[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:37

@Benta, misschien is particuliere erfpacht wat voor jou.
Je betaalt dan alleen het huis, en de grond pacht je. Daar betaal je dan maandelijks een bepaald bedrag voor.
Bij mij in de buurt doen een aantal woningcorporaties dat, en scheelt aardig wat in de hypotheek.
Je moet dan wel echt goed nagaan hoe het met die erfpachtregels zit, en hoeveel die jaarlijks kan verhoogd worden.

Ik zelf heb er alleen last van: mijn huis staat te koop, terwijl de woningcorporatie een zelfde soort appartement met erfpacht voor 50.000 euro goedkoper aanbiedt in dezelfde straat.
-:(-

GeorgetteJarig

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:43

Of de DUO koop regeling. Google er eens op :)

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:44

Bedankt voor de tips, ik ga het eens uitzoeken!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:49

Vandaag een spannende dag. Het huis is bijna schoon!!! Straks even de spullen van de hond in de auto gooien en daarna nog even stofzuigen,de vaatwasser uitpakken. Nog genoeg te doen maar komt goed.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:33

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:16

Er zijn helaas veel mensen die net tussen wal en schip vallen.
Wij ook en officieel mogen wij niet meer bij een corporatie huren, helaas voor hun woonden we hier al en willen zij on er uit zetten dus moeten ze ons wel wat aanbieden.
We verdienen net een paar euro te veel..
We hebben hier een uitvoerig gesprek over gehad met hun om hier zeker van te zijn.

Maar gezien we eigenlijk wilden kopen en we hiervoor druk aan het sparen waren werkt dit natuurlijk niet mee.
Hypotheek is namelijk een drama.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:31

rommulus schreef:
Er zijn helaas veel mensen die net tussen wal en schip vallen.
Wij ook en officieel mogen wij niet meer bij een corporatie huren, helaas voor hun woonden we hier al en willen zij on er uit zetten dus moeten ze ons wel wat aanbieden.
We verdienen net een paar euro te veel..
We hebben hier een uitvoerig gesprek over gehad met hun om hier zeker van te zijn.

Maar gezien we eigenlijk wilden kopen en we hiervoor druk aan het sparen waren werkt dit natuurlijk niet mee.
Hypotheek is namelijk een drama.

Jullie zijn tenminste nog met zijn tweeën :P
Ik huur nu particulier (=duur), maar een hypotheek krijg ik niet (geen vast contract) en als ik al een hypotheek kan krijgen, kan ik daar geen huis van kopen in de regio waar ik werk. Woningbouw is de wachtlijst te lang. Drama. Gelukkig heb ik een redelijk betaalbaar plekje gevonden, maar daar heb ik wel 9 maanden intensief voor zitten zoeken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:37

Klopt heb je gelijk in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:37

rommulus, wij vallen ook eigenlijk net buiten de boot kwa huur, maar dat word nu gewoon opgelost door ons die 6,5 % in de maag te splitsen, wij zitten nu met de huur bijna bij een hypotheekbedrag , bizar eigenlijk :=
maar als je er zit kunnen ze je echt niet er uit werken omdat je te veel zou verdienen :n wettelijk mag dat ook weer niet, ze kunnen het wel onaantrekkelijker maken door je gewoon die 6.5 % huursverhoging in de maag te splitsen die je weer kunt aanvechten als je huis kwa punten niet aan dat huurbedrag komt
(puntensysteem is nog steeds van kracht, dus als je huur hoger is dan wat het kwa punten mag kosten, mogen ze weer omlaag met de huur.)
maar ze kunnen en mogen je er niet uit werken op een actieve manier omdat je te veel zou verdienen :n

edit: ik bedenk me net dat jullie in een sloopwoning wonen toch?
maar ja, dan zouden ze je idd gewoon nog iets aan moeten bieden, helaas kunnen ze je dan idd wel die extra huur in je maag splitsen

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:19

Ook altijd fijn, wij wilden vanmorgen naar een open huis kijken. Nog goed gecontroleerd op Funda en op de site van de makelaar zelf. Stond duidelijk 4 mei 11.00-13.00. Maar om 12.00 belden we aan en was er niemand thuis.. Tja, graag of niet..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:44

Vandaag kijkers gehad bij de eerste indruk hadden neutraal aangekruist en de ruimtes vonden ze prima maar ze gingen nog meer woningen bekijken volgende week woensdag horen we meer.hebben kan alle kanten op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:08

Hmmm ik ben het niet eens met de tip over particuliere erfpacht. Banken worden daar namelijk niet heel warm van, het levert vaak een hoop extra rompslomp op. Dus mocht je een huis op het oog hebben met particuliere erfpacht, informeer dan éérst naar de mogelijkheden om daarmee te kopen bij je bank/tussenpersoon voor je verder gaat in het proces.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:30

Ik was dit topic even uit het oog verloren.

