Hoeveel vuilniszakken hebben jullie per week?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:36

eilleen333 schreef:
Ik sorteer niet, ik woon in een studentenflat en hebben maar 1 container voor alle vuilnis.
Maar ik heb als ik erg mijn best doe 1 zak in de week. Meestal minder.
Loop soms wel met een los gft zakje naar beneden. Omdat het gaat ruiken als ik het een week in de zak laat zitten boven.

Ik woon dan wel alleen, zonder huisdieren.
Koop veel grootverpakkingen, waardoor ik minder bakjes en doosjes in de container heb liggen.

Ik heb twee containers. De rest sparen we op in big shoppers en dat brengen we dan eens in de zoveel tijd bij de gemeente (gratis)

MoniqueT

Re: Hoeveel vuilniszakken hebben jullie per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:01

Wij betalen zelfs 9,58 euro voor de grijze container. Dan leer je wel afval scheiden .... gelukkig zijn wij niet zo heel vaak in Nederland en laten de buren ons gewoon ons zakje in hun container gooien als we er maar een weekje zijn. In ruil voor onze parkeerplaats :-)

In Spanje betalen we 15 euro per kwartaal en dan kan je gewoon onbeperkt alles in van die bakken langs de weg gooien en kijkt echt niemand ergens naar. Ook niet goed!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:12

Hier een tweepersoonshuishouden en de grijze kliko gaat zo'n 1 keer per maand aan de weg. Ik weet eigenlijk niet hoeveel liter de inhoud is van zo'n ding :+
We scheiden papier, plastic, glas en groen afval en dat scheelt echt veel. Met name de groencontainer. Anders zou onze gewone afvalbak veel voller zijn. We hebben 1 kat en zijn poep doe ik in de groene kliko, vies kattengrit gaat in de gewone container.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:16

Hier valt bijna niets te scheiden en we hebben geen containers. Iedere twee dagen hebben we een volle vuilniszak. Twee volwassenen en een dreumes.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:17

Wij zijn met tweeën en twee katten.

Onze container gaat 1x per 4 weken mee.. We hebben ongeveer 1 zak per week/twee weken.
Wij hebben een kleine container, 180 liter geloof ik.

Hier scheiden we alles, plastic, groen, glas, papier...
Papier, groen en plastic wordt voor niks opgehaald, de grijze kost 3,50 per keer geloof ik.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:18

Urielle schreef:
Wat denk ik bij ons al veel scheelt is dat plastic niet apart is. Daarom ook een aparte container voor stal: Met het folie van het kuilgras alleen is de bak al vrijwel vol.

Folie strak op rollen/dubbelvouwen en stukje tape rondom scheeld heel veel ruimte

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:19

Hier 1/1,5 zak per week. Wij zijn met zijn tweetjes en een konijntje (dat is vaak de 0,5 zak van het wekelijks verschonen.
Ik denk dat wij dus redelijk gemiddeld zitten. Ik scheid alleen het oud papier/karton wat ik eens in de maand in de kliko gooi.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:20

Bellatrix schreef:
Ze komen hier om de week het vuil ophalen. De andere week het groen. Nu heb ik gemiddeld 4 tot 6 vuilniszakken per 2 weken. Dus 2 tot 3 per week. Ik ben alleen en woon met 4 katten.

Ik denk dat dat best veel is voor één persoon maar ja, ik heb dan ook nog vier katten dus legen dozen brokjes en lege zakken kattengrit. (het vieze kattegrit gaat er ook bij in dus dat tikt wel aan. := )

Uit hoeveel personen bestaat jou huishouden en hoeveel zakken hebben jullie per week?

Wij zijn met zijn 2en met 2 katten. Momenteel 7 door een nestje. :+
Plastic wordt wel gescheiden bij ons. Gewoon restafval gooien wij normaliter 1 x in de 2 weken weg, nu met 5 katten extra hebben we 1 zak restafval per week. Dat is dus ook groen.

Hoe kom je in vredesnaam op 2-3 zakken per week!
Wat koop je allemaal dat je zoveel weg te gooien hebt :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:20

2 personen en geen huisdieren, en ongeveer 1 zal restafval per maand. Groene kliko zit iedere 2 weken wel vol (ook een grote tuin), en plastic/blik wordt gratis opgehaald in grote zakken, daar hebben we iedere 2 weken wel 2 tot 3 zakken van vol. Papier wordt iedere maand opgehaald en de papiercontainer zit dan ook flink vol (of zelfs overvol dat we er nog dozen naast zetten).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:22

Het verbaast me dat er nog zoveel mensen zijn die geen oud papier scheiden. Zoals lege dozen van kattenbrokjes, die vouw je toch gewoon klein? In de meeste gemeentes halen verenigingen oud papier op, of niet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:23

Wij zijn met 5 personen,dus ook allemaal een prullebak op de slaapkamer.
Ik heb minstens 5 zakken per 2 weken.Ik gooi de zakken leeg in de kliko,anders past het allemaal er niet in.Als die vol zit klim ik in de kliko en stamp het aan,zo kunnen er na 4 zakken nog 1 of 2 bij.
Ik gooi er nooit oud papier/karton in en groente en fruitafval gaat ook nooit in de grijze kliko.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:26

Nachtlampje schreef:
Bellatrix schreef:
Ze komen hier om de week het vuil ophalen. De andere week het groen. Nu heb ik gemiddeld 4 tot 6 vuilniszakken per 2 weken. Dus 2 tot 3 per week. Ik ben alleen en woon met 4 katten.

Ik denk dat dat best veel is voor één persoon maar ja, ik heb dan ook nog vier katten dus legen dozen brokjes en lege zakken kattengrit. (het vieze kattegrit gaat er ook bij in dus dat tikt wel aan. := )

Uit hoeveel personen bestaat jou huishouden en hoeveel zakken hebben jullie per week?

