Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:34

purny schreef:
Ik ben de buurvrouw niet maar zou jij het leuk vinden als die reden op internet zou komen te staan? Of moeten we dat allemaal maar vanzelfsprekend vinden

Het zou me echt een worst zijn, als ik zo ben, en andere prio's heb dan het plaatsen van een schutting, dan mag dat prima op internet.

TS zegt nergens dat ze de buurvrouw een bitch vind of dat ze vind dat de buurvrouw ongelijk heeft. Ze maakt de buurvrouw niet zwart, maar geeft aan dat die vrouw haar geld aan andere zaken spendeert.

Ze vraagt advies, ziet in dat het anders is dan ze dacht en gaat daar actie op ondernemen. Ik zie het probleem niet...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:36

Lastig.
Wij hebben verleden zomer ook nieuwe schuttingen laten plaatsen. Één kant hebben we samen met de buren gedaan en de andere kant hebben we zelf betaald. Op het moment van afspreken, stond het huis van de buren in de verkoop dus logischerwijs zagen die mensen het niet zitten om dan nog even een nieuwe schutting te moeten betalen. En we vonden het ook zo wat om de nieuwe bewoners bij hun welkom meteen een rekening onder de neus te schuiven.
We hebben het dus min of meer als mededeling gebracht dat er in de zomer een nieuwe schutting zou komen.
Tja, dan kostte het ons maar wat meer maar we hadden ook geen zin in gedoe.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat het in ons geval een koophuis betreft waar we van plan zijn nog heel lang te wonen dus dan is het de investering wel waard.

Voor wat betreft de hond is het lastig. Normaal gesproken is het vanzelfsprekend dat er bij rijtjeshuizen een afzetting tussen de tuinen staat en zou dit geen punt moeten zijn.
Natuurlijk zijn jullie verantwoordelijk voor het in de tuin houden van jullie hond maar ze maakt het jullie niet makkelijk. Ik begrijp dus wel een beetje waar je verontwaardigde gevoel vandaan komt.
Heeft de buurvrouw zelf ideeën voor hoe jullie dit kunnen oplossen? Zij begrijpt toch ook wel dat jullie de hond niet permanent binnen kunnen laten?
Ik krijg op basis van jouw berichten het gevoel dat buuf misbruik maakt van haar positie om op deze manier een gratis afzetting/schutting eruit te krijgen en dan zou het voor mij ook een beetje een principekwestie worden.
Heb je al met de buren aan de andere kant gesproken over hoe zij dit gaan aanpakken of heb ik hieroverheen gelezen?

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:37

Jennifuur schreef:
harriehoef schreef:
Ik vind het bizar dat er toch zoveel mensen zijn die het normaal vinden om helemaal geen erf afscheiding te plaatsen tussen de tuinen. Zitten deze mensen dan in de zomer allemaal lekker in hun tuin dat als een soort groot veld gezien kan worden waar je dan praktisch naast elkaar zit en ziet welk drinken de ander in zijn glas heeft? Je dus ook niet normaal door je tuin kan lopen zonder dat de ander alles kan zien? Je privacy is dan wel echt verdwenen.

Wat die hond betreft is het natuurlijk eigen verantwoordelijkheid om die op je eigen land te houden. Maar dat die buurvrouw geen enkele afscheiding wil plaatsen vind ik maar bizar en kan ik niet normaal vinden. Ik krijg het idee dat ze er maar vanuit gaat dat jullie wel iets plaatsen en daar zal zij van profiteren. Ik bedoel echt niet dat er een mega schutting geplaatst moet worden, maar het lijkt mij niet normaal om niks te plaatsen.

In een rijtjeshuis kan je sowieso vanuit de eerste verdieping de buren in hun tuin zien zitten. Ik snap dat privacy fijn is, maar het is niet alsof een schutting meteen ervoor zorgt dat je volledig afgeschermd zit van de buitenwereld.

Vind het echt apart dat de mening/visie van de buurvrouw met betrekking tot wel of geen afscheiding en haar geld nou zo hierin betrokken moeten worden. Ze staat volledig in haar recht, hoeft niet mee te betalen aan een schutting als ze dat niet wilt en die hond moet gewoon niet op haar erf komen.

