Wasmachine of toch ook een droger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:24

Kentaro schreef:
Onze droger wordt volgend jaar alweer 20 jaar :D (oke, we zijn met z'n tweeen, dus hij wordt niet super intensief gebruikt), maar onze energierekening is echt een lachertje, dus daar zou ik me niet echt druk om maken.

Precies.

Gas is een veel grotere kostenpost dus het is eigenlijk best dom om de verwarming aan te zetten om was aan een rekje te drogen om de drogerkosten uit te sparen.

Dan denkt iemand toch ietwat verkeerd.... :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:26

Amaris schreef:
Kentaro schreef:
Onze droger wordt volgend jaar alweer 20 jaar :D (oke, we zijn met z'n tweeen, dus hij wordt niet super intensief gebruikt), maar onze energierekening is echt een lachertje, dus daar zou ik me niet echt druk om maken.

Precies.

Gas is een veel grotere kostenpost dus het is eigenlijk best dom om de verwarming aan te zetten om was aan een rekje te drogen om de drogerkosten uit te sparen.

Dan denkt iemand toch ietwat verkeerd.... :+

Ik heb de kachel 's avonds altijd aan, dus ik doe er niet speciaal mijn kachel voor aan.. En ik kreeg dit jaar 350 euro terug van de energiemaatschappij *D *D *D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:28

'Vroeger' was iets elektrisch verwarmen duurder dan iets op gas, maar met de huidige gasprijzen is dat ook niet meer zo :P
Maar inderdaad, hier staat uiteraard ook 's avonds de verwarming aan en niet speciaal voor de was

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:28

Ik heb jaren alleen een wasmachine gehad tot ik in de winter echt gestoord werd van alle was in huis. De hele week hing mijn huis vol rekjes en nog was het niet droog.
Toen heb ik een droger gekocht. In eerste instantie voor alles behalve onze broeken en truien maar inmiddels gaan alle oude kleren er in enkele het nieuwe spul niet.
Ik zou niet meer zonder willen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:29

Betreft harder slijten in de droger. Het is inderdaad niet normaal hoeveel stof er in het filter zit na een draai beurt. Maar ik zou allang een keer aan nieuwe handdoeken willen beginnen, maar die oude raken maar niet op (na zo ongeveer 15 jaar :') )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:30

Wij hebben alweer dagenlang de verwarming niet moeten aanzetten (supergoed geïsoleerd, het is hier nu nog doorgaans 21°), dus de was zal zo toch wel heel veel tijd nodig hebben om te drogen :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:32

Tieneke schreef:
Wij hebben alweer dagenlang de verwarming niet moeten aanzetten (supergoed geïsoleerd, het is hier nu nog doorgaans 21°), dus de was zal zo toch wel heel veel tijd nodig hebben om te drogen :+

Ik ben jaloers, zonder verwarming is mijn huis 17 graden :') Maar je moet er wat voor over hebben om in een monumentaal pand te wonen :') In de slaapkamer heb ik overigens wel altijd de verwarming uit.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 10:34

Jeej wat een reacties!! Helaas heb ik geen paard meer |( ,die heb ik vorig jaar Augustus naar zijn nieuwe huisje gebracht omdat ik heel graag op mezelf wilde wonen en dat niet samen ging.
Ook rij ik helemaal niet meer nu omdat ik dat nog niet echt "aan" kan dus geen paarden was hier.

Maar als ik dus een losse droger zou nemen een condensdroger dus. Er zit maar een heel klein raampje (25x25 cm ong) in de badkamer en daar kan de slang denk ik net niet door. Plus die wil ik ook niet altijd open hebben ivm kou van buiten.

Jeej jullie geven mij weer een beetje duidelijkheid *\o/*
Zit al een beetje te denken hoe ik het beste mijn slaapkamer dan in kan richten voor zoveel mogelijk kast ruimte.
Het wordt al de kast om de deur heen bouwen (deur zit in het midden van de muur) tot aan het plafond.
En dan inderdaad denk ik nog wat kastjes aan de muur boven het bed.

