Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:04

Oh wat een enorm leuke varkens zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:34

Wat zijn ze leuk! Ze hebben net als sommige geiten van die wanglelletjes :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:00

Wat leuk! Ik wil meelezen.

Op welke manier ben je eigenlijk in huis/de boerderij zelfvoorzienend? Denken jullie bijv. ook aan zonnepanelen of een klein windmolentje of iets dergelijks? Of een zonneboiler? En stoken jullie op gas of ook op hout? En kook je daar bijvoorbeeld ook op? Is dat iets wat er al is of waar in de toekomst aan gedacht gaat worden?

Ben je op zoek naar een balans in het zelfvoorzienend zijn? M.i. heb je nu erg veel pluimvee en dus een eier-overschot. Wil je die dan ook terugdringen of zijn ze er ook voor de leuk?

Zelfde vraag voor de moestuin, je bent met 3 personen, voorziet de moestuin in jullie eigen behoefte of heb je een overschot. Houd je rekening met de hoeveelheid planten die je plant en in elke week/maand je ze poot zodat je niet in 1x 38 andijvies hebt bijvoorbeeld.

Haha ik hoop dat je je hemd nog aan hebt na zo'n vragenvuur :')

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 11:33

Geen probleem, als je terug leest zul je zien dat veel vragen al eens beantwoord zijn!

Een windmolen zijn we al mee bezig, maar ik denk dat we dat pas volgend jaar gaan realiseren. We hebben hier geen gas, we hadden een olietank, maar die hebben we weg laten halen. Alles werkt nu op elektriciteit. We hebben een openhaard en een grote houtopslag. Er staat in mijn beginpost deels zelfvoorzienend, omdat ik alles als hobby doe en niet voor het geld oid.

Op dit moment geef ik veel eieren weg aan vrienden en familie en alle kuikens die dit jaar worden geboren zullen naar de slacht gaan.
Voor al het vlees en de groentes ben ik al opzoek naar 2 grote vrieskisten. Van die grote amerikaanse waar ze in films lijken in bewaren weet je wel haha

Zoals ik al eens had gepost had ik vorig jaar de fout gemaakt om alles in een keer te zaaien, dat ga ik dus dit jaar niet doen haha

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:22

Ik had je topic gelezen, sommige dingen waren (en zijn) nog niet helemaal duidelijk.

Dat je deels zelfvoorzienend bent 'voor de lol' ipv voor kostenbesparing of iets dergelijks, dat had ik begrepen. Maar is het wel de bedoeling dat je een doordachte geoliede motor gaat creëren zodat je bijna dagelijks je verse groenten uit de tuin kan halen of blijft het een hobby? Laat ik het anders formuleren: wat is je doel?

Kijk eens op www.makkelijkemoestuin.nl. Die jongen geeft hele handige tips waardoor je dagelijks groenten en fruit uit eigen tuin kan oogsten zonder dat je enorme overvloeden hebt, door bijvoorbeeld gelijk door te zaaien en maar een beperkt aantal planten tegelijk te zaaien.

Een grote vrieskist is leuk en zul je zeker nodig hebben als je een varken laat slachten voor eigen gebruik. En ik neem aan dat je ook geen 10 kippen tegelijk kunt opeten dus dat is zeker nuttig. :D

Ben jaloers hoor, op zo'n prachtige kans. Heel leuk! :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:35

Mijn doel? Euhm eten uit eigen tuin en leren terwijl ik bezi ben? Ik heb geen idee haha
Ik zal denk ik dit jaar ook wel weer fouten maken met de moestuin, dus alle tips zijn welkom! :)

Die site ken ik ja, leuke site.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:15

Mooie indeling voor je moestuin! :) Ben jaloers op je stuk haha ik heb wel gezegd 8 m2... :(
Hoe groot stuk is het ongeveer? (misschien heb ik er wel overheen gelezen)

Echt super leuk dit idee! Wil ik later ook :) Alleen denk ik ik niet de dieren slachten, vega dus ook niet nodig :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:18

Het is denk ik zo'n 10 x 15 m, dus 150 m2.
Gisteren hebben we het eerste stuk hek rond de moestuin gezet om de kippen en wilde konijnen buiten te houden. Ook heb ik alle prei die er nog stond er uit gehaald.
De tunnelkas die je ziet had ik met de bladblazer omver geblazen, dus die moet verstevigd vast worden gezet haha

