[VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:21

Vergeet de delen van de trap die je met wd40 hebt schoongemaakt niet ZEER GOED te ONTVETTEN! Gebruik hiervoor afwasmiddel of terpentine of wasbenzine oid. Anders pakt de verf straks niet goed. Dus eerst ontvetten dan drogen dan schuren.

Jolien87

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 10:17

Uiteraard, is direct daarna gedaan. Ik heb het ontvet met Dasty en St. Marc. De trap kleeft nog steeds wel een beetje maar ik ga straks kijken of ik toch kan gaan schuren.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:12

Mmm, misschien dat ik de trap boven (naar de zolder) dan maar ga doen. Daar zit wel het 1 en ander al een beetje los. (lees het laatste treetje heeft al geen tapijt meer)
Al zal er toch weer tapijt voor terug komen, alleen dan niet helemaal bedekt. En dan kan ik gelijk de muur mee schilderen Deze is nog geel/wit/ongeverfd want je kan exact zien waar de oude cv kasten hebben gezeten (jongens wat een joekels waren dat vroeger)

De trap en de randen zijn geel geverfd (de kleur van de smilies hier) en er zit lichtgeel (denk aan Pasen) op de muren tot waar de cv heeft gezeten. Ik zal zodra het minder somber is eens een foto maken ervan.

En ik zou zoiets dus heel mooi vinden. Dus eerst schilderen en dan een leuk patroon (fleur-de-lys achtig) tapijt stukjes erop. Want een loper vind ik daarin tegen weer niet echt mooi. (lees ik heb nog geen leuke kleuren zien langskomen.

Afbeelding
Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:21

Jolien87 schreef:
Uiteraard, is direct daarna gedaan. Ik heb het ontvet met Dasty en St. Marc. De trap kleeft nog steeds wel een beetje maar ik ga straks kijken of ik toch kan gaan schuren.

Scheur ff naar de dichtstbijzijnde supermarkt en haal voor een eurootje die lampenolie, echt dat is wondermiddel voor de laatste restjes, je krijgt het er niet afgeschuurd :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:11

Hier zonet de treden om en om en alle stootborden ingesmeerd met dat spul; de hele toko stinkt de pan uit hier, ondanks allemaal open ramen :')

@chamion:
Dat paasgeel is wel een populaire kleur geweest in de jaren '90 of zo. Toen wij dit huis kochten was de hele benedenverdieping pasgeel, incl de kozijnen :roll: Maar inderdaad ; de trap dus nu ook nog, bleek toen het tapijt eraf was :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 16:20

chamion, zo'n zachtgele paaskleur hebben mijn ouders vroeger ook op de muur in de woonkamer gehad. := Als ik een tip mag geven aan de mensen die een goed dekkende muurverf zoeken: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/verf/latex/perfection-latex-muur-plafond-mat-wit-10l/5299353
Deze heeft mijn vriend destijds in zijn flat gebruikt voor op een donkerbruine muur en het dekte direct goed. Wij hebben hem ook gebruikt in ons huidige huis.
De voorbeelden op je foto's zien er mooi uit, heel sjiek en zo kun je toch heerlijk met je blote voeten op de trap lopen. ;)

BloemBloem, naar aanleiding van je tip heb ik toch maar even snel voor de storm wat lampenolie gehaald, voor het geval het toch nodig was. Gelukkig bleek het een oppervlakkig kleeflaagje te zijn wat nog op de trap zat want ik kon het zo wegschuren.

