Ons hoornaarsnest in de tuin...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:36

De insectenpopulatie is heel erg afgenomen de laatste jaren, er zijn er nog maar weinig over. Vooral de bijen hebben het moeilijk.
Ik snap ook echt niet waarom mensen ze zomaar doodmaken. Ik wist nog niet alles van hoornaars, maar ze doen je blijkbaar niks en vreten ook de bijen niet op.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:42

verootjoo schreef:
De insectenpopulatie is heel erg afgenomen de laatste jaren, er zijn er nog maar weinig over. Vooral de bijen hebben het moeilijk.
Ik snap ook echt niet waarom mensen ze zomaar doodmaken. Ik wist nog niet alles van hoornaars, maar ze doen je blijkbaar niks en vreten ook de bijen niet op.

Europese hoornaars pakken ook bijen. :j
Alleen zijn de Europese hoornaars niet zo handig, een aziatische hoornaar kan stil blijven hangen voor een bijenkorf, dit kan de Europese hoornaar niet.
Hierdoor zal een Europese hoornaar sneller kleinere insecten pakken ipv bijen.

Je zou eens met een imker kunnen praten TS, die weten er vaak ook veel vanaf.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:44

Doen je blijkbaar niets? Daar heb ik toch een andere ervaring mee en nee, ik kwam helemaal niet zo dicht in de buurt van het nest.

En ze vallen bijen wel degelijk aan. Dit filmpje is gemaakt door een bevriende imker die al jaren last heeft van hoornaars die zijn bijen het leven zuur maken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:50

Little_Gift schreef:
Jessix schreef:
Toch kwam ik enkele weken geleden 's avonds met de laatste ronde op stal een koningin tegen. Zeker wel 5cm groot, prachtig om te zien. Vooral de kop was super duidelijk. Ik heb haar toch doodgetrapt tegen de muur... Ik voelde me echt een moordenaar, maar wil nesten toch echt niet stimuleren. Wat als ze ineens wel agressief worden?

Goh zoooo prachtig dat ik ze maar geplet heb... onbegrijpelijk! ;(

En euh wat als ze ineens wel agressief worden? Nou euh wat als die ene vluchteling net wel een terrorist blijkt? Wat als mijn auto plots niet meer remt? Wat als mijn paard plots een stamp uitdeelt die ik verkeerd vang... kom nou zeg ;(

Het is maar een wesp hoor :')
Voor mijn part moord ze ze allemaal uit, die vervelende dieren kunnen we wel missen :=

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:02

Heel gaaf om zo te zien maar die beesten mogen bij mij ook wegblijven :’)

Cayenne schreef:
Doen je blijkbaar niets? Daar heb ik toch een andere ervaring mee en nee, ik kwam helemaal niet zo dicht in de buurt van het nest.

En ze vallen bijen wel degelijk aan. Dit filmpje is gemaakt door een bevriende imker die al jaren last heeft van hoornaars die zijn bijen het leven zuur maken.
[ Video ]

Hier ook andere ervaring dan hier in het topic. 2/3 jaar geleden in het bos met de pony’s achterna gezeten door deze beesten, doodeng := Een jaar later in hetzelfde bos weer mensen achterna gezeten en gestoken waarbij de ambulance ervoor gekomen is en het bos was afgezet waar ze zaten, dus ik heb niet echt de ervaring dat ze niet agressief zijn :')

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:28

Hier in de beurt hebben ze ook al jaren last van deze krengen, mensen worden gestoken/aangevallen terwijl ze gewoon aan het fietsen zijn. Dus ja, van mij mogen ze er zo veel mogelijk uitroeien, vreselijke dieren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:36

Renske_W schreef:
verootjoo schreef:

Alleen zijn de Europese hoornaars niet zo handig, een aziatische hoornaar kan stil blijven hangen voor een bijenkorf, dit kan de Europese hoornaar niet.

