Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:00

Ik heb ook winterbanden. Eerder altijd all weather banden gehad en nu kocht ik een auto met zomerbanden. Daarnaast een maat velg waar de al weather band bijna het dubbele kost van een zomerband. Nu een andere ook passende maat velg met winterbanden eronder en in de zomer de orginele met zomerbanden. Ik verslijt normaal ieder jaar een paar banden dus zou er nu 2 jaar mee moeten doen. De winterbanden hadden echter met enkel de winterrijden bijna geen profielverlies, dus wie weet rij ik ook wel 3 jaar ermee.

Rex_Rolfo

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:07

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar even mijn mening:
- set stalen velgen voor winterbanden hoeft niet veel te kosten, dan is wisselen van de zomer / winterbanden zo gedaan. Kan desnoods nog zelf met wat fatsoenlijk gereedschap.
- de 'gewone' banden van veel auto's tegenwoordig zijn hele andere dan van vroeger. Hoeveel auto's niet hebben een top van 200+ terwijl vroegûh 180 al retesnel was. Die sportieve banden zijn geen donder waard als het koud en glad is.
- je moet altijd rijden naar de omstandigheden, dus met gewone snelheid over sneeuw en ijzel is zelfs bij winterbanden niet verstandig.

En imho het allerbelangrijkste: 1x het verschil tussen nèt wel of nèt niet op tijd stil staan maakt dat de winterbanden zich ruimschoots terugverdienen. Is het niet in geld dan wel in ellende.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:49

Bagheera_206 schreef:
Ik geloof dat ik nog old school Michelin SnoTrac3's eronder heb liggen. :=

Vredestijn Snowtrac of Michelin Alpin, met beiden ervaring en allebei erg fijne banden. De Mich een beetje luidruchtig trouwens, die heb ik er nu onder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:50

sonjim schreef:
Ik heb ook winterbanden. Eerder altijd all weather banden gehad en nu kocht ik een auto met zomerbanden. Daarnaast een maat velg waar de al weather band bijna het dubbele kost van een zomerband. Nu een andere ook passende maat velg met winterbanden eronder en in de zomer de orginele met zomerbanden. Ik verslijt normaal ieder jaar een paar banden dus zou er nu 2 jaar mee moeten doen. De winterbanden hadden echter met enkel de winterrijden bijna geen profielverlies, dus wie weet rij ik ook wel 3 jaar ermee.

Dan verslijt jij aardig banden.
Zelfs in de tijd dat ik nog 75k per jaar reed, had ik niet jaarlijks nieuwe banden.

magriet schreef:
Iemand schreef dat de banden mee gingen naar een andere auto. Dit past vaak niet. Zelfs onder verschillende vectra auto zitten verschillende maten.

Kwestie van de juiste auto kopen }:) }:)

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar even mijn mening:
- set stalen velgen voor winterbanden hoeft niet veel te kosten, dan is wisselen van de zomer / winterbanden zo gedaan. Kan desnoods nog zelf met wat fatsoenlijk gereedschap.
- de 'gewone' banden van veel auto's tegenwoordig zijn hele andere dan van vroeger. Hoeveel auto's niet hebben een top van 200+ terwijl vroegûh 180 al retesnel was. Die sportieve banden zijn geen donder waard als het koud en glad is.
- je moet altijd rijden naar de omstandigheden, dus met gewone snelheid over sneeuw en ijzel is zelfs bij winterbanden niet verstandig.

En imho het allerbelangrijkste: 1x het verschil tussen nèt wel of nèt niet op tijd stil staan maakt dat de winterbanden zich ruimschoots terugverdienen. Is het niet in geld dan wel in ellende.

Maar waar eindigt rijgedrag en begint de invloed van de band?

Als rubber werkelijk zoveel doet, leg dan eens uit waarom die series op toegelegd modderrubber drie keer aan moest zetten om een heuvel te nemen, waar mijn, veel zwaardere, Range Rover zonder mankeren op simpele winterbandjes omhoog liep.

Ik weet niet wat jouw beleving van "vroeger" is maar mijn 1992 Range Rover is al electronisch begrensd op 180km/h. Nu wil je met zo'n oud ontwerp op starre assen helemaal geen 200km/h rijden, maar zelfs die Amerikaanse 170pk V8 (europees 185pk) loopt er zonder blikken of blozen naar toe (ben opgehouden bij 170km/h)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:29

Of je gebruikt een vulring die ervoor zorgt dat velgen wel weer passen, hebben wij ook gedaan bij onze huidige auto omdat ik de bandensets wilde behouden van mijn vorige auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:38

meggiemeg schreef:
Of je gebruikt een vulring die ervoor zorgt dat velgen wel weer passen, hebben wij ook gedaan bij onze huidige auto omdat ik de bandensets wilde behouden van mijn vorige auto.

