Op zoek naar appartement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Op zoek naar appartement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 08:45

Ik ga eens googlen op die coöperatie.
Bedankt voor de tips!

De huur van 750 euro in Almere is incl. Kale huur is 620 ongeveer.
Dan kunnen ze huurtoeslag aanvragen.
Dat scheelt al een hoop.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:28

Geen idee hoe die flat heet. Weet alleen dat je daar snel terecht kon toendertijd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:33

Wat wordt er nu door je dochter en haar vriend gedaan om een huis te vinden eigenlijk?
Marktplaats, plaatselijke facebookpagina's, krantjes, supermarkten, ik kan zo van alles bedenken maar heb het idee dat er niet erg pro-actief door hen wordt gezocht. Of heb ik dat mis?

Dat je 3x de huur moet verdienen, een vaste baan moet hebben oid vind ik niet meer dan logisch eigenlijk. Helaas is dat de realiteit in Nederland.

Vind dat er wel ontzettend in de slachtoffer rol wordt gekropen waarom zij geen huisje kunnen vinden. Maar ze hebben zelf hun zaakjes niet op orde zo te lezen.

Kan jij van de 3 slaapkamers die je hebt er niet 1 tijdelijk delen of afstaan voor je dochter? Of wonen jullie al met zoveel mensen in jouw huis. Want een zwangere vrouw op een bank laten slapen vind ik zelf redelijk van de zotte.

Hoop echt voor hen en voor jou dat ze snel een eigen stekje vinden. Want dat de situatie voor alle betrokkenen op het moment verre van ideaal is lijkt mij duidelijk.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:18

Ze zoeken zelf ook natuurlijk!
Ook verder weg.
Familie van haar vriend woont in Amsterdam,en die zoeken ook mee.
In Zaandam,Opdam,Amsterdam zelf, Monnickendam enz.

Op facebook bij meerdere woningsites,gevraagd aan medescholieren,advertenties bij de supermarkt, speurders,allerlei woningsites, enz.
Makelaars hebben ze opgegeven,daar hebben ze een te laag inkomen voor.

Over het slapen op de bank:
Ik heb 3 slaapkamers,1 voor mij en mijn man,1 voor onze 5 jarige dochter,en 1 voor mijn zoon die onderhand samenwoont in zijn kamer met zijn vriendin. (ze slaapt 4 dagen bij ons,de rest bij haar thuis)

Dan heb ik nog de optie dat mijn dochter bij mijn 5 jarige kon slapen, maar dat was helemaal niks.
Is een 1 persoons bed. (2 persoons past niet in die kamer)

Op de bank is tot nu toe de meest comfortabele oplossing.
We hebben gelukkig een grote bank.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:28

Was ook niet als aanval bedoelt hoor maar het kwam een beetje over alsof iedereen druk is en zij zelf het allemaal wel best vinden.

Dat is het nadeel van internet natuurlijk, je hebt nooit alle info duidelijk. Nu snap ik de situatie ook beter.

Hopelijk vinden ze snel wat!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:36

Nog een vraag (die misschien al eerder gesteld is), maar kun jij niet garant staan voor ze wanneer ze een te laag inkomen voor een woning hebben? Een hoop verhuurders/makelaars accepteren dat.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 14:01

Ik zelf verdien niet veel,ik werk maar 20 uur per week,en mijn man is bijna 1 jaar nu bezig als eigen baas.
Om garant te staan moet je iig meer dan een jaar eigen baas zijn en je moet ook van de belasting dienst een jaaropgave kunnen laten zien.
En dat heeft ie dus nog niet.
Hij verdient genoeg hoor,maar het moet persee langer dan 1 jaar zijn. :+
(bij de makelaars, niet bij particulieren )

En er staan natuurlijk enorm veel appartementen te huur die dan uiteindelijk van een bedrijf zijn waar je eerst lid moet worden om te kunnen reageren,en als je dan lid bent en je logt in op die site,dan zijn de woningen waar je in eerste instantie lid voor werd al verhuurd.
Is dus meer een lokkertje dan dat je een echte kans hebt om iets te huren.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:50

In Zeist kun je misschien de Warande bedoelen, omdat je zegt dat er veel studenten zitten?
Die wordt volgens mij via Woningnet verhuurd, evenals de van Vollenhoven flats daar in de buurt.
Die woningen zijn niet zo heel populair dus daar kun je met aanzienlijk minder wachttijd binnen komen dan andere Woningnet woningen (bijvoorbeeld in Utrecht zelf). Heel hoog verloop; veel 'starters' daar.

