Ontspullen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:14

Lees vol belangstelling mee. Zou ook zo graag willen 'ontspullen' maar merk dat zodra ik mijn kledingkast of zadelkamer opruim, ik net zo hard weer ga kopen... Ben toch meer materialistisch dan ik dacht. Kan geen ruitersportzaak uitlopen zonder wat te kopen bijvoorbeeld. De knop moet om en dacht wellicht is dit een inspirerend topic. Ik blijf nog even meelezen.

Ik herken je dilemma trouwens Vjestagirl: heb hier nog een hoofdstel hangen van een voor mij heel bijzonder paard. Hij is al meer dan 10 jaar niet meer bij me, maar op een of andere manier kost het me moeite om afstand te doen van dat ene ding. :o

Anoniem

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:25

Wat betreft moeite met dingen te laten liggen in de winkel, stel jezelf bij alles de vraag “heb ik dit echt nodig?”. Als je iets vergelijkbaars hebt dan heb je het niet echt nodig. Mis je het omdat je vaak mis grijpt, dan heb je het wel echt nodig. Zo voorkom je dat je “hebbedingetjes” koopt, want je hebt tenslotte al halsters/ dekjes/ borstels (al dan niet met funky kleurtjes).

xLovesPower
Berichten: 394
Geregistreerd: 16-04-13

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:36

Ik denk dat je vooral niet moet doorslaan in 'ontspullen' als je dierbare herrinderingen hebt aan spullen en (nog) niet weg kunt doen. Mijn huis zou zonder herrinderingen niet mijn 'thuis' zijn.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:26

Adelaide71 schreef:
Lees vol belangstelling mee. Zou ook zo graag willen 'ontspullen' maar merk dat zodra ik mijn kledingkast of zadelkamer opruim, ik net zo hard weer ga kopen... Ben toch meer materialistisch dan ik dacht. Kan geen ruitersportzaak uitlopen zonder wat te kopen bijvoorbeeld. De knop moet om en dacht wellicht is dit een inspirerend topic. Ik blijf nog even meelezen.

Ik herken je dilemma trouwens Vjestagirl: heb hier nog een hoofdstel hangen van een voor mij heel bijzonder paard. Hij is al meer dan 10 jaar niet meer bij me, maar op een of andere manier kost het me moeite om afstand te doen van dat ene ding. :o


Het zadel ligt zelfs gewoon op zolder. In de bieb hangen haar halster & touw, haar hoofdstel, de trui die ik altijd naar haar droeg (ongewassen), haar paspoort, haar stalnaambordje, onze clicker en een streng van haar staart...

xZiva_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:42

Ik ben ook begonndn :=
Complete kamer op zijn kop, mega puinhoop nu en al 3 dagen bezig om alles weer een plek te geven :=
Inmiddels 7 vuilniszakken met afvalen weg gedaan, en 2 met kleding.
En ik denk dat er nog wel meer bij komt :o

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:51

Een hoofdstel aan de muur is toch een mooie herinnering? Dat is toch wel een andere categorie dan veel spullen op zolder.
Naast de vraag if je het nodig hebt, kan je de aankoop ook een week uitstellen: als hè na een week nog steeds eraan denkt en zeker weet dat hè het gebruikt, dan koop je het. Zo vul ik regelmatig ‘winkelwagentjes’ online en verwijdere alles weer na een week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:25

Shanna schreef:
Wat betreft moeite met dingen te laten liggen in de winkel, stel jezelf bij alles de vraag “heb ik dit echt nodig?”. Als je iets vergelijkbaars hebt dan heb je het niet echt nodig. Mis je het omdat je vaak mis grijpt, dan heb je het wel echt nodig. Zo voorkom je dat je “hebbedingetjes” koopt, want je hebt tenslotte al halsters/ dekjes/ borstels (al dan niet met funky kleurtjes).


