Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:54

Als je tiny gaat zul je ook je verbruik/apparaten moeten aanpassen en afhankelijk van het aantal/grootte batterijen heb je meer of minder opslag. En als je echt elektriciteit nodig hebt dan is daar altijd nog een generator. Die kost benzine, maar dat is dan even niet anders.
Hier in NL zou buiten zonne-energie ook windenergie makkelijker toegankelijk moeten worden. Dit soort kleine units is overal te plaatsen

http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/fil ... Afb041.jpg

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:56

Wij zijn wel eco maar niet Tiny.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar windwokkels voor erbij. Het lastige vind ik wel dat het allemaal een berg geld kost. Voor het goedkope hoef je echt niet eco te gaan wonen. Warmtepomp, zonneboiler, zonnepanelen, extra dik glas, vlaswol isolatie, infiltratiekratten, systeem voor het grijs water. Wtw installatie hebben we geweigerd.

Terwijl ik eigenlijk mijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk wil maken.
Laatst bijgewerkt door estja op 17-10-18 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:00

Dit stukje gaat over hoe zij de winter heeft ervaren na een jaar in een Tiny House.
https://www.marjoleininhetklein.com/201 ... iny-house/

Ik maak me zelf meer zorgen over water bij off grid wonen. Deze zomer hadden ze al vrij snel geen water meer. De brandweer is een keer de tanks komen vullen, maar dat was een eenmalig vriendelijk gebaar. Als we vaker dit soort zomers krijgen lijkt me dat nog wel een probleem worden....

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:04

Voor de winter gaan wij het oplossen met een kleine windmolen. Dat is al vrij normaal op (zeil)boten, maar op huizen zie je het nauwelijks.
Het grote voordeel van een windmolen is dat die doorgaans juist veel opwekt wanneer de zon niet schijnt.
https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/wi ... v-48v/g-29
Enige nadeel; ze zijn niet muisstil. Als het hard waait maken ze een woesshhh geluid. Maar niet heel vervelend of irritant.

Qua batterijen zag ik laatst een erg interessante aflevering van Fully Charged (Youtube, wellicht kent iemand de serie?) over oude batterijen van de Renault Zoë. Dit zijn gehuurde batterijen waardoor ze al heel 'snel' worden vervangen en nog meer dan genoeg capaciteit bevatten om een klein huis op te laten draaien. Ze schijnen in grote hoeveelheden beschikbaar te komen binnenkort, en een bedrijfje houdt zich bezig met het reviseren en ombouwen van die accu's tot huisaccu.
Momenteel gebruiken we op onze boot gewone loodaccu's, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben voor in huis of op een echte woonboot. Loodaccu's kunnen heel slecht tegen ontladen, terwijl lithium-ion accu's veel krachtiger zijn en een veel langere levensduur hebben, zelfs als je ze elke keer bijna leeg laat lopen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:07

Ninx schreef:
LindyH schreef:
Ik ben er ook al tijden door gefascineerd, vooral om meer aan homesteading te kunnen doen. Maar mijn huidige woning is zo goedkoop en fijn (sociale huurwoning met huurtoeslag) dat het financiëel gewoon dom zou zijn om dit achter te laten. Bovendien heb ik die huurtoeslag niet voor niets natuurlijk. Ik kan het anders gewoon niet betalen.
Als de grond hier zo goedkoop was als in sommige delen van Amerika dan zou het kunnen lonen, maar nu op dit moment voor mij echt niet.

Daarnaast vind ik die Tiny Houses ook wel echt Amerikaans, en flink doorgeschoten. De gemiddelde Amerikaan buiten de steden woont in gigantische huizen. Compleet overbodig meestal, en met een onnodig hoge hypotheek. Het Tiny House is daar een soort tegenbeweging op. Een mini-huis zonder hypotheek. Maar ik denk vaak; Je kunt toch ook gewoon een kleiner huis bouwen? Gewoon, een normaal huis, met maar één badkamer, en alles wat bescheidener. Dan hoef je toch niet meteen in een inimini huis te gaan wonen waar je je kont niet kunt keren?
Oke, als je zo'n huis achter je auto kunt hangen is dat erg praktisch, maar vaak is dat helemaal niet nodig. En een beetje sta-caravan kan ook getransporteerd worden.
Het design van de meeste Tiny Houses is wel vaak heel mooi en ingenieus, maar om er in te wonen lijkt me totaal niet praktisch.