Even een :(:) voor de mensen die hun huis noodgedwongen moeten verkopen omdat hun relatie stukgelopen is..

Appiesjappie; Spannend dus! Wachten is nooit leuk.

Wij krijgen 4 juni de sleutel van ons huis. Alles is rond!! *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:39

Berdien, met die duokoop en andere regelingen die op dit moment in zijn(hier heb je ook wat nieuwbouw dingetjes met het zogenoemde " bijzonderplan" ) dan koop je het huis en pacht je de grond, die grond kun je dan wel ten alle tijden kopen , maar hoeft niet.
maar ik weet niet of dat echt particuliere erfpacht is, tis in ieder geval een erfpachtregeling met mogelijkheid tot koop.
ik ben er zelf ook niet kapot van, maar dat is meer omdat ik zie dat de huizen er kwa prijs interessant uitzien , maar als je de huidige grondprijs er bij telt (en dat geld ga je ooit nog eens moeten betalen mocht je de grond willen bezitten) is het nog steeds, voor het huidige klimaat, een veel te duur huis.

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 07:35

Ik heb vanmiddag een afspraak met de schoonzus van een vriendin van mij. Haar relatie is uit en wil misschien mijn appartement tijdelijk huren. Ze moet er wel elk moment weer uit kunnen, dus het volle pond krijg ik er niet voor. Maar alle beetjes zijn mooi meegenomen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:28

Excalibur schreef:
Ik heb vanmiddag een afspraak met de schoonzus van een vriendin van mij. Haar relatie is uit en wil misschien mijn appartement tijdelijk huren. Ze moet er wel elk moment weer uit kunnen, dus het volle pond krijg ik er niet voor. Maar alle beetjes zijn mooi meegenomen.

Denk wel aan een goed huurcontract.
De huurbescherming in Nederland is fantastisch voor huurders, ook al noem je een termijn dat de huurder eruit moet, dan nog kan het juridisch zo zijn dat de huurder niet weghoeft.
Maak niet de fout te denken dat je het in goed overleg kunt regelen, omdat je elkaar goed kent: ik ken meerdere gevallen waar dat anders bleek, met gedoe en verbroken vriendschappen als resultaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:47

wij zijn zaterdag naar de hypotheker geweest,
het huisje wat we op het oog hadden gaat wel niet door, althans, er is nog een kansje, maar dan moet de huidige koper de financiering niet rond krijgen, hij bood extreem laag, finale tegenbod van de verkoper afgewezen om uiteindelijk vlak voor onze kijk afspraak toch maar wel het bod te accepteren. dus als hij zo laag bood omdat er eigenlijk niet veel meer ruimte dan dat was, dan is er dus een kansje, maar dat is minimaal vrees ik.
maar ondanks dat we niet direct een huis op het oog hebben momenteel, toch maar even de hypotheker bezocht om echt duidelijk te hebben wat we mogen, maar ook wat we willen...
het moet wel leuk blijven zeg maar.
ons beeld van de mogelijkheden was in ieder geval reëel
nu afwachten wanneer het juiste huis voorbij komt, of toch het huisje waar we blij van werden weer vrij komt

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:55

dammie1 schreef:
Excalibur schreef:

De huurbescherming in Nederland is fantastisch voor huurders, ook al noem je een termijn dat de huurder eruit moet, dan nog kan het juridisch zo zijn dat de huurder niet weghoeft.
Maak niet de fout te denken dat je het in goed overleg kunt regelen, omdat je elkaar goed kent: ik ken meerdere gevallen waar dat anders bleek, met gedoe en verbroken vriendschappen als resultaat.

