huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:53

FloortjeM schreef:
_San87_ schreef:
Dat betekent niet dat die voorwaarden allemaal rechtsgeldig zijn. En voorwaarden die niet rechtsgeldig zijn, hoef je je niet aan te houden.

Nou, nee hoor. De voorwaarden zijn gewoon geldig. Je hebt soms mogelijkheden de onredelijk bezwarende bepalingen van algemene voorwaarden te vernietigen, maar dat is hier echt niet aan de orde. Zolang je die vernietigbaarheid c.q. de nietigheid niet inroept, zijn ze gewoon geldig en heb je je eraan te houden.

En dan dat verhaal over kinderen: het is niet zo heel bizar om op te nemen dat de overeenkomst tussentijds kan worden beëindigd door de verhuurder als je huishouden kinderen herbergt. Dat zegt niet dat je geen kinderen mag krijgen, dat zegt alleen dat je dan of ergens anders moet gaan wonen, of (mocht je plannen in die richting vinden) deze woning niet moet gaan huren.

je moet je realiseren dat de eigenaar van de woning in beginsel mag kiezen wie er in de woning mag wonen, en daar dus ook restricties aan mag verbinden.
Ik heb het over het algemeen. Niet dit geval specifiek :).

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:58

FloortjeM schreef:
En dan dat verhaal over kinderen: het is niet zo heel bizar om op te nemen dat de overeenkomst tussentijds kan worden beëindigd door de verhuurder als je huishouden kinderen herbergt. Dat zegt niet dat je geen kinderen mag krijgen, dat zegt alleen dat je dan of ergens anders moet gaan wonen, of (mocht je plannen in die richting vinden) deze woning niet moet gaan huren.

je moet je realiseren dat de eigenaar van de woning in beginsel mag kiezen wie er in de woning mag wonen, en daar dus ook restricties aan mag verbinden.

Maar hoe zit het dan met artikel 6 EVRM recht op family life? (Ik meen dat het artikel 6 is, maar kan ook een ander nummer zijn.)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 23:01

Djonah schreef:
FloortjeM schreef:

Maar hoe zit het dan met artikel 6 EVRM recht op family life? (Ik meen dat het artikel 6 is, maar kan ook een ander nummer zijn.)

dat is 8 volgens mij

Anoniem

Re: huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:31

Jeetje, ik zou deze week een hamsterkooi in een grote neutrale doos meenemen naar huis, dan in bigshopper tassen van de aldi zaagsel en voer het huis binnen smokkelen. Bij de welkoop verkopen ze van die ren-radjes die geen geluid maken en een hamster smokkel je zo in je jaszak mee naar binnen (daar laatste deed mijn dochter vroeger, merkte ik in eerste instantie nooit wat van)
Cavia's gaan altijd zo hard fluiten, dat blijft wat moeilijker onopgemerkt.
Ik zou er niet zo'n heisa van maken en gewoon twee hamsters nemen. Hoeft toch niemand te weten?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:48

Neem geen kat. Ik had een kat (al jaren maar we gingen samenwonen) in een appartement waar ook een no pet policy was. De kat was dol op het behang. Alles opnieuw moeten behangen toen het jaar om was en we eindelijk konden verhuizen.

Wilde wel eerder vertrekken maar zaten aan een (wurg) jaarcontract vast. Met een huur van 1100 euro pm was eerder vertrekken geen optie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 06:05

Ik zie al voor me dat de kat van TS dan vrolijk in de vensterbank gaat zitten terwijl de huiseigenaar voorbij loopt :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:03

Wat wel handig zou zijn dat zoals al eerder werd gemeld diverse contracten/overeenkomsten eens wat beter onder de loep moeten worden genomen en dat er op de uitspraak jurisprudentie komt.
Scheelt op overigens nog veel meer zaken een berg ellende.(denk aan de Zorg en bezuinigingen ~~}> )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:52

FloortjeM schreef:
Dat zegt niet dat je geen kinderen mag krijgen, dat zegt alleen dat je dan of ergens anders moet gaan wone.

Oh, gewoon ergens anders gaan wonen :) Eitje.

Het lijkt me echt sterk dat een verhuurder mensen met kinderen op straat kan zetten. Jurisprudentie?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:00

Blon_D schreef:
Sassy schreef:
Wat ik me afvraag is waarom je er dan bent gaan wonen?
Je hebt het contract waarin staat geen huisdieren toch zelf getekend?

Nu, of een huisbaas je wel of niet om bovengenoemde reden uit huis kan zetten kan het juridisch loket je wel zeggen.
Jullie verstandhouding zal er allicht niet beter op worden...

Omdat ik er in eerste instantie vanuit ging dat het wel zou wennen. Dit is dus niet het geval. Ik zie mijn verstandhouding met de huisbaas niet als iets belangrijks. Het is simpel ik heb het huis netjes op orde betaal mijn huur en veroorzaak geen overlast. Ik hoef niet te trouwen met mijn huurbaas.

Denk dat je antwoord genoeg zegt over je standpunt en je mening hier in.
Hoe zou je het vinden als het jouw kant op zou zijn? Je maakt afspraken, tekent beide hiervoor en dan in eens besluit de andere partij dat ze het toch anders willen, ongeacht of er nu voor getekend is of niet.
Ga op zoek naar wat anders, neem je verlies en hou de eer aan jezelf, afspraken zijn afspraken, het is duidelijk door gesproken inclusief uitleg die toen bij jou geen problemen waren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:14

soesita schreef:
Omdat het mensenrecht is kinderen te krijgen?

