Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:31

Weet iemand of ik peultjes moet opbinden? Die krengen groeien als kool, ik heb er stokjes bij staan, en in principe wikkelt het blad zich zelf al om de stokjes heen. Maar zit een beetje met verpotten straks, wordt dit niet erg lastig als ze niet opgebonden zijn?

Durf ze nu nog niet buiten te zetten.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 13:42

@ Utixo heb je lage peulen? of hoge peulen? Ik zaai peulen altijd direct in volle grond en heb altijd lage, scheelt gedoe met tegen hekjes op. In principe hoef je niet op te binden, de plant klimt zelf.

Zaterdag komt er familie van mij eten en dan ga ik echt proberen me vriezer leeg te maken. Want dan kan de tweede vriezer weer even poosje uit totdat ik weer veel oogst heb straks.
's middags maak ik een crumble met rabarber. Als voorgerecht pompoensoep en hoofdgerecht boerenkool! :P

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:43

Hoge,ik vind het juist zo leuk als ze klimmen :D , en heb ruimte zat.

Kunnen ze al naar buiten? Want dan ga ik dat morgen doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:50

Wel eerst even afharden, maar peultjes kunnen vorst verdragen :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:59

De kas staat overdag open, de peulen staan vlakbij het deurtje. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Dank je!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:23

Wat kan ik doen tegen doorschieten?
Voor mijn gevoel is mn sla doorgeschoten
Zo heb je niks en opeens plantjes van 4cm ongeveer hoog, of is dat goed?
Zelfde geldt voor broccoli
Heb alles nu wel groter gezaaid (bv 1 zaadje per bakje (bakje van 10 bij 10 ongeveer) zodat ze wat meer ruimte hebben

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:51

Ik zet ze zo snel mogelijk overdag buiten dan groeien ze niet zo hard en ze worden er lekker stevig van.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:42

Ik heb alle potjes een verdieping hoger staan op een slaapkamer (beneden kan niet ivm onze katten) en moet 6 of 7x de trap op en af lopen voor alles beneden is haha en dan loop ik ook nog met een dienblad oid waar meerdere op kunnen
Ff andere oplossing vinden dus

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:27

Als je het niet erg vind om een wat koudere slaapkamer te hebben (overdag dan) zet dan gewoon je raam open en de planten ervoor. Anders tegen de katten wat gaas erover heen en dan toch beneden/buiten.

Ik wil dadelijk nog naar de volkstuin maar moet nog even wachten. Ik moet nog elk half uur in een bak roeren (ben ijs aan het maken zonder ijsmachine, is piep veel werk) Ze willen daar binnen in de kas vast wel wat water hebben en de planten die buiten in een koude kas staan vast ook. Ook gaan de gekochte plantjes mee (bloemkool) om in de grote kas wat groter te worden neergezet (ze hebben altijd zo weinig ruimte in de bakjes van het tuincentrum) en als ze dat helemaal overleefd hebben worden ze gehard en gaan ze op de volle grond. Ook wil ik even de schade bekijken aan de fruitbomen van de vorst van de afgelopen nachten. Ik kan ze niet besproeien of een korf eronder zetten dus dat wordt duimen.
En misschien kan ik al wat planten buiten zetten om ze te laten harden. Maar daar twijfel ik nog een beetje aan omdat het koude nacht weer nog niet helemaal weg is en ik de komende dagen geen tijd heb om er elke ochtend en avond heen te rijden.

Zaterdag zeker geen tijd voor de tuin, ivm vieren verjaardag stiefpaps en zondag ben ik er zelf niet.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:43

Raam staat dag en nacht open :) laatst even op een kiertje gezet omdat ik de plantjes aan t verzorgen was en ik vond t koud
Verder staat t raam gewoon open. Misschien ook t grote raam maar ff open zetten
slaapkamer wordt verder zeer weinig gebruikt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:51

Als je dan je slaapkamerraam dicht doet als het donker wordt dan heb je er geen last van in de nacht (kan zelf totaal niet tegen een koude kamer)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:27

Is niet mijn slaapkamer :)
Zag dat mijn kropsla plantjes bezig zijn met hun 2e blaadjes ipv nog hoger te worden
En net even een zielig sla plantje uit mn moestuin gehaald
Groeide helemaal verkeerd (was ook de enige trouwens) en die is veel korter en begint ook al aan zn 2e blaadjes
Of t moet een oud plantje zijn geweest die t toch overleefd had. Hij staat iig nu binnen :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:30

Zo net terug van even op de tuin, en toch wel geschrokken hoe mijn sla mengsel is aangeslagen. Vorige week nog niks te zien. Nu moesten ze overgepoot worden omdat ze uit hun bakje barsten, letterlijk! Werkelijk elk zaadje is opgekomen, normaal overleefd bij mij de helft het niet (mede dank aan de muizen op de tuin) misschien dat die wilde kat weer terug is met zijn familie om die muizen op te vreten.

