Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
sonjim schreef:Ik heb ook winterbanden. Eerder altijd all weather banden gehad en nu kocht ik een auto met zomerbanden. Daarnaast een maat velg waar de al weather band bijna het dubbele kost van een zomerband. Nu een andere ook passende maat velg met winterbanden eronder en in de zomer de orginele met zomerbanden. Ik verslijt normaal ieder jaar een paar banden dus zou er nu 2 jaar mee moeten doen. De winterbanden hadden echter met enkel de winterrijden bijna geen profielverlies, dus wie weet rij ik ook wel 3 jaar ermee.
magriet schreef:Iemand schreef dat de banden mee gingen naar een andere auto. Dit past vaak niet. Zelfs onder verschillende vectra auto zitten verschillende maten.
Rex_Rolfo schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar even mijn mening:
- set stalen velgen voor winterbanden hoeft niet veel te kosten, dan is wisselen van de zomer / winterbanden zo gedaan. Kan desnoods nog zelf met wat fatsoenlijk gereedschap.
- de 'gewone' banden van veel auto's tegenwoordig zijn hele andere dan van vroeger. Hoeveel auto's niet hebben een top van 200+ terwijl vroegûh 180 al retesnel was. Die sportieve banden zijn geen donder waard als het koud en glad is.
- je moet altijd rijden naar de omstandigheden, dus met gewone snelheid over sneeuw en ijzel is zelfs bij winterbanden niet verstandig.
En imho het allerbelangrijkste: 1x het verschil tussen nèt wel of nèt niet op tijd stil staan maakt dat de winterbanden zich ruimschoots terugverdienen. Is het niet in geld dan wel in ellende.
meggiemeg schreef:Of je gebruikt een vulring die ervoor zorgt dat velgen wel weer passen, hebben wij ook gedaan bij onze huidige auto omdat ik de bandensets wilde behouden van mijn vorige auto.
ikke schreef:werkt dat niet gewoon naast elkaar? Rijden als een debiel is vragen om problemen, winterbanden of niet. Maar er zijn ook situaties dat gezond verstand + winterbanden op tijd stil staan betekend (of de bocht wel halen) terwijl even gezond verstand + zomerbanden resulteren in een oepsie.Maar waar eindigt rijgedrag en begint de invloed van de band?
Citaat:Als rubber werkelijk zoveel doet, leg dan eens uit waarom die series op toegelegd modderrubber drie keer aan moest zetten om een heuvel te nemen, waar mijn, veel zwaardere, Range Rover zonder mankeren op simpele winterbandjes omhoog liep.
Citaat:Ik weet niet wat jouw beleving van "vroeger" is maar mijn 1992 Range Rover is al electronisch begrensd op 180km/h. Nu wil je met zo'n oud ontwerp op starre assen helemaal geen 200km/h rijden, maar zelfs die Amerikaanse 170pk V8 (europees 185pk) loopt er zonder blikken of blozen naar toe (ben opgehouden bij 170km/h)
ikke schreef:geeft het ook een scheve belasting op je wiellagers
Rex_Rolfo schreef:ikke schreef:geeft het ook een scheve belasting op je wiellagers
Niet als je op die manier een velg met grote ET gebruikt op een auto met lagere ET waarde. Alle andere omstandigheden heb je gelijk. Maar dan nog kan je vaak de banden meenemen, voor de nieuwe auto een setje stalen velgen kopen waar de 'oude' banden op passen en de oude velgen weer verpatsen. Met wat geluk kost het je alleen het overleggen van de banden.
MarianneW schreef:Ik snap dat jaar rond met winterbanden niet...
Wij rijden ook niet veel (max 10000 op een jaar, wss nog minder), maar waarom zou je je banden niet wisselen? Luiheid?
Dat is dus gewoon zonde.
Sizzle schreef:In Nederland is het JUIST een stuk gevaarlijker op de weg bij vorst dan in alpen landen.
Door de Zoab heb je al snel een ijsbaan.
Ik ben ieder jaar rind kerst in NL en heb tot nu toe enkel in NL echt verschil gemerkt met winterbanden.
Ik ben ook in de afgelopen jaar slechts 2x ingesneeuwd en dat was in Nederland![]()
Ik kwam toen nog wel weg uit de besneeuwde parkeerplaats. De helft van de andere mensen konden hun werk afbellen.....
Ikke, als jij continue verteld dat winterbanden onzin vind, waarom rij jij zelf dan het hele jaar op winterbanden ipv zomerbanden
Citaat:Punt is hierbij dat de winterse omstandigheden van de (voor)Alpen een iets ander fenomeen is dan die zielige sneeuwvlokjes die hier vallen,
Sizzle schreef:Rij jij al 20 jaar met die zelfde set banden dan?
Zou jij je veilig voelen om jaarrond met zomerbanden te rijden?
Want ik ben met je eens dat wisselen niet perse nodig is maar dan zou ik wel het jaar rond op winterbanden rijden en niet op zomerbanden.Citaat:Punt is hierbij dat de winterse omstandigheden van de (voor)Alpen een iets ander fenomeen is dan die zielige sneeuwvlokjes die hier vallen,
Dit soort uitspraken klinken mij behoorlijk anti-winterband in de oren maar ondertussen rij je zelf ook met voldoende profiel.
Dat die dingen van naam gewisseld hebben is niet relevant daarin. Bij jouw uitspraak zou een ander het idee kunnen hebben dat je dus gewoon lekker met je zomerbandje door kunt glibberen.
Sizzle schreef:Daar kan de band niets aan doen dat de eigenaar een waaghals is.
Winterbanden zijn banden met flink grip en die zijn geen domme hype.
Je kunt beter zeggen dat het edele zomerbandje met zijn glimmende velgje een geldverspillende hype is.
Een zomerband is gewoon niet geschikt voor gladheid. Of het nu ijs is of natte bladeren.
Als je geld wilt besparen dan zou ik juist die zomerband links laten liggen.
! Het is voor mij ook maar 12,5km fietsen.