkelijk te verwerken is. Maar ook omdat ze te vaak zien dat een oud huis te dicht wordt gemaakt met alle gevolgen van dien.

Als we wel broodjes of schuimbeton wilde, moesten we sowieso nieuwe ramen met ventilatie roosters. Niet erg, die komen er al.

Hier zijn voorzet wandjes geplaatst rechtstreeks tegen de enkel steens buiten muur en veel vocht problemen.
Wel grotendeels dubbel glas. Eigenlijk van alles af en toe eens gedaan en halfbakken.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 00:43

In onze boerderij van 1900 komt een nieuwe betonvloer van 12 cm dik met isolatie en in de dekvloer komt vloerverwarming. Buitenmuren worden geïmpregneerd en er komen allemaal voorzetwanden met speciale folie.

Wij gaan werken met een warmteterugwinsysteem om te ventileren en isoleren met minimaal 6 rd. Overal komt dubbelglas in en we krijgen een warmtepomp.

Blijft altijd leuk om al die verbouwingen te volgen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 22:43

Warmte pomp hoor Ik ook veel bij ons in de straat.

Wij gaan de ramen nu nog niet allemaal aanpakken. Maar wel tussen nu en 5 jaar.

Vandaag weer verder gegaan met de badkamer. Morgen gaat daar de aannemer mee verder. Ben benieuwd dat word nu steeds meer een echte ruimte.

Afbeelding
Afbeelding

De container laten we binnenkort weer ophalen en dus nog wat zooi uit de tuin weg gehaald. Denk dat ik 12 kruiwagens met bakstenen heb weg gebracht en nog 2 met hout. Volgende week nog wat meer hout er in en dan laten we hem ophalen.Maar de tuin word er wel weer iets netter van. :D
Afbeelding
Hier nog niet alle stenen weg.

Verder is mij vader weer met leidingen bezig geweest.
Veel lopen er door de koof die achter de wc loopt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:08

Doen jullie die bakstenen zo weg? :oo Daar is wel vraag naar hoor!
Maar inderdaad, de badkamer begint nu echt al een serieuze badkamer te worden <3

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 23:33

Renee1991 schreef:
Doen jullie die bakstenen zo weg? :oo Daar is wel vraag naar hoor!

O had daar helemaal niet bij stil gestaan. Ze lagen bij mij erg in de weg. Heb wel de mooie echt oude eruit gevist een die houden we wel.
Hopelijk haalt iemand ze er uit astma die ze wil. We hebben nog wel wat andere dingen uit het huis wat ik op mp wil gaan zetten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:58

Vooral restauraties van monumenten kunnen idd ook veel interesse hebben in zulke bakstenen!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:59

Zou net zeggen... zijn altijd mensen die graag bakstenen willen! Ben zelf al een eeuwigheid op zoek maar ze vragen er hier grof geld voor...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:10

Zet het op marktplaats.. word altijd opgehaald zeker gratis maar ook voor geld...

Families en ook een of andere muur gesloopt die stenen heeft iemand weer voor zijn huis gebruikt

Zelfde met tegels.