Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dat hoef ik later dan niet terug te betalen. En in noodgevallen kan ik hem misschien nog voor één keertje verhogen (je kunt instellen dat je volgende maand bedrag X en vanaf de maand erna bedrag Y wilt lenen).
Nu weet ik niet of dat normaal is in Uut maar ik heb een halfjaar terug ook de knoop doorgehakt en ben uit mijn kamer van 380 euro gegaan (zelfstandig, 30 m2, alles voor mezelf) naar een duo-woning (18 m2, mini keuken, mini badkamer en wc, allemaal gedeeld) voor 210 euro omdat ik hier een mega volle bak met huurtoeslag krijg. Dus dat is al 170 euro elke maand dat ik niet hoef te betalen
En goedkoper ook! 
Het is even uitzoeken maar het is het zó waard! quera schreef:Wat ik appart vind is dat je eerst door drukte van je studie geen baan kan vinden en nu ben je je baan kwijtgeraakt.
Je hoeft je voor ons niet te verantwoorden je hebt alleen jezelf ermee. Jij moet willen veranderen niet iemand anders
Magrathea schreef:Ja hier ook hoor!
Het heeft mij geholpen om die lening gewoon een stuk terug te schroeven. Dan bespaar je van tevoren alDat hoef ik later dan niet terug te betalen. En in noodgevallen kan ik hem misschien nog voor één keertje verhogen (je kunt instellen dat je volgende maand bedrag X en vanaf de maand erna bedrag Y wilt lenen).
Ik vind 469 euro huur ook behoorlijk wat geld hoor! Zeker als je een huisgenoot hebt...Nu weet ik niet of dat normaal is in Uut maar ik heb een halfjaar terug ook de knoop doorgehakt en ben uit mijn kamer van 380 euro gegaan (zelfstandig, 30 m2, alles voor mezelf) naar een duo-woning (18 m2, mini keuken, mini badkamer en wc, allemaal gedeeld) voor 210 euro omdat ik hier een mega volle bak met huurtoeslag krijg. Dus dat is al 170 euro elke maand dat ik niet hoef te betalen
![]()
Als verhuizen dan wellicht een idee is, kun je misschien gelijk iets verder uit het centrum gaan, tenminste, ik neem aan dat je daar woont. Dan is uitgaan wat moeilijker (want je moet er de deur voor uit). Ik snap dat je sociale leven je veel waard is, maar is een kratje bier kopen en een paar zakken chips op de bank niet ook een ontzettend goed idee?En goedkoper ook!
Zit je toevallig bij een studentenvereniging? Als ik platzak ben ga ik voor een gratis maaltijd schoonmaken of een bardienst draaien ofzo, dat is echt een briljant systeem. Heb dat een volledige week gedaan toen ik geen geld meer had na het zetten van m'n laatste tattoo
Oh en: stop per direct met groenten en fruit in de supermarkt te kopen en ga naar de wekelijkse markt. Alles is zó veel goedkoper! En je kunt veel dingen ook invriezen: maak bijv een grote bak met gemengde groenten klaar (gelijk snijden als je het hebt gekocht op de markt) en daar kan je elke dag dan wat uit halen.
Ter vergelijking: ik betaal tegenwoordig voor 5 paprika's 1 euro op de markt, terwijl je daar in de winkel minstens 3,50 voor kwijt bent... Heel veel champignons voor een euro... een kilo appels voor een euro... een ananas voor 1,50...Het is even uitzoeken maar het is het zó waard!
Effectief ben je dan goedkoper uit.
(Al smijt ik soms ook wel geld over de balk hoor)
), en werk wat me op dit moment ongeveer 200 per maand oplevert. Wat best weinig is voor het aantal uren dat ik maak, maar dat is het nadeel aan prestatiegericht uitbetaald krijgen
LauraSaskia schreef:Wat betreft 'knop omzetten', heb je wel eens van growth mindset gehoord? Ik had daar laatst via werk een superchille training over. Het idee is dat je alles wat je wilt kunnen, kunt leren in 30 dagen. Bijvoorbeeld iets nieuws leren, zoals een salto of zoals jij, met geld omgaan. Ik kan je er wel wat over PB'en als je wilt?
