Webshop gebruikt foto van mijn paard, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:02

Citaat:
Maar persoonlijk zou ik nooit akkoord gaan met 1 van hun oplossing op deze manier. Puntje bij paaltje kost het je nog steeds geld terwijl hun de gene zijn die fout bezig waren.

Inderdaad... Het nieuwe voorstel klinkt al beter, maar als je erover nadenkt...

Citaat:
Dat klinkt al beter. Ik heb op mijn website een foto staan. Voor de rechten en het gebruik van die foto heb ik €175 betaald. Nou denk ik dat dat voor een huis tuin en keuken kiekje een beetje te duur is, maar ik zou voorstellen om een kadobon van bijvoorbeeld €25 voor de rechten van de foto.
Dan kun je kopen wat je wil en zij kunnen jou foto blijven gebruiken.

€25,00 voor de rechten van de foto zou ik het dan niet noemen, maar voor het gebruik van de foto. Altijd de rechten van een foto voor jezelf houden. En dan kan je nog aangeven waar het gebruik van de foto zich beperkt. Bijvoorbeeld alleen voor het plaatsen op de website, niet ook in folders e.d.

Anoniem

Re: Webshop gebruikt foto van mijn paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:14

Dit meen je toch niet he, dat je hier mee akkoord gaat?
Zij verdienen al aan je foto, en nu willen ze ook nog eens aan je verdienen, zodat je daar wat koopt...
Nee nee nee nee en nog eens nee!

Belachelijk!
Ik zou ze eens een duidelijke mail gaan sturen dat ze nu echt met iets redelijks moeten komen, dat je anders juridische stappen onderneemt.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:19

mag ik vragen waarom het zo'n groot probleem is dat er een foto op de website wordt geplaatst dat sommige zelfs met juridische stappen willen dreigen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:24

Omdat het een schending Van auteursrecht is?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:25

ik zou ze opbellen en een oplossing zoeken als je belt en een keer goed dreigt kom je al een heel eind :D
hun stelen jou foto jij steelt toch ook niet bij hun zomaar spullen mee?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:39

_lisaah schreef:
mag ik vragen waarom het zo'n groot probleem is dat er een foto op de website wordt geplaatst dat sommige zelfs met juridische stappen willen dreigen?

Nu is het 'slechts' een foto op een webshop.. Straks kom je je foto tegen op de t-shirts van Esprit, waar zij miljoenen aan verdienen en jij geen ene drol. Terwijl jij de moeite heb gedaan.. Of je komt je paard tegen op marktplaats.. of je foto van je paard wordt gebruikt op een website van iets/iemand waar jij niet achterstaat.

Nu is het 'slechts' je paard.. straks is het je eigen gezin die je tegenkomt in een vakantiefolder van een of ander naaktrecreatiepark.

Ergens trek je een grens. Dat heeft de overheid al gedaan met wetten en regels. En als deze website zo laconiek reageert met oh ja we gebruiken wel vaker google sta je al 1-0 achter wat mij betreft.. Dan is het geen kwestie van oeps, hier stonden we eigenlijk niet bij stil. Onze excusses. Dan is het gewoon een kwestie van we hebben er eigenlijk compleet schijt aan en nu zijn we betrapt.

http://www.koppie-koppie.biz/

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:40

secricible schreef:
Omdat het een schending Van auteursrecht is?

ja dat snap ik en het is niet netjes dat ze het niet hebben gevraagd, maar ik snap deze ophef niet zo goed. Je hoeft er toch niet meteen van alles voor te vragen? Als het nou een professionele foto was, en je het ook als werk/bijbaan deed dan snap ik het. Of begrijp ik het verkeerd want ik wil het graag begrijpen :)

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:42

Sammie schreef:
_lisaah schreef:

Nu is het 'slechts' een foto op een webshop.. Straks kom je je foto tegen op de t-shirts van Esprit, waar zij miljoenen aan verdienen en jij geen ene drol. Terwijl jij de moeite heb gedaan.. Of je komt je paard tegen op marktplaats.. of je foto van je paard wordt gebruikt op een website van iets/iemand waar jij niet achterstaat.

Nu is het 'slechts' je paard.. straks is het je eigen gezin die je tegenkomt in een vakantiefolder van een of ander naaktrecreatiepark.

Ergens trek je een grens. Dat heeft de overheid al gedaan met wetten en regels. En als deze website zo laconiek reageert met oh ja we gebruiken wel vaker google sta je al 1-0 achter wat mij betreft.. Dan is het geen kwestie van oeps, hier stonden we eigenlijk niet bij stil. Onze excusses. Dan is het gewoon een kwestie van we hebben er eigenlijk compleet schijt aan en nu zijn we betrapt.

http://www.koppie-koppie.biz/

Als die gevallen zouden voorkomen die jij opnoemt dan zou ik het een ander verhaal vinden ja :j
maar in dit geval is het toch niet zo'n groot probleem?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:44

Ik zou een mailtje sturen dat schending van de auteursrechten jou meer waard is dan 25% korting. Het is strafbaar wat ze dus wel vaker doen. Graag zie je een zweetdeken tegemoet en dan praten jullie nergens meer over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:49

Nou, dat is dus voor ieder an sich te bepalen. Ts vindt het wel een probleem en de wet geeft haar gelijk.

Bovendien, nogmaals... waar ligt de grens als je dít toestaat waarom zou je dan wel die naaktrecreatiefolder een probleem vinden. Of jouw foto van jouw paard op een verkoopsite. Deze website lapt bewust de regels aan hun laars. (en vooral dat bewust vind ik niet netjes) Ze verdienen hier geld aan, want ik zou die foto zien en denken oh leuke deken, die bestel ik. Ts verdient hier niks aan.