Misschien dat ik ook een grote kast in de hal kwijt kan alleen daar zit eigenlijk de meterkast etc. Maar als ik de kast op wieltjes zet kan hij weg gereden worden ivm brandgevaar maar weet niet of dat mag zeg maar.
Dan kan ik daar mijn handdoeken enzo wel kwijt.

Ik hang in de badkamer sowieso een medicijn kastje op, daar kan dan mooi mijn tandenborstel, borstel etc etc in staan. Kastje onder de wastafel kan wel mits ik een glazen scherm heb staan daarnaast zodat hij niet nat wordt.
Hopelijk krijg ik volgende week de goede bouw tekening met alle maten, dan kan ik ook alvast een beetje kijken waar wat eventueel kan :)

Amaris

Re: Wasmachine of toch ook een droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:41

natuurlijk zet je je verwarming gewoon aan om het warm te krijgen, maar ik meende ergens gelezen te hebben dat iemand was ophing in een kamer en dan de verwarming aanzet om die was te drogen.

Dat is dus gewoon... financieel gezien niet zo slim.

En Kentaro: als je naar de rekening gas/electriciteit kijkt is het gasdeel nog altijd veel groter dan het electriciteitdeel. Al hoe het vroeger was.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:43

Je hoeft geen condensdroger te nemen. Neem eentje met warmtepomp, geen last van vochtigheid! Alleen de bak waarin het opgevangen water komt leegmaken om de 1 of 2 keer en dat kan je in het strijkijzer doen.

Lieveli, ik ben heel benieuwd naar onze gasrekening. We wonen hier nu een half jaar, dus nog even wachten :D

edit: warmtepompdrogers zijn trouwens sowieso vrij energiezuinig.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:48

Ik heb een gezin met 3 kinderen en geen droger. Ik mis die ook absoluut niet. Het zijn absolute energievreters. Het is echt maar een paar weken per jaar dat ik mijn was buiten niet droog krijg. Ook nu hang ik mijn was gewoon buiten.

Ook zijn er van die handige rekjes die je aan een deur hangt. Die kun je ook aan je balkon hangen maar ook binnen over een deur

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:53

Nanda schreef:
Ik heb een gezin met 3 kinderen en geen droger. Ik mis die ook absoluut niet. Het zijn absolute energievreters. Het is echt maar een paar weken per jaar dat ik mijn was buiten niet droog krijg. Ook nu hang ik mijn was gewoon buiten.

Ook zijn er van die handige rekjes die je aan een deur hangt. Die kun je ook aan je balkon hangen maar ook binnen over een deur

Ach dat valt allemaal wel mee... die van mij draait een paar keer in de week, ik mieter er alles in.

Mijn stroomkosten waren voor afgelopen jaar 76,-

Denk dat mn tv een veel grotere stroompost is eigenlijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:59

amaris, dat is zo, maar vroeger was de prijs voor gas goedkoper dan die voor elektrischiteit en dat verschil is behoorlijk veranderd!

Een droger met warmtepomp is wel een stuk duurder, maar aan de andere kant, je krijgt hem cadeau }>

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:04

Idd een stuk duurder, maar het is het wel waard. Onze ruimte waar de machines staan is +-2 meter op 1 (onder de trap) en er hangt werkelijk geen greintje vocht, wat je met een gewone condensatiedroger wel hebt.
Deze hebben wij, energielaber A++ zie ik (wist het niet heel zeker), wel 850 euro buiten de koopjes om. Maar ik ben er ontzettend blij mee. Voor ik verhuisd was, stond er bij mijn moeder een Miele, deze is zeker niet van mindere kwaliteit.
http://www.vandenborre.be/droogkast/aeg-t-86585-ih

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:08

Ik ga die wel onthouden! (ga er niet van uit dat die van ons nog járen mee gaat..... Ook een Miele hebben wij nu :D )

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 11:09

Kijk jij hebt gelijk Kentaro, laat ik er dan ook maar van profiteren }:) _O-

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:10

}> :') Precies! 'Mam, ik heb me er eens goed in verdiept, je hebt gelijk (dan is ze al om :+ ) en ik ben op deze uitgekomen!'

