ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:41

Ik had me destijds wel ingeschreven. Maar dat duurde zo lang -toen al- dat ik particulier ben gaan huren. Nu wonen we in een koopwoning. Waarom zou je je inschrijven als je relatie gewoon goed is en er nooit problemen zijn geweest? Wat voor signaal geef je daarmee af aan je partner? Of doen mensen dat stiekem? Echt oprecht een vraag omdat ik niet snap dat mensen die in een gezonde relatie zitten dit doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:44

SusanH schreef:
Ik had me destijds wel ingeschreven. Maar dat duurde zo lang -toen al- dat ik particulier ben gaan huren. Nu wonen we in een koopwoning. Waarom zou je je inschrijven als je relatie gewoon goed is en er nooit problemen zijn geweest? Wat voor signaal geef je daarmee af aan je partner? Of doen mensen dat stiekem? Echt oprecht een vraag omdat ik niet snap dat mensen die in een gezonde relatie zitten dit doen.

Genoeg relaties die op de klippen lopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 17:44

ik dacht dat ik een gezonde relatie had... tot hij er met een ander vandoor ging...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:45

SusanH schreef:

Hetzelfde signaal als je op huwelijkse voorwaarden trouwt of andere afspraken maakt in je relatie: "Ik hoop dat we voor altijd samenblijven maar laten we nu we veel van elkaar houden regelen dat we mocht het ooit fout gaan los van elkaar een fijn leven kunnen opbouwen."

Daarnaast is het niet alleen voor het geval we uit elkaar gaan, maar ook voor andere narigheid. Bijvoorbeeld dat we ziek en/of arbeidsongeschikt worden of zelfs overlijden. Of onze banen verliezen middenin een nieuwe crisis waarbij ons dan veel te dure huis met verlies verkocht moet worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:46

SusanH schreef:

Ik heb wel eens eerder in een relatie gezeten waarvan ik dacht dat de lucht stralend blauw was. Ik ben niet getrouwd om te scheiden maar ik kan niet 100 procent zeggen dat wij over 10 jaar nog samen zijn. Ik denk het wel en ik hoop het, mijn huisjood is de liefde van mijn leven en zo 1 als hij is er niet een, behalve hij dan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:47

SusanH schreef:

Geen enkel signaal? Behalve dat je het zekere voor het onzekere neemt. Waarom nemen mensen een samenlevingscontract? Alleen nodig als je uit elkaar gaat. Waarom trouwen mensen onder huwelijkse voorwaarden? Heb je niet nodig toch, want je blijft voor eeuwig samen? Ik hoop volgend jaar met m'n partner te trouwen en samen oud en rimpelig te worden, maar weet ik veel wat er in de toekomst gebeurt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:48

Het hoeft niets eens te gaan over wantrouwen. Wat dacht je van ontslag? Langdurige ziekte? Dingen dat je je huis niet meer kunt behouden.
Daarom staan wij ondanks het samenwonen nog steeds ingeschreven. Niet stiekem.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 10-08-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:51

Een teken van echte liefde is toch ook dat je elkaar een dak boven het hoofd gunt als je onverhoopt uit elkaar gaat.
Als je je stiekem moet inschrijven of het hier niet over durft te hebben vraag ik me júist een aantal dingen af.. :)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:05

Omdat je leven is wat er gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
Er kan zoveel gebeuren waardoor ineens alles verandert.
Kijk maar eens naar de afgelopen crisis; hoeveel mensen zijn er niet hun werk (en dus inkomen) kwijt geraakt en vervolgens hun huis?
Ook kan er maar van alles gebeuren op gezondheidsvlak, zowel bij jou als je partner.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:06

Is die inschrijving exclusief voor jezelf, dan? Je hoeft toch niet alleen te gaan wonen? Ik zou me willen inschrijven voor het geval we dit huis samen om wat voor reden dan ook niet meer kunnen handelen en naar iets simpelers moeten gaan omkijken als bijvoorbeeld de markt net weer ingestort is.

Ik heb bij het samenlevingscontract trouwens ook geen garantie gekregen dat mijn wederhelft langer leeft dan ik. Met de huidige woningmarkt zit ik dus hard over te denken om wel weer in te schrijven, al woon ik al twintig jaar in koophuizen. Geen garanties dat ik straks nog steeds een koophuis kan financieren.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:19

Ik lees hier opmerkingen als "wat voor signaal geef je dan aan je partner"
Naast het feit dat ie dan een partner heeft die rekening houdt met onverwachte situaties, heeft ie er ook een met verstand.

Het is niet zo dat je je preventief inschrijft bij een datingsite, nu op date gaat met een vreemde, zijn horizontale lambada-kunsten een paar keer test om te zien of het wel wat is voor als je relatie stuk gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:20

Preventief inschrijven op een datingsite is een intrigerend concept!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:26

Ja maar dan kun je overal toch wel een vangnet voor in gaan bouwen? Ik weet ook wel dat alle relaties kapot kunnen. Maar op het moment dat het mis gaat komt er heus wel een oplossing. Huren via een particulier. Of toch tijdelijk bij je ouders terug in huis bijvoorbeeld. Ik koop toch ook niet alvast een rollator omdat ik die misschien ooit nodig ga hebben?

