Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
verootjoo schreef:De insectenpopulatie is heel erg afgenomen de laatste jaren, er zijn er nog maar weinig over. Vooral de bijen hebben het moeilijk.
Ik snap ook echt niet waarom mensen ze zomaar doodmaken. Ik wist nog niet alles van hoornaars, maar ze doen je blijkbaar niks en vreten ook de bijen niet op.
Little_Gift schreef:Jessix schreef:Toch kwam ik enkele weken geleden 's avonds met de laatste ronde op stal een koningin tegen. Zeker wel 5cm groot, prachtig om te zien. Vooral de kop was super duidelijk. Ik heb haar toch doodgetrapt tegen de muur... Ik voelde me echt een moordenaar, maar wil nesten toch echt niet stimuleren. Wat als ze ineens wel agressief worden?
Goh zoooo prachtig dat ik ze maar geplet heb... onbegrijpelijk!![]()
En euh wat als ze ineens wel agressief worden? Nou euh wat als die ene vluchteling net wel een terrorist blijkt? Wat als mijn auto plots niet meer remt? Wat als mijn paard plots een stamp uitdeelt die ik verkeerd vang... kom nou zeg
Cayenne schreef:Doen je blijkbaar niets? Daar heb ik toch een andere ervaring mee en nee, ik kwam helemaal niet zo dicht in de buurt van het nest.
En ze vallen bijen wel degelijk aan. Dit filmpje is gemaakt door een bevriende imker die al jaren last heeft van hoornaars die zijn bijen het leven zuur maken.
[ Video ]
Renske_W schreef:verootjoo schreef:De insectenpopulatie is heel erg afgenomen de laatste jaren, er zijn er nog maar weinig over. Vooral de bijen hebben het moeilijk.
Ik snap ook echt niet waarom mensen ze zomaar doodmaken. Ik wist nog niet alles van hoornaars, maar ze doen je blijkbaar niks en vreten ook de bijen niet op.
Europese hoornaars pakken ook bijen.
Alleen zijn de Europese hoornaars niet zo handig, een aziatische hoornaar kan stil blijven hangen voor een bijenkorf, dit kan de Europese hoornaar niet.
Hierdoor zal een Europese hoornaar sneller kleinere insecten pakken ipv bijen.
Je zou eens met een imker kunnen praten TS, die weten er vaak ook veel vanaf.
Magrathea schreef:Renske_W schreef:Europese hoornaars pakken ook bijen.
Alleen zijn de Europese hoornaars niet zo handig, een aziatische hoornaar kan stil blijven hangen voor een bijenkorf, dit kan de Europese hoornaar niet.
Hierdoor zal een Europese hoornaar sneller kleinere insecten pakken ipv bijen.
Je zou eens met een imker kunnen praten TS, die weten er vaak ook veel vanaf.
Er is anders hier een imker geweest in het topic die wat anders zei
Little_Gift schreef:Dus omdat een mens er allergisch aan kan zijn moet het beest maar dood?
Hoe egoïstisch en egocentrisch is de mens eigenlijk?
De dieren waren hier veel eerder, als wij niet met ze kunnen leven zouden wij dus moeten gaan, niet de dieren... Maar nee, rage van tegenwoordig, maak alles maar dood als het je niet zint...
Magrathea schreef:Met alle respect Tazzey maar het is toch niet dat er dieren uitgeroeid dienen te worden omdat een paar mensen er allergisch voor zijn?
Er zijn ook andere oplossingen, vaak kan een nest verplaatst worden naar een plek waar het geen kwaad kan.
Laurora schreef:Europese hoornaars pakken inderdaad wel eens bijen.
Maar echt niet vaker als de "gewone" papierwesp.
De bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden om wespennesten te doden zijn schadelijker voor eventuele bijen in de buurt dan de wespen zelf. Zoals hierboven al genoemd zullen hoornaars niet snel bijen pakken vanwege hun grootte maar vooral ook door de omvang van het volk (meer dan 60.000 in de zomer) en hun goede verdediging. Met Aziatische hoornaars is het anders, die mogen wat mij betreft allemaal uitgemoord worden, maar die zijn dan ook daadwerkelijk gevaarlijk voor het voortbestaan van bijenvolken, en bovendien een invasieve soort die hier niet thuishoort.
En tazzey, zoals ik eerder in het topic ook al aangaf, het gif van een Europese hoornaar is minder sterk dan dat van een gewone wesp, waardoor zelfs mensen met een allergie (waarbij ze in anafalistische shock kunnen raken) minder snel een reactie krijgen. Bovendien zijn ze echt minder agressief (uitzonderingen daargelaten. Als een nest toevallig net verstoord is, of de koningin is dood of gewond, ja dan pakken ze je) dan gewone wespen, dus de kans dat je überhaupt gestoken word is minder groot. De steek doet wel veel meer pijn door de langere dikkere angel, wat het idee dat hun gif ook extra gevaarlijk is vergroot.
alleen maar omdat ze groter zijn en een enger uiterlijk hebben flippen mensen er om, terwijl dat totaal onnodig is. Gewoon verstandig zijn,
Overigens zijn er ook verschrikkelijk veel mensen die allergisch zijn voor bijen, die ook echt binnen enkele minuten kunnen sterven van een bijensteek, maar die hoeven dan niet weg ondanks dat ze levensgevaarlijk kunnen zijn?
Magrathea schreef:Het is wel de mensgecentreerde visie van de mensen dat ervoor heeft gezorgd dat het nu zo slecht gaat met alle (!) insecten![]()
Ik begrijp heus dat sommige mensen erge last kunnen hebben van insecten, echt. Maar ik denk dat er meer mensen sterven door auto-ongelukken dan door een heftige reactie op een insectenbeet. Helaas vinden we de auto nuttiger dan insecten, wat m.i. behoorlijk onterecht is maar goed
Cayenne schreef:Met de muggen en teken gaat het anders prima! Afgelopen week weer 16 keer gebeten![]()
Het gaat niet slecht met alle insecten, maar met de bijen en hommels idd wel zorgwekkend.