De lagerfabrikant zal je zoenen :j

Afgezien van het feit dat die vulringen (feitelijk spoorverbreders) niet toegestaan zijn, geeft het ook een scheve belasting op je wiellagers

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:40

ikke schreef:
Maar waar eindigt rijgedrag en begint de invloed van de band?
werkt dat niet gewoon naast elkaar? Rijden als een debiel is vragen om problemen, winterbanden of niet. Maar er zijn ook situaties dat gezond verstand + winterbanden op tijd stil staan betekend (of de bocht wel halen) terwijl even gezond verstand + zomerbanden resulteren in een oepsie.
Citaat:
Als rubber werkelijk zoveel doet, leg dan eens uit waarom die series op toegelegd modderrubber drie keer aan moest zetten om een heuvel te nemen, waar mijn, veel zwaardere, Range Rover zonder mankeren op simpele winterbandjes omhoog liep.

Als ik het zo lees: druk per cm². Niet voor niets dat er bij wrc wedstrijden op sneeuw en ijs (zoals vaak bij de rally van Monte Carlo) met smalle banden gereden wordt.
Citaat:
Ik weet niet wat jouw beleving van "vroeger" is maar mijn 1992 Range Rover is al electronisch begrensd op 180km/h. Nu wil je met zo'n oud ontwerp op starre assen helemaal geen 200km/h rijden, maar zelfs die Amerikaanse 170pk V8 (europees 185pk) loopt er zonder blikken of blozen naar toe (ben opgehouden bij 170km/h)

Van voor 1990 minimaal :D
De RR is -mede dankzij die begrenzing- dan ook geen 200+ auto, staat dan neem ik aan ook niet op V banden. Moderne auto's met flink pk's staan op V of Z banden van 235 of breder, da's geen druk per cm². Vandaar ook dat winterbanden vaak net even wat smaller zijn, meer druk -> betere grip op gladde ondergrond.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:43

ikke schreef:
geeft het ook een scheve belasting op je wiellagers

Niet als je op die manier een velg met grote ET gebruikt op een auto met lagere ET waarde. Alle andere omstandigheden heb je gelijk. Maar dan nog kan je vaak de banden meenemen, voor de nieuwe auto een setje stalen velgen kopen waar de 'oude' banden op passen en de oude velgen weer verpatsen. Met wat geluk kost het je alleen het overleggen van de banden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:44

Gebruik van spoorverbreders in NL is ook gewoon toegestaan als je aan de eisen voldoet (spoorbreedte mag niet met meer dan 2% toenemen en het spulletje moet deugdelijk bevestigd zijn)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:17

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
geeft het ook een scheve belasting op je wiellagers

Niet als je op die manier een velg met grote ET gebruikt op een auto met lagere ET waarde. Alle andere omstandigheden heb je gelijk. Maar dan nog kan je vaak de banden meenemen, voor de nieuwe auto een setje stalen velgen kopen waar de 'oude' banden op passen en de oude velgen weer verpatsen. Met wat geluk kost het je alleen het overleggen van de banden.

Dit is dan ook bij ons het geval, daarom heb ik mijn velgen en banden behouden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:04

MarianneW schreef:
Ik snap dat jaar rond met winterbanden niet...
Wij rijden ook niet veel (max 10000 op een jaar, wss nog minder), maar waarom zou je je banden niet wisselen? Luiheid?

Ik rij ook ong 10 / 15K per jaar en wisselen kost me 120,-. per jaar. Dan nog een set banden (ik heb een rare maat) a 400,- en een set stalen velgen (want elk half jaar wisselen op je huidige velg is ook niet goed schijnt). Kan niks zelf wat de auto betreft. Tenminste, het blijft bij oliepijl meten, remvloeistof bijvullen en bandjes oppompen. Maar wisselen kan ik echt niet en m'n partner al helemaal niet.

Buiten het feit dat ik het wisselen dus steeds te duur vind ontgaat mij het nut van zomerbanden en tegen de tijd dat ik met mijn rijgedrag en aantal kilometers 2 sets banden heb opgereden denk ik dat de banden eerder zijn verdroogt dan zijn versleten. :') Dat is dus gewoon zonde.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:12

Wisselen 120,00 Wow, wij betalen hier 15,00.