Er is anders hier een imker geweest in het topic die wat anders zei }:0

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:43

Onze buurman (imker) heeft ook geen probleem met het hoornaarsnest wat ergens op het erf hangt bij ons.
Volgens mij zijn dat ook wel europese hoornaars, geen aziatische.
Europese mogen wat mij betreft blijven, zelfs weleens in een hut geslapen met een nest vlakbij de deur. Geen muggen 's nachts, heerlijk! En die staken niet hoor :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:44

Precies, wilde ik net zeggen margarathea :')
Die imker zei juist dat je ze met rust moet laten omdat de inheemse soort niet bijdraagt aan een verkeerde verhouding insecten.

De Aziatische, die hier per ongeluk is terecht gekomen en nauwelijks gezien is, die moord wel bijen uit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:45

Wat een klein volk eigenlijk. Uit hoeveel dieren bestaat een hoornaarsvolk eigenlijk? :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:01

De ene imker zegt dit en de ander dat.
Maar als imkers onderling elkaar al waarschuwen, dan denk ik dat er zeker een kern van waarheid in zit dat hoornaars schade kunnen aanbrengen aan een bijenvolk en dat ook zeker wel voor komt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:03

Hier hadden we trouwens een nest van de Aziatische variant in onze bijenkast vorig jaar, uiteraard alle bijen dood en is het lastig om weer van die beesten af te komen.

In Nederland valt het nog mee maar hier zijn ze een echte plaag.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:04

Magrathea schreef:
Renske_W schreef:

Er is anders hier een imker geweest in het topic die wat anders zei }:0

De imker waar ik mee heb gewerkt gaf aan dat de Europese hoornaar ook zeker wel bijen pakt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:52

Bij mijn ouders in de buurt vorig jaar een man met pup aangevallen door hoornaars. Hadden een nest in een holle boom. Pup heeft het helaas niet overleefd.
En de imkers hier in de buurt zijn ze toch ook liever kwijt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:12

Little_Gift schreef:
Dus omdat een mens er allergisch aan kan zijn moet het beest maar dood?
Hoe egoïstisch en egocentrisch is de mens eigenlijk?
De dieren waren hier veel eerder, als wij niet met ze kunnen leven zouden wij dus moeten gaan, niet de dieren... Maar nee, rage van tegenwoordig, maak alles maar dood als het je niet zint...

Volgens mij onderschat jij een wespen allergie een beetje. Als mijn moeder gestoken wordt dan heeft ze maar heel kort de tijd om daar iets aan te doen anders kan ze eraan komen te overlijden. Ik ben zelf ook allergisch voor wespen maar in veel mindere mate dan mijn moeder, ik word er hooguit hondsberoerd van maar het is niet levensbedreigend.
Dus ja, een ernstige wespen allergie is absoluut een reden om een nest te vernietigen.

Wij hebben in ons pand vorig jaar een hoornaarsnest gehad en die waren toch behoorlijk agressief en vielen zeker ook de bijen aan. Wij hebben als VVE het nest laten vernietigen omdat het gewoon gevaarlijk werd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:16

Met alle respect Tazzey maar het is toch niet dat er dieren uitgeroeid dienen te worden omdat een paar mensen er allergisch voor zijn?
Er zijn ook andere oplossingen, vaak kan een nest verplaatst worden naar een plek waar het geen kwaad kan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:32

Sorry maar als een situatie levensbedreigend is dan moet een insect mijns inziens toch wijken hoor. Zeker een insect dat ook nog eens de al penibele bijenpopulatie in gevaar brengt.
Ik heb het hier niet over een kitten waar je een loopneus van krijgt maar een vervelend insect dat je je leven kan kosten in geval van een fikse allergie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:39

Magrathea schreef:
Met alle respect Tazzey maar het is toch niet dat er dieren uitgeroeid dienen te worden omdat een paar mensen er allergisch voor zijn?
Er zijn ook andere oplossingen, vaak kan een nest verplaatst worden naar een plek waar het geen kwaad kan.

Zat van deze dieren zijn nogal honkvast (al zijn hommels kampioen op dit punt en daar heb je geen last van).
Blijk hier nu wespennest te hebben weer en die gaat echt weg. Zit onder planttafeltje en daar moet ik veilig bij en langs kunnen. Die zal dus op de kant/kop wel ergens op het gras belanden vanavond en hopelijk is dat weer genoeg om ze te laten vertrekken. Agressief zijn ze NOG niet, maar het is vroeg in het seizoen en ik wil niet gestoken worden als de volgende baal hooi er achter moet of als ik weer hooi moet pakken (dagelijks) idem voor dieren en bezoek trouwens.