Haha idd preventief inschrijven op een datingsite :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:28

Tijdelijk bij je ouders terug? Die moeten dan ook nog maar leven...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:31

SusanH schreef:
Ja maar dan kun je overal toch wel een vangnet voor in gaan bouwen? Ik weet ook wel dat alle relaties kapot kunnen. Maar op het moment dat het mis gaat komt er heus wel een oplossing. Huren via een particulier. Of toch tijdelijk bij je ouders terug in huis bijvoorbeeld. Ik koop toch ook niet alvast een rollator omdat ik die misschien ooit nodig ga hebben?

Tja voor €10 per jaar vind ik het prima om een vangnet te hebben.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:31

Ja en terug naar ouders is ook niet voor iedereen een optie. En misschien lijkt dat nu wel zo, ook dat kan veranderen.
Tuurlijk hoef je niet voor alles een vangnet te hebben maar een dak -snel geregeld- boven je hoofd lijkt me niet heel onverstandig om wél achter de hand te houden.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:32

Huren via een particulier is vaak wel een stuk duurder dan sociale woningbouw.
En als je alleen bent kan je nog op kamers of antikraak of zo.
Maar als je ook kinderen hebt wordt dat al wat lastiger, en particuliere verhuurders willen vaak ook geen honden of katten in huis.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:34

In Utrecht niet je minimaal 10/12jaar ingeschreven staan wil je überhaupt een sociale huurwoning krijgen.
Ik zit iemand in de weg met mijn inschrijving maar als ik straks waar dan ook voor naar gelijkvloers moet heb ik wel mijn jaren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:37

Je zit pas iemand in de weg als je ook inschrijft voor een woning. En je schrijft pas in voor een woning als je hem ook echt nodig hebt...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:47

Ik vind het zo krom. Als je nu in een relatie zou zitten en je kunt iets doen wat ervoor zou zorgen dat je weer gezond bent stel dat je iets zou overkomen als het uit zou gaan.. dan laat je dat toch ook niet want stel dat je partner dat anders ziet..

Zo zie ik het. Er kan altijd iets anders lopen in het leven dan dat je denkt dat er gaat gebeuren. Niet voor iedereen is de optie er om terug te vallen op ouders of anderen, even los van of je dat zou willen.
Een kleine verzekering inbouwen voor het geval het toch anders loopt lijkt me juist heel gezond. Zeker in deze tijd waarbij relaties niet meer vaak een extreem lange duur hebben. Het is ook niet zo dat het veel moeite kost.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:59

Wij staan ook beide ingeschreven bij de woningbouw. We hebben het bij vrienden een paar keer verkeerd zien gaan en die daardoor weer gedwongen bij hun ouders moesten wonen.

Wij zijn 9 jaar samen en ik sta nu 8 jaar ingeschreven. Mijn vriend stond al van te voren ingeschreven dus die heeft nu ruim 10 jaar inschrijftijd.

Een soort van zekerheidje zeg maar. Je weet nooit wat de toekomst brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:07

Ik denk dat inschrijven nooit een slecht idee is. Kennis van me heeft zich jaren geleden ingeschreven in Amsterdam en kan nu kijken naar woningen midden in het centrum voor een fractie van de prijs die je er particulier voor betaalt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:08

Je partner kan ook omkomen bij een auto-ongeluk, of zelfmoord plegen, of ernstig ziek worden. Jijzelf ook natuurlijk. Wat staat er dan nog overeind? Kun je dan nog in je huidige huis blijven wonen of makkelijk een ander huis betalen zonder het inkomen van je partner?

Juist als je kinderen hebt vind ik dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om te zorgen dat je, ook in je eentje, altijd voor een dak boven hun hoofd kunt zorgen, zodat de kinderen voor hun basisbehoeften tenminste niet afhankelijk zijn van de relatie tussen jou en je partner. Dus als je nog niet ingeschreven bent, doe dat dan in ieder geval als je kinderen krijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:12

Prrrr schreef:
Je zit pas iemand in de weg als je ook inschrijft voor een woning. En je schrijft pas in voor een woning als je hem ook echt nodig hebt...

Je schrijft je in bij de woningbouw om inschrijfduur op te bouwen. En op het moment dat je de woning nodig hebt heb je sneller een woning dan wanneer je je gaat inschrijven en in de veronderstelling bent dat je morgen een ander huis hebt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:14

SusanH schreef:

Een rollator koop je binnen een halfuur als dat nodig is. Een huis vind je niet binnen een halfuur. Het is algemeen bekend dat je daar jaren voor ingeschreven moet staan.

Als er een wachtlijst van jaren was op rollators dan had ik me daar misschien ook voor ingeschreven ja.