Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 08:39

Jadybabe schreef:
Gaaf Solleke. Ik volg mee. Ik ben me aan het orienteren hoe ik de boel hier in ga richten. Het gaat wel mijn project worden. Op een of andere manier tref ik mannen, vader, ex en huidige man, die erg van het asfalteren zijn en graag een opgeruimde omgeving om zich heen hebben. Denk dat ik hier veel tips ga opdoen. S6 met jouw project, wordt heel gaaf zo te lezen.

Jij ook succes dan! Gelukkig volgt mijn vriend mijn ideeën heel gemakkelijk, ik moet het enkel goed onderbouwen :P toen de man van de uilenwerkgroep zei dat een uil op je zolder wel kan stinken, keek hij wel even bedenkelijk _O-

SparklingApp: ah, zal straks je profiel eens checken :)

Gisteren een interessante paarden vs natuur uitdaging :) Tussen het behang afhalen en rommel opruimen, ter afwisseling sint jakobskruiskruid uit de tuin aan het trekken (staat niet in de wei gelukkig). Op één van de planten spot ik een mooie rups. Beetje later, nog veel meer van die mooie rupsen.

Afbeelding

Na een kleine speurtocht, blijkt het de rups van de sint jakobsvlinder te zijn. Ohja. Die hele mooie vlinder (die we ook al gespot hadden in de tuin :) deze: http://members.home.nl/heidehipper/images/stjacov03.jpg ) met als waardplant.... jakobskruiskruid >;) Waardplant wilt zoveel zeggen als: voor z'n voortplanting heeft de vlinder deze plant nodig. In dit geval eet de rups het jakobskruiskruid op.

What to do. Het staat momenteel enkel in de tuin, zeker weten geen enkel plantje in de wei. Maar ja, je wilt niet dat het uitzaait. Een hoekje in de tuin laten staan, zodat de vlinder kan blijven? Ervan uitgaan dat de vlinder ook heus ergens anders terecht kan?

Wat zouden jullie doen? :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:46

Wat een gaaf project zeg !!
ik volg ook zeker
Wij verhuizen binnenkort naar NL Limburg dus als er mensen zijn die links hebben naar gelijkaardige sites van natuurbeheer ( hagen etc ) dan hoor ik het graag

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:52

Kan je actief de bloemen van een plant afhalen, zodat de rupsen nog wel op plant kunnen zitten, maar je verder geen uitzaaiing hebt? Ik zie het hier overal langs de kant van de weg in "natuur"graslanden en bermen van de gemeente staan, dus ik stel me zo voor dat het toch af en toe komt aanwaaien.
Ik heb trouwens van de eigenaar van een wei te horen gekregen dat het sowieso beter is om een plant af te knippen om verspreiding tegen te gaan, dan om deze uit de grond te trekken, maar de precieze reden is me niet helemaal duidelijk.
En in je haag de vuilboom niet vergeten; zeker als je een bijenvolk aanschaft is dat een hele fijne/goede struik om in je haag te hebben; blijft zo ongeveer het langst bloeien van alles wat in Nederland bloeit en dat helpt je volk enorm.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 08:57

Zunzuncito: moest efkes googlen op vuilboom.. ah sporkehout :)* da's inderdaad een goeie om ertussen te hebben thanks!

Bloemen eruit halen is misschien wel een idee :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:04

Ik zou ook zeker die bloemen eruit halen, en dan even aankijken of het JKK toch niet te ver gaat uitzaaien volgend jaar. Mijn ervaring is dat die rupsen wel wat knabbelen aan de plant, maar nooit voldoende om 'm dood te maken en ik heb hier vaak toch echt wel heel veel van die rupskes :Y)

Solleke_Noah

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 10:56

Haha ja, dat was anders nog een oplossing, als de rupsen het probleem wegknagen :')

Ik ga de bloemen eruit halen en nog enkele planten in een hoekje van de tuin laten staan. En dan goed in de gaten houden dat het niet verder uitzaait.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 11:05

Gisteren ook tijd gemaakt om wat foto's te trekken van de tweede weide. Hier staat ook een schuilstal op die wel goed is, mits was opfrissen en bomen snoeien :P Deze wei wordt ook meegenomen in het ontwerp van het Regionaal Landschap, weet dat ze al zeker graag sleedoornkoepels wilden aanplanten, evt ook wat fruitbomen.. To be continued :)

De weide is echt heerlijk, lekker groot en netjes omheind. Waarschijnlijk wordt deze nog gehooid voor de paarden erop gaan.

Afbeelding

Wei is in twee gedeeld. Ene kant tegen het bos aan.

Afbeelding

Het tweede stuk

Afbeelding

Er staan al enkele berken op en wat meidoorn. Langs de zijkant staat op perceel van de buren sleedoorn. Bedoeling is om de sleedoorn uit te breiden de wei in en daar ook sleedoornkoepels te planten. Voor sleedoornpage (vlinder) en andere insecten :)

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:51

vuilboom - sporkehout kende ik niet, even gegoogeld maar die staat hier ook, me nog nooit opgevallen dat die bloeit...... wel leuk om nu de naam te weten, vind het wel een mooie struik :)

Wel staan hier heel veel amerikaanse vogelkers, worden erg groot en gaan over het pad.
En de braamtakken zitten er soms tussen zodat je er vast in komt te zitten, niet echt fijn.... -:(-

Groet Karin.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:48

Grappig, die rupsen heb ik toevallig gisteren ook op JKK zien zitten.