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:11

Tja als ik niet zou werken zou ik ook lekker dagelijks mijn was buiten hangen maar helaas droogt het niet echt als je nu na 18.00 uur thuis kom.
Dus ben erg blij met mijn droger

Bij ons stond hij vroeger ook in de badkamer binnen in het huis had geen afvoer

Nu heb ik ook geen afvoer, hetelucht droger en de slang van het waterbakje zit in de afvoer waar ook je water van de wasmachine in afgevoerd wordt dat kan gewoon dus dan heb je ook je waterbakje niet nodig.

Even de kosten vergelijken is altijd goed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:13

Het enige verschil met de Miele is de functie 'kastdroog'. Bij de Miele was 'kastdroog' genoeg om het als droog te beschouwen, bij deze AEG moet ik het wel altijd op de 'extra droog' functie zetten. Maar je hebt programma's voor beddengoed, lingerie, jeans, sportkledij... katoen en synthetische stoffen hebben aparte programma's.
De filtertjes maak ik 1 keer per pakweg 3 droogbeurten schoon, de bak met het water leeg ik na elke keer. Als hij vol raakt tijdens het drogen, stopt de machine vanzelf wel, maar meestal slaap ik dan, en je was 's ochtends nat vinden is niet leuk, denk ik :+ Het is ideaal strijkwater!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:18

Ik strijk niet.... :=
Maar voor de planten schijnt het ook heel goed te zijn!?
Ik leeg nu de waterbak ook na iedere keer en het pluizenfilter.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:22

Er zitten geen voedingsstoffen in, dus je kan het wel geven, maar je plant gaat er weinig aan hebben. Daarom raadt men het ook af om zelf te drinken, als je niks anders dan dat drinkt, kan je tekorten krijgen. Het zou verder niet gevaarlijk zijn, wat wel eens beweerd wordt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:35

Gelukkig smaakt het ook totaal niet lekker. Het is feitenlijk gewoon demi-water, daar heb je echt niets aan, behalve dan dat het... nat is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:42

Inderdaad. Misschien wat grenadine bij je was doen dan :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:44

Ik heb een man en 2 kindjes, de oudste is 6 en wij hebben nooit een wasdroger gehad....
Voor het gewone spul mis ik hem ook niet zo, maar voor beddengoed heb je hem eigenlijk wel nodig, zo ook als de kids zindelijk worden, wat een crime om alles aan rekjes te moeten drogen.
De laatste 2 jaar wonen we in/bij het bos en dat maakt het een stuk vochtiger rondom het huis en nu mis ik een droger echt wel, in de winter krijg ik dingen echt slecht droog vanwege alle vocht.
Breng al een tijdje mijn beddengoed naar schoonmoeder om het daar ff in de wasdroger te stoppen.
We zijn nu bezig met verhuizen en op het nieuwe stekje komt er echt wel een wasdroger.

Maar als je alleen bent zou je wel zonder moeten kunnen lijkt me, je hebt alleen wel ruimte nodig om te kunnen drogen en als dat niet in de badkamer kan, waar dan wel? Heb je een overdekte ruimte buiten? Of ruimte in de keuken ofzo? Een rek aan de deur neemt niet veel ruimte in, maar je moet wel zorgen dat je een ruimte hebt waar het voldoende warm is maar ook geventileerd is anders slaat alle vocht op je muren.
En je moet ook tijd hebben, je kunt niet de was s'morgens buiten hangen en de hele dag weg zijn. En gróót nadeel is dat je niet ff snel iets kunt wassen als je 's avonds naar een feestje moet ofzo.
En anders ga je toch ook eens in de 2 weken met de beddengoed naar je moeder, heb je ook een reden om daar eens over de vloer te komen :P
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 31-01-14 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 11:46

Kentaro schreef:
}> :') Precies! 'Mam, ik heb me er eens goed in verdiept, je hebt gelijk (dan is ze al om :+ ) en ik ben op deze uitgekomen!'

hehe ~~}>

Tieneke schreef:
Inderdaad. Misschien wat grenadine bij je was doen dan :+

Ik zie me al zitten met visite. "Heb je ook limonade?"
"Ja tuurlijk! Ik doe even de was erin, heb je even?" :')