Daarom zou ik juist de privacy die ik nog kan krijgen, wel willen benutten. Liever dat iemand vanuit een raam naar mij zit te staren als ik in de tuin zit i.p.v. dat ze naast mij zitten en het eten van mijn bord af kijken terwijl ieder in zijn eigen tuin zit. Nogal ongemakkelijk lijkt mij.
Volgende stap is ellende over spullen/zaken die dan in de tuin van de ander belanden omdat er totaal geen grens zichtbaar is op deze manier.

PSvanLot

Re: Buurvrouw wil geen schutting klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:41

Ik dacht dat een erf afscheiding een heel normaal gegeven is tussen 2 rijtjeshuizen.
Je hebt toch geen privacy in je tuin wanneer het een open bedoening is?

Ben ook wel benieuwd hoe het werkt bij een inbraak oid via de tuin van je buren.

Ik begrijp dat je een buurvrouw niet kunt verplichten aan een schutting mee te betalen maar ik vind het hier wel een dubbel verhaal omdat de buurvrouw wel de geneugten gaat ontvangen van de schutting die er komt te staan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:44

Maar misschien geniet de buurvrouw helemaal niet van de schutting zoals hier de hele tijd wordt geroepen. Niet iedereen wilt een schutting

Ts leg je hond gewoon aan de lijn

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:45

PSvanLot schreef:
Ik dacht dat een erf afscheiding een heel normaal gegeven is tussen 2 rijtjeshuizen.

Ben ook wel benieuwd hoe het werkt bij een inbraak oid via de tuin van je buren.

Ik begrijp dat je een buurvrouw niet kunt verplichten aan een schutting mee te betalen maar ik vind het hier wel een dubbel verhaal omdat de buurvrouw wel de geneugten gaat ontvangen van de schutting die er komt te staan.

Maar misschien ziet zij het helemaal niet als een voordeel dat er dan wel een schutting komt?
Niet iedereen is en denkt hetzelfde en misschien houdt zij wel van een open tuin en weinig privacy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:46

Maar welke geneugten? Ze woont blijkbaar ook prima zonder schutting, anders had ze er al lang 1 gezet, niet? Dus voor haar is het duidelijk geen prioriteit en niet nodig. Ik snap ook wel dat ze niet opeens een bedrag opzij wil zetten omdat de buurvrouw haar hond anders niet kan binnen houden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:51

Als ik in een huurwoning zou wonen en geen hond had zag ik ook geen meerwaarde in geld steken in een schutting als ik van datzelfde geld heerlijk op vakantie kan :+ .
Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, waarom dan aan iets waar je totaal geen meerwaarde in ziet?

Helaas ts, zou het een koopwoning zijn zou ik het anders vinden. Maar met een huurwoning is dit redelijk normaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:52

Het zijn huurwoningen. Je hebt toch wel een huurcontract gekregen met regels?Daar moet iedereen zich aan houden. Zorg dat je hond geen overlast geeft, want dat is zowiezo niet toegestaan.Als ik jou was zou ik gewoon een goedkope afscheiding plaatsen op eigen grond.Wat heb je nou aan dit gedoe.Voor de buurvrouw,die er al voor jullie woonde, ook niet leuk .Een goede buur is beter dan een verre vriend!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:54

PSvanLot schreef:

Er zijn ook mensen die het een vreselijk idee vinden dat hun tuin er uit ziet als de luchtplaats van een gevangenis... Ik vermoed dat deze buurvrouw die schutting helemaal niet als een geneugte ziet.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 12:57

Ik neem aan dat als buurvrouw liever helemaal geen schutting had gehad ze niet daadwerkelijk meteen aangaf dat wij zelf wel een schutting mogen plaatsen. Dan geef je toch aan dat je geniet van de ruimte en of een laag hekje om de hond tegen te houden niet voldoende voor ons zou zijn?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:59

vevina schreef:
Ik neem aan dat als buurvrouw liever helemaal geen schutting had gehad ze niet daadwerkelijk meteen aangaf dat wij zelf wel een schutting mogen plaatsen. Dan geef je toch aan dat je geniet van de ruimte en of een laag hekje om de hond tegen te houden niet voldoende voor ons zou zijn?