Plus zie deze reactie: Sammie @ [HTT] Webshop gebruikt foto van mijn paard, wat te doen?

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:53

dat is zeker waar (dat iedereen dat voor zichzelf bepaalt) maar ik probeer het alleen te begrijpen vandaar mijn vragen ;) persoonlijk vind ik dat als je foto op een naaktrecreatiefolder staat iets totaal anders is (en veel verder gaat) dan als het op een verkoopsite staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:07

Dan is het volgens mij geen kwestie van niet begrijpen, maar het gewoon anders zien of een andere mening hebben..

Ik vind dat dus niet anders.. wrs vindt jij het wel anders omdat die naaktfolder bij jou een negatieve prikkeling oplevert en je daarmee niet geassocieerd wil worden. Ik noem niet voor niks dat voorbeeld. :) Maar ik vind het wel hetzelfde. Beide mag niet en hoewel er een gradatie kan zijn in wat je er van vindt, heeft bij mij die website dat verspeeld door hun lakke manier van oplossen.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:11

Sammie schreef:
Dan is het volgens mij geen kwestie van niet begrijpen, maar het gewoon anders zien of een andere mening hebben..

Ik vind dat dus niet anders.. wrs vindt jij het wel anders omdat die naaktfolder bij jou een negatieve prikkeling oplevert en je daarmee niet geassocieerd wil worden. Ik noem niet voor niks dat voorbeeld. :) Maar ik vind het wel hetzelfde. Beide mag niet en hoewel er een gradatie kan zijn in wat je er van vindt, heeft bij mij die website dat verspeeld door hun lakke manier van oplossen.

jaa dit dus precies haha :j
wat zou voor jou een redelijke vergoeding zijn dan voor een onprofessionele foto?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:48

Geen flauw idee :D Ik heb hier bedragen van 25 tot 175 euro voorbij zien komen. Ik denk dat 50 tot 75 zeker wel redelijk is, als je die foto bijv. vijf jaar zou mogen gebruiken. Maar dat is marktwerking en iets tussen fotograaf en de afnemer.. Die hele stap is gewoon overgeslagen door deze website.

Enige dat ik flauw vindt is dat ts als semigrapje zegt dan wil ik wel die fleecedeken dat zij dan met een banketstaaf 10% korting komen, waardoor je nog geld moet uitgeven (dubbele winst). Wees blij dat ts het op deze manier doet en niet gelijk een rekening stuurt. Dan hoor je imo als webshop iets te zeggen als Sorry, onze fout en we sturen je die deken op of kies een dekje uit.. Niet met zoiets zuigerigs komen als vul de enquete in en je krijgt iets extra's (maar wij bepalen wel héél specifiek wat).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:51

één dingetje wel, de foto is niet via FB geupload?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:05

Ayasha schreef:

Dan nog. Er is een financieel gewin.
En dat mag niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:06

Jolliegirl schreef:
Ayasha schreef:

Dan nog. Er is een financieel gewin.
En dat mag niet.

De nieuwe voorwaarden van FB houden toch zoveel in dat zij jouw foto's mogen gebruiken om reclame mee te maken?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:08

Facebook ja, geen derde partij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:14

_lisaah schreef:
Sammie schreef:

jaa dit dus precies haha :j
wat zou voor jou een redelijke vergoeding zijn dan voor een onprofessionele foto?

Wanneer ze het vooraf gevraagd hadden had ik een 10% niet zo heel gek gevonden gezien de foto.
Het gaat er nu om dat ze zonder toestemming de foto gebruiken en hierover heel laconiek zijn. Daarom vind ik een vergoeding in de vorm van de zweetdeken veel passender.
Als het om geld zou gaan zouden ze eens kunnen nagaan hoeveel zweetdekens ze sinds het gebruik van de foto verkocht hebben en hiervan dan die 10% als ze zo graag met 10% aan de gang aan.
Korting op een product vind ik echter een waardeloos aanbod.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:18

Tink89 schreef:
Facebook ja, geen derde partij.

Idd.
Fb staat hier los van.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:49

FB mag je foto's doorverkopen en gebruiken voor commerciële doeleinde.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:50

Volgens mij heb je ergens de klok horen luiden, zonder dat je weet waar de klepel hangt ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:52

Ja ik ben niet zeker hoor, dus don't shoot me if I'm wrong. :) Tis gewoon maar dat ze dit even na gaat/hier zeker van is voordat ze hier mee door gaat. :) Zou beetje jammer zijn als puntje bij paaltje komt dat ze door iets stom én haar korting misloopt én geen compensatie "kan" ontvangen. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:04

Het blijft iets aparts, dat foto's gebruiken.

Jaren geleden kreeg in een berichtje van een vriendin dat een plaatselijke politicus uit een grote stad , op zijn website/pagina een artikel had geschreven waarin de uitdrukking;

"Trekken aan een dood paard"

voorkwam en daarbij stond een foto van mijn paard, zoals in mijn profiel, dood met bloemen ;(

Kon ik niet echt waarderen :n
Dus mailtje naar die man gestuurd en gelijk nog wat vriendinnen van mij en toen is de foto verwijderd.

TS sterkte met de onderhandelingen!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:51

Nikki schreef:
Dit meen je toch niet he, dat je hier mee akkoord gaat?
Zij verdienen al aan je foto, en nu willen ze ook nog eens aan je verdienen, zodat je daar wat koopt...
Nee nee nee nee en nog eens nee!

Belachelijk!
Ik zou ze eens een duidelijke mail gaan sturen dat ze nu echt met iets redelijks moeten komen, dat je anders juridische stappen onderneemt.

:j

Succes TS! Niet zomaar akkoord gaan met korting hoor, en al helemaal niet als je daarvoor ook nog eens die enquête in moet vullen...