Hoe hoog /laag staat jullie verwarming?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:18

Overdag op 19 als we thuis zijn, 's nachts op 15 :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:18

Overdag 15 graden....dat is de stand waarop ik zelf antivries moet gaan drinken :brr:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:19

'S nachts 17 graden.. overdag 21 maar nu hebben we vrijwel de hele dag de houtkachel aan en schommelt de temperatuur tussen de 22/23 graden en 's avonds vaak op 24.. :') Wij zijn echte koukleumen!

marlies85

Re: Hoe hoog /laag staat jullie verwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:22

Overdag en in de nacht op 18. In de avond gaat ie op 20 tot we naar bed gaan. Als we langer weg zijn gaat ie naar de 16.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:24

Wanneer ik thuis ben staat hij op 18
Als ik weg ben op 15 en in de nacht op 14.

Als ik 's morgens wakker word dan doe ik de verwarming ook nooit aan omdat ik na een uurtje al richting het werk ga.
En 1/2 uur voor het slapen gaan doe ik hem uit, duurt best wel even voordat het hier kouder word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:32

Wat zijn jullie allemaal warmbloedig!
Overdag (mijn moeder en de katten zijn de hele dag thuis) meestal op 21 en 's avonds soms wel 22 of 23 als het koud is. 's nachts op 20.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:37

‘S nachts en als we op kantoor zijn 15/16 graden.
Als we thuis zijn op 18,5 en soms op 19 graden.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:38

Als we niet thuis zijn dan hou ik het op 17 graden, als we thuis zijn meestal rond de 18,5 en soms 19, eigenlijk nooit hoger.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:40

Ik ben een koukleum.

Overdag 21 en soms 22 graden. S nachts 17 graden.

Ons huis isoleert overigens wel goed want wij zijn qua kosten niet duurder uit dan een appartement met 2 personen terwijl wij in een eensgezinswoning met 4 leven.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:45

Uit!

wij stoken op hout en petroleum. Hout kachel krijgt t heerlijk warm. Soms wel 26 graden en dat vindt ik toch lekker. <3 . Als we maar kort thuis zijn gaat de petroleumkachel aan. Die heeft het sneller op temperatuur, soms als ik in de winter thuis kom is het 9 graden. Als het weer zo koud wordt, laat ik petroleum kachel aan. 9 graden was echt te koud.

Ik vindt 22 a 23 graden in huis eigenlijk best wel heel fijn. Ik doe het daar super op

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:02

Er zijn best veel mensen met een houtkachel valt me op. Goed dat er strenge eisen aan gesteld gaan worden, want wat is dat slecht voor je luchtwegen.
Sorry, off-topic.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:04

Gietijzeren gaskacheltje. Als de kamer op temperatuur is gaat die uit, en heb ik het koud gaat die aan. Meestal schommelt tussen de 18 en de 25 graden. Soms is het namelijk best lastig te regelen, zit niet echt een temperatuurschaal op. Alleen harder en zachter....

Maar eerlijk is eerlijk, ik zit in een grote stacaravan en deze kachel maakt de woonkamer lekker warm, de keuken is het duidelijk iets frisser (een kast houd een beetje temperatuur tegen), en de badkamer en slaapkamer staan de deuren van open om daar iets van warmte in te krijgen.

Had vroeger een houtkachel, heerlijk ding. Mis hem wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:05

Wat hebben veel mensen de verwarming laag staan. :brr: Hier is het dag en nacht 21 graden. Voor mezelf en de dieren, heerlijk. In de slaapkamer staat de verwarming niet aan trouwens, dat vind ik dan weer niet fijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:51

Hier dag en nacht 20.5 graden. Ons huis is vrij oud en (nog) slecht geisoleerd, dus zo gauw ik de verwarming laag zet dan is het vriestemperatuur thuis. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:56

Huis word nooit zo snel warm :+ , CV is oud en maakt herrie als die aanslaat en draait (en hangt boven het trapgat) , die moet onder de 20 graden snachts (heb een draaiding om de temperatuur te bepalen dus gok 18 ofzo ) . En overdag ongeveer op 21 a 22 heb ik het koud wat hoger , wil CV niet dan 25 en even CV scherp houden ( en weer terug )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:06

Fitzroy schreef:
Er zijn best veel mensen met een houtkachel valt me op. Goed dat er strenge eisen aan gesteld gaan worden, want wat is dat slecht voor je luchtwegen.
Sorry, off-topic.

Hangt helemaal van het soort kachel en het soort hout af. Plus de plaats. Wij zitten hier in het buitengebied, niemand die last van ons heeft. Wij zelf ook niet. Buurtbewoners stoken bijna allemaal op hout of pellets. Geen van ons heeft er last van. Huizen staan ook niet dicht bij elkaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:23

Ik zet hem 's ochtends ook niet aan, dus met aankleden is het best frisjes. Maar als het warm in huis is en fris buiten, is de overgang zo groot en moet toch meerdere keren naar buiten.

