Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:34

Oh die vind ik mooi.

Kan je eronder zitten met een stoel?

Wij hebben sinds het najaar ook een dakboom. Een moeraseik(cultivar)
Er stond eerst een meidoorn maar die bleek ziek.

Ik heb net eindelijk knopjes gezien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 08:37

Ja, de vorige bewoners hadden er een bankje onder staan!
Hij staat er ook al even denk. Geen idee hoe oud hij is, maar zeker een jaar of 30 gok ik zo.
Na de verhuizing kreeg ik van alle kanten te horen dat hij helemaal terug gesnoeid moest worden. De hovenier laten komen (ook voor de platanen) en die stikte bijna in z'n koffie. 'Ja, dat kun je doen, maar dan heb je de eerste 5 tot 8 jaar zeker geen blad'.
Ok, dat doen we dus niet :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:43

tanjaatjuhh schreef:
walnotenboom zou ook muggen op afstand houden

Ik heb hier 3 walnoten in de tuin staan (plus nog 3 in de wei), maar ik kan je vertellen dat dat een broodje aap is.

Tuin van 2500 m2 trouwens, ik kan aardig wat bomen van de 1e orde kwijt :D Staat ook een hele mooie rode beuk naast de oprit bv.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:46

Ibbel schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Ik heb hier 3 walnoten in de tuin staan (plus nog 3 in de wei), maar ik kan je vertellen dat dat een broodje aap is.

Tuin van 2500 m2 trouwens, ik kan aardig wat bomen van de 1e orde kwijt :D Staat ook een hele mooie rode beuk naast de oprit bv.

Ben niet jaloers hoor...neuhhh heel niet....

Goed geen walnoot tegen muggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:47

Cayenne schreef:
Na de verhuizing kreeg ik van alle kanten te horen dat hij helemaal terug gesnoeid moest worden. De hovenier laten komen (ook voor de platanen) en die stikte bijna in z'n koffie. 'Ja, dat kun je doen, maar dan heb je de eerste 5 tot 8 jaar zeker geen blad'.
Ok, dat doen we dus niet :P

Wel goed dat eerst advise gevraagt hebt.

Anders zit je mooi met een verknalde boom.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 08:49

Ja, we hadden helemaal geen ervaring qua snoeien en het zijn oudere bomen dus die wil ik niet verknallen.
Dan liever meer betalen en deskundig advies krijgen als dat we zelf maar wat aanklooien en de boel verpesten :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:55

Ja dat laat ik ook doen als de moeraseik en de amberboom gesnoeid moeten worden.

Wij hebben de afgelopen 2 jaar de voor en achtertuin helemaal opnieuw laten doen. En sindsdien ben ik groene vingers aan het kweken. Ik weet bij veel struiken ook niet waar ik moet knippen en zagen.

Al heb ik laatst met een youtube instructie vakkundig mijn rozen terug gesnoeid en die beginnen nu inderdaad heel mooi uit te lopen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 08:59

Ik heb er ook totaal geen verstand van! De vlinderstruiken en rozenstruik heb ik op het gevoel gesnoeid.
Gelukkig kun je aan een vlinderstruik weinig verkeerd snoeien. Die lopen toch wel weer uit.
Tijdens het snoeien kwamen we nog de resten van een hortensia tegen. Ik ben benieuwd of die zich gaat laten zien.

Een paar jaar geleden heb ik in onze tuin eind maart gesnoeid en kwam daarna nog een flinke vorstaanval. Bijna alles dood :\ Sindsdien vind ik snoeien best spannend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:03

Haha...ik heb laatst onze vlinderstruik ook onderhande genomen. Samen met onze buurvrouw.(wij hebben de voortuin gezamelijk en hij is exact hetzelfde.) Zij heft net zulke groene vingers als ik.
Gelukkig mijn buuf aan de andere kant ook in de tuin bezig. En zij is echt een profi op dit vlak(heft ook een waanzinnig mooie tuin)

Zij heft ons instructies gegeven. Gewoon tot 30 cm afknippen inderdaad. Groeit al weer mooi terug :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:05

Ik doe ook maar wat, ik weet ook niet wat voor struik ik in de voortuin heb, dus ik hoop dat ik m goed heb gesnoeid en daar er weer prachtige bloemen uitkomen. Het is wel een laatbloeier dus 2 weken terug heb ik m gesnoeid. Wij hadden 2 jaar terug een hortensia verplaatst, dan doet ie het het jaar erop niet, maar nu zitten er weer blaadjes aan dus ik heb hoop.