Voor mij loont het aantal km niet voor twee sets. Misschien dat ik met mijn autootje 5000 per jaar rijd en dat is het.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:40

In Nederland is het JUIST een stuk gevaarlijker op de weg bij vorst dan in alpen landen.
Door de Zoab heb je al snel een ijsbaan.
Ik ben ieder jaar rind kerst in NL en heb tot nu toe enkel in NL echt verschil gemerkt met winterbanden.
Ik ben ook in de afgelopen jaar slechts 2x ingesneeuwd en dat was in Nederland :+
Ik kwam toen nog wel weg uit de besneeuwde parkeerplaats. De helft van de andere mensen konden hun werk afbellen.....

Ikke, als jij continue verteld dat winterbanden onzin vind, waarom rij jij zelf dan het hele jaar op winterbanden ipv zomerbanden :o?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:48

Moet ik ook ineens aan en situatie van 10 jaar geleden denken toen mijn ouders winterbanden ook geneuzel vonden.
Mijn moeder haalde mij op bij een stal onder aan een dijk.
Maar kwam vervolgens niet meer omhoog de weg op.........
We hebben toen met mest op de oprit de auto de weg op gekregen en kon ik daarna alles weer vegen.
Nu zijn ze er wonderbaarlijk genoeg niet meer zo tegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:56

Sizzle schreef:
In Nederland is het JUIST een stuk gevaarlijker op de weg bij vorst dan in alpen landen.
Door de Zoab heb je al snel een ijsbaan.
Ik ben ieder jaar rind kerst in NL en heb tot nu toe enkel in NL echt verschil gemerkt met winterbanden.
Ik ben ook in de afgelopen jaar slechts 2x ingesneeuwd en dat was in Nederland :+
Ik kwam toen nog wel weg uit de besneeuwde parkeerplaats. De helft van de andere mensen konden hun werk afbellen.....

Ikke, als jij continue verteld dat winterbanden onzin vind, waarom rij jij zelf dan het hele jaar op winterbanden ipv zomerbanden :o?

Waar zeg ik dat het onzin is???

Ik rijd op BF Goodridge AT en Michelin M+S banden en die hebben tegenwoordig het stempel "winterband"; heb ik niet bedacht. Ik reed daar al mee toen de hele winterbandenhype nog uitgevonden moest worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:02

Rij jij al 20 jaar met die zelfde set banden dan?
Zou jij je veilig voelen om jaarrond met zomerbanden te rijden?
Want ik ben met je eens dat wisselen niet perse nodig is maar dan zou ik wel het jaar rond op winterbanden rijden en niet op zomerbanden.

Citaat:
Punt is hierbij dat de winterse omstandigheden van de (voor)Alpen een iets ander fenomeen is dan die zielige sneeuwvlokjes die hier vallen,

Dit soort uitspraken klinken mij behoorlijk anti-winterband in de oren maar ondertussen rij je zelf ook met voldoende profiel.
Dat die dingen van naam gewisseld hebben is niet relevant daarin. Bij jouw uitspraak zou een ander het idee kunnen hebben dat je dus gewoon lekker met je zomerbandje door kunt glibberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:33

Sizzle schreef:
Rij jij al 20 jaar met die zelfde set banden dan?
Zou jij je veilig voelen om jaarrond met zomerbanden te rijden?
Want ik ben met je eens dat wisselen niet perse nodig is maar dan zou ik wel het jaar rond op winterbanden rijden en niet op zomerbanden.

Citaat:
Punt is hierbij dat de winterse omstandigheden van de (voor)Alpen een iets ander fenomeen is dan die zielige sneeuwvlokjes die hier vallen,

Dit soort uitspraken klinken mij behoorlijk anti-winterband in de oren maar ondertussen rij je zelf ook met voldoende profiel.
Dat die dingen van naam gewisseld hebben is niet relevant daarin. Bij jouw uitspraak zou een ander het idee kunnen hebben dat je dus gewoon lekker met je zomerbandje door kunt glibberen.

Waarom zou ik met banden rond moeten rijden met (te) weinig profiel??

Zoals al meerdere keren gezegd: ik rijd al jaren op hetzelfde type band. IK verzin het niet dat men daar een winterbandenstempeltje op zet; ik constateer slechts dat het een goede all purpose band is, up to the job onder een potente 4x4.

