Voorlopig koopcontract, huis opnieuw in verkoop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 12:41

conejo schreef:
Dat vroeg ze niet. Ze vroeg of een verkoper het huis op nieuw weer te koop mag zetten als er een voorlopig koopcontract is getekend.

Snap niet wat en waarom daarvoor bekend moet zijn of en wat de ondbindede voorwaarden zijn. Dat is toch pas van belang als ze idd het contract willen ondbinden. Dat was toen ts de vraag stelde volgens mij nog niet aan de orde. Waarschijnlijk wel de insteek van de verkoper. Maar nog niet bekend bij de ts.

Dit is hoe ik het heb begrepen naar aanleiding van de OP.

Jij verwoord het precies zoals het is.

Mijn vraag was heel simpel te beantwoorden met ja of nee. Ik heb nooit gevraagt of het contract ontbonden mocht worden of wat dan ook. Dit is ook exact de reden waarom ik de ontbindende voorwaarden er niet heb neer gezet. Het had totaal geen toegevoegde waarde aan mijn vraag ;)

Karl66

Re: Voorlopig koopcontract, huis opnieuw in verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:38

Maar dat kan je pas zeggen als je weet op basis van welke ontbindende voorwaarde uit het contract dat huis weer te koop gezet is. Want dan kan je pas zeggen of de voorwaarde onredelijk bezwarend is of niet. En dus of het huis weer te koop gezet mag worden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:05

Wat BOEIT dat nog... TS heeft meerdere malen duidelijk gemaakt dat zij die info niet prijsgeeft omdat zij die niet relevant vind voor haar vraag. Heb dan ook het fatsoen om er niet over door te gaan. Die info komt er echt niet, ook niet als iedereen blijft zeuren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:22

Ik denk ook niet men nu nog die info wil hoor :+ maar t commentaar dat je geen fatsoenlijk antwoord kan verwachten bij halve info is gewoon terecht. ;) het is een beetje vragen of een boete ontvangen terwijl je gewoon enkel op de weg reed wel terecht is, waarbij je dan verzwijgt dat je 120 km reed terwijl je er 80 mocht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:56

Ik heb het hele topic doorgelezen maar kom er niet helemaal uit: de vraag was of een huis dat onder voorbehoud verkocht is (met een contract met ontbindende voorwaarden die op deze vraag volgens de TS niet van toepassing waren) weer te koop gezet mag worden.
Aangezien dat gebeurd is en het verkocht is (blijkbaar zonder dat dat door de ontbindende voorwaarden kwam), betekent dat dan dat het antwoord ja is?
Dat verkopers hun huizen dus gewoon buiten de ontbindende voorwaarden in een getekend contract om vrolijk aan een ander mogen verkopen?

Dat lijkt me toch wel heel erg sterk, maar als het wel mag dan zou ik toch ook wel willen weten hoe dat blijkbaar toch mag.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:09

xyzutu2 schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen maar kom er niet helemaal uit: de vraag was of een huis dat onder voorbehoud verkocht is (met een contract met ontbindende voorwaarden die op deze vraag volgens de TS niet van toepassing waren) weer te koop gezet mag worden.
Aangezien dat gebeurd is en het verkocht is (blijkbaar zonder dat dat door de ontbindende voorwaarden kwam), betekent dat dan dat het antwoord ja is?
Dat verkopers hun huizen dus gewoon buiten de ontbindende voorwaarden in een getekend contract om vrolijk aan een ander mogen verkopen?

Dat lijkt me toch wel heel erg sterk, maar als het wel mag dan zou ik toch ook wel willen weten hoe dat blijkbaar toch mag.

Dat was ook precies mijn vraag. Alleen dan minder duidelijk verwoord. Het is mij namelijk ook niet duidelijk geworden wat het antwoord nou is daarop.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:57

Het antwoord is imo zeker ja, mits of tenzij... En achter die mits en tenzij zit nu net de clou van de discussie van de afgelopen pagina..

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:42

Sammie schreef:
Ik denk ook niet men nu nog die info wil hoor :+ maar t commentaar dat je geen fatsoenlijk antwoord kan verwachten bij halve info is gewoon terecht. ;) het is een beetje vragen of een boete ontvangen terwijl je gewoon enkel op de weg reed wel terecht is, waarbij je dan verzwijgt dat je 120 km reed terwijl je er 80 mocht :+

Dit dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:13

Sammie schreef:
Het antwoord is imo zeker ja, mits of tenzij... En achter die mits en tenzij zit nu net de clou van de discussie van de afgelopen pagina..

