Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:17

Eerste stap is gezet, een vriendin van mij (oud klasgenootje) zit in de varkens en haar gevraagd of ik zomaar varkens mag kopen met een ubn nummer en of het makkelijker is om zelf te fokken (en insemineren) of elk jaar nieuwe biggen te halen.
Nu maar wachten op antwoord en het vanavond gaan overleggen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:22

Elise_0o schreef:
Geen idee of het hier goed staat..

Ik woon samen met mijn vriend op een (hobby)boerderij. Afgelopen maart hebben we een grote moestuin aangelegd en dit jaar daar ook goed van gegeten.
We hebben kippen voor de eieren en ik fok ook met ganzen en kalkoenen.
We hebben hier genoeg ruimte om (nog meer) dieren te houden en ik ben aan het twijfelen over varkens en misschien kleine koeien. Deze zouden dan voor melk en vlees zijn. (Bijen voor honing lijkt mij ook echt gaaf!)
Ten eerste zou ik dan een UBN nummer aan moeten vragen, hokken met uitloop maken en mij weer eens moeten verdiepen in de dieren.

Dit alles hierboven zou zo gedaan zijn, het enige waar ik mee zit is, zou ik het kunnen om dieren op te fokken om daarna te laten slachten?
Ik eet op dit moment ook vlees, maar wel uit de supermarkt en dan is het makkelijker om er niet over na te denken, het is geen levend dier meer. Aan de andere kant weet ik zeker dat mijn dieren het goed gehad zouden hebben.

Zouden jullie het kunnen, of doen jullie het al? En zo ja, hoe?

Ik zou het niet kunnen.
Het was daarom ook heel erg wennen dat de boer waar mijn vz paard staat dit wel doet met zijn schapen. De vrouwtjes houd hij, en de mannen gaan naar de slacht als ze groot genoeg zijn. (lamsvlees)
Wel weet ik dat ze het ervoor gewoon goed hebben. Staan 24/7 lekker buiten, ze spelen, ze rennen, prachtig gezicht. En plots, dan is alles weg. Oudere schapen worden geschoren, en dan zie je ook geen verschil meer met de jongere schaapjes die wel blijven.
Heb het er even wel moeilijk mee gehad, maar nu weet ik dat t zo is. Maar zelf zou ik het echt niet kunnen.. :n

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:23

TS: heerlijk, ben enorm jaloers op je!

Op den duur wen je wel. De eerste keer zal moeilijk zijn. 't Maakt je wel bewust van wat vlees is.
Denk dat dat zowieso een hele goeie mentaliteitsverandering is voor 'de jeugd van tegenwoordig'.

Ik ben bewust geen grote vleeseter omdat 'k enkel van 'zuiver' vlees houdt (vlees dat nog herkenbaar is). En dan nog in kleine hoeveelheden. 'k weet dat alle onderdelen echt wel gebruikt worden, maar volgens mij kan de wereld toch ook met bewustere vleesindustrie. Liever terug naar de echte slagers en afschaffen van MDM-vlees, die resten zijn vast wel nuttiger te gebruiken dan McDo.

Zou - als ik mijn droomvierkantshoeve in Frankrijk heb en zelfvoorzienend zijn - ook gewoon mijn eigen dieren slachten. Je kan in ieder geval tot hun dood garanderen dat ze een gezond en zo dierwaardig mogelijk leven hebben gehad. Bovendien slacht je dan ook geen 20 kippen omdat je enkel drumstickjes wil.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:27

Ik zou het enigszins wel kunnen maar dan moet ik er genoeg hebben lopen. Zodat het nummertjes worden en geen huis koe bijvoorbeeld. Ik zou proberen om mij niet te hechten door echt puur alleen te voeren en schoon te maken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:29

Ik zou ook ëigen" niet kunnen opeten of slachten
Zat al te janken als een klein kind toen ik een van onze kuikens had verzopen omdat ik hem
niet op een andere manier dood durfde te maken. Hij was ziek en ik wilde hem niet langer laten lijden.

Ik denk dat het anders is als je er mee op bent gegroeit en als je van huis uit niet anders
zou weten. Dan zal je er nuchterder in zijn maar ik hecht me toch aan beestjes

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:40

Elise_0o schreef:
Eerste stap is gezet, een vriendin van mij (oud klasgenootje) zit in de varkens en haar gevraagd of ik zomaar varkens mag kopen met een ubn nummer en of het makkelijker is om zelf te fokken (en insemineren) of elk jaar nieuwe biggen te halen.

