Selka schreef:M_D_H, mijn persoonlijke ervaring is anders. Ja natuurlijk moet je de overdrachtsbelasting etc zelf betalen maar dat moet je ook als je niet gaat verbouwen. Het zou wat zijn als iedereen een complete renovatie zoals wij doen compleet uit eigen zak moet betalen. Ik ken genoeg mensen om mij heen die keurig een bouwdepot hebben gekregen.
Wellicht doel jij op mensen die een voor hen maximale hypotheek afsluiten. Dat is bij ons niet het geval.
Toen jij jou huis kocht kreeg je nog 101% van de getaxeerde waarde van het huis qua hypotheek. Nu is dat nog maar 100 procent.
In jip en janneke taal:
Jij sluit met de verkoper een deal waarbij het huis 195.000 kost.
De getaxeerde waarde van het huis is twee ton. Dan kan jij 2 ton lenen van de bank voor de hypotheek. Dat is 100% van de getaxeerde waarde en zorgt er voor dat je 5000 euro in een bouwdepot hebt.
Maar als jij een deal sluit voor 2 ton en de getaxeerde waarde is twee ton dan heb jij dus geen bouwdepot.
Als jij een deal sluit voor 203.000 euro en de getaxeerde waarde is 2 ton dan moet je zelf 3000 euro bij leggen.
Dan zijn er nog banken die niet naar de getaxeerde waarde kijken maar naar verkoopprijs. Dan krijg je dus helemaal geen bouwdepot meer.
Verder snap ik je opmerking over de maximale hypotheek niet want met de nieuwe regels kan je alleen de maximale hypotheek afsluiten als de getaxeerde van je huis ook dat bedrag heeft. Maar of je dan maximaal afsluit of onder het maximale zit van wat je kan lenen de bank geeft je niet meer dan de getaxeerde waarde.
Dus ja, nu een huis kopen waarbij je meteen de keuken en de badkamer wil renoveren zorgt er voor dat je dit met eigen geld moet doen.
Wij hadden altijd regels voor het wc gebruik. Tijdens het spitsuur is de wc boven alleen voor de kleine boodschap. Als er iemand in bad zit of aan het douchen is doe je sowieso geen grote boodschap en de bril moet altijd dicht.
Werkte super goed