De vlinderstruik heb ik ook 2 weken terug gesnoeid maar ik vind het lastig hoeveel, van mij mogen ze nog iets breder en hoger worden, maar misschien worden ze nu wel gigantisch omdat ik bescheiden heb gesnoeid :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:07

Hortensia's bloeien op tweejarig en ouder hout, dus als je die terugsnoeit in het voorjaar heb je dat jaar idd geen bloemen. Enige uitzondering is de pluimhortensia, die bloeit op éénjarig hout en kan/moet je dus in het voorjaar terugsnoeien.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-04-18 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:07

moonsparkle schreef:
De vlinderstruik heb ik ook 2 weken terug gesnoeid maar ik vind het lastig hoeveel, van mij mogen ze nog iets breder en hoger worden, maar misschien worden ze nu wel gigantisch omdat ik bescheiden heb gesnoeid :')

Wat mijn buurvrouw(die met de groene vingers) vertelde is dat ze juist breeder worden van goed terug snoeien omdat ze anders sprieterig worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:08

Als je vlinderstruiken niet regelmatig verjongd (flink terugsnoeit) worden ze te houtig en gaan ze dood.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:11

Ibbel schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Wij hier ook een gigantische walnoot, maar ook die van ons doet niets tegen muggen :n
Wel een mooie boom, geeft ieder jaar zo'n 30 kilo walnoten :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:12

Ik zou m nu nog wel verder terug kunnen snoeien toch? Of is het 1x snoeien en dan afblijven :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:18

Als hij al aan het uitlopen is zou ik er van afblijven. Groeihormoon komt alleen in de uiteinden van takken tot expressie en laat daarmee knoppen uitlopen. Als je die uitlopende knoppen nu weer afsnoeit moet er opnieuw groeihormoon worden aangemaakt dat dan slapende knoppen moet gaan activeren. Vlinderstruiken hebben nog al eens de neiging dat niet zo goed te kunnen...
Net als lavendel trouwens. Die kun je net als vlinderstruiken behandelen, maar soms lopen de slapende knoppen dan dus niet meer uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:54

Ibbel schreef:
Ik bestel bij Chiltern Seeds in de UK. Kost ook niet zo vreselijk veel, snel binnen, en hun catalogus is om te smullen. Verkopen ook boomzaden, en daar heb ik dus bv mijn esdoorns uit gekweekt.

Yep.
Hier nog een liefhebber :9
Heb vorig jaar Lapageria besteld en die staat nu een halve meter hoog.
Verder komen mij rode akeleien er ook vandaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-18 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:55

Wat een mooie vorm heeft die boom in jouw tuin Cayenne :j

Brengt mij op nog een boom van mijn wensenlijstje:
Een catalpa. Mijn moeder heeft er een in haar tuin en in vind hem zo mooi <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:32

Catalpa. Check. Heb ik ook (sorry). Die hebben overigens wel last van één of andere verwelkingsziekte, de mijne is er bijna aan onderdoor gegaan. Nu nog sterven er af en toe takken spontaan af, die ik dan snel afzaag in de hoop dat het virus zich niet verder verspreid. Ze kunnen er wel een zekere resistentie tegen ontwikkelen trouwens.
Ook pioenrozen hebben soms zo'n virus trouwens, net als esdoorns en clematis.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:37

Catalpa kan toch overal tegen? Die van mij (Bolcatalpa) wel tenminste. Ding is enorm. Toen we hier 4 jaar geleden kwamen wonen was hij al 4 jaar niet gesnoeid en had een doorsnede van 8 meter. We hebben hem in 1 keer flink terug gesnoeid, op hoop van zegen, maar het voorjaar erop was hij gewoon weer zo groot.

Onze buren hebben een volwassen walnoot, ook zo'n prachtige boom. Hij staat in een vrij kleine tuin en de huidige buren gaan verhuizen, maar ik hoop van harte dat de nieuwe buren de boom laten staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:43

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dus niks met tuinieren maar doe wel mijn best :') de bovenste zijn de 2 vlinderstruiken, 2 weken terug gesnoeid. Daarnaast lavendel, daarnaast hortensia die vorig jaar niks heeft gedaan omdat ik deze had verplaatst. En oja dit is mijn boom uit de voortuin, bloeit laat en krijgt roze bloemen, iemand een idee wat het is?
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:44

Catalpa kan best tegen een hoop. Tenzij hij dus die verwelkingsziekte heeft. :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:47

Volgens mij is er voor elke plant/boom wel een ziekte die ze eronder kan krijgen. Zo heb ik hier ook een Acacia Robinia van zeker 20 jaar oud staan, maar die deed het vorig jaar al niet best en dit jaar geeft hij ook nog geen teken van leven. Maar alle Acacia's hier in de buurt (populaire boom aan te planten 20 jaar terug) doen het slecht sinds een paar jaar. Ik vermoed daar dus idd een schimmel oid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:54

Ja, tijdje terug was het mode Robinia's aan te planten. Vooral door gemeentes. Tot men er achter kwam dat die dingen wortelopschot maken, vooral als de wortels een beetje beschadigd zijn. En laat dat beschadigen nu regelmatig voorkomen als je die bomen aanplant in gras dat gemaaid wordt :+

Ik vind het ondingen, hebben ook van die gemene rotdoorns.

Wat ook zo'n vervelende boom is qua wortelopschot is de fluweelboom. Die komen vaker terug dan vampiers...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:58

Wortelopschot van de Robinia valt gelukkig mee. Onze fluweelboom is met de oktoberstorm van 2013 omgewaaid en daarvan kom ik nog steeds af en toe loten tegen, meters vanwaar die boom gestaan heeft. En ik verwijder ze getrouw. Mooie boom (vieze plakkerig fruit) maar idd, hardnekkig onkruid.