Het zou toch wel leerzaam zijn voor mij (en denk ik ook veel andere Bokkers) om te horen hoe zoiets dan kan. Als het achteraf gezien toch in het contract stond en de koper heeft gewoon niet goed gelezen of iets verkeerd geinterpreteerd dan stelt me dat weer gerust, maar als het een zeer geniepig addertje onder het gras is waar iedereen bij elke huisaankoop over zou kunnen struikelen dan zou ik het toch wel fijn vinden om te weten wat dat dan precies was.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:24

Oke, ik ben zo vrij geweest om het na te vragen aan een advocaat op het werk:

Nee, een voorlopig koopcontract mag niet eenzijdig opgezegd worden. Tenzij er een clausule in opgenomen is die de voorwaarden daarover vermeldt.
Inschrijving in het Kadaster biedt daarin nog meer zekerheid tegen bv faillisement van de verkopers.

Ik denk dat dat de reden is waarom de voorwaarden niet bekend gemaakt zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:38

Ah... maar... een huis gewoon nog te koop laten staan is wat anders dan een koopcontract opzeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:40

Dank je, duidelijk! :j

Ik snap ook goed dat de TS niet alle clausules op Bokt wil gooien, dat vind ik zelfs verstandig, maar toch jammer dat ze dan achteraf niet even komt melden dat ze inderdaad gewoon (zelf?) een foutje hebben gemaakt met een clausule, in plaats van dat er wordt volgehouden dat het niets met de ontbindende voorwaarden te maken had maar dat het vanuit het niets gebeurd is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:43

En vooral dat de makelaar er niet zo goed wat mee moest doen. Die moet dat dondersgoed geweten hebben als tussenpersoon van de verkopende partij.. Die stelt de boel op!

Dus nogmaals met zulke vage omschrijvingen kun je geen duidelijk antwoord verwachten. Ja het mag, mits/tenzij ... maar als je je poot onder dat contract heb gezet hoor je dat zelf óók te weten tot in detail :)

Een vervelende situatie, maar blijkbaar zagen zij een reden voor ontbinding dan wel het opnieuw aanbieden.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:49

Heb het idee dat hier 2 dingen door elkaar worden gehaald. Vraag was volgens mij of een verkoper het huis zonder reden opnieuw te koop mag zetten.

En niet over het ontbinden van het koopcontract. Dat heeft ts al over gemeld dat de verkoper idd gebruik heeft gemaakt van de ontbindende voorwaarden.

Maar over het te koop zetten heeft de verkoper geen rede gegeven. Wat ik begrijp.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:59

Sammie schreef:
Ah... maar... een huis gewoon nog te koop laten staan is wat anders dan een koopcontract opzeggen!

Huis te koop zetten zal wel in de voorwaarden opgenomen zijn dan.
Misschien wel een extra zekerheid inbouwen mochten de kopers niet aan de voorwaarden kunnen voldoen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:06

Het antwoord is nee, een huis kan niet zonder een reden die in het contract is opgenomen verkocht worden.
Toch is het huis verkocht. Dus moet er iets fout hebben gezeten in het contract, maar aangezien de TS vroeg of haar beoogde huis zónder redenen die in het contract staan doorverkocht kan worden, vind ik het dan niet meer dan logisch dat Bokkers haar toch blijven wijzen op de voorwaarden in het contract, want dat is de enige route die een verkoper kan nemen om een huis door te verkopen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:07

Dat vroeg ze toch niet, ze vroeg of ze na het tekenen van een voorlopig koopcontract het huis actief in de verkoop mochten houden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:08

Een huis te koop houden staan is ook niet heel spannend, het aan een andere partij zomaar verkopen dat is juridisch een stuk lastiger. Dáárom is er om meer info gevraagd, met een woord verschil koop je een olifant in plaats van een muis.

Paus op non actief of Paus op non-actief.