Wij zijn met zijn 2en met 2 katten. Momenteel 7 door een nestje. :+
Plastic wordt wel gescheiden bij ons. Gewoon restafval gooien wij normaliter 1 x in de 2 weken weg, nu met 5 katten extra hebben we 1 zak restafval per week. Dat is dus ook groen.

Hoe kom je in vredesnaam op 2-3 zakken per week!
Wat koop je allemaal dat je zoveel weg te gooien hebt :P

Ik scheid niet dus echt alles gaat in de vuilniszak. Heb een zak van 60l geloof ik. Lege pakken en lege dozen van de brokjes nemen best veel ruimte in en ik haal hem er op tijd uit voordat hij te zwaar wordt door de kattengrit. Dus hij zit dan nog niet helemaal vol maar is al bijna niet meer te tillen. :=

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:28

Sannert schreef:
LadyMadonna schreef:

Verschilt per gemeente. Hier €8 per x voor grijs en ik meen €2 per x voor groen

:oo 8 euro ?? Wat een geld ! Hier een paar cent voor rest en de groene bak is gratis.

Ik wilde dus net zeggen wat goedkoop :-).Ik denk dat wij belgen daarom beter sorteren ;-)

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:35

beatje schreef:
Sannert schreef:

:oo 8 euro ?? Wat een geld ! Hier een paar cent voor rest en de groene bak is gratis.

Ik wilde dus net zeggen wat goedkoop :-).Ik denk dat wij belgen daarom beter sorteren ;-)

Nou, ook al betalen wij een paar cent voor de bak buiten te zetten, sorteren doen we zeker. Oud papier, plastic, glas gaat sowieso apart.
Het enige wat ik niet sorteerde was de resten van eten. Maar daarvoor heb ik sinds vandaag een bakje voor op het aanrecht gezet. Als ie vol is naar achter ermee.
En vanaf nu mogen wij bij plastic ook blik en drinkpakken gooien dus dat gebeurd ook.
Ik denk dat het ook wel aan de persoon zelf ligt of sorteren gebeurd of niet.
(Als dst mogelijk is natuurlijk. ;-) )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:41

8,60 kost hier een grijze kliko.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:41

Hier 3-4 zakken per week :j
2 kinderen, ik, mijn man, hond, konijnen. Ik werk voor een deel aan huis, dus al het afval van het werken zit daar ook bij. GFT bak elke 2 weken vol, oud papier elke 2 weken opgehaald en glas gaat in de glasbak.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:13

Kosten voor het ophalen zijn hier €262.45 per jaar, hier wordt dan ook niks gescheiden behalve papier. Dat wordt maandelijks opgehaald door de basisschool of kerk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:33

Hier wordt papier officieel ook opgehaald, maar ik woon aan een doodlopende onderdijk, en aan de andere kant zit een doorgaande onderdijk met meer huizen. Die pakken ze altijd mee, en ons slaan ze over ;( . Dus wij brengen het maar weg.
Beatje: is sorteren in België niet verplicht? Althans, toen wij van de zomer in de Ardennen zaten lag er een hele waslijst in het huisje wat allemaal apart moest...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:41

In Nederland betaal je sowieso wel voor de kliko's hoor, ook voor de ondergrondse. Alleen krijg je de rekening per jaar en niet per keer :). Ik heb geen idee hoeveel het omgerekend per keer zal zijn, betaal gewoon jaarlijks de rekening die op de mat valt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:43

Klopt, maar wij betalen een vast bedrag plus nog een bedrag per keer (in Nederland dus).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:47

Oh echt? Maar is dat vaste bedrag dan hoog of laag? Want er kan toch eigenlijk niet zo bizar veel verschil in zitten in hetzelfde land?

Even heel simpel en ruim gerekend, maar als ik bovenop mijn vaste bedrag alleen de grijze kliko elke 2 weken laat legen (dan zit ie nu ook vol dus hou dat f aan) a 8 euro per keer, zit ik op 26x8 plus vast bedrag = ruim boven de 500€ per jaar.. Dat is wel asburd.. Ga ik uit van 1p huishouden.

Edit: nog meer zelfs want er zit ook een gedeelte afval bij mn woz rekening bedenk ik me net. Dan de standaard, dan de afrekening van een paar tientjes. Vind dat al flink. Zou die 200-zoveel er bovenop echt extreem vinden

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:51

2 volwassenen, 2 kinderen en een hond. 1 (heel soms 2 zoals met Sinterklaas) per week. 2 bakken, 1 voor papier en 1 voor de rest. Glas brengen we zelf weg. De papierbak wordt 1x per maand geleegd en zit nooit voller dan de bodem. De restafvalbak wordt wekelijks geleegd en heeft dus meestal 1 vuilniszak en de luiers van de jongste en een aantal hondenpoepzakjes. Meestal een halve bak dus.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:53

Volgens mij verschil welke maat kliko je hebt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:53

1 zak van 30 liter per week.
We wonen met 2. Ook 2 katten in huis en tamme ratjes.

We scheidden wel.
Plastic bak zit stuk voller.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:00

Denk dat het in mijn gemeente bij de belastingen inzit, zie er nooit een aparte rekening voor in elk geval. In Nijmegen betaalde je per vuilniszak en alleen die specifieke zakken werden opgehaald, dus als je je vuil in andere zakken aanbood, bleef het het liggen. Op zich vind ik het wel een goede manier, je betaalt zo voor wat je gebruikt, maar in je eentje doe je best lang over 1 grote vuilniszak en dat gaat stinken. Niet zo erg als je gewoon buiten of in je schuur kunt verzamelen, maar op een appartement oid toch wat minder handig.