MamaMiesje, even volhouden! Zodra het van je trap af is geschaafd, ruik je het niet meer. Althans, dat was mijn ervaring gisteren. De geur is hier niet blijven hangen, gelukkig. Het zal wel lekker doorwaaien bij jou thuis, of waait het daar niet zo?
Mijn hemel, een compleet paashuis. Daar moet je toch niet aan denken. :=

Zo, het zwaarste werk zit erop. De trap is volledig geschuurd en ontvet. Ik wil eerst de kieren in de trap afkitten met acrylaatkit, dus morgen ga ik hem in de grondverf doen. Ik wilde eerst gronden en dan de kieren dichtkitten maar ik ben bang dat ik met de grondverf de kieren afdek en dat wil ik niet. Dus nog maar even een dagje wachten met de grondverf, want als ik nu op de fiets naar de bouwmarkt ga dan waai ik halverwege weer terug. :') Gelukkig is mijn vriend zo lief om vanuit zijn werk even langs de Gamma te rijden. :(:)
Acrylaatkit heeft het voordeel dat het flexibel blijft waardoor het speling in het hout door temperatuurwisselingen kan opvangen. Daarnaast is het overschilderbaar, dus perfect om de kieren tegen de stootborden te dichten.

Veel van de treden hebben een kier van een paar millimeter tussen de trede en het stootbord.
Afbeelding

Ook zit er aan de zijkant bij de onderste treden een flinke kier tussen de muur en de trap.
Afbeelding

Zie hier, een trap die klaar is om geschilderd te worden. Met de machine geschuurd met korrel 80. De moeilijk bereikbare hoekjes heb ik met de hand met korrel 60 geschuurd. Wel wat grof voor het opschuren maar door het uittrekken van de nietjes zaten er flink wat uitstekende houtvezels en splinters op het hout.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn verdere plan van aanpak:
-kieren dichtkitten,
-eerste laag grondverf,
-blutsen en gaatjes behandelen met houtvuller,
-met de hand schuren met korrel 160 en ontvetten,
-tweede laag grondverf,
-met de hand schuren met korrel 160 en ontvetten,
-stootborden en zijkant wit lakken,
-met de hand schuren met korrel 240 en ontvetten,
-tweede laag wite lak,
-treden in 2 etappes grijs lakken: eerst de oneven treden, dan een dag laten de even treden. Op deze manier kunnen we wel de trap blijven gebruiken,
-met de hand schuren met korrel 240 en ontvetten,
-de tweede laag lak aanbrengen op dezelfde manier als hierboven.

Ik denk wel dat ik de treden pas in het hierna volgende weekend kan doen aangezien ik daarvoor de witte laklaag moet afplakken. Daarvoor moet deze laag natuurlijk wel goed uitgehard zijn.
Nog een tip voor de mensen die goede afplaktape zoeken: wij zweren bij frogtape. Hier hebben we vorig jaar tijdens de verbouwing zo'n beetje ons volledige huis afgeplakt. := Het werkt enormgoed en houdt zich keurig aan zijn woord: er gaat geen druppeltje verf onderdoor.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:30

Je hebt precies dezelfde trap als ik :')
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Heb nog een paaaar pietseltjes lijm in moeilijke hoekjes, die ga ik morgen doen.

Goeie tip van die kit!! +:)+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 20:35

Ha, grappig. Alleen wij hebben hem onderaan niet uitsteken, maar de basis van de treden is hetzelfde. :=

Een klein feestje hier, de trap is helemaal afgekit dus er kan gegrond worden. *\o/*
Het ziet er al een stuk strakker uit, voor zover een geschuurde trap er strak uit kan zien natuurlijk. Maar de kieren zijn allemaal weg en dat is wel heel erg fijn. Het was even zoeken naar de juiste manier van strak trekken maar met een plamuurmes en vingers (met handschoenen uiteraard) ging het prima. Zelfs de dikke kier langs de zijkant is dicht.