StalNollie schreef:maar meer werken zal meer inkomsten zijn, maar ook meer geld wat jij uit kan geven.
zolang je geen inzicht gaat krijgen, en alles op een rijtje krijgt en je gedrag gaat aanpassen zit je over enkele jaren met een grotere schuld.
en het lukt niet om te stoppen met roken, maar heb je op dit moment iets te willen? klinkt misschien hard maar je bent andere geld schuldig wat jij aan het oproken bent.
en ik heb inmiddels wel geleerd en gezien dat het deels toch een misser in de opvoeding is geweest.
bigone schreef:Ts, met de uitgebreide uitleg snap ik je beter. waar jij in gevallen bent hebben heel veel Nederlanders meegemaakt de afgelopen jaren, leven naar inkomen terwijl je door verlies van baan, ziekte, scheiding dit eigenlijk niet meer kunt. Veel mensen hebben hier problemen mee en staan dik onder water. Voordeel is dat jij je er van bewust bent voor het uitzichtloos is. jij bent inderdaad de enigste die hier iets aan kunt veranderen, huur je een kamer of een eigen iets met eigen bad wc douche en ingang, dan zou je ook nog voor huursubsidie in aanmerking kunnen komen.
Ik weet niet hoe goed je ouders nu in de slappe was zitten maar wij hebben toendertijd zelf woningen gekocht en die aan de kinderen verhuurt voor het bedrag van de hypotheek. Zij konden toen huursubsidie krijgen en een deel onderverhuren waardoor studie te betalen was zonder lenen.
Kelly_ann schreef:LauraSaskia schreef:Wat betreft 'knop omzetten', heb je wel eens van growth mindset gehoord? Ik had daar laatst via werk een superchille training over. Het idee is dat je alles wat je wilt kunnen, kunt leren in 30 dagen. Bijvoorbeeld iets nieuws leren, zoals een salto of zoals jij, met geld omgaan. Ik kan je er wel wat over PB'en als je wilt?
Klinkt interessant!
Ben geen expert hoor, maar kan er het een en ander over vertellen
Suuskipje schreef:Jongens we kunnen wel blijven zeggen dat het een misser in de opvoeding is geweest maar wat heeft TS daar nu in godesnaam aan.
Het betuigd al van veel lef dat ze dit topic opent, financiele problemen toegeven is vaak onwijs lastig.
Ts komt naar mijn inziens welwillend over, laten we dan nu ophouden over haar ouders. Ze heeft dit op de vorige pagina helemaal uitgelegd hoe dit zit (waar ze naar mijn mening ons niet toe verschuldigd was overigens) dus laat het rusten en niet zo'n steekje onder water geven. (ook de mensen die ts een pb hierover sturen, wat wil je ermee bereiken. Wil je goede tips uitwisselen met haar dan zeker doen! Maar niet om haar even de grond in te boren of gaat zitten sneren over de 'slechte opvoeding' die ze mee heeft gekregen van haar ouders, wat ik ook betwijfel hoor. Niet iedereen is handig in de financien, moet je maar net liggen.)
Soms kunnen mensen heel naar onder elkaar zijn zeg...
Sorry voor de rant maar ik kan hier zo boos om worden, iemand stelt zich open en dan komen er opmerkingen waar ze helemaal niks aan heeft...
tijdmachine kopen? Ik heb heel goed geleerd met geld om te gaan vroeger en het is nu ook een zooitje bij mij (al heb ik me nav dit topic wel bij een uitzendbureau ingeschreven!) dus het hoeft helemaal niks te zeggen
StalNollie schreef:maar meer werken zal meer inkomsten zijn, maar ook meer geld wat jij uit kan geven.
zolang je geen inzicht gaat krijgen, en alles op een rijtje krijgt en je gedrag gaat aanpassen zit je over enkele jaren met een grotere schuld.
en het lukt niet om te stoppen met roken, maar heb je op dit moment iets te willen? klinkt misschien hard maar je bent andere geld schuldig wat jij aan het oproken bent.
en ik heb inmiddels wel geleerd en gezien dat het deels toch een misser in de opvoeding is geweest.
Heb het ook al met haar afgesproken
. Emmaa_ schreef:Mijn zusje is nog iets te jong om me daarin te ondersteunen haha. Ik app sowieso wel dagelijks met haar maar ze is pas 15 en nog volop bezig met haar puberale kleding en eten kopen periode, dus ze ziet niet helemaal in dat ik vaste lasten heb. Mijn huisgenoot daarentegen kan me er wel heel goed bij helpenHeb het ook al met haar afgesproken
ik dacht dat je bedoelde dat ze het "sinds haar 15e" al bijhoudt, het leek alsof jullie niet veel scheelden.
Gewoon jezelf een maximum aantal sigaretten per dag geven in een blikje ofzo. En af en toe een pakje voor het lekker.
Lucky vond ik veel beter.