Stoffeltje stond gewoon op Michelin Energy, net als de Pinda. Die Pinda ging hartje winter op die bandjes ook door waar de rest van de goegemeente moest afhaken. Hoeveel bewijs wil je hebben dat 4x4 meer toegevoegde waarde heeft dan een winterband?

En om het dan er maar direct bij te zetten, op het gevaar af dat het te veel tekst is en je het niet meer leest, er is niet zoveel mis met een winterband, er is wat mis met de hype en inherent daaraan met de stuurmanskunst van de gemiddelde Nederlander want die denkt dat ie op z'n wintersloffen nergens meer naar hoeft te kijken. Einde nut van de winterband..........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:37

Daar kan de band niets aan doen dat de eigenaar een waaghals is.
Winterbanden zijn banden met flink grip en die zijn geen domme hype.
Je kunt beter zeggen dat het edele zomerbandje met zijn glimmende velgje een geldverspillende hype is.
Een zomerband is gewoon niet geschikt voor gladheid. Of het nu ijs is of natte bladeren.
Als je geld wilt besparen dan zou ik juist die zomerband links laten liggen.
Mijn mening is juist dat vroeger de band veel robuuster was en dat het wisselen pas echt belangrijk geworden is sinds mensen met mooie glimmende velgen met een dun bandje met mooi vlak zomerprofiel zijn gaan rijden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:41

Mijn ouders hebben nog nooit winterbanden onder de auto gehad. Of eigenlijk, niet onder de privéauto. Mijn vader wel elk jaar onder zijn dienstauto, maar die banden zijn van de baas...

Maar nu hebben we in september een auto ongeluk gehad en als je ziet hoe een relatief kleine botsing al voor een ellende kan brengen, ben ik zelf eens na gaan denken over die winterbanden.
Zelf rij ik nog geen auto -volgende week heb ik mijn eerste rijles- maar als ik het filmpje op de eerste pagina zo eens bekijk denk ik dat ze zeker zinvol zijn. Heb het filmpje doorgestuurd naar m'n moeder in ieder geval. Misschien kunnen ze het eens overwegen dit seizoen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:44

Sizzle schreef:
Daar kan de band niets aan doen dat de eigenaar een waaghals is.
Winterbanden zijn banden met flink grip en die zijn geen domme hype.
Je kunt beter zeggen dat het edele zomerbandje met zijn glimmende velgje een geldverspillende hype is.
Een zomerband is gewoon niet geschikt voor gladheid. Of het nu ijs is of natte bladeren.
Als je geld wilt besparen dan zou ik juist die zomerband links laten liggen.

Het is niet de band op zich die de domme hype is, het is het circus er omheen en het feit dat "het Volk" denkt soort van "onoverwinnelijk" te zijn op z'n wintersloffen. DAAR gaat het mis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:46

Zo breng je het echter niet, of zo komt het in iedergeval niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:48

Ik heb een betere oplossing
Wanneer het glad is laar ik gewoon mijn auto stil staan :)*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:51

Fjorj schreef:
Ik heb een betere oplossing
Wanneer het glad is laar ik gewoon mijn auto stil staan :)*

En hoe breng je dat naar je baas :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:54

De moutinenbike met noppen banden wat ook nog leuk ook is :D ! Het is voor mij ook maar 12,5km fietsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:55

Kan me trouwens ook nog een levensgevaarlijke situatie herrinneren van toen ik nog een tiener was.
We waren in oost-Duitsland onderweg en het sneeuwde. De weg ging iets omhoog in een bocht.
Ineens begon de auto te slippen en te draaien, levensgevaarlijk.
Vervolgens kwamen we niet meer voor of achteruit en stonden midden op een doorgaande weg in een bocht.
Overal kwamen auto's ons toeterend voorbij terwijl mijn ouders eerst sneeuwkettingen onder de zomerbanden moesten leggen.
Raar genoeg hebben ze daar niets van geleerd terwijl ze 5 levens + hond in gevaar hadden. Pas nog eens 10 jaar later (met het incidentje op een stal) waar anderen zo wegreden en wij dom stonden te glijden kwam dat besef pas langzaam.
Ik weigerde ook systematisch hun auto te lenen in de winter nadat een keer in een 30km/h zone bij iedere bocht het ABS zijn werk aan het doen was. Voelde een beetje als heuvelaf zonder remmen op de fiets.