Ik zie die het Tiny House-gebeuren dus meer als een hype, maar het idee erachter is mooi. Het hoeft niet altijd maar groter en meer.

Mijn kleine huisje (maar niet tiny) heb ik in mijn hoofd al uitgetekend, maar ik zie het er binnenkort niet van komen.


Ik geloof dat dat specifieke formaat ook samenhing met de wetgeving aldaar omzeilen.
Een stacaravan heeft inderdaad een prima formaat, ik heb daar tijdens mijn studie ook een poos in gewoond... ruim zat.
Maar een stacaravan associeert men toch al snel met een manier van 'anders wonen' die niet zo gewaardeerd wordt; het illegaal verblijven op campings.
Zelf iets bouwen of laten bouwen maakt ook dat je het ding helemaal 'off the grid' kunt laten functioneren; geen electriciteit, geen riool, geen stromend water, etc...

Maar in antwoord op je vraag waarom je niet in een kleiner normaal huis wil wonen.... dat wil ik best.
Het probleem is echter dat de huizenmarkt zo oververhit is, en huizen veel te duur.
Nu instappen is later huilen... ;-)
Ik wil best een huis, maar wil dat eigenlijk zoveel mogelijk direct betalen. Geen ellenlange schuld op mijn nek.
Dus ik investeer liever in iets dat zo snel mogelijk van mij is.

Het was niet specifiek aan jou gericht hoor. Het zijn meer dingen die ik mij afvraag als ik die Tiny House-filmpjes op YouTube bekijk: Allemaal leuk en aardig, maar waarom zó ontzettend klein. Als het iets met regelgeving te maken heeft dan is dat logisch, maar ik krijg de indruk dat het meer prestige is, om alles zo compact mogelijk te maken. Heel gaaf om te ontwerpen en te bouwen, maar niet fijn om dan ook echt in te wonen. Dan lijken mij zeecontainers, een yurt of een groot tuinhuis toch praktischer, en minstens zo goedkoop.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:18

Tuinhuizen en zeecontainers zijn niet echt bedoeld om in te wonen. Totaal geen isolatie, in een container ga je in de zomer echt dood := En in de winter stook je waarschijnlijk meer dan een gezinswoning. En het oog wil ook wat vind ik. Juist als je in zo'n klein huisje zit wil je eigenlijk dat alles klopt, dat de inrichting enorm praktisch en netjes is.. je moet je er extra thuis voelen vind ik, het moet een plek zijn om te ontspannen en tot rust te komen. Als je het idee hebt dat je in een container leeft dan gaat de zin je snel over lijkt me, ik zou het niet lang volhouden als het geen echt huiskamergevoel geeft.

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:19

Denk dat houtstapelbouw ook heel geschikt is voor tiny. Gaat ontzettend snel om het neer te zetten. Wij hebben zo gebouwd (normaal huis). Kelder het jaar ervoor gedaan. Opbouw vanaf het maaiveld tot en met de dakspanten in een lang weekend gedaan met een stuk of tien vrienden. Nou is mijn wederhelft wel heel technisch, anders lukt het niet.

Zag laatst een idee op fb, toilet en wastafel niet te ver uit elkaar, afvoer van wastafel mondt uit in stortbak. Slim.

