[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:45

Jeetje wat veel maar wat knapt die tuin op zeg! echt super gaaf om te zien! Chapeau voor al het werk dat je verzet hebt!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:47

Wát een werk maar ook wát een mooi resultaat. Genieten zoveel je kunt :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:39

Doe ik ook. Alleen komende dagen te onstuimig weer om iets te doen, is ook maar goed ook met lijf. Handig dit topic. Moest weten wanneer gras gezaaid is. 16 augustus dus. Moet eigenlijk alweer gemaaid worden. Maar met dat gaas wat onhandig. Zou graag gaas weghalen maar overal wordt advies gegeven wacht 2 maanden met belopen om gras stevig te laten worden, ik kan er wel vanaf blijven maar vrees dat de honden daar anders over denken. Zal dat tot na mijn vakantie waarin het twee weken niet grmaaid wordt moeten laten staan. Afkrijgen voor die tijd is kansloos.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:16

Wauw Karuna! Ik kom je topic nu pas tegen maar heb hem net helemaal doorgelezen. Wat heb je een werk verzet zeg! _/-\o_ Het is een verschil van dag en nacht. Heb wel door dat jij prima tuinen kunt ontwerpen! <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 13:29

:o dank je zou het graag als beroep doen maar is geen brood in te verdienen en ben slecht in officiele latijnse namen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:10

Jeetje wat een turbo gras!!! Kon het hier na 9 weken pas maaien (toen was het boven de 8 cm hoog gegroeid) en toen niet korter dan 5 cm gemaaid voorzichtig.

Je tuin ziet er super uit, petje af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 17:58

Ja ben er ook erg verbaasd over. Stond op doos heeft drie weken kiemtijd. :oo en nu is het al weer 8 cm hoog minstens. Maaier staat op 6 cm. fijne lichte machine. <3 Wel heel dunne sprietjes. Hoop dat het het blijft doen. Heeft eerder gras gelegen deels maar dat ging steeds dood in de winter. En er wilde paar jaar niet eens onkruid op groeien. Afgelopen twee jaar grond goed verbeterd dus hopen en duimen dat dit goed blijft doen, *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 19:28

Rustdag nuttig besteed :') .eerst klerenkast uitgemest weer. Door sporten krimpt de maat langzaam en veel is daardoor veel te groot of langzaam echt op. Heb recent eea nieuw kunnen vinden aan kleding dus kan weer wat weg, drie vuilniszakken voor kleding bak. En twee naar twee personen die er blij mee zijn weer. *\o/*

Leasedochter had twee planten meegenomen die op haar balkon niet lekker willen, ereprijs en een grasje. Die net de grond in gezet. Maar grasje was net te groot voor de plek die ik dacht. Ok wat dan. Oude filterbak die toch verplaatst moest worden bij vijver en al was losgekoppeld (de blauwe bak steeds op de fotos). Daar paste grasje goed :j . Dus filter weg, snoeren wat weggewerkt grasje erin en plons, bonk. :o?

O de amandel is al rijp kennelijk en die waren in de vijver geplonst. Nu weet ik van afgelopen jaren als er een gaat vallen moeten ze allemaal eraf. Paar dagen eerder dan ik gedacht had. Nu moet hij ook gesnoeid worden met blad. Mekkelijkste is dan takken eraf en op de grond plukken. Dus tjsa dat maar meteen gedaan dan.

Morgen de takken schredden en snippers gebruiken voor pad. De dikkere stukken zagen drogen voor haard, Denk dat ik meteen de hazelnoot doe, snoeien, schredden en goed maken voor haard. Vrijdag sauna van bon van winkelen zondag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 20:42

Leasekind heeft een leuke kikkerfoto gemaakt <3 er zitten er zo veel. Groot klein bruin groen rood padden enz.

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:50

Wat een prachtige foto, ik neem aan dat ze die met een camera heeft gemaakt?

Ruimt lekker op zo, je kleren. Zal veel voldoening geven inderdaad. Knap dat je gelijk weer bent gaan plukken en snoeien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 20:52

Ja een heel goede met een dikke lens erop. En dat met chronische trilhanden. Kikkers zijn best tam zo langzaam aan. Dit is wel een relatief kleintje :j .