Op een of andere manier weet ik mezelf toch te overtuigen dat het niet erg is om items van een nieuwe collectie aan te schaffen. En het slaat nergens op... De knop moet dus daadwerkelijk om en ik vind het vreselijk dat ik daar moeite mee heb. Want wat kan ik mensen bewonderen die de kunst wel beheersen. Ben ook nog niet achter de reden waarom ik daar zo'n moeite mee heb. Behalve dan dat ik dus blijkbaar waarde hecht aan matchende spulletjes op en aan mijn paard(en) omdat het er leuk uitziet... :roll:

Wat wel werkt, die tip las ik ook: online je winkelmandje vullen en dat een tijdje laten staan om vervolgens de halve of liefst hele reut er weer uit te knikkeren. Dus misschien moet ik een tijdje niet in 'echte' winkels rond gaan lopen of me in de buurt ervan begeven. :)* Zo simpel kan het zijn.. B-)

Het hoofdstel van het paard waar ik het over had, zie ik niet, dat ligt in een doos weggestopt. Heb een van zijn bitten wel in het zich liggen.

Ik ga aankomende week een plan maken en 'gewoon' beginnen! Zal het topic nog eens aandachtig doorlezen voor tips. +:)+

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:13

Als je gelukkig wordt van matchende spulletjes dan vind ik het toch iets dat moet kunnen hoor :j
Ik denk dat het dan de kunst is om niet steeds meer te kopen, maar als je iets nieuws koopt, dat je dan het oude wegdoet :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:19

Opruimen is een middel om tot een ruimte te komen waar jij je wél fijn in voelt en geen doel op zich omdat het ‘hip’ is hè? Als je blij wordt van allerlei spullen met herinneringen dan is dat prima, als je daardoor een rommel heb gecreëerd waardoor je je onrustig voelt, wordt het tijd om te gaan ontspullen.

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:20

Mooi gezegd +:)+

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:27

Precies :j
Ik stel dan ook meestal niet de vraag ‘heb ik het écht nodig?’, maar ‘maakt dit me over een/twee/drie jaar ook nog heel erg gelukkig?’
Op veel spullen die je koopt raak je snel uitgekeken of raken uit de mode, en dan vind ik het onzin om te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:27

Ceetje_bokt schreef:
Opruimen is een middel om tot een ruimte te komen waar jij je wél fijn in voelt en geen doel op zich omdat het ‘hip’ is hè? Als je blij wordt van allerlei spullen met herinneringen dan is dat prima, als je daardoor een rommel heb gecreëerd waardoor je je onrustig voelt, wordt het tijd om te gaan ontspullen.


Thanks! Mooi gezegd inderdaad. Voel dus wel die onrust en wil daadwerkelijk wat orde scheppen in de chaos die kleding en paardenspullen heet. Want nee, ik heb het niet echt nodig en nee ik word er niet perse gelukkig van. De stap zou dus makkelijk moeten kunnen zijn. Het geeft mij namelijk voldoening als ik mijn kast of zadelkamer opruim, ik weg kan geven en er ruimte ontstaat. Nu is dus de kunst om dat niet binnen no-time weer aan te vullen met nieuwe spullen. Dank dames! Ik trek me weer terug en lees verder mee.

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:41

"Op zich heb ik niet zoveel spullen", denk ik vaak :+
Maar dat komt omdat de troep niet in het zicht staat maar weggewerkt is in kastjes en op zolder _O-
Trek je hier een kast open dan komt het verleden op je af. Veel wat uitgezocht moet worden en een boel van weg kan, wat enkel emotionele waarde heeft.
Ik wilde daar laatst ook van af en heb 3 zakken vol buiten gezet zonder een blik op te werpen want ik dacht; al die jaren heb ik het niet gemist dus weg ermee.
Vervolgens toch 1 blik geworpen...
Dat het nu weer in de kast staat zegt genoeg denk ik :')
Toch maar wel eerst uitzoeken en dan pas weggooien.