Wie van jullie heeft zelf met meerder mensen nogal klein gewoond? Ik wel, zoals ik al ergens schreef en ik zou het best willen als ik alleen zou zijn, maar niet met partner, laat staan met kinderen er ook nog bij.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:33

Ik vind dit toch niet heel erg klein:


LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:40

8nnemiek schreef:
Tuinhuizen en zeecontainers zijn niet echt bedoeld om in te wonen. Totaal geen isolatie, in een container ga je in de zomer echt dood := En in de winter stook je waarschijnlijk meer dan een gezinswoning. En het oog wil ook wat vind ik. Juist als je in zo'n klein huisje zit wil je eigenlijk dat alles klopt, dat de inrichting enorm praktisch en netjes is.. je moet je er extra thuis voelen vind ik, het moet een plek zijn om te ontspannen en tot rust te komen. Als je het idee hebt dat je in een container leeft dan gaat de zin je snel over lijkt me, ik zou het niet lang volhouden als het geen echt huiskamergevoel geeft.

Op Oosterwold zijn er mensen die wonen in zeecontainers en er zijn ook studentenwoningen van. Natuurlijk moet daar het nodige aan gebeuren voor je erin kunt wonen, maar het kan zeker. Of anders zo'n prefab unit. Ik bedoel maar dat je niet per se helemaal een tiny house hoeft te ontwerpen en bouwen om een klein en goedkoop huis te hebben.

EDIT: Ailill, die is inderdaad niet echt super tiny, en ook niet super ingenieus. Die keuken en badkamer zijn groter dan wat ik nu heb in mijn huurhuis. En die koelkast! :D
De loft vind ik dan wel weer erg laag. Ik zou er claustrofobisch van worden om van de ene naar de andere kamer te moeten kruipen. En dan heeft zij ook nog rugklachten...

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:49

Dan zou je er inderdaad al aardig veel aan moeten veranderen, isoleren etc. Dan is het wellicht goedkoper dan zelf bouwen, maar het mooie van tiny houses vind ik juist dat ze zo volledig gericht zijn op duurzaamheid, met bv de planten op het dak, goede isolatie, natuurlijke materialen.. en hoe mooi ze in het landschap passen, vaak in een natuurlijke omgeving. Ga je daar containers plaatsen dan gaat het meer op een krottenwijk lijken := En dat trekt denk ik ook weer heel andere mensen, die inderdaad vooral heel goedkoop willen leven.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:39

Die loft zou ook niks voor mij zijn, volgens mij stort ik me een ongeluk als ik 's nachts naar de wc moet :)
Maar een container is prima geschikt te maken om in te wonen, al zul je mét kinderen al snel aan minimaal 2 kontainers moeten.


"Tiny" in de VS is vaak zo klein zodat men er de weg mee op mag c.q. een formaat wat een redelijke auto (redelijk voor daar :D ) nog kan trekken.


Qua water... in een land als NL zou je daar makkelijk aan moeten kunnen komen... regen genoeg. Maar zowel water, energie en composttoilet moet je wel weten waar je mee bezig bent c.q. iets om je goed in te verdiepen voor je er aan begint.
En je hóeft natuurlijk niet off-grid te leven, als je wilt kun je gewoon aangesloten worden.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:49

Klopt, off-grid hoeft niet persé, maar ik snap wel waarom mensen het willen. Als ik de afrekening van het energieverbruik krijg schrik ik altijd weer van het bedrag c.q. percentage dat ik aan vastrecht/belasting betaal.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:58

Maar dankzij dat vastrecht krijgen ook andere mensen hun aansluiting ;) en het is niet gezegd dat off-grid ook per definitie goedkoper is :)

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:59

Op de lange termijn wel denk ik, maar de investering is best flink :=

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:01

Klopt allebei Dubbeldun en 8nnemiek! Ik heb volgens mij ooit ergens een berekening gezien op de lange termijn, zal een kijken of ik die nog ergens kan vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:08

DubbelDun schreef:
Qua water... in een land als NL zou je daar makkelijk aan moeten kunnen komen... regen genoeg. Maar zowel water, energie en composttoilet moet je wel weten waar je mee bezig bent c.q. iets om je goed in te verdiepen voor je er aan begint.
En je hóeft natuurlijk niet off-grid te leven, als je wilt kun je gewoon aangesloten worden.
Regen genoeg gaat dit jaar niet echt op natuurlijk. En misschien komende jaren ook niet, wie zal het zeggen.
Deze zomer hadden ze bij de Tiny houses in Alkmaar geen water meer. En als iemand weet wat ze doet en zich daarin verdiept heeft is het Marjolein die daar woont wel denk ik. Toch de voortrekker van de Tiny houses in Nederland.