Snoeien geen keus helaas. Amandelen kiepen anders de vijver in en je komt er soms niet bij. Jaren geleden dus de keus gemaakt snoeien en dan plukken stuk makkelijker. :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:59

Jammer dat ik niet dichterbij woon had je anders wel van je gaas en hout af willen helpen kan ik wel weer goed gebruiken voor moestuin. Je kan anders kijken voor een moestuin vereniging in de buurt vaak zijn die wel dankbaar met resthout en weten ze er nog wat van te bouwen. :j

En voor de rest diep respect en vergeet niet om de tijd te nemen om te genieten van wat je al gedaan heb. *\o/* :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 22:11

Ik geniet er ook van. Gaas zal deel hergebruikt worden vermoed ik. Al zal er wel wat overblijven. idem voor het goede resthout. Moet hoe dan ook een schutting maken achter. Hangt ook af of ik nu wel een hypotheek krijg of niet, weet nog steeds niets zeker. Dan heb ik mogelijk deel van het materiaal nodig weer voor andere tuin waar ik dan weer aan de slag moet. Daarom ga ik gestaag door voor het zelfde geld kan ik er nog lang van genieten. Kost me nu geen geld meer alleen nog zweet, spierballen en tijd en geduld. Mocht ik overhouden zet ik dat wel op bokt. :j

En zover weg zit je ook niet. Ik cross zo ongeveer heel nederland door rustig. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:33

Gaas is altijd wel handig even snel nood omheining maken ofzo. Hier weer eind van het seizoen de zijkant weer verwijderen van het gaas op de moestuin. Wil nog bij fruitbomen stukje een soort van pergola maken zodat het in het voorjaar gaas overheen doen en klaar is. Anders genieten de vogels ervan en heb ik niks meer. Palen en planken zijn vaak ook nog wel ergens voor te gebruiken als je maar creatief ben. :j

Afbeelding
Kan in ieder geval genieten van het uitzicht op de molens van Kinderdijk op mijn moestuintje. :D

Hoe de situatie was toen ik net begon. Wel zonder onkruid maar niemand wilde dit stukje frezen helaas in eerste instantie. -O-
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A1F6CC5
En stukje van hoe het nu is. Afdakje compost bak heeft mij niks gekost de golfplaten hadden we nog liggen en van mijn oom wat restbalken gekregen.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A21A06A
Mocht je dit erg vinden dan verwijder ik de foto's weer. :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 22:41

Nee joh altijd leuk toch hoe anderen het aanpakken. Jaloers op moestuin, blijf ik hier ga ik naast het huis moes maken. Stuk van 2 tot 3 meter breed en meter of 8 lang maximaal. Kan ik verhuizen heb ik de mogelijkheid tot 50m2 bij moestuin vereniging of geen idee misschien ministukje in een tuin. Hier is alles vol of alleen stukken van 150m2 of groter, dat wil ik echt niet meer aan moestuin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:57

Stukje wat ik heb is zo'n 104 m2 eten nog steeds met 3 personen van de aardappelen die ik had staan. Heb een van de kleinste percelen die er zijn.

Deed het voorheen in de tuin bij mijn ouders, maar die wilde dat niet meer. Doe ook alleen de dingen die ook echt gegeten worden. Was wel wennen als je eigenlijk voorheen gewend ben op een paar vierkante meters wat te verbouwen. :o

Deel mijn tuin met kikkers/padden en salamandertjes. <3

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A5BF67E
Zo was het eerst en hier wil ik een soort van pergola. En waar die houten bak staat gaat weg en kom een perzik boompje te staan (dacht dat het een pruim was). En er moeten ook een druif en 2x frambozen stekken bij gezet worden ergens. :=

Je moet wel afschermen hier anders hebben de vogels feest en de eksters komen met liefde slopen. :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 23:01

Heb moestuin gehad maar is me teveel werk als het 100m2 of meer is. Moet het alleen of beperkt twee opeten. Wil juist minder fysiek bezig zijn en 50 m2 maximaal is groot genoeg. Als het niet te ver weg is of te combineren met honden uitlaten. Doe dus liefst in eigen tuin.

Druif is juist weg, hoe lekker ook. Mij teveel werk. Blijft groeien en vreet tijd in snoeiwerk en vogels eten het op vaak voor het rijp is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:09

Je ben alleen dus zou ook gewoon kijken gewoon in eigen tuin te doen. Als ik zie wat ik hier vanaf haal allemaal de vriezer begin in ieder geval behoorlijk vol te raken. :j En daar kom na vandaag weer een lading bietjes bij ook nog.

En tipje voor als je ook bonen wil neem dan lage stambonen en geen stokbonen die nemen minder ruimte in en als je daarvan 2 rijtjes van zo'n 5/6 meter neem kan je denk al goed van eten (gok zo even hoor). En voor de rest alleen dat verbouwen wat je zou eten.

