Wasschema 2 persoons huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:22

ohjee, ik ben een slechte sorteerder
wij zijn met twee, een hond en drie katten
meestal heb ik wekelijks:
- 1 was ondergoed 90 graden (dagelijks ondergoed zeg maar, geen fijne lingerie :+ )
- 1 was handdoeken en washandjes 90 graden
- 1 was werkkledij (simpele shirtjes, kledij voor bij de paarden, de kledij om te gaan wandelen) op 40 graden dagelijkse was
- 1 was dure kledij (witte was gaat naar mijn moeder), 30 graden dagelijkse was of handwasprogramma.

variabel:
- dekens voor op de sofa, hondenspul, paardenspul.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:26

Wij zijn ook met zijn tweeën, hier hebben we wekelijks:
Beddengoed (60 graden)
Handdoeken en ondergoed (60 graden)
Kleding (30 graden)

Alle kleuren gaan hierbij door elkaar. Dit zorgt er helaas wel voor dat al het witte ondergoed en de witte sokken snel grauw worden, maar ik heb niet genoeg witte sokken/ondergoed om er een aparte 60 graden was voor te draaien.
En uiteraard gaan andere dingen die ook op 60 graden gewassen worden gewoon mee met het beddengoed of het ondergoed/handdoeken, maar net waar er nog wat bij kan (washandjes, douchematje).

Witte (kleding)was doe ik apart, maar die spaar ik op. Ik draag zelf in de zomer wel vrij veel wit (en mijn vriend ook wel witte overhemden), dus dan is dat vaak ook wel 1 keer per week of 1 keer in de 2 weken. In de winter heb ik dan weer soms een donkere was extra, zo wisselt dat een beetje.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:36

Over dat heet wassen: ik was mn ondergoed op 30, maar gooi het daarna wel in de droger - dat doodt toch ook nog bacteriën? Is een oprechte vraag trouwens;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:39

Tiggs schreef:
Over dat heet wassen: ik was mn ondergoed op 30, maar gooi het daarna wel in de droger - dat doodt toch ook nog bacteriën? Is een oprechte vraag trouwens;)

Gaat om de hitte... dus als de droger warmer wordt dan 60graden gaan ze idd dood. Blijft het koeler gaan ze juist extra vermenigvuldigen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:43

En is dat erg om een niet volle trommel te laten draaien? Ik zie het probleem niet zo (mannenlogica mss :D )
Ik doe zelf mijn was, dus als ik moet wachten op een volle trommel, dan kan ik beter de kledij gewoon weggooien en telkens nieuw kopen. lol

Zelf doe ik wekelijks het beddengoed (volle trommel), en sorteer ik verder op kleur en materiaal. (ja wollen truien zijn me bekend). Maar echt wachten ofzo doe ik niet.

miccamaaike

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:55

Lees dat drogers ook makkelijk 70 graden worden tijdens het drogen. Dan zou dat toch ook wel voldoende moeten zijn. Ik voel me iig ineens weer een stuk frisser :+ (ondergoed en beddengoed gaat hier altijd in de droger namelijk)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:55

Het is niet heel milieuvriendelijk maar ik wacht ook niet tot ik een volle trommel heb hoor.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:59

Ayasha schreef:
Wit wordt hier apart gewassen, de rest vliegt allemaal bij elkaar. :=

Hier ook. Ik sta echt te kijken van hele systemen die sommigen hebben. Daar zou ik echt geen zin in hebben. :+
Ik was ook gewoon als ik zin heb en het gevoel heb dat het wel weer eens nodig is. Vaak is de trommel dan wel vol en als ik een keer een witte was moet draaien (wat we vrij weinog hebben) dan is het maar een keer zo dat de trommel wat leger is. Dan draai ik eventueel een kortere was :)

Hier ook nog nooit problemen gehad met krimpende of verkleurde kleding.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:51

Tazzey schreef:
Het is niet heel milieuvriendelijk maar ik wacht ook niet tot ik een volle trommel heb hoor.

Mijn machine heeft daar speciale kortere progamma's voor?

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:26

Wij hebben maar 3 wasmanden:

- eentje voor alles van de kleine
- eentje voor ondergoed
- eentje voor al de rest

Echt vuile werkkleren gaan ook nog wel apart, maar dan hebben we echt altijd wel een machine vol.

Ik doe niet aan sorteren en labels lezen, er is nog nooit iets mis gegaan. En als dat toch is moest gebeuren, dan gaan we nieuwe kleren shoppen :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:57

Ik doe maar 2 temperaturen:
40 of 60. Een enkele keer 95.

Ik maak geen onderscheid tussen 30 of 40 graden was. Dat gaat allemaal op 40.

Verder gaan alle kleuren van 40 graden bij elkaar. Uitgezonderd wit. Dat gaat apart. Een enkele keer heb ik zoveel was dat ik het wel sorteer op donker (zwart en blauw) en een was met de rest van de kleuren.
Gaat altijd goed en nooit watis gegaan.

Hand, thee, vaatdoeken en washandjes gaan op 60 en soms 95 graden. Gewoon alle kleuren bij elkaar.
Beddengoed soms bij 60 en soms bij 40 graden.