Uiteraard kun je worden aangesloten, maar ik zou zelf juist graag het liefst off grid willen. Daar zitten wel veel haken en ogen aan, voor mij is het daarom ook wel een meerjarenplan.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:15

Ik volg Pure Living.. op Fb/YouTube en daar is het heel normaal om een eigen watersysteem te hebben en water kun je halen 'in het dorp' net als je benzine tankt.


Me dunkt dat je hier -tegen betaling uiteraard- ook gewoon een kuub water kunt kopen, misschien zelfs wel bij buren die wel gewoon aangesloten zijn op het net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:05

DubbelDun schreef:
Ik volg Pure Living.. op Fb/YouTube en daar is het heel normaal om een eigen watersysteem te hebben en water kun je halen 'in het dorp' net als je benzine tankt.


Me dunkt dat je hier -tegen betaling uiteraard- ook gewoon een kuub water kunt kopen, misschien zelfs wel bij buren die wel gewoon aangesloten zijn op het net.

Even gequote van een blog van Marjolein in het klein:
Citaat:
Helaas is het in Nederland niet gebruikelijk om water in grote hoeveelheden te laten bezorgen, daar moet je duur aan. Ik heb een offerte opgevraagd bij een bedrijf in België maar dat werd een wel heel kostbaar geintje.

En als je water wilt kopen/halen in jerrycans, dan moet je wel een auto hebben :)* .
Maar goed, als je water moet kopen, werkt het off-grid zijn niet helemaal zoals ik het voor ogen heb. Dan kun je net zo goed aangesloten zijn.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:12

Ja als je het wil laten bezorgen is het duur en als je het zelf ergens wil tappen zul je idd een auto+karretje nodig hebben, zo heeft elke levensstijl zijn voors en tegens :D

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:21

Voor boten gebruiken we hiervoor watermakers. Die filteren zeewater en maken er drinkwater van. Zou dat niet ook prima werken met slootwater?
En een grondwaterput slaan is natuurlijk ook een idee als je op een vast stuk grond zit. Nog beter: samen met de tiny house buurt een grondwaterpomp delen.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:23

Zoiets… er zijn zat mogelijkheden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:30

8nnemiek schreef:
Voor boten gebruiken we hiervoor watermakers. Die filteren zeewater en maken er drinkwater van. Zou dat niet ook prima werken met slootwater?
En een grondwaterput slaan is natuurlijk ook een idee als je op een vast stuk grond zit. Nog beter: samen met de tiny house buurt een grondwaterpomp delen.

Dat laatste lijkt mij het mooiste inderdaad.

Goldie

Berichten: 10451
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:50

Ik lees mee, mijn huis wordt wel een stuk groter dan een tiny-house alleen en de tuin overigens ook :o Maar ik vind het erg boeiend allemaal, een eartship leek ons ook wel wat maar daar hadden we gewoon niet genoeg geld voor en de gemeentes zien dat vaak ook niet zo zitten :n

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:32

Er is -naar mijn weten- ook geen maximum aan wat nog 'tiny' genoemd mag worden :)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:35

8nnemiek schreef:
Voor boten gebruiken we hiervoor watermakers. Die filteren zeewater en maken er drinkwater van. Zou dat niet ook prima werken met slootwater?
En een grondwaterput slaan is natuurlijk ook een idee als je op een vast stuk grond zit. Nog beter: samen met de tiny house buurt een grondwaterpomp delen.

Een groot deel van NL had deze zomer een onttrekkingsverbod van slootwater. Daar zou je deze zomer dus geen water uit mogen gebruiken. Ik meen zelfs dat het onttrekkingsverbod nog van kracht is op sommige plaatsen.