Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:00

karuna schreef:
Ik heb eens zitten neuzen. Een in mijn wijk op 2 km afstand. 2 in centrum. Dorp verderop geen laadpalen. Een verder ook geen enkele laadpaal. Daar waar ik vaak kom 2 op 14000 inwoners.

Voor mij geen optie bestelbus electrisch is er domweg nog niet.

Onderweg kom ik soms een paal tegen. Tanken kan ik overal wel en snel ook. Liever in donker tanken en weg dan op een verlaten plek moeten wachten op electrisch laden van de auto

Bestelbus elektrisch is er wel, of het ook voor particulieren beschikbaar is weet ik niet

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:02

DatBenIkNou schreef:
8nnemiek schreef:
Model X mag toch gewoon trekken? Een behoorlijk gewicht zelfs.

120.000€ voor een auto is privé toch niet op te brengen? Dat is idd de enige die mag trekken en je rijdt er dan 200km mee. Vind hem persoonlijk spuuglelijk voor dat geld overigens.

Er komen er dit jaar nog twee uit. Wel allebei rond de 80k, dus nieuw nogal aan de prijs.

Overigens TS, allebei onze Tesla's komen uit 2013 en hebben nog prima bereik. Ik zou er niet bang voor zijn om een oudere elektrische auto te kopen. Ook onze Zoë uit 2015 heeft nog niet ingeleverd op accu capaciteit.

marije1109

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:43

Super blij met onze outlander. Gewoon thuis in het stopcontact, geen laadpaal. Mag 1500 kg trekken en dat doet hij geweldig. Veel goedkoper dan mijn oude volvo 850 diesel....blij mee.
Werk hier 6 km van huis dus met 40 km actieradius is prima. Als we verder weg gaan schakelt hij op benzine en kost het nog steeds niet veel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:10

Mossel schreef:
karuna schreef:
Ik heb eens zitten neuzen. Een in mijn wijk op 2 km afstand. 2 in centrum. Dorp verderop geen laadpalen. Een verder ook geen enkele laadpaal. Daar waar ik vaak kom 2 op 14000 inwoners.

Onderweg kom ik soms een paal tegen. Tanken kan ik overal wel en snel ook. Liever in donker tanken en weg dan op een verlaten plek moeten wachten op electrisch laden van de auto

Bestelbus elektrisch is er wel, of het ook voor particulieren beschikbaar is weet ik niet

Jawel hoor, die Nissan kunj je gewoon kopen. Hoe bruikbaar die is voor de specifieke toepassing van Karuna is dan weer een ander punt.

Ervaring: ja. Zelf willen: nee.

Wij hadden drie Leaf's (eerste generatie) bij Nuon, waar ik werkte en dat is een leuke auto; prima bruikbaar in de stad of directe omgeving maar mijn lat voor prive gebruik ligt veeel hoger.

Die Leaf's reden op zich prettig, maar met name in de winter was de actieradius erg beperkt.
Ook laden was een dingetje waardoor die auto's eigenlijk niet de hele dag ingezet konden worden. Dat was jammer en ook niet nodig geweest als de leasemaatschappij ons beter voorgelicht had met betrekking tot het laden.

Maar toen ik ging informeren voor een snellader heb ik echt onder tafel gelegen van het lachen. De vrouw (sorry dames) aan de andere kant van de lijn had niet helemaal door vanuit welke invalshoek ik belde. Ze had het erover dat je een grote aansluiting moest hebben op het net (ik werkte voor Noun op een van de centrales; hoeveel vermogen wil je hebben?) en dat die dingen wel erg duur waren maar ik kreeg er niet uit hoeveel. Er viel op enig moment wel een bedrag van 100.000 euro maar dat was een richting waarin ik moest denken (joh, dat bedrag kwam wekelijks over mijn bureau, not impressive) maar die snellader is er dus niet gekomen. Jammer, gemiste kans.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:14

Vandaag het eerste grote nadeel ontdekt. Mensen horen de auto amper, dus kon meteen een noodstop maken omdat een mevrouw zonder te kijken gewoon overstak op een totaal niet logische plek. Zij vond het erg grappig. Ik totaal niet. Extra opletten is het.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:22

MyChoice schreef:
Vandaag het eerste grote nadeel ontdekt. Mensen horen de auto amper, dus kon meteen een noodstop maken omdat een mevrouw zonder te kijken gewoon overstak op een totaal niet logische plek. Zij vond het erg grappig. Ik totaal niet. Extra opletten is het.

Mwah, dat gebeurt mij bijna dagelijks... met een bus van 12 of 18 meter... mensen letten echt niet op en kijken alleen naar hun telefoon.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:25

MyChoice schreef:

Dat doen mensen (voornamelijk fietsende pubers incl smartphone in de hand) ook voor mijn auto met wel geluid :=
Mensen kijken nauwelijks :\

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:32

:P Als je de aandacht van tieners wil moet je gewoon met een dodge ram op pad of een andere dikke v8. Dat geluid trekt hun aandacht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:10

Anne_GTI schreef:
:P Als je de aandacht van tieners wil moet je gewoon met een dodge ram op pad of een andere dikke v8. Dat geluid trekt hun aandacht.