Hou je er wel rekening dat een zeug zomaar 10 biggen kan krijgen? heb jij zon grote diepvries? :P

Ben heel benieuwd naar haar reactie! Ik gok dat het de laatste optie wordt, maar ben heel benieuwd :j

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:48

pluisje88 schreef:
Elise_0o schreef:

Hou je er wel rekening dat een zeug zomaar 10 biggen kan krijgen? heb jij zon grote diepvries? :P

Ben heel benieuwd naar haar reactie! Ik gok dat het de laatste optie wordt, maar ben heel benieuwd :j

Ik weet het en daarom ook of ik elk jaar beter biggen kan kopen, aangezien ik geen zin heb om 14 varkens te houden!
We hebben nu een aparte diepvries, maar ik denk dat we er toch een bij zouden kopen en dan in de schuur zetten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:52

Ik wil dit later ook gaan doen. Tot nu toe heb ik alleen 3 kippen (1 oude kip, een krielhaantje en een kuiken van 6 weken), een meerkoet (slachtoffer van de visserij, beide poten waren aan het afsterven door het visdraad) en een slang gedood. De meerkoet heb ik geprobeerd te eten, dat doe ik niet meer. Wat was dat beest smerig zeg. De kippen niet, moederkip was graatmager, krielhaantje woog nog geen kg en kuiken was gebeten door een rat. Die heb ik wel ontleed, daarbij bleek dat de rat zijn luchtzak aan gort had gebeten. De slang zou buiten losgelaten worden want het terrarium was verkocht. Dat was de eerste die ik doodde.

Maar in principe zou ik het houden op een jersey-koe en die laten dekken door een belgisch blauwe en dan wil ik haar als vaars kopen samen met nog een stierkalfje. Het kalf gaat na een jaar, als het volgende kalf geboren is, naar de slacht (een kleinschalige slachter waar ik er eventueel zelf bij mag zijn). En van de koe krijg ik dan de melk terwijl ze ook haar kalf mag laten zogen. En daarnaast konijnen, kippen, cavia's en eventueel kalkoenen. Maar groter is niet meer zelf te slachten in mijn opinie, te veel risico op fouten.

Bij natuurlijker leven: http://www.natuurlijkerleven.nl/shop/sl ... nodigheden
kan je een schietmasker voor kleinvee kopen zonder vergunning. Voor grootvee heb je wel een vergunning nodig.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:53

Als je 14 varkens in je diepvries kwijt wilt dan mag je even _O-
Zie het hlemaal voor me :D

Anoniem

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:55

Als je veel varkens hebt zou je het vlees ook kunnen verkopen aan vrienden of familie.
Ik zou dat vlees wel willen kopen in ieder geval.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:56

alleen als je dat doet dan kom je weer in de bedrijfstak terecht met de belasting en het hele drama. hychiene, opleiding e.d. leg jij immers maar eens uit dat je in een jaar 14 varkens hebt geslacht en allemaal hebt opgegeten met je gezinnetje ;
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 13-01-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:56

Ik ken een gezin dat elk jaar twee kalveren zelf opfokt. Ze hebben een afspraak met kennissen die dat ook doen. Als de dieren slachtrijp zijn, brengen ze ze weg (kost hun wel veel slapeloze nachten telkens) om te laten slachten. Vervolgens ruilen ze, zodat elk gezin de kalveren van de ander krijgt, waar ze dus geen emotionele band mee hebben.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:57

Mijn ouders deden dat ook altijd. Zelf slachten van een stierkalf en af en toe een varken. Niets mis mee. Eigen eieren en een moestuin. Weet wat je eet!
Melk van de koeien. Daar maakten we boter en kaas van. Beter kan gewoon niet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:58

Elise_0o schreef:
pluisje88 schreef:

Ik weet het en daarom ook of ik elk jaar beter biggen kan kopen, aangezien ik geen zin heb om 14 varkens te houden!
We hebben nu een aparte diepvries, maar ik denk dat we er toch een bij zouden kopen en dan in de schuur zetten.

Maar je kunt natuurlijk wel weer het vlees dat je dan te veel zou hebben kunnen doorverkopen aan bijv. familie/buren ed. Er zijn vast meer mensen in je omgeving die dat vlees liever hebben dan vlees uit de super.

