Nu maar wachten op antwoord en het vanavond gaan overleggen
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Elise_0o schreef:Geen idee of het hier goed staat..
Ik woon samen met mijn vriend op een (hobby)boerderij. Afgelopen maart hebben we een grote moestuin aangelegd en dit jaar daar ook goed van gegeten.
We hebben kippen voor de eieren en ik fok ook met ganzen en kalkoenen.
We hebben hier genoeg ruimte om (nog meer) dieren te houden en ik ben aan het twijfelen over varkens en misschien kleine koeien. Deze zouden dan voor melk en vlees zijn. (Bijen voor honing lijkt mij ook echt gaaf!)
Ten eerste zou ik dan een UBN nummer aan moeten vragen, hokken met uitloop maken en mij weer eens moeten verdiepen in de dieren.
Dit alles hierboven zou zo gedaan zijn, het enige waar ik mee zit is, zou ik het kunnen om dieren op te fokken om daarna te laten slachten?
Ik eet op dit moment ook vlees, maar wel uit de supermarkt en dan is het makkelijker om er niet over na te denken, het is geen levend dier meer. Aan de andere kant weet ik zeker dat mijn dieren het goed gehad zouden hebben.
Zouden jullie het kunnen, of doen jullie het al? En zo ja, hoe?
Elise_0o schreef:Eerste stap is gezet, een vriendin van mij (oud klasgenootje) zit in de varkens en haar gevraagd of ik zomaar varkens mag kopen met een ubn nummer en of het makkelijker is om zelf te fokken (en insemineren) of elk jaar nieuwe biggen te halen.
pluisje88 schreef:Elise_0o schreef:Eerste stap is gezet, een vriendin van mij (oud klasgenootje) zit in de varkens en haar gevraagd of ik zomaar varkens mag kopen met een ubn nummer en of het makkelijker is om zelf te fokken (en insemineren) of elk jaar nieuwe biggen te halen.
Hou je er wel rekening dat een zeug zomaar 10 biggen kan krijgen? heb jij zon grote diepvries?![]()
Ben heel benieuwd naar haar reactie! Ik gok dat het de laatste optie wordt, maar ben heel benieuwd
Elise_0o schreef:pluisje88 schreef:Hou je er wel rekening dat een zeug zomaar 10 biggen kan krijgen? heb jij zon grote diepvries?![]()
Ben heel benieuwd naar haar reactie! Ik gok dat het de laatste optie wordt, maar ben heel benieuwd
Ik weet het en daarom ook of ik elk jaar beter biggen kan kopen, aangezien ik geen zin heb om 14 varkens te houden!
We hebben nu een aparte diepvries, maar ik denk dat we er toch een bij zouden kopen en dan in de schuur zetten.
Niet van het slachten, maar wel van de geboorte van de biggen en de groei van deze diertjes. Ook vertellen ze hoe ze de biggen 'kwijtraken'.Froukje1993 schreef:Maar je kunt natuurlijk wel weer het vlees dat je dan te veel zou hebben kunnen doorverkopen aan bijv. familie/buren ed. Er zijn vast meer mensen in je omgeving die dat vlees liever hebben dan vlees uit de super.
Gaat hier in de familie altijd heel hard, we zijn het zo kwijt. Al leef ik wel in een familie die erg van vlees houd

Elise_0o schreef:Ik weet het en daarom ook of ik elk jaar beter biggen kan kopen, aangezien ik geen zin heb om 14 varkens te houden!
We hebben nu een aparte diepvries, maar ik denk dat we er toch een bij zouden kopen en dan in de schuur zetten.
Hoop zelf op den duur ook iets dergelijks te kunnen hebben. Wij zijn inmiddels zelf ook onze eigen groenten aan het verbouwen en hebben 10 kippen lopen. Afgelopen zomer eieren uit laten komen, nu straks 5 hanen die we ook laten slachten.