Hommelnest zit in oud muizennest/gang en daar ben ik juist erg blij mee, doen niks (behalve herrie maken met vliegen) en als er iets op de ingang staat, plukje hooi ligt, dan merk je dat aan het zoeken van een terugkerende hommel en de herrie die daar bij komt. Kan zo blokkade verwijderen zonder gevaar (en controleer daar dus ook regelmatig even of ze er bij kunnen). Agressief komt niet in hun woordenboek voor en ze zijn eigenlijk hardere werkers qua bestuiven dan honingbijen (echter wij krijgen er geen honing voor terug, want nest wordt niet groot genoeg), ze vliegen nl eerder en later en in slechter weer.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:24

Europese hoornaars pakken inderdaad wel eens bijen.
Maar echt niet vaker als de "gewone" papierwesp.
De bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden om wespennesten te doden zijn schadelijker voor eventuele bijen in de buurt dan de wespen zelf. Zoals hierboven al genoemd zullen hoornaars niet snel bijen pakken vanwege hun grootte maar vooral ook door de omvang van het volk (meer dan 60.000 in de zomer) en hun goede verdediging. Met Aziatische hoornaars is het anders, die mogen wat mij betreft allemaal uitgemoord worden, maar die zijn dan ook daadwerkelijk gevaarlijk voor het voortbestaan van bijenvolken, en bovendien een invasieve soort die hier niet thuishoort.
En tazzey, zoals ik eerder in het topic ook al aangaf, het gif van een Europese hoornaar is minder sterk dan dat van een gewone wesp, waardoor zelfs mensen met een allergie (waarbij ze in anafalistische shock kunnen raken) minder snel een reactie krijgen. Bovendien zijn ze echt minder agressief (uitzonderingen daargelaten. Als een nest toevallig net verstoord is, of de koningin is dood of gewond, ja dan pakken ze je) dan gewone wespen, dus de kans dat je überhaupt gestoken word is minder groot. De steek doet wel veel meer pijn door de langere dikkere angel, wat het idee dat hun gif ook extra gevaarlijk is vergroot.
alleen maar omdat ze groter zijn en een enger uiterlijk hebben flippen mensen er om, terwijl dat totaal onnodig is. Gewoon verstandig zijn,
Overigens zijn er ook verschrikkelijk veel mensen die allergisch zijn voor bijen, die ook echt binnen enkele minuten kunnen sterven van een bijensteek, maar die hoeven dan niet weg ondanks dat ze levensgevaarlijk kunnen zijn?

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:31

Laurora schreef:
Europese hoornaars pakken inderdaad wel eens bijen.
Maar echt niet vaker als de "gewone" papierwesp.
De bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden om wespennesten te doden zijn schadelijker voor eventuele bijen in de buurt dan de wespen zelf. Zoals hierboven al genoemd zullen hoornaars niet snel bijen pakken vanwege hun grootte maar vooral ook door de omvang van het volk (meer dan 60.000 in de zomer) en hun goede verdediging. Met Aziatische hoornaars is het anders, die mogen wat mij betreft allemaal uitgemoord worden, maar die zijn dan ook daadwerkelijk gevaarlijk voor het voortbestaan van bijenvolken, en bovendien een invasieve soort die hier niet thuishoort.
En tazzey, zoals ik eerder in het topic ook al aangaf, het gif van een Europese hoornaar is minder sterk dan dat van een gewone wesp, waardoor zelfs mensen met een allergie (waarbij ze in anafalistische shock kunnen raken) minder snel een reactie krijgen. Bovendien zijn ze echt minder agressief (uitzonderingen daargelaten. Als een nest toevallig net verstoord is, of de koningin is dood of gewond, ja dan pakken ze je) dan gewone wespen, dus de kans dat je überhaupt gestoken word is minder groot. De steek doet wel veel meer pijn door de langere dikkere angel, wat het idee dat hun gif ook extra gevaarlijk is vergroot.
alleen maar omdat ze groter zijn en een enger uiterlijk hebben flippen mensen er om, terwijl dat totaal onnodig is. Gewoon verstandig zijn,
Overigens zijn er ook verschrikkelijk veel mensen die allergisch zijn voor bijen, die ook echt binnen enkele minuten kunnen sterven van een bijensteek, maar die hoeven dan niet weg ondanks dat ze levensgevaarlijk kunnen zijn?