Dat stond niet in de mensenrechten die ik geleerd heb maar goed for the sake of arguement;
Er is ook niemand die je tegen houdt ze te krijgen. Ze houden je enkel tegen om er daarna mee in bepaalde huizen te gaan wonen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:26

Maar stel nou he..

T's woont er nu een jaar of 3...
Eierstokken beginnen te rammelen. En raakt zwanger. Moet ze dan serieus verhuizen???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:27

Als de verhuurder geen kinderen in het huis wil, waarom zou ze dat dan niet doen? Je weet toch waar je aan begon toen je tekende?
Ik begin te snappen dat mensen alleen maar met korte contracten willen werken tegenwoordig.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:36

Djonah schreef:
FloortjeM schreef:

art. 8 :)

Zoals Floortje aangeeft is opname van een dergelijk verbod in de huurovereenkomst daar geen schending van, omdat het geen verbod is op het krijgen van kinderen. Het geeft alleen aan dat je dan op zoek moet naar andere woonruimte of er in beginsel helemaal niet moet gaan wonen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 09:54

Juridisch loket geeft inderdaad ook aan dat men dit wel mag opnemen in de overeenkomst en dat indien ik dit aan mijn laars lap er in eerste instantie contract breuk is echter indien mijn huisdier geen overlast veroorzaakt zal het niet voldoende zijn om het contract te ontbinden. Ik wordt vandaag (hopelijk) terug gebeld door de makelaar om te overleggen of er niet enigzins een nuancering op de clausule mogelijk is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:57

Dan ga je weer gebakkelij krijgen over wat wel en geen overlast is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:59

_San87_ schreef:

Dat is wat ook gelijk bij mij op kwam, wat voor de een normaal is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Plus dat huurbaas duidelijk heeft aangegeven waarom.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 10:01

_San87_ schreef:

Nou ik weet dat ze eerder stank vlooien hebben gehad. Nu snap ik dat ze dat niet willen (dat wil ik ook niet) maar ik wil wel in gesprek gaan over bv een tammerat of een konijn/cavia. Indien dat ook niet gedoogd word leg ik mij er bij neer en neem ik twee goudvissen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:04

Ik zou niet gelijk over een rat beginnen, dat roept bij heel veel mensen gruwelgedachten en overlastassociaties op :+ zou het eerst hebben over een konijntje of cavia of hamster.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:10

quera schreef:
Maar stel nou he..

T's woont er nu een jaar of 3...
Eierstokken beginnen te rammelen. En raakt zwanger. Moet ze dan serieus verhuizen???

Ik ben best verbaasd dat hier zo over gevallen wordt... meeste huurappartementen zijn nie goed geisoleerd en kinderen veroorzaken nou eenmaal snel geluidsoverlast

Mocht de makelaar zeggrn dat het gedoogd wordt, laat het zwart op wit zitten.. eigen ervaring dat ze plots niets meer van mondelingen afspraken weten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:10

Is een huisdier al die heisa waard?
Heb je eventueel een andere woonplek als blijkt dat de verhuurder je eruit zet vanwege tch. Huisdieren nemen tegen zijn uitdrukkelijke verzoek/verbod in?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:12

luuntje schreef:
Is een huisdier al die heisa waard?
Heb je eventueel een andere woonplek als blijkt dat de verhuurder je eruit zet vanwege tch. Huisdieren nemen tegen zijn uitdrukkelijke verzoek/verbod in?

Even lezen ;)

Blon_D schreef:
_San87_ schreef:

Nou ik weet dat ze eerder stank vlooien hebben gehad. Nu snap ik dat ze dat niet willen (dat wil ik ook niet) maar ik wil wel in gesprek gaan over bv een tammerat of een konijn/cavia. Indien dat ook niet gedoogd word leg ik mij er bij neer en neem ik twee goudvissen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:46

Onze makelaar zei idd dat het gedoogd werd en dat hadden we op de mail staan zwart op wit.

Of dat uiteindelijk ook enige betekenis heeft als het er op aan komt weet ik niet. Onze katten veroorzaakte geen overlast en we hebben het keurig netjes achter gelaten. Iedereen happy.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:59

Concreet was jouw vraag hoe je juridisch staat.
Dat antwoord is: niet sterk.
Je hebt een contract getekend waar het verbod ondubbelzinnig in staat, je hebt er zelf nog naar gevraagd en een toelichting gekregen.
Je hebt geen recht op een huisdier, dat is namelijk niet bepalend voor je woongenot (als snap ik de verhoogde gezelligheid in huis!).
En wat je recht op familieleven betreft: daar valt een gezin bestaande uit mensen onder, geen huisdieren.

Het is een algemeen verbod, ongeacht soort en maat. Dus daar valt alles onder, ook dieren die geen geluid maken.

Dat dieren die er al waren toen deze regel werd opgesteld mogen blijven is juridisch ook in orde. Voor die mensen het het omgekeerde van jouw geval: toen zij tekenden was er geen verbod. Jij hebt getekend inclusief het verbod. Je was niet verplicht dit huurcontract aan te gaan maar hebt met vrije wil getekend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:12

Blon_D schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat je altijd het gesprek aan kunt gaan. Als argument kun je ook de huisdieren van je medebewoners aandragen.

Wie niet waagt, wie niet wint :).

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:33

Succes TS! Ik hoop dat je alsnog iets overeen kan komen met de huisbaas en makelaar!