Mooie weide en schuilstal! Dat bos is ook fijn voor schaduw, afhankelijk van hoe de zon staat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:18

Bloemen uit de JKK knippen helpt niet, dan maakt ie snel weer nieuwe. Wij hebben vorig jaar boterhamzakjes (groter formaat) om de bloemen geknoopt / geplakt, zodat de plant daar z'n zaadjes in kon laten vallen. Na het bloeien waren ze vrij makkelijk uit te steken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:21

Haha ik zie het al voor me, alle plantjes in de boterhamzakjes.. wel geniaal bedacht :')

We hebben nu ook bos langs onze huidige wei, inderdaad super handig voor schaduw in de zomer :)

Karin: in ons bos staat ook wat Amerikaanse vogelkers. Die willen we er wel uit tzt.

Ondertussen nog meer behang eraf gehaald en de trap vrij gemaakt (die was helemaal dichtgemaakt met hout). Straks even wat foto's selecteren :) gaat wel lekker vlot zo!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 22:20

Voor en na van de trap :) geeft toch al een heel ander beeld zo! Ze hadden de trap dichtgemaakt tegen het stof van de verbouwing, maar dat was ondertussen al anderhalf jaar geleden := Nu nog dat donkere behang vervangen door een frisse kleur en een omkapping knutselen voor de elektriciteitskast :)

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:34

Alsof je een schat gevonden hebt, mooi zeg die trap :D!!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:48

Wat een mooie elementen in je nieuwe huisje, leuk dat raampje zo naast de deur.

Tegen een omkapping (raar woord) stoot je gemakkelijk tegenaan, ik heb zelf een gordijn voor de elektriciteitsmeter kun je er veel korter er op/tegen aan hangen en valt wel "mooi". Weet niet of het bij jou ook geschikt is?

Groet Karin.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 05:54

Ik denk dat de hal echt 10 keer zoveel lichter lijkt wanneer je daar idd een frisse kleur tegenaan gooit.
Rood... Hoe verzinnen ze het :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 08:20

We waren ook blij verrast met de trap :D Vreesden dat het hout misschien iets bedekte dat het daglicht niet mocht zien. Gelukkig niet :P is veel mooier zo!

Karin: misschien wel een idee ja!

Cayenne: haha ook niet onze smaak. De rest van de gang is ook zo, erg donker allemaal. Achja ieder z'n stijl :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:54

Van een verrassing gesproken, die trap ! :D Wel leuk, en ik vind 'm heel mooi !

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:32

Rood kan anders heel mooi zijn hoor! Wel dan idd het best in al een goed verlichte ruimte.
(Stille meelezer hier :) )

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:51

Wat leuk zeg, een echte ontdekkingstocht zo! Je was al wel eerder boven geweest toch, is er dan nog een trap? Houden jullie de bakstenen zo of wordt het gestuct oid?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:02

Speechless: het houten paneel tegen de voordeur aan kan opendraaien :j dus we konden de trap wel op, maar hem niet zien (was boven ook helemaal toegemaakt tegen stof)

Ik dénk dat we de bakstenen zo gaan houden :D toch in eerste instantie.

Damned: wij zien ook wel graag kleur (de luiken, kozijnen en deur worden waarschijnlijk lichtblauw :o ) maar het type huis (laag, kleine ramen) leent zich niet echt voor zo'n donkere kleur in de gang helaas.

Beetje dit idee <3 Het huis zal licht gevoegd worden, dus dat past dan wel mooi. Vind ik :o iedereen aan wie we het verteld hebben vindt het een afschuwelijk idee _O-

Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:06

Of deze <3

Afbeelding

We hebben al zo'n houten luikjes, maar aan de achterkant ontbreken er een aantal. Zou je die luiken zo ergens kunnen kopen of wordt het een 2dehands zoektocht?

(de luikjes hebben echt de doorslag gegeven bij de bezichtiging. Ik zag ze en was verkocht haha)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:37

Oehhhhh die luikjes zijn leukkkk! Helemaal mijn stijl ook :j Als ik zo'n blauwe luikjes zie, ben ik verkocht...mag het huis op zich nog een bouwval zijn :') :')
Die laatste 2 huizen zijn in Frankrijk,toch?
Helemaal feliefd op zo'n type huis <3
Die luikjes kan je kopen ( bouwmarkt of firma's die vensters / rolluiken verkopen hebben ze nog wel eens in stock) , maar vrees dat dat niet helemaal de maat gaat zijn van je vensters...een timmerman/houtbewerker kan hier wel wat passends voor maken denk ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:40

Alledrie in Frankrijk O:)

Oh, eens googelen naar firma's. En anders wordt het maatwerk :)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:43

Solleke_Noah schreef:
Speechless: het houten paneel tegen de voordeur aan kan opendraaien :j dus we konden de trap wel op, maar hem niet zien (was boven ook helemaal toegemaakt tegen stof)

Ik dénk dat we de bakstenen zo gaan houden :D toch in eerste instantie.

Oh aha! Op zich wel handig bedacht ivm het stof :j
Leuk, ik vind dat baksteen echt leuk kan staan icm de juiste kleuren en interieur.

Oeh die blauwe luiken samen met de witte kozijnen zijn echt leuk :))

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:47

Solleke_Noah schreef:
Alledrie in Frankrijk O:)

Oh, eens googelen naar firma's. En anders wordt het maatwerk :)

Oh, ik dacht dat de ene foto de achterkant was van één van de huizen :') :+
Ik wil ook zo'n luikjes :P