Nouja ze kan jou niet tegenhouden om een schutting op je eigen erf te plaatsen dus het is best aardig en wenselijk van haar dat ze kenbaar maakt dat je het inderdaad wel mág.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:00

Of het is gewoon geen moeilijk persoon en laat jullie jullie zin doen? Waarom moet de buurvrouw altijd met een licht negatieve ondertoon belicht worden? Ja ze zegt geen geld te hebben voor de schutting, maar ze is rijk genoeg want ze gaat vaak genoeg op reis. So what?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:00

vevina schreef:

Maar Vevina, ze heeft toch gelijk dat jullie dat mogen. Misschien is ze gewoon op de hoogte van de regels plus weet ze dat ze een schutting niet tegen kan houden. Dus mogen conform de wet, niet zo zeer mogen van haar.

In 1 bericht plaatst je 2 negatieve aannames over je buurvrouw. Misschien heb je het zelf niet in de gaten.

Je klaagt over je buurvrouw, maar zelf lijk je me eerlijk gezegd ook niet de makkelijkste buuf.
Laatst bijgewerkt door Boras op 14-03-19 13:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:01

vevina schreef:

Dat kan ook gewoon beleefdheid zijn. "ik wil het niet maar ik ga jou het ook niet moeilijker maken dan nodig door te protesteren."
Ik weet niet wat voor hond je hebt maar ik denk dat menig mens wel "weet" dat de gemiddelde hond niet binnen blijft met een laag hekje. Zelfs mijn jack russell niet en dat is serieus de meest luie hond op de wereld.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:04

Kun je niet gewoon voor de tijd dat je er woont iets simpels plaatsen?
Of een schapen net bijvoorbeeld, daar hebben onze honden ook enkele jaren achter gelopen totdat er een goed hek was.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:04

Ik sta blijkbaar heel anders in tegenover de inkijk wanneer ik in een rijtjeswoning zou wonen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:05

PSvanLot schreef:
Ik sta blijkbaar heel anders in tegenover de inkijk wanneer ik in een rijtjeswoning zou wonen.

Dat mag ook. Maar gun een ander ook haar kijk op de inkijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:14

Vanillia schreef:
verootjoo schreef:
Huh, volgens mij gaat dit gewoon over een rijtjeswoning. Dan is het toch normaal dat je beide 50/50 aan een schutting betaalt :? Als je geen hond hebt, betaal je toch ook beiden aan een schutting? En niet iemand alleen en dat de ander er wel van profiteert?

Dat zij geen schutting wil kan ik me niet voorstellen, waarom geen privacy in je eigen tuin willen? Volgens mij wil ze gewoon niet betalen.

Nou dit inderdaad, ik vind het behoorlijk asociaal dat buurvrouw weigert te betalen aan iets waar zij net zoveel plezier van heeft.
Zoals hier al eerder is genoemd zou ik gaan voor een gaas-afscheiding, niet mooi maar wel effectief en betaalbaar.

Nee hoor, niet asociaal. Buurvrouw heeft geen behoefte aan erfafscheiding/schutting. Prima, haar goed recht. Dan kom jij met je hond en jij zal als eigenaar van de hond er voor moeten zorgen dat de hond niet op andermans grond komt.
Dus zet een afscheiding neer en ga door met je leven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:17

vevina schreef:

Niet onaardig bedoeld maar je haalt er van alles bij, gebaseerd op aannames. Jij hebt hond, hond moet in jullie tuin blijven. Dus jullie moeten daar voor zorgen door een hek/schutting o.id. te plaatsten.
De buurvrouw hoeft daar geen cent aan mee te betalen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 13:19

CharleyT schreef:
vevina schreef:

Niet onaardig bedoeld maar je haalt er van alles bij, gebaseerd op aannames. Jij hebt hond, hond moet in jullie tuin blijven. Dus jullie moeten daar voor zorgen door een hek/schutting o.id. te plaatsten.
De buurvrouw hoeft daar geen cent aan mee te betalen.