Plat gereden worden door 18mtr lijnbus overkomt je inderdaad maar een keer.

Als je aandacht wil van de jeugd, zijn er nog wel een paar opties:
https://www.youtube.com/watch?v=2kDORB3vR8s

Geluid vooral aan zetten........

Dit is in Nederland (vooralsnog) ook legaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 04:36

Hier komt regelmatig een tesla door de straat, en die hoor je toch echt wel rijden. Je hoort de banden op het asfalt.
Sommige mensen zijn gewoon echt totaal niet op aan het letten. Ik heb ook al regelmatig een noodstop moeten maken voor mensen die ineens achter een geparkeerde auto tevoorschijn sprongen en zonder te kijken over staken, en dat was gewoon in mijn benzine auto :=

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 06:29

ikke schreef:
Anne_GTI schreef:

Plat gereden worden door 18mtr lijnbus overkomt je inderdaad maar een keer.

Als je aandacht wil van de jeugd, zijn er nog wel een paar opties:
https://www.youtube.com/watch?v=2kDORB3vR8s

Geluid vooral aan zetten........

Dit is in Nederland (vooralsnog) ook legaal.

Dit effect heb ik al met de claxon van m'n santa fe haha! Mensen vallen spontaan van hun fiets.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 07:02

marije1109 schreef:
Super blij met onze outlander. Gewoon thuis in het stopcontact, geen laadpaal. Mag 1500 kg trekken en dat doet hij geweldig. Veel goedkoper dan mijn oude volvo 850 diesel....blij mee.
Werk hier 6 km van huis dus met 40 km actieradius is prima. Als we verder weg gaan schakelt hij op benzine en kost het nog steeds niet veel.

Nou die zuipt behoorlijk hoor in benzinestand! Reden hem gelukkig in de lease maar anders is die auto natuurlijk een farce. Mijn man kon er op elektriciteit niet eens mee op z'n werk komen. Vrienden van ons rijden hem allemaal die zelfstandig ondernemer zijn, ontzettend gesubsidieerd door de overheid omdat het zo milieuvriendelijk zou zijn, maar ze rijden er geen van allen elektrisch mee, laden zelfs niet eens op.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 07:04

Mossel schreef:
karuna schreef:

Ik heb er voor gekeken als kleine zelfstandige, maar zelfs zakelijk is het niet aantrekkelijk. In aanschaf echt veel te duur.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 07:05

DatBenIkNou schreef:
marije1109 schreef:

Nou die zuipt behoorlijk hoor in benzinestand! Reden hem gelukkig in de lease maar anders is die auto natuurlijk een farce. Mijn man kon er op elektriciteit niet eens mee op z'n werk komen. Vrienden van ons rijden hem allemaal die zelfstandig ondernemer zijn, ontzettend gesubsidieerd door de overheid omdat het zo milieuvriendelijk zou zijn, maar ze rijden er geen van allen elektrisch mee, laden zelfs niet eens op.

:))
Die mitsubishi outlander heet in de wandelgangen niet voor niks de metsubsidie foutlander :')

Beetje een farce idd, zo milieuvriendelijk is ie niet :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 07:07

:))

Die subsidies op hybrides moeten ze gewoon afschaffen. Wordt idd veel te veel misbruik van gemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 08:17

Ik vind het eigenlijk juist wel goed als auto's wat minder hoorbaar zijn, misschien leren mensen dan beter te kijken voordat ze zichzelf zomaar op straat storten :j Je moet gewoon kijken, er kan immers ook een fiets aan komen en dat is ook geen leuke botsing.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 08:25

Mijn ervaring is dat het vooral op parkeerterreinen wel verraderlijk is dat ze je niet horen. Je rijdt dan natuurlijk heel langzaam (dus niet veel bandengeruis). Op mijn werk heb ik het nu al bijna twee keer gehad dat er iemand tegen mijn auto aanliep. Natuurlijk verdiept in hun telefoon, dat wel. Op fietsers hoeven ze daar natuurlijk niet te letten, het is een parkeergarage waar alleen auto's instaan.

Bij het achteruitrijden heb ik wel een piepje aanstaan, ook met het oog op de voetgangers. Nu nog even de manual lezen of er ook een optie is om iets aan te zetten als je bv stapvoets rijdt. Maar ja, da's natuurlijk weer superirritant in de file. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:14

Persoonlijk vind ik het nogal dom als je tegen een auto aan loopt in een parkeergarage :+ Ook al maakt ie geen geluid. Het lijkt me nogal logisch dat daar auto’s rijden en mensen aan het parkeren zijn, dan let je toch gewoon even op waar je loopt? Idem dito met de straat oversteken. Mensen moeten gewoon kijken, naar waar je loopt en niet naar je telefoon.
Dat de auto’s weinig geluid maken vind ik zelf wel een voordeel, helemaal als je vlakbij een snelweg woont. Als er ooit alleen maar elektrisch gereden wordt beperk je zo wel erg het geluidsoverlast :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:48

Misschien leren mensen dan op de harde manier dat ze best wel zonder telefoon even kunnen :+

Ik kijk wel uit naar elektrisch rijden, nog een half jaartje hopelijk.. :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:08

In de Zoë zit een knopje waarmee je kan zorgen voor extra geluid, om deze reden. Een bepaalde zoem hoor je wel hoor, in combinatie met bandengeluid geeft het een typisch geluid waar we aan zullen wennen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:29

pmarena schreef:
Ik vind het eigenlijk juist wel goed als auto's wat minder hoorbaar zijn, misschien leren mensen dan beter te kijken voordat ze zichzelf zomaar op straat storten :j Je moet gewoon kijken, er kan immers ook een fiets aan komen en dat is ook geen leuke botsing.