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog zo'n 50 stuks prei die ik vandaag ga schoonmaken, dus als je in de buurt woont en prei nodig hebt? Haha

Afbeelding

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:27

Ja gewoon omdat het kan.
Wat een leuk topic is dit en ik weet zeker dat er heel wat bokkers jaloers op je zijn ik kom er eerlijk voor uit dat ik dat in ieder geval wel ben.
Je bent geweldig bezig.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:37

Superleuk dit:) Wat een luxe dat je dit allemaal kan doen, heerlijk!
Ik ga je topic volgen (veel foto's plaatsen hoor :j )

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:07

Ik volg ook even,

Weet dat het allemaal veel werk is, maar ook leuk om te doen is ( te minste de boel buiten)
de boel binnen doet vrouw lief het meeste als ik eens een keer de was vouw is het toch nooit goed :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:45

Ziet er goed uit, leuk. Voor de prei. Geen idee welke omgeving je woont.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:54

'wat stoer!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:12

Afbeelding

Velddriel :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:25

Helaas 123 km hihi.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:01

Dat wordt preisoep, preitaart, gekookte prei, geroerbakte prei en geblancheerde prei eten de komende maanden :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:01

En prei in diepvries ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:07

Herkenbaar. 3x per week sperciebonen eten het hele jaar ... Of 6 weken lang aardbeien op je beschuit, op je brood en in je vla.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:59

Wowww wat een hoop prei, lekker zeg! En wat zien ze er goed uit :) Lekker stukje grond zeg, ben er jaloers op!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 09:16

Ik had de foto ook op fb gezet en nu kan ik gratis een vriezer van een vriend van mij ophalen :)
Iedereen heeft ook al bakjes van de Chinees voor mij gespaard, dus dan kan ik de prei fijn snijden en daar in doen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:21

Wat een leuke dieren!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:25

Gaaf hoor, die vrienden zullen we blij zijn met zo iemand als jij :)

Die varkens zijn echt geweldig!

Ik blijf leuk volgen!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:31

Trouwens ik blijven volgen!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:58

Update!

Wat leuk trouwens dat er zo veel mensen mee lezen, tips en opmerkingen worden zeer gewaardeerd :)

Doordat we meerdere keren per nacht wakker gemaakt worden door ruziënde ganzen of kraaiende hanen hebben we besloten om volgende week dinsdag 2 mannetjes ganzen en 2 hanen naar de slacht te brengen.
We hebben dan nog 2 heren en 3 dames ganzen over en hopelijk minder ruzie. De 2 hanen zijn 'over' van vorig jaar. Ik heb dan nog 5 hanen over om voor kuikens, verschillende bloedlijnen en mooie kleurslagen te zorgen.

Ook zit ik te denken over een broedmachine. Aangezien we dit jaar (bijna) alle kippen die worden geboren naar de slacht willen doen is het misschien handiger om ze in de broedmachine uit te laten broeden, zodat we een groter aantal hebben en de kippen door blijven leggen. Ook kunnen hier ganzen eieren in.
(Ik wil natuurlijk wel minstens een keer een kip eieren laten uitbroeden, gewoon voor de leuk :P )

Ik zat aan de Fiem smart broedmachine te denken.

Afbeelding

Ook hebben we gisteren wortels, radijsjes, sla, erwten, peultjes, prei, bosui, verschillende kruiden, bladmosterd, tomaten en spinazie gezaaid. Nu maar wachten tot er iets gaat gebeuren :)

Vandaag bij een vriend de vrieskist opgehaald en hem als bedankje wat prei en eieren gegeven. Ik maakte de opmerking dat alle eieren bevrucht waren en dat hij dat kon zien.
Ik krijg net een foto van hem dat hij gaat proberen om de eieren uit te broeden, kei grappig! :D

Afbeelding

De vrieskist die we hebben gehad. Morgen alle prei klein snijden, in bakjes van de chinees doen en hop de vriezer in :)

Afbeelding

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 12:55

Idee uit het blad landleven :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een misvormd ei!

Afbeelding