Dit gaat nu toch niet over de hond? Ik reageer enkel op mensen die aangeven dat de buurvrouw misschien wel geniet van de ruime tuin zo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:20

Heeft u een koopwoning? Dan bent u samen met uw buren verantwoordelijk voor de erfafscheiding.

De erfafscheiding is eigendom van u én uw buren. U en uw buren zijn verplicht om de helft van de aanschaf, de bouw en het onderhoud te betalen. Het is belangrijk dat u daar samen afspraken over maakt. Dit kan met elkaar, met een buurtbemiddelaar of met een mediator. Lukt het niet om samen afspraken te maken? Dan kunt u:

uw erfafscheiding op uw eigen grond zetten. Voor een heg geldt dat deze minimaal 0,5 meter van de erfgrens moet worden geplant. Stel uw buren hiervan op de hoogte.
uw buren via een procedure bij de rechter dwingen om mee te werken aan het plaatsen van de erfafscheiding. Een procedure bij de rechter kan de relatie tussen u en uw buren ernstig verstoren.

je kan dus wel dwingen, maar alleen via de rechter

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:23

fokfanaat schreef:
Heeft u een koopwoning? Dan bent u samen met uw buren verantwoordelijk voor de erfafscheiding.

De erfafscheiding is eigendom van u én uw buren. U en uw buren zijn verplicht om de helft van de aanschaf, de bouw en het onderhoud te betalen. Het is belangrijk dat u daar samen afspraken over maakt. Dit kan met elkaar, met een buurtbemiddelaar of met een mediator. Lukt het niet om samen afspraken te maken? Dan kunt u:

uw erfafscheiding op uw eigen grond zetten. Voor een heg geldt dat deze minimaal 0,5 meter van de erfgrens moet worden geplant. Stel uw buren hiervan op de hoogte.
uw buren via een procedure bij de rechter dwingen om mee te werken aan het plaatsen van de erfafscheiding. Een procedure bij de rechter kan de relatie tussen u en uw buren ernstig verstoren.

Maar dit is huur, misschien dat dat anders zit.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:24

fokfanaat schreef:

Het is geen koopwoning.
En een erfafscheiding is niet per definitie de hoge schutting die ts graag wil.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:27

Delphi schreef:
Ik zou persoonlijk voor een goedkope functionele erfafscheiding gaan. Je geeft aan dat de woning je al veel geld heeft gekost en zo'n schutting aan één kant helemaal zelf zetten kost natuurlijk ook veel geld. Je blijft hier ook geen jaren wonen zeg je.

De hond op je eigen terrein houden is natuurlijk de verantwoording van de hondeneigenaar. Maar ik begrijp zeer zeker dat je daar een afscheiding voor wilt plaatsen.
Ik sta er trouwens ook erg van te kijken hoeveel mensen geen afscheiding of een lage afscheiding of een afscheiding met alleen wat struiken en bomen prima vinden.
Zelf ben ik ook erg gesteld op mijn privacy. Ik vind het heerlijk om lekker in de tuin te kunnen zijn zonder dat iemand je kan zien :+ Nu hoeft dat niet in de gehele tuin, maar ik wil toch wel lekker een hoekje hebben waar je echt je privacy hebt.

Ik ben benieuwd naar de reden van de buurvrouw. Hecht zij er echt weinig waarden aan en heeft ze er geen geld voor of wilt ze er geen geld aan uitgeven?
Of wellicht komt het haar goed uit dat jullie dezelfde schutting zetten en de buren ook en zij zo profiteerd van een gratis schutting.

Ik zou het deze zomer eens lekker open laten, maar wel functioneel afsluiten voor de hond. Als jullie in de tuin zitten, kijk je wellicht zo bij haar binnen? Niet dat je bewust gaat gluren, maar waarschijnlijk heb je gewoon vol zicht op een raam of deur aan de achterzijde en de plaats waar zij haar zitje heeft buiten? Ik denk dat je er dan zo achter komt of dit werkt voor beiden.
Wellicht mist zij toch haar privacy en wilt ze alsnog samen een schutting zetten.

Vind je dit nu zelf een volwassen manier om met elkaar om te gaan? Kom op zeg, zandbak praat nivo kleuterschool.