Dit verhaal doet me denken aan wat bruceandnoon in het vorige topic had gepost.
Daar ben ik wel enorm van geschrokken. Nooit geweten dat zoiets kon in Nederland en dat ze zelfs met advocaten en het rechtssysteem de huurder er niet uit kon krijgen!

bruceandnoon schreef:
breek me de bek niet open over huurders... wij hebben afgelopen jaar ook een "huurconflict" gehad met iemand die onder het mom van een gebruiksvergoeding tijdelijk in ons andere huis ( wat te koop stond) mocht zodat ze het zou kunnen kopen. was een goede vriendin van ons dus wij dachten ( oliedom en naief) dat het niet nodig was om dingen op papier te zetten. Toen puntje bij paaltje kwam bleek ze toch niet zo betrouwbaar en allesbehalve van plan om ons huis te kopen, ze heeft inmiddels huurbescherming afgedwongen en zit voor een prikkie in een prachtig appartement aan de gracht in amsterdam. Elke maand leggen wij ruim 800 euro bij zodat zij, een goedverdienende arts met bovendien een eigen woning die ze voor veel geld onderverhuurt, hier kan wonen! We hebben heel veel geld aan advocaten uit gegeven maar je hebt geen poot om op te staan. Prachtig hoor, huurbescherming om zwakkeren in de maatschappij te kunnen beschermen maar dit was gewoon misbruik maken van deze wet. Resultaat is dat wij nu dat appartement niet kunnen verkopen, torenhoge advocaatkosten hadden, ontzettende stress en na de betaling van een forse schadevergoeding(!!) die zij eiste pas in 2015 weer over dat appartement kunnen beschikken. Laat dit alsjeblieft een waarschuwing zijn voor eenieder die gedwongen is in deze barre tijden om zijn woning tijdelijk te verhuren. Leg alles tot in de detail vast en dan nog is een huurcontract niet heilig. Het gegeven dat iemand jou een vergoeding betaald waar huurgenot tegenover staat ( ongeacht de afspraken en de hoogte van dat bedrag) staat boven alle andere feiten. Ik denk dat het hele huurbeschermings gebeuren nog maar eens goed onder de loep dient te worden gehouden, steeds meer mensen zullen genoodzaakt worden om hun onverkoopbare woning te verhuren. gelukkig kan dat nu onder de leegstandswet. Maar wij hebben ons lesje wel geleerd...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:59

Maar daar heb je toch de leegstandswet voor, zodat je huurders er wel uit kunt krijgen? Wel een verschrikkelijk zure situatie die hierboven staat, het zal je maar overkomen...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:02

Wil me hier ook graag melden als dat mag. wij huren momenteel particulier. en willlen graag gaan kopen helaas is dat erg lastig omdat ik een flex contract heb. vandaag of morgen hopen we te horen of een hypotheek gaat lukken en kunnen we gaan bieden op een huisje wat we op het oog hebben.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:12

Spannend mayflower moet er een hoop aan gebeuren?

Appiesjappie spannend zeg, dat wachten nu. Wie weet!

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:23

dammie1 schreef:
Excalibur schreef:

Ik werk zelf als gerechtsdeurwaarder en heb net weer een cursus huurrecht gehad. Bleek wel uit dat rechters tegenwoordig sneller de verhuurder gelijk geven als duidelijk uit het contract blijkt dat het om tijdelijke huur gaat. Maar ik zorg wel dat ik alles zo voor elkaar heb, dat de huurder er zo uit is als ik dat wil.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:20

Jemig, krijg net telefoon van de makelaar, dat we morgen de eerste bezichtiging al hebben... := En laat ik nu net vanavond pas om elf uur thuis zijn en ex meteen al begint te stuiteren dat ie nu "alles" alleen moet opruimen. Net alsof ik dat amper twee weken geleden ook niet alleen heb gedaan. Maar ben wel een beetje flabbergasted over het feit dat er nu al een bezichtiging is, we hebben nog niet eens een bord op het huis!

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:32

Moska schreef:
Jemig, krijg net telefoon van de makelaar, dat we morgen de eerste bezichtiging al hebben... := En laat ik nu net vanavond pas om elf uur thuis zijn en ex meteen al begint te stuiteren dat ie nu "alles" alleen moet opruimen. Net alsof ik dat amper twee weken geleden ook niet alleen heb gedaan. Maar ben wel een beetje flabbergasted over het feit dat er nu al een bezichtiging is, we hebben nog niet eens een bord op het huis!

Jeetje, dat is snel! Nu hopen dat het ook gelijk wat wordt :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:50

Wow dat is inderdaad snel moska! Nu hopen dat ze enthousiast zijn! spannend!