Ook de Okra maar in eigen potjes gezet. Vond ze nog niet heel groot maar ze begonnen een beetje zielig eruit te zien, dus voordat ik te laat was maar even gedaan. En de bloemkool is ook in de koude kas uitgezet tot dat die weer wat groter wordt.

Rest van wat mams en ik vorige week hebben gezaaid is nog niet opgekomen maar dat verbaast mij niks, kiemtijd is van het meeste spul 2 weken of meer. Verder een hartaanval gekregen van de nieuwe kiwi (we hadden er al 1 maar die bleek 1zijdige te wezen, dus nu een dubbele gehaald in de hoop dat ze elkaar lekker gaan bevruchten) vorige week flink veel blad eraan (hand groot) maar kwam nog niet eens tot je knie. Nu komt hij al tot je heup en klimt hij lekker over zijn stok (is de bedoeling dat die gaat klimmen over zijn buurman)

Druif is ook heel hard bezig met blad te maken maar ik zag vandaag ook de eerste bloemen er al in zitten. Appelbomen hebben de vorst overleefd, maar de bessen hebben bloemen verloren.

Daarnaast laten de eerste aardappelplanten nu hun blad zien en zijn zowel de witte als rode uien aan het aanslaan. Ook de prei lijkt goed aan te slaan. Helaas heeft de knoflook de vorst niet overleefd (ook al had ik er een broeikoepel overheen gezet) de bonen plantjes hebben een flinke tik van de vorst gekregen maar lijkt daar al weer aardig overheen te komen. De kapucijners lijken het dit jaar ook allemaal op te komen (we hebben in totaal 3 bakken met kleine plantjes staan) terwijl normaal komt de helft niet op (wij kopen hiervan geen zaad, maar bewaren wat peulen die we het jaar daarop weer planten)

Peterselie, die ik thuis heb staan, komt lekker op (of waarvan ik denk peterselie is, want nu heb ik 2 soorten sprieten in het bakje zitten) De achtertuin ook lekker onderhanden genomen en vooral veel bloemenmengsels gezaaid. En toen ik de kruidentuin onkruidvrij aan het maken wat kwam ik daar een gekochte peterselie plant tegen. Meneer had gewoon de winter en totale overwoekering van 1,5 jaar overleefd en hij komt toch prachtig opzetten. Dus die heeft nu zijn eigen pot in afwachting van mijn zaailingen.

De maggie is weer ouderwets aan het woekeren geslagen. Vorig jaar de helft van de stek eruit gehaald en uitgedeeld aan familie en vrienden en nu staat weer de hele bak vol, het groeit zelfs tussen de tegels en buiten de bak. 2 weken terug waren het maar sprieten, nu staat het alweer knie hoog (wie maggie wilt hebben moet maar even langskomen)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:37

De maggie plant van vorig jaar is bij ons ook weer opgekomen, maar zit in een grote emmer. Paar weken terug al deel oude grond eruit gehaald en nieuwe grond erin gedaan en paar korrels meststof.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 16:52

Wat een verhalen allemaal! Leuk!

Ik ben gister heel even op de tuin geweest, ben een week flink ziek geweest en me hoofd zich nog vol dus voorover buigen in de tuin was nog niet zo'n succes.

Heb me bord mee genomen, hopelijk wil me vriend hem dit weekend even ophangen, ben niet zo handig met boren :P

Afbeelding

Sla, andijvie en kool slaan goed aan. Aardappel kwam al klein beetje boven :) Spinazie groeit hard en ook de peulen zijn klein stukje boven de grond. Ook de ingezaaide bloemen kwamen al beetje op.
Thuis heb ik nu heel wat in kweek. Bonen en zonnebloemen groeien erg hard! Paprika en kalebas nog helemaal niet..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:01

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel jullie gemiddeld kwijt zijn aan jullie moestuin met spullen, zaden ect. En wat jullie in werkelijkheid sparen aan uitgaven met levensmiddelen?

Zijn er mensen die gemiddeld duurder uit zijn met moestuin of juist met levensmiddelen in supermarkt?

Sorry voor de nieuwschierigheid! Krijg ik een beetje een idee waar ik aan denken moet, en met welke kosten enzo.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:36

Ik was drie jaar geleden wel wat geld kwijt omdat ik toen aantal gereedschap moest kopen en mijn gereedschapskist in elkaar moest knutselen. Kon gelukkig redelijk veel materiaal overnemen van mijn ouders, maar ze hadden niet alles.

Vorig jaar heb ik iets van 30 zakken tuinaarde over de tuin gedaan, uit de aanbieding 20€ maar kost toch wel wat..

Dit jaar ben ik nog geen 10€ kwijt. Ik had nog veel zaden van vorig jaar en ook met de zak koemestkorrels doe ik al 3 jaar.

Sla, andijvie, kool plantjes kosten €0,20 bij de welkoop en ik was nog geen 4€ kwijt voor 36 poot aardappelen. (opbrengst iets van 35 kilo)

Ik heb wel te maken met lidmaatschap kosten: €31,20 per jaar.