Ik heb zelf (als student, via studentenhuisvester SSH) 6 jaar op de Warande gewoond, het is er prima wonen. Je hoort wel eens harde muziek of aangeschoten mensen over straat lopen als de nachtbus arriveert, maar dat krijg je natuurlijk met studenten. Ik vrees dat alle grote flats dat probleem wel een beetje hebben, dat je wat overlast hebt van zich misdragende buren. Maar persoonlijk heb ik het nooit echt als storend ervaren omdat het een oude, betonnen constructie is die weinig geluid doorlaat (en ik was een hardwerkende student die netjes altijd om 9 uur in de collegezaal zat, geen nachtbraker dus een normaal schema). De gemiddelde Warande student is minder feestvierend dan de binnenstad studenten, want het is "heel ver naar de kroeg" dus de feesttypes zijn snel vertrokken ;)

Ik heb ook aardig wat vrienden die vanuit Warande richting Vollenhoven flats zijn gegaan, de buurt staat niet heel goed bekend maar eerlijk gezegd heb ik daar zelf nooit wat van gemerkt. Een criminele buurt in Zeist is vast nog steeds vriendelijker dan mening wijken in grote steden, denk ik dan maar.

Je zou het dus eens kunnen bekijken. Voordeel is dat Zeist en Hilversum niet super ver zijn (huisgenoot van me fietste het zelfs in de weekenden, lekker sportief stukje)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:42

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:50

die laatste lijkt inderdaad wel wat..
maar daar zou ik echt goed naar laten kijken.. want die vochtplek lijkt vers vocht te hebben pff..
ook onderaan bij de muren op een van de eerste foto's lijken wat issues te zitten..

en het opfrissen en bekleden van de woning kan nog wel eens tegenvallen in kosten (maar misschien wil de verhuurder gestoffeerd verhuren)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 11:36

Thanks! !
Ik heb de makelaar gebeld.
Je moet 4 keer de huur verdienen.
Dus 2132 euro.
Daar komen ze niet aan.
Maar ik kan garant staan voor ze in overleg met de eigenaar.
Over 2 weken houden ze bezichtigingen.
Ben benieuwd!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:38

Spannend! Als je het op kunt lossen met garant staan, zou dat super zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:04

Ik heb telefonisch gevraagd of ik garant zou kunnen staan,en ze weten nu natuurlijk nog niet hoeveel ik verdien enzo,maar de mogelijkheid is er iig.
Ik hoop dat het met die schimmel en vochtplekken meevalt.
Dat zullen ze bij de bezichtiging zien.
Er staat bij: gunning eigenaar.
Dus die beslist bij meerdere kanidaten zelf aan wie hij gaat verhuren.
Hopen maar weer. ;)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:51

TS, houd je de website van gooi en wonen al in de gaten? Daar komen best leuke appartementen voorbij, voor redelijke prijzen. Geloof dat er op dit moment net niks tussen zit, maar zeker iets om af en toe eens naar te kijken :j www.gooienwonen.nl

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 16:56

Van Gooi en wonen werd ik in het begin heeel blij,tot mijn dochter ging reageren.
Je moet daar dus 4 x de huur verdienen en een vast contract hebben.
Ziet er heel leuk uit maar ze komt niet in aanmerking.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:08

Oh, dat is jammer inderdaad... Het blijft geluk hebben hoor. Bij ons was er ook een inkomenseis gesteld, waar wij lang niet aan konden (en kunnen) voldoen. Gelukkig vonden ze het hier belangrijker dat er leuke, sociale en betrouwbare mensen in kwamen. Zou het gewoon blijven proberen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:04

Tinkerloos schreef:
Van Gooi en wonen werd ik in het begin heeel blij,tot mijn dochter ging reageren.
Je moet daar dus 4 x de huur verdienen en een vast contract hebben.
Ziet er heel leuk uit maar ze komt niet in aanmerking.

je moet altijd rekening houden met 3x de huur verdienen.

volgens het nibud zou je max ongeveer 30% van je inkomsten aan huur moeten spenderen, dat geld voor met name voor de lagere inkomens, maar zeer zeker ook nog voor de lage middeninkomens. daarboven kun je natuurlijk meer aan huur spenderen en nog steeds meer overhouden. al willen verhuurders dan vaak nog steeds zien dat er minimaal 2-3 maal de huur aan inkomsten is.