Voor
Afbeelding

Afbeelding

Na
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier alleen de kieren aan de zijkant dichtgemaakt. De oneffenheden in het hout behandel ik na de eerste laag grondverf met houtvuller.
Afbeelding

Het lijmpistool was wel toe aan een goede wasbeurt, maar gelukkig is ook die weer schoon geworden. :')
Afbeelding

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:01

Ik ben de afgelopen dagen ook met onze trap bezig geweest. Ik heb alleen wel het geluk dat er bij ons een compleet nieuwe trap in gegaan is dus scheelt een hoop schoonmaak werk.
Hij stond al zowat een jaar in de grondverf, maar er moesten nog wat randjes rond het trapgat afgewerkt worden. Dat was nu eindelijk af dus kon eindelijk gaan verven. Inmiddels is alles wit geverfd en heb ik een behang liggen waarmee ik de stootborden ga bekleden. En dan komt er waarschijnlijk nog een leuke kleine decoratie of de treden, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:02

Je schijnt kitranden goed glad te kunnen strijken met een natte vinger met zeepsop :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 21:13

Leuk Viola, wat voor behang heb je uitgekozen?

MamaMiesje, dat had ik inderdaad ook begrepen maar dat was niet nodig. Het ging er puur om hoe ik overtollig kit moest wegkrijgen. Daarbij werd het meteen al mooi glad.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:15

dat heb ik ook gezien op Pinterest :j : die stootborden met behang :j Stond heel vrolijk :)

edit:
Deze maar gehuurd voor dit weekend

Afbeelding

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:05

Ik heb inderdaad ook zo'n kier erlangs en wilde dat ook gaan kitten.

Alles op z'n tijd.. heb er nu al een week niets aan gedaan.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:53

Krijg toch echt de kriebels. Hier moet ik echt even goed voor gaan zitten en nadenken want anders sta ik dit weekend nog tapijt te trekken....

Aantal foto's van bij mij de zolder trap. Als er mensen handig zijn met kleur veranderen op een foto dan graag pb want ik kan mezelf heel slecht kleuren voor me zien. Heb het idee om de randen en de tree zelf donker bruin te doen en de trap zelf beige toon. De muren verder wit. Geen idee of dat een beetje mooi staat.....

De zolder verdieping. Goed te zien dat er geel op de muren zit tot de oorspronkelijke kleur wit (onder de cv verstopt) en zelfs de betonnen wand (dus waar cv nummer 1 geplaatst zat ooit)
Afbeelding

Hier sta je een stukje lager op de trap. Om de verdieping aan te geven zit er een donkere grijze rand waar ik me kapot aan erger, en onder die streep zit een lichtere kleur geel. Dat wil ik allemaal in 1 neutrale kleur hebben.
Afbeelding

Vervolgens een deel van de trap zelf. Tapijt is dus bijna 30 jaar oud (maar nog goede kwaliteit) en donker gele randen.
Afbeelding

Maar losmaken gaat misschien makkelijk want ik kon 1 tree al zo optillen. Al dat groene is lijm en dat lichte eronder is de oorspronkelijke trap. Lijkt verder niet gespijkerd te zitten.
Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:04

@chamion: het lijkt me nogal een donkere ruimte, dan zou ik de trap liever in een lichte kleur houden :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:37

Oh ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Ik ben onlangs verhuisd en de trap vond ik echt 1 van de rotste dingen om te doen :')
Heb hem uiteindelijk heel simpel wit geverfd, maar er zijn mensen te snel overheen gelopen met vieze schoenen aan, en er zitten nu dus al sporen op de trap -O-
Ik wil er iets moois mee doen, maar ik heb weinig inspiratie, en weinig motivatie :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 10:52

Ik heb ook even gekeken naar trappen met behang op de stootborden en dat ziet er echt heel tof uit!

Handig ding, MamaMiesje. +:)+ Is het duur om ziets te huren?

chamion, ik zou de trap vooral niet te donker maken, een trap is best een gevaarte en het ziet wel wat donker uit nu. Ik zou het eerst met witte grondverf doen, van daaruit kun je veel beter zien wat goed zou staan qua donkerheid. Ik weet dat Histor een app heeft om muurverf op een foto te veranderen, misschien dat dit ook werk voor trappen.