Dus kort gezegt heb ik 3 soorten was (en wasmanden):
- kleur 40 graden
- wit 40 graden
- doeken was 60-95 graden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:16

Na het lezen van alle verhalen over wasschema's en onderbroekbacteriën heb ik vandaag maar besloten geen onderbroeken meer te dragen. Scheelt een was per week (milieu!) en voorkomt ook nog eens een broeinest aan bacteriën :)) :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:18

Goede oplossing :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:20

bulck schreef:
En is dat erg om een niet volle trommel te laten draaien? Ik zie het probleem niet zo (mannenlogica mss :D )
Ik doe zelf mijn was, dus als ik moet wachten op een volle trommel, dan kan ik beter de kledij gewoon weggooien en telkens nieuw kopen. lol

Zelf doe ik wekelijks het beddengoed (volle trommel), en sorteer ik verder op kleur en materiaal. (ja wollen truien zijn me bekend). Maar echt wachten ofzo doe ik niet.

Ik krijg mijn 8 kilo trommel ook niet echt vol in een week, hooguit als ik alles bij elkaar gooi :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:20

Hilli: of je gaat voor de papieren onderbroek, zoals ze die in Japan gebruiken. De wegwerponderbroek, zeg maar.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:22

Ik herken dit probleem eigenlijk niet. Wij zijn ook met z'n 2en en ik maak onderscheid tussen de volgende wasjes:
- witte was 30 graden (blouses, shirts, broeken)
- donker bonte was 30 graden
- ondergoed 40 graden
- witte was 40 graden (lakens, handdoeken, hemden, witte sportsokken)
- bonte was 60 graden (sportkleding, donkere handdoeken etc.)
- wolwas, handwasprogramma

Een aantal dingen moeten we meestal opsparen, maar over het algemeen is dit wel heel fijn.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:23

Ben een beetje een miep met mijn was geloof ik:

Beddengoed en thee/handdoeken (gesorteerd op grijze en witte) op 60graden evt. op eco stand (langer programma, minder waterverbruik), kattendingen en voorheen hondenkleedjes gingen ook op 60graden en daarna in de droger. Beddengoed hang ik meestal op de zolder te drogen, geen kreukels.
Donkere was (hebben veel zwarte kleding) op 40graden met donker wasmiddel.
Spijkerbroeken altijd apart of met bv handdoeken op 40graden. Spijkerstof schuurt de andere kleding vaal.
Paardendekjes; 2 stuks in aparte was op 40graden, vooraf haren eraf borstelen scheelt enorm
Fijne was; bh's/jurkjes e.d. 30 graden kort programma, daarna op hangertjes op de lijn; ik strijk niet ;-), mijn vriend doet zijn eigen strijk (shirts en overhemden, broeken)
Verder heb ik geen vaste wasdagen/momenten; ik was als het uitkomt.
Sportkleding was ik meestal meteen, heb geen zin in stinkende was.
Wasmachine heeft een apart trommelreinigingsprogramma op 90-95 graden dat ik eens in de zoveel tijd draai.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:26

Koper schreef:
Hilli: of je gaat voor de papieren onderbroek, zoals ze die in Japan gebruiken. De wegwerponderbroek, zeg maar.

En die doe ik dan weer bij het oud papier na gebruik! :))

Los van alle gekkigheid, de wassen bestaan hier uit:
- handdoeken en theedoeken
- beddegoed
- sokken en onderbroeken
- kleding
En dat dan op donker en licht gespoteerd. Ik denk 5 wassen in 2 weken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:32

Ik heb maar 3 wasjes:
- lichte was, op 60 (tenzij shirts erbij, dan 40)
- donkere was, op 40
- rode was, op 40
En misschien 2x per jaar een wolwas, maar daar heb ik maar weinig stukken van.

In m'n eentje waste ik eens per week een wasje (ene week wit, andere week donker, etc). Nu met drie man draai ik zo'n 3 wassen per week (soms vaker, als de jongens zeuren dat ze iets moeten hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:34

In Japan kan je ook gewoon je gebruikte ondergoed inleveren bij sexwinkels _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:01

Ik verplaats dit topic van Leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter. :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:04

Zoveel mogelijk bijelkaar om water te besparen. Welcome to Australia. Dat heb je als je op tank water zit, iets wat je niet beseft als je in Europa woont, al zouden ze dat misschien maar is moeten doen vanwege het milieu :=

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:27

Mee eens. Wij zitten niet eens op een tank, maar in ons droge klimaat in Spanje voelt het gewoon ook niet goed om halve trommels te draaien. Vaatwasser idem dito. En zomaar een kraan laten lopen ook niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:55

MoniqueT schreef:
Mee eens. Wij zitten niet eens op een tank, maar in ons droge klimaat in Spanje voelt het gewoon ook niet goed om halve trommels te draaien. Vaatwasser idem dito. En zomaar een kraan laten lopen ook niet.

True. En korte programma's schijnen soms zelfs minder zuinig te zijn dan de normale. Mijn ecostand duurt ook langer dan de normale.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:00

Ik vraag me dan wel af of eco staat voor minder stroom of minder water. Of beide?