Mensen die goedhorend en goedziend zijn wel, maar slechthorenden en slechtzienden schrikken zich het apelazarus. Ik heb zelf in Amsterdam gewerkt met paarden en er kon honderd keer iemand met geluid voorbij komen zetten of achter een paard lopen 'gassen', maar zodra er sprake was van een elektrisch voertuig, dan sprongen ze nog net niet met vier benen de lucht in van de schrik. Ze hoorden het gewoon niet. Ik ook niet, maar ik hoor aan één kant sowieso niet goed. Ik schrik nog regelmatig van een elektrisch voertuig dat vanachter ineens voorbij komt zetten.
En generaliseren van telefoongebruikende wandelaars en fietsers snap ik tot op zekere hoogte. Ik heb daar zelf ook last van. Juist als minder goed horende vermijd je zaken als de telefoon, omdat je extra goed moet opletten. Ik erger me daarom net als veel andere weggebruikers aan mensen die wel steeds op die stomme dingen bezig zijn. Maar om dat als reden aan te voeren dat daarom het geluid minder hoorbaar moet zijn... Dat is naar mijn idee symptoombestrijding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:35

Maar een slechtziende is aan een stok of een hond te herkennen over het algemeen, en daar let je op neem ik aan als die dreigt over te steken en je denkt dat je niet opmerkt dat je eraan komt, en een slechthorende kan meestal gewoon goed kijken en doen dat ook.
Het probleem zijn mi meestal fietsende en appende pubers zonder licht die ik al regelmatig bijna op de motorkap van mijn wel geluidmakende auto heb gehad. Pubers menen nog wel eens onsterfelijk te zijn ofzo :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:55

Het geluid HOEFT niet minder hoorbaar te zijn, dat is het van nature al :)

En ik zie daar dus wel het voordeel in, dat er op termijn juist minder ongelukken door zouden kunnen komen omdat mensen leren dat ze veel meer alert moeten zijn in het verkeer.

Ik mag toch hopen dat ook een slechtziende of slechthorende beseft dat die toch gewoon zal moeten opletten of er niemand aankomt. Voor mij maakt het weinig verschil of dat nu een auto is, een fiets of iemand met een kinderwagen, op rolschaatsen of wat dan ook :P

Daarom: als mensen bewuster worden dat ze goed op moeten letten, doordat er meer auto's rijden die je niet al brullend aan hoort komen, dan is dat mijns inziens alleen maar positief omdat ze dan automatisch ook sneller andere (al dan niet stillere) verkeersdeelnemers zullen zien aankomen +:)+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:04

pmarena schreef:
Het geluid HOEFT niet minder hoorbaar te zijn, dat is het van nature al :)

En ik zie daar dus wel het voordeel in, dat er op termijn juist minder ongelukken door zouden kunnen komen omdat mensen leren dat ze veel meer alert moeten zijn in het verkeer.

Ik mag toch hopen dat ook een slechtziende of slechthorende beseft dat die toch gewoon zal moeten opletten of er niemand aankomt. Voor mij maakt het weinig verschil of dat nu een auto is, een fiets of iemand met een kinderwagen, op rolschaatsen of wat dan ook :P

Daarom: als mensen bewuster worden dat ze goed op moeten letten, doordat er meer auto's rijden die je niet al brullend aan hoort komen, dan is dat mijns inziens alleen maar positief omdat ze dan automatisch ook sneller andere (al dan niet stillere) verkeersdeelnemers zullen zien aankomen +:)+

Mensen zijn niet allert in het verkeer en zoals gezegt, plat gereden worden door 18mtr stadsbus overkomt je maar een keer; daar zit bar weinig leermoment aan.

Maar men heeft het zelfs ooit bestaan om voor mijn Gele Gevaar over te steken! Dat ding rammelde echt de hele wereld aan elkaar met een ongeisoleerde OM314 maar nog staken ze zo vlak voor mijn neus over dat ik ze maar net miste; met dank aan het totale gebrek aan snelheid; ik reed amper 20km/h!

Verder blijf ik voorlopig gewoon rijden wat ik rijd; tegen de tijd dat de echt schone alternatieven er zijn, kijk ik wel weer verder.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:59

Ik heb vandaag een stukje in de peugeot ion van mijn pa gereden. Aandoen was een uitdaging, je hoort idd vrijwel niks :') even wennen aan de automaat maar ik vond het verbazend fijn rijden. Als de auto's goedkoper worden en de actieradius hoger dan zie ik mezelf wel overstappen in de toekomst.