SayaJones, dat is ook balen zeg. Ik zou het voorlopig gewoon lekker zo laten tot je iets moois tegenkomt. :)

Ik was even vergeten dat mijn vriend vandaag thuiswerkt. Boven. := Dus ik wacht tot na de lunch met grondverven en doe dan alleen de oneven treden en de zijkant. Vervolgens moet meneer 3 uur boven blijven tot de verf stofdroog is. Ik heb hem al gezegd dat hij me maar te vriend moet houden vandaag want anders verf ik de volledige trap en kan hij mooi de hele dag boven blijven. O:)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:24

SayaJones, is het helemaal wit, of heb je er wel strips op zitten ofzo? Onze bovenste trap is namelijk al af en heb ik ook wit gelakt. Daar zag je alles op (4 katten, rommelige man), maar nadat we de anti-glijstrips er op geplakt hebben, expres in een donkere kleur, breekt dat het wit heel mooi en zie je oneffenheden waar anders net hel licht op viel en ook vlekjes bijna niet meer omdat je aandacht afgeleid is door die strips.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:32

MamaMiesje schreef:
@chamion: het lijkt me nogal een donkere ruimte, dan zou ik de trap liever in een lichte kleur houden :)

Valt wel mee, alleen alle deuren zaten dicht en moest lampen aandoen. Vond mijn telfoon prut camera niet zo leuk. Als de zon schijnt wordt je zowat verblind.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:24

@Jolien87
€22 per dag :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 15:38

chamion, je moet ook een beetje lief zijn voor de camera van je telefoon, die moet je te vriend houden. :(:)

MamaMiesje, da's niet veel geld. Zeler de moeite waard dus. :j

Zo, de eerste ronde grondverf is gedaan en vriend zit nu 3 uur lang boven opgesloten tot de verf stofdroog is. := Morgen de overige treden doen en dan maandag en dinsdag weer op dezelfde manier de tweede laag grondverf.

De rand tussen de vloer en de trap doen we nu even niks mee, er moeten nog plinten komen dus dat wordt later netjes afgewerkt. Het is duidelijk dat eerst de trap is bekleed en daarna de vloer gelegd, want de bekleding zat tussen de trap en de vloer. Echt superhandig joh. :n
Afbeelding

Ik ben heel blij dat deze rand goed is gelukt. Boven de rand zie je trouwens nog donkere muur zitten, hier zat de bekleding dus dat stuk is niet meegenomen tijdens het sauzen. Als de trap helemaal klaar is, wordt dat dus nog bijgestipt.
Afbeelding

Afbeelding

Tja, daar sta je dan. Tot over 3 uur, schat! :wave:
Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:11

Hahaha arme kerel :=
Hier zei vanmiddag dinnetje tegen mij: hoe ga je dat doen dan, de trap verven met kinderen en katten? Dus ik: nou, om en om een tree? En zij: maar dat duurt toch heel lang voordat dat echt uitgehard is? Dat lukt nooit met de katten en kinderen! :o
Nou..ja..zal toch moeten _O-
Maar morgen eerst de muur. Waarvoor ik dus NIET die handige stellage heb - want die hadden ze niet in de vestiging hier -O- >;)
Ik denk dan toch maar een vouwladder en die dan maar op de 8e tree ofzo en dan tegen de muur naar links zetten en vanaf de overloop..ik weet het nog niet... :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:08

Pfff...1e laag zit er op (muur, niet de trap :D )Afbeelding

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 14:59

Whooo, je bent goed bezig! *\o/* En ook met de trap zelf hoor. :))
En een trap opknappen duurt nu eenmaal lang, het vergt veel tijd en geduld. Maar uiteindelijk de moeite dubbel en dwars waard.

En wat zie ik vervolgens vanmorgen in de VTWonen staan? :=
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb heel even overwogen om de lijmresten uit de container te halen en weer terug erop te smeren, maar uiteindelijk ben ik toch maar voor de grondverf gegaan. De hele trap is nu voorzien van de eerste laag. De groene stickertjes zijn zodat we weten op welke treden we kunnen staan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een kleine impressie van de werkplaats. :')
Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:05

Wow netjes!
Voor hoeveel ben je in te huren? :+
Wij gaan toch maar sparen voor een mannetje als ik dit zie :=