's avonds als we stil zitten, vind ik het ook veel sneller koud dan als we bezig zijn en buiten is het kouder. Maar ik vind de verwarming niet echt fijn, dus als hij boven de 20 niet genoeg warmte geeft, pak ik een fleece deken.

In de badkamer hebben we voor de winter ook een los kacheltje die maar enkele uurtjes aan gaat, zodat we vanuit de douche wel lekker kunnen afdrogen en aankleden enzo.

Fitzroy schreef:
Sorry, off-topic.

Daar ben ik ook heel blij om. WE zitten hier dicht op elkaar en veel mensen die stoken en de hele straat echt blauw zetten. In het weekend ook overdag en dan kan ik echt niet ventileren. Normaal trek ik zondags alles van het bed af en hang de dekbedden uit, maar dat kan echt niet.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:24

Booooo schreef:
Overdag als wij er niet zijn/'s nachts 19 graden
's avonds 21,5..

Maar wij hebben vloerverwarming dus ik durf hem snachts en savonds niet nog lager te zetten omdat ik bang ben dat het dan meer kost om weer warm te stoken :+

Hier precies hetzelfde!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:25

altijd op 20 graden... maar we stoken bijna niet.
Goed geïsoleerd, en er licht een mooi systeem in het huis en bijna alles elektrisch die op onze panelen loopt.

Daarbij is het bij vloedverwarming sowieso beter hem aan te laten staan dan opnieuw op te laten warmen... voor het systeem maar ook voor het gebruik.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:27

Uit. Ik steek de houtkachel aan als ik uit bed kom. Huis is oud, slecht geïsoleerd, overal tocht kieren. We zijn aan het bouwen dus nog even doorbijten. Kachel krijgt het wel goed warm zelfs boven het huis is erg klein scheelt ook. Als het vriest zijn de ramen op de slaapkamer bevroren aan de binnenkant dus extra dekbed er op is wel nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:31

Bij ons wisselt het super erg, en dat vind ik best lastig want voor mijn gevoel zouden we een stuk minder verbruiken als we er wat beter op zouden letten. Hier staat hij 's nachts helemaal uit (we draaien hem echt terug naar een graad of 15) en onze woonkamer koelt ook wel echt af. Als ik thuis ben (ik werk vanuit huis dus ben er veel) staat hij eigenlijk altijd op 20.5, als ik overdag de deur uit ga voor langer dan een paar minuten draai ik hem terug naar 18 of 19. Hij staat hier dus regelmatig de hele dag op 20.5 en zie dan ook dat hij best wel vaak aanspringt.

Ik ben helaas een echte koukleum, ik lig 's avonds op de bank al onder een dekentje met een dikke trui aan en ik pak zelfs regelmatig mijn dekbed erbij. Mijn vriend heeft het eigenlijk altijd warm :=

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:31

Ik huur een kamer in een oud herenhuis en zit op de eerste verdieping met 2 grote (2.70 bij 1.50) enkelglas ramen aan de oostkant van het huis. De thermostaat zit beneden in de hal en staat op 18.5 graden en de verwarming staat daar altijd vol aan omdat de gang heel snel afkoelt door slechte isolatie.

Ik zet in mijn kamer maar 1 van de 2 radiatoren aan en dan op standje 2 vd 6. Dat betekend dat ik eigenlijk altijd lekker onder dekentjes zit als ik thuis ben :) Maar dat vind ik eigenlijk alleen maar fijn aangezien het snachts anders heel warm blijft en ik in een hoogslaper slaap.
Ik gok dat het op dit moment zo'n 15 graden in mijn kamer is, als ik koude vingers krijg dan is het over het algemeen kouder dan 13 graden buiten, dus wanneer dat binnen gebeurt dan is dat mijn graadmeter om de radiator iets verder open te zetten want dan zal het binnen ook rond die temperatuur schommelen.

Gelukkig is het ook binnen een half uurtje/uurtje goed warm in mijn kamer als het moet, dan zet ik de radiatoren gewoon op standje 5 {:} En aangezien het in de hal dus eigenlijk nooit 18.5 graden wordt staat de ketel altijd al te loeien, dus warmen mijn radiatoren razendsnel op als ik ze aanzet.

Ik merk trouwens dat het nu wel een stukje kouder is in mijn kamer omdat de kamer onder mij leegstaat, meestal is de vloer gewoon lekker warm doordat degene onder mij de verwarming hard aan had staan. Nu is de vloer koud en mijn voeten dus ook :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:32

Overdag staat de thermostaat op 20, 's avonds op 21. Als we weg zijn en 's nachts 16 graden.
Nu kwamen we er laatst achter dat de temperatuur die dat ding aangeeft niet helemaal klopt, het is in werkelijkheid een graad kouder. Verklaart wel waarom ik t bij mn moeder nooit koud heb bij 20 graden, en thuis wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:36

19 of 20 graden vind ik echt niet comfortabel en ik weiger koude handen of neus te hebben in mijn eigen huis, dus bij mij gaat ie echt op 22 en de nachten of als ik weg ben op 16.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:37

Ik krijg van houtkachels ontzettend last van mn luchtwegen, en genoeg mensen in de buurt met een houtkachel... geen fijne combi