Bijen hoeven niet dood omdat ze belangrijk zijn, een hoornaar is niks waard

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:38

Laurora, vertel dat maar eens aan mijn buurvrouw die vorig jaar twee ambulances nodig had na een steek van een hoornaar. Je moet er geen risico mee willen nemen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:42

Het is wel de mensgecentreerde visie van de mensen dat ervoor heeft gezorgd dat het nu zo slecht gaat met alle (!) insecten :n
Ik begrijp heus dat sommige mensen erge last kunnen hebben van insecten, echt. Maar ik denk dat er meer mensen sterven door auto-ongelukken dan door een heftige reactie op een insectenbeet. Helaas vinden we de auto nuttiger dan insecten, wat m.i. behoorlijk onterecht is maar goed :(

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:47

Met de muggen en teken gaat het anders prima! Afgelopen week weer 16 keer gebeten :+
Het gaat niet slecht met alle insecten, maar met de bijen en hommels idd wel zorgwekkend.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:56

Magrathea schreef:
Het is wel de mensgecentreerde visie van de mensen dat ervoor heeft gezorgd dat het nu zo slecht gaat met alle (!) insecten :n
Ik begrijp heus dat sommige mensen erge last kunnen hebben van insecten, echt. Maar ik denk dat er meer mensen sterven door auto-ongelukken dan door een heftige reactie op een insectenbeet. Helaas vinden we de auto nuttiger dan insecten, wat m.i. behoorlijk onterecht is maar goed :(

"Erge last" is nogal een understatement, mensen kunnen eraan komen te overlijden. Maar goed, het standpunt is duidelijk. Sterf lekker, zolang een nest met wespen maar mag blijven hangen. +:)+

Cayenne, de muggen worden hier gelukkig opgegeten door de vleermuizen dus daar hebben wij gelukkig geen last van. Teken hebben we hier wel in alle hevigheid. Bijen en hommels nemen hier jaarlijks af helaas. Ik heb mijn balkon al ingericht met planten die bijen en hommels aantrekken.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:21

Cayenne schreef:
Met de muggen en teken gaat het anders prima! Afgelopen week weer 16 keer gebeten :+
Het gaat niet slecht met alle insecten, maar met de bijen en hommels idd wel zorgwekkend.

Het gaat dus wel slecht met álle insecten.
https://nos.nl/artikel/2231768-natuurmo ... rland.html
Dat hommels en bijen bloemen bestuiven maakt ze alleen "belangrijker" dan andere insecten

@n_love_qwert: elk dier is belangrijk voor de balans in een ecosysteem. Ook hoornaars.
Zeggen dat een hoornaar "niks waard is" is echt een meningskwestie.

@tazzey
Sterf lekker zolang het wespennest maar mag blijven zitten? Mooie vertaling van; zolang niemand er last van heeft kun je het net zo goed laten zitten.

Ik word regelmatig gebeld voor advies over het weghalen dan wel laten zitten van wespen en hoornaarsnesten. Ik zou nooit adviseren een nest te laten zitten als het overlast veroorzaakt of er iemand in de buurt woont met een (bekende) allergie voor wespen/hoornaars.
Als het nest vlak bij een terras hangt, of op een looproute, of mensen hebben er last van, moet het weg. Punt.
(Ik heb notabene gister nog iemand aan de telefoon gehad die een (gewoon) wespennest hoe dan ook wou laten overleven, maar ik heb geadviseerd om het weg te laten halen ivm veiligheid van zijn kinderen)
Maar als niemand er last van heeft, wat hier bij TS het geval is (donker schuurtje waar niemand komt, overleg met de buren, die vinden het goed, de uitvlieg is hoog dus ze zullen niet vanuit het vlieggat direct tegen een persoon opvliegen) wat is dan in godesnaam het probleem?