Verder ben ik erg creatief om bv netten te spannen. Met stokken uit het bos en wat bamboestokken (gekregen) en wat tie-rips kan je prima het frame maken om daarover een netje te spannen tegen de vogels.

Of ik echt goedkoper uit ben? Weet ik niet. Maar eet veel lekkerdere producten, geniet van het tuinieren en word echt vrolijk van mijn hele huis vol bloemen :) en niet te vergeten aan alle mensen om mij heen te geven. Ik hou van koken, koken voor anderen en als ze het dan lekker smaakt geeft mij dat veel voldoening :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:01

Ik was dit jaar bijna 100 euro kwijt aan mijn online bestelling met zaden, mest en middel tegen krulziekte, maar dat waren dan wel allemaal biologische zaden en heel veel verschillende soorten. En de aanschafkosten van materialen zijn ook niet mis. Maar de jaren erna kun je veel hergebruiken en kun je eigen geoogste zaden gebruiken, dus dan worden de kosten een stuk lager.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:11

Moestuintje heb ik van oom gekregen en voor de rest alleen grond gekocht en wat dozen moestuintje van de ah. O ja paar zaden van zaad en zo.

De grond koop ik in ieder geval in de aanbieding.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:12

Dit jaar nog geen 10 euro aan mijn zaadjes en mijn aardappels.

Veel zakjes gebruik ik wel 2 tot 3 keer, omdat er zoveel in zitten, wat ik eigenlijk niet nodig ben.
Die bewaar ik koel en droog.

Ik koop eens in de 3 jaar 25 kilo aan tuinmest, aka 30 euro?

En dit jaar vliesdoek opgehaald, 4,5 meter bij 1 was me wel geteld 0.80 euro.
Heb meteen 5 meter mee genomen.

Ik gebruik geen slakken korrel meer, of andere spullen om slakken en andere ongedierte te weren.
Daarvoor gebruik ik vliesdoek.

Daarnaast voor 90 cent bij de action saté prikkers gekocht, voor onder het vliesdoek, wat eigenlijk niet eens nodig is.

Daarnaast doen we samen in de buurt en familie. We delen als het ware de groenten.

Als ik dat moet vergelijken tot de groente die ik zou moeten inkopen...?

Daarnaast met oogsten, is het koken, maaltijd maken, en de diepvries in.
Scheelt koken.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:15

Natuurlijk is dat het belangrijkste! Dat je er voldoening uithaalt! Ik vind het ook leuk om mijn plantjes te verzorgen!

Een zak aarde á 20 euro????? Hier koop je een 20 liter zak voor 1,49. En normaal groente aarde rond de 10 euro voor 20 liter of nog meer....
Plantjes kosten hier onveer een euro. Mijn zes aardbei plantjes hebben me 7 euro gekost.
En natuurlijk alle bakken enzo gezaamt 60 euro.. het loont zich voor mij nog niet maar als ik een tuintje kan huren in de buurt dan gaat het zeker voor ons lonen.
Ik zou dan erg graag prei, broccoli, kruiden, paar aardappels en natuurlijk tomaten en veeeeeeeel basilikum!!!
Vanavond hebben we pesto van basilikum gemaakt, echt italiaan! Zoals mijn vriend dat is. Echt zo lekker! Veel beter dan in de winkel.
En oja, knoflook lijkt me ook super om te hebben :-)

Mijn vriend houd van koken en ik zorg voor de plantjes :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:24

Dan ben ik wel benieuwd hoeveel jullie in de winkel uitgeven aan groente en fruit.
Wij halen zelf eigenlijk bijna alleen vers eten, en dan zijn er dingen als banaan en sinaasappel die we niet zelf kunnen kweken, maar de rest van aardappels en peulvruchten tot appels, peren en kleinfruit komt allemaal uit eigen tuin, en daar ben ik toch zeker 20 euro per week aan kwijt, wat uit komt op 1000 euro per jaar. Dat heb je dus al snel terugverdient als je het hele jaar van je eigen oogst kan eten :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:30

Heb poosje terug bij de Boerenbond 10 zakken a 25 liter voor 10 euro gehaald.

En de helft hebben mijn ouders meebetaalt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:03

8nnemiek hoe kun je het hele jaar uit je tuin eten? Vries je veel in dan? en vind je dat altijd lekker?
Mijn tuintje kost echt veel meer dan het oplevert maar het smaakt zoveel beter. Misschien speel ik volgend jaar wel quite. Ik heb nu veel geïnvesteerd in Makkelijke moestuinmix. Dat is een soort grondmengsel en ik moet zeggen het werkt echt top.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 22:50

Uiteraard 30 zakken tuinaarden voor samen 20 euro..

Maar nu jullie het zo zeggen ik ben ook zeker wel 20€ in de week aan groenten en fruit kwijt. Misschien nog wel meer. Eet heel veel fruit :) En het is wel zo zomers eten we gewoon wat de tuin schaft.. Op dit moment eten we dan wel vaker pasta en rijst. Zodra de aardappelen geoogst zijn toch wel veel meer aardappel. Me boodschappenlijstje is dan ineens ook veel korter haha!