http://www.huurlastencalculator.nl/

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:10

Grappig, want juist voor de lagere inkomens is dat, gezien de huurprijzen in Nederland, vrijwel onmogelijk... En eerlijk. Heb je echt nog 2 keer de huur nodig om van te kunnen leven?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 19:47

Daar lopen ze dus regelmatig tegenaan.
Hij heeft een vrij laag inkomen,en mijn dochter krijgt uitwonende studiefinanciering.
Samen kunnen ze (makkelijk) een woning huren van bijv 700 euro.
Dan gaat er ongeveer 350 euro huurtoeslag af.
Er blijft daarna nog voldoende over om van te leven.
Maar studiefinanciering word niet als inkomen gezien.
En huurtoeslag rekenen ze ook niet mee.
Dus voor een woning met een maandhuur van 700 euro moet de hoofdhuurder (de kostwinner) 3 of 4 keer de huur verdienen.
Dus 2100 of 2800 euro.

Als iemand 2800 euro verdient,dan gaat diegene liever kopen,en anders niet een 2 kamer appartementje huren lijkt mij.

Maar zo werkt het dus wel.
Lastig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:51

weet je zeker dat er zoveel huurtoeslag ontvangen wordt tinkerloos?
het houdt namelijk wel rekening met hoe dicht iemand op de huurtoeslaggrens zit.
hoe dichter erop, hoe minder toeslag.

En is je dochter ook zeker geen toeslagpartner met haar stuvi (telt niet mee voor huren, maar wellicht wel voor de subside), in dat geval zit de vriend wel heel laag in loon als met de studie meegerekend er geen 30.000 euro binnen komt per jaar?

als je dochter maximaal leent (wat ik mij kan voorstellen met een kleine op komst), en haar vriend is straks 23 en ontvangt minimumloon dan kom je op een jaartotaal van 30.858 en dat is boven de grens voor huursubsidie. daar moet zo ook rekening mee houden, als stuvi meetelt in partnerschap voor de huurtoeslag (wat mij logisch lijkt anders zou je 'verdienen' aan het toeslag model door je partner iets meer te laten lenen).

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:20

Stufi telt niet mee als inkomen bij huurtoeslag.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:29

Stuffi telt nergens mee.
Niet bij een makelaar, niet bij de belastingdienst als inkomen.

Ze hebben een proefberekening op de site van de belastingdienst gemaakt voor de huurtoeslag.
Als ze samenwonen zijn ze geen toeslagpartners,want haar inkomen is 0.
Met zijn inkomen bij een kale huur van 700 euro krijgen ze 350 euro huurtoeslag.
Als de kleine geboren is krijgen ze kindgebonden budget.
(ook paar honderd euro)
Plus zorgtoeslag en kinderbijslag.

Dan hebben ze echt nog meer te besteden dan mij. :+
Maar al die toeslagen worden niet meegerekend als inkomen.
Dus 700 euro is al te veel als ze een inkomen van 2100 euro willen zien.
(of een vaste aanstelling)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:36

Toeslagpartners zijn ze wel als uk er is.

Kindgebonden budget is trouwens per maand maar maximaal 86 euro. Inclusief zorgtoeslag maakt dat 244 euro en kinderbijslag is per maand 65.89. Ze moeten zichzelf niet rijk rekenen iig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-03-16 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:37

ah, okdat is mazzel hebben dan Tinker..
want dan is de hele stuvi dus 'gratis' extra tot dat er een extra inkomsten is uit de toekomstige baan van je dochter.

Maar ergens is het ook wel logisch Tinker.. want driemaal de huur, is rekening houdend met de 30% regel, los van huursubsidie.. die huursubsidie is meer, zodat je nadat je huur voldaan is, je wat terugkrijgt waardoor je per maand iets meer bestedingsruimte hebt. daarmee zeg je dus eigenlijk niet, ik betaal minder procent aan huur.. maar ik betaal '30% aan huur' en door de subsidie heb ik toch nog bestedingsruimte..

Maar het is wel zuur in het geval van een jong gezin met weinig inkomsten.

----

ja dat dacht ik dus ook Vuurneon.. maar of de stuvi dan meetelt in het verzamelinkomen, dat weet ik dus niet.. want met een minimum loon + volledige stuvi zit je dan boven de grens van huursubsidie

----

lol Tinker, maar jij hoeft ook geen dure luiers en andere babyspullen aan te schaffen ;) dat scheelt weer behoorlijk.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:40

Heemskerk, sloopwoningen, maar staan al jaren op de lijst om gesloopt te worden, maar met een gemeente die blut is, zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Meerdere kamers, rond de 400 pm.