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:43

Soms helpt het om een foto te maken van je kast/spullen. Wanneer je dan in de winkel staat kan je die foto terug kijken en waarschijnlijk zien dat je een soortgelijk item al hebt.
Hou ook de reden in je hoofd waarom je niet nog meer nieuwe kleding/spullen nodig hebt. Of wat voor ander leuks je met dat geld zou kunnen doen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:50

Shanna schreef:
Wat betreft moeite met dingen te laten liggen in de winkel, stel jezelf bij alles de vraag “heb ik dit echt nodig?”. Als je iets vergelijkbaars hebt dan heb je het niet echt nodig. Mis je het omdat je vaak mis grijpt, dan heb je het wel echt nodig. Zo voorkom je dat je “hebbedingetjes” koopt, want je hebt tenslotte al halsters/ dekjes/ borstels (al dan niet met funky kleurtjes).


Tenzij ik naar de winkel ga voor iets, over de rest slaap ik altijd een nachtje.
Een keer extra op en neer rijden of op laten sturen kost heel wat minder dan al die nutteloze zooi in mijn kast.
Ik koop het alleen als ik op een ochtend wakker wordt en denk, ik moet het hebben.

....en dan nog is er een huis vol zooi....

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:10

Op social media volg ik geen bedrijven/personen meer die mij continue proberen te verleiden om “overbodige” spullen te kopen.
Wanneer ik ergens echt benieuwd naar ben ben ik echt wel in staat dat op te zoeken.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:15

Ik denk ook dat je al redelijk sterk in je schoenen moet staan om aan al die advertentie's weerstand te kunnen bieden die je gek maken met 'dit is de trend', 'zo hoor je er bij' en 'dit mag echt niet ontbreken'.

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:17

Dat is ook wel een hele goede denk ik cobiie :j

Het is toch vaak dat je ergens wat ziet en dan op een idee komt. Dat je denkt Oh ja dat is handig leuk / mooi, dat kan ik wel gebruiken! Terwijl je het eigenlijk niet bewust gemist hebt...tot je het zag :')

Niet eens om bij een trend te horen ofzo maar dat je denkt "Oh handig, dan kookt de pan niet over!" ofzo :P

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:19

Dat soort dingen is de Huishoudbeurs berucht om :)

BigOne
Berichten: 38694
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:33

MarliesV schreef:
Geeft niets, vragen staan vrij toch?

Wat zouden jullie doen met een splinter nieuwe trouwring van een bruiloft die is afgeblazen, maar wel gegraveerd is. Wit met geelgoud...

Hangt er van af, maar zou hem wegen , kijken wat de goudprijs is per gram en op Mp zetten.

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:35

Oeh ja goed voorbeeld die huishoudbeurs :)) Hier staat nog een daar gewonnen frituurpannetje ergens op zolder als het goed is.... wij frituren eigenlijk nooit.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:38

Met setjes heb ik gekozen voor 2 kleurreeksen, alleen als het daar binnen valt koop ik het (uitgezonderd van artikelen die echt niet anders geleverd worden en ik echt naar mis pak). Bij paarden is dat een reeks bruintinten, en donkerblauw. Bij mijn eigen spullen is dat een reeks aquatinten en de helderheid van aqua ook in groen en geel.

pmarena schreef:
Ik denk dat het dan de kunst is om niet steeds meer te kopen, maar als je iets nieuws koopt, dat je dan het oude wegdoet :)


Op zich is dat een verstandige keuze, maar ontspullen is wel een kwestie van dus niet steeds iets nieuws kopen. Het is niet een methode om ruimte te maken om nog meer te kunnen consumeren.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:39

Hier ook fan van ontspullen. Vorig jaar verhuisd en we hebben twee koffers, 10 verhuisdozen en een grote tas meegenomen. Thats it. Echt heerlijk! Wij hebben ook maar 2 kasten in huis en 1 ervan is de kledingkast. De ander het kastje waar de tv op staat. Mensen vragen ook altijd waar wij alle spullen bewaren maar die hebben we simpelweg niet. :D
Wat ook scheelt is dat we al het papierwerk digitaal hebben sinds een jaar. Dus geen mappen meer voor administratie etc.

Marie111
Berichten: 4694
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:49

Jullie hebben geen hobby's dus?

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:51

Marie111 schreef:
Jullie hebben geen hobby's dus?

Er zijn toch genoeg hobby’s die geen kasten vol aan ruimte in beslag nemen?