Gaat hier in de familie altijd heel hard, we zijn het zo kwijt. Al leef ik wel in een familie die erg van vlees houd :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:03

Op het FOK! forum is hier een heel leuk topic van. Deze mensen houden zelf varkens/kippen/konijnen voor de slacht en hebben ook genoeg andere dieren.

Ze vertellen hoe het met zo'n varken in zijn werk gaat. Veel foto's plaatsen ze ook :) Niet van het slachten, maar wel van de geboorte van de biggen en de groei van deze diertjes. Ook vertellen ze hoe ze de biggen 'kwijtraken'.

http://forum.fok.nl/topic/1812705

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:05

Ik zou het nooit kunnen!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:06

Of je slacht ze heel jong en gooit ze in z'n geheel op de bbq! Speenvarken jammie!!!!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:06

Froukje1993 schreef:
Maar je kunt natuurlijk wel weer het vlees dat je dan te veel zou hebben kunnen doorverkopen aan bijv. familie/buren ed. Er zijn vast meer mensen in je omgeving die dat vlees liever hebben dan vlees uit de super.

Gaat hier in de familie altijd heel hard, we zijn het zo kwijt. Al leef ik wel in een familie die erg van vlees houd :=

Nou het gaat me niet om het vlees van die 14 varkens, want dat zou ik zo kwijt zijn, maar het gaat me meer over het onderhouden. Ze hebben wel veel meer ruimte nodig, veel meer voedsel, water en bodembedekking met slecht weer. Ook is er een grotere kans op ziektes en ruzie, waardoor er wonden kunnen ontstaan enz enz

Plus ik heb ervaring met koeien en varkens, maar niet op grote schaal, dus daarom vind ik het verstandiger om gewoon met 2 tot 4 varkens te beginnen en kijken hoe dat gaat.

De enige reden dat ik zelf zou insemineren en fokken is omdat het super leuk is om zelf biggetjes te krijgen en omdat ik weet dat het moeder dier dan op de goede manier is gehouden. Geen idee of ik die biggetjes gemakkelijk kan verkopen en daarom dus ook die vraag aan mijn vriendin.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:08

Sowieso mag je maximaal 4 varkens boven speenleeftijd houden als hobbyhouder. Dus het is ook helemaal niet interessant voor je, dan ben je opeens bedrijfsmatig bezig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:12

Elise_0o schreef:

Of verkopen, geslacht dan.
Ik weet niet waar je woont, maar zou zo maar kunnen dat mensen daar wel interesse in hebben.
Ik denk ik wel.

Mijn eigen dier kan ik niet, maar een dier van de buurman geen probleem mee.
Van een bokker waarvan je weet dat die het goed heeft gehad, lijkt me ook wel wat.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:22

Weet niet of je het weet, maar je mag 4 varkens hebben /houden zonder dat je mee hoeft te doen aan entschema's ed. Boven de 4 ben je "beroepsmatig" bezig zeg maar. Biggen worden tot een bepaald aantal kilo's niet meegeteld als varken, komen ze boven dat gewicht dus wel en ga je het schip in en moet je alsnog meedoen met die programma's. Ik denk dat telkens een paar biggen kopen handiger is als daadwerkelijk zelf te gaan fokken.
Ik zou het ook doen hoor, mijn eigen vee eten. Onze kippen aten we ook. Varkentjes heb ik voor mijn plezier en die gaan niet de pot in, maar zou er geen moeite mee hebben als we een varken zouden aanschaffen om m op te fokken en op te eten. Wij hebben eens een hooglander stier gehad dat was een klerebeest... laten slachten en een stuk opgehaald heerlijk!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:22

mizora je bent me voor

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:28

Ik heb eigenlijk ook geen idee wat een UBN nummer is.
Kan iemand hier uitleg over geven?

Alvast bedankt.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:35

Laatst bijgewerkt door Elise_0o op 13-01-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:36

Ik vind dit echt een goede instelling TS :) Hoop zelf op den duur ook iets dergelijks te kunnen hebben. Wij zijn inmiddels zelf ook onze eigen groenten aan het verbouwen en hebben 10 kippen lopen. Afgelopen zomer eieren uit laten komen, nu straks 5 hanen die we ook laten slachten.

Langzaamaan uitbouwen naar eventueel koe voor de melk, koe voor het vlees, een varken, misschien een stel geiten , noem maar op. Dat hoop ik toch ooit ook te hebben, lekker zelfvoorzienend en je weet wat er met je vlees is gebeurd :)