En nogmaals.. die info niet willen geven is geen fatsoenlijk persoonlijk antwoord krijgen. Ik hoop iig dat dat stukje nu wat duidelijker is, ongeacht of iemand die info wel of niet wil geven. Dát is eigen keuze, maar dan kun je - ook nogmaals - geen persoonlijk antwoord verwachten. Op juridisch gebied kunnen er zoveel haken en ogen aanzitten dát een zinnetje al het contract compleet anders maakt dan gebruikelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:19

Polly schreef:
Dat vroeg ze toch niet, ze vroeg of ze na het tekenen van een voorlopig koopcontract het huis actief in de verkoop mochten houden.

Ik interpreteerde dat anders; een huis te koop houden vind ik iets anders dan 'een huis opnieuw in de verkoop doen' zoals zij schreef. Dan ga ik uit van de intentie om daadwerkelijk opnieuw te verkopen. Misschien dat daar ook de onduidelijkheid in het topic mee begon?
Net zoals Sammie al schreef: alles staat of valt bij de interpretatie van een woord.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:20

Maar om kort antwoord te geven op de vraag: Mag je een huis opnieuw te koop aanbieden (let op: hier staat 'te koop aanbieden', niet 'verkopen') als er al een voorlopig koopcontract is getekend? Ja, dat mag gewoon. De vraag is inderdaad of je, je daar als koper die het voorlopig koopcontract heeft getekend zorgen over moet maken. In het geval van ts dus op basis van ontbindende voorwaarden blijkbaar wel.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:08

Een huis te koop aanbieden mag altijd, ook bij de ondertekening van het voorlopige koopcontract. Het huis mag alleen niet daadwerkelijk verkocht worden, want het contract loopt. Om toch het huis te (daadwerkelijk) te kunnen verkopen moet het contract ontbonden worden. Zo een contract kan je niet zomaar ontbinden, anders had het contract geen bestaansrecht gehad) daar worden ontbindende clausules voor gemaakt.

Dus ja, aanbieden mag, daadwerkelijk verkopen mag niet. daadwerkelijk verkopen mag alleen als contract ontbonden is, en het contract wordt ontbonden bij de ontbindende voorwaarden.

het hangt allemaal met elkaar samen en hangt naar mijn mening niet vast op de interpretatie van een woord

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:25

Jawel dus want juridisch zit er een hele andere gevolg aan te koop zetten en daadwerkelijk verkopen. Lees het topic nog maar eens door. Worden toch wat termen door elkaar gebruikt. En dat maakt een hoop verschil hoor

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:45

Sammie schreef:
Jawel dus want juridisch zit er een hele andere gevolg aan te koop zetten en daadwerkelijk verkopen. Lees het topic nog maar eens door. Worden toch wat termen door elkaar gebruikt. En dat maakt een hoop verschil hoor

Dat zeg ik toch? te koop zetten mag, daadwerkelijk verkopen mag niet. De ontbindende voorwaarden bepaald of het huis daadwerkelijk verkocht kan gaan worden aan iemand anders dan de contractpartij.

Het is niet zo moeilijk

Er zit juridisch geen gevolg aan het te koop zetten (er is immers geen overdracht) Ik mag de auto van de buurman prima te koop zetten zitten voor mij juridisch GEEN consequenties aan. Ik mag de auto alleen niet daadwerkelijk verkopen omdat ik geen bezitter ben van de auto, maar te koop zetten mag ik dat best.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:10

Jaaa jij snapt het. .. ik snap het. .. maar niet iedereen snapt het verschil . en daar gaat het mis...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:50

Ilco schreef:
Beide partijen hebben het contract getekend. Eerst de verkopende partij en daarna wij.
Het contract is nog steeds geldig dus er is nog geen sprake van ontbindende voorwaarde. Het gaat ons erom dat een huis dat al verkocht is opnieuw de markt opgaat. We willen alleen weten of het kan en mag. We nemen morgen hoe dan ook conact op met de makelaar.

Ja, dat kan en dat gebeurs wel vaker als er een voorlopig koopcontract is getekend met ontbinde voorwaarden. Ze kunnen het huis gewoon op de markt houden zolang nog niet overgedragen MAAR niet in onderhandeling gaan en niet verkopen. Waarschijnlijk hebben ze niet zoveel vertrouwen in een goede afloop met die ontbindende voorwaarden en willen ze deze optie nog open houden.