Bieten oogst vandaag zijn 4 verschillende soorten. :=
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A5092A7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 23:12

Stokbonen nooit meer, kan geen frames bouwen :') alleen nog stam boontjes. Bietjes mag ik niet hebben. Verbouwde meestal raapstelen, spinazie, sla (meerdere soorten), specieboontjes, snijbiet, beperkt aardappel in bak. Tomaatjes, komkommer augurk broccoli, boerenkool aardbeien dat soort dingen. En de fruitbomen en struiken die ik nu al heb en heel veel kruiden.

Grootste fout ooit, alle ijsbergsla in een keer zaaien :') op erg vruchtbare zeeklei in lelystad. Je wordt erg creatief met sla wegwerken. Slasoep, sla in de pasta, sla roerbakken :Y) . Kroppen van 2,5 tot 3 kilo hihi

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:22

Omgh.... _O-

Heb de mijn stokbonen bewust laag gehouden aangezien ik klein ben. Hoop mensen vroegen zich ook af hoe ik die tent gebouwd had zonder trap en met dat ik maar 1.55 ben. Iets met creatief zijn. :')

Dan zou ik eigenlijk helemaal geen moestuintje huren, maar gewoon zo lekker doorgaan in je eigen tuin ook lekker dichtbij. En minder kans zoals ik vanmiddag om zeiknat geregend te worden ook. ;)

Andijvie, uien, prei en worteltjes zijn ook vaak handig en lekker. Wat je trouwens ook nog kan doen is bij een stukje schutting gaas bevestigen zodat je daaronder peultjes/erwten of kapucijners kan zetten net wat je zelf zou eten.

Heb nu eigenlijk ook van alles een beetje vandaag ook een kleine rode kool geoogst. :9

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 23:27

Wortel mag ik niet hebben. Idem capucijners. Uien me teveel werk. Koop ze wel gewoon in de winkel. Prei idem :+ vandaar ook max 50m2 is het beste te doen. Kan ik hier me wel uitleven al dan niet deel in bak omdat zijtuin deel bestraat is. Hebben eerder bakken gestaan maar die waren ingestort. Al werken speciekuipen ook erg goed. Maar een kleinere tuin en honden wordt lastiger en in andere plaats heeft gunstig gelegen moestuin vereniging ook rare smalle strookjes resttuin. *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:38

Kijk dat is ook leuk. :j

Eh uien en prei veel werk....sorry ben ik het niet mee eens. Y;( De bonen kosten mij meer tijd dan hoor even als de aardappelen. Maar had uiteindelijk ook dat mijn schouders niet zo blij waren met het rooien van de aardappelen (knarsen). -O-

Oke prei uit zware kleigrond krijgen is een werkje apart, maar dat heb ik ook met de kolen. Moet ook eigenlijk een nieuw breed schepje hebben huidige is iets verbouwt. :+

Volgend jaar mogen de aardappelen en suikererwten samen bij elkaar (suikererwten langs het gaas waar de aardappelen staan). Moet alleen iets verzinnen dat de eenden niet de jonge plantjes door het gaas opsnoepen. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 23:56

Heel fijn gaas aanschaffen. Heb vroeger bij de boer oa preiplantjes en uien gepoot/plant. Naast asperges steken alle dimgen bij augurken en aardbeien ook. :P Mij teveel werk bedoel ik. Ik eet veel uien, drogen en goed opbergen ben ik gewoon niet handig in, wel gedaan maar toen deel kunnen weggooien ivm rot. Prei is tsja planten en wachten. Ben een echte zaaier koop eigenlijk liever geen plantjes maar zaai en prei kost een eeuwigheid aan tijd voor te weinig gebruik. Idem uien ook. Die koop je als bijna eetbare ui :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:02

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A4CFF4F
De herfst prei van mijn oude moestuintjes helaas wel incl. 2 slachtoffers van de prei mot.

Zit een beetje financieel aangezien ik in de WW loop en zoals het er nu naar uit zie ook nog een kan fluiten naar geld wat ik vorig jaar september verdient heb. :o

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:38

Sorry,ik kom even binnen vallen. Met plezier maar ook verbazing het topic door gelezen. Mijn complimenten over hoe je te werk bent gegaan,het ziet er echt al zoveel beter uit,het begint een gezellige tuin te worden waar je hopelijk heel veel fijne uurtjes van kunt gaan genieten.
Verliefd ben ik op je molentje,pronkstukje van de tuin,leuk hoor. Maar wat een werk heb je al verzet,ik neem mijn petje voor je af!