Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:30

De verkopende partij heeft zelf ook getekend voor die datum van 2 april, en als er toen niet meer gesproken is over eventueel vooruit schuiven van die datum (en sowieso als er niks over in het contract staat) dan wisten zij ook dondersgoed dat ze 2 april die sleutel over moesten dragen.

Dus echt heel veel medelijden heb ik eerlijk gezegd niet, ze hadden gewoon al veel eerder wat moeten regelen en niet nu het probleem op de TS proberen te schuiven.

Natuurlijk zal het waarschijnlijk wel zo zijn dat de makelaar tegen ze heeft gezegd dat het geen probleem was om de datum uit te stellen in goed overleg, er (onterecht) van uitgaande dat de TS wel mee zou werken, waardoor ze een wat verkeerd beeld hebben gekregen van de situatie.

Maar als je toch je handtekening zet onder een zeer officieel document waarop gewoon heel duidelijk die 2 april wordt genoemd en een boete als hiervan afgeweken wordt...dan moet je met een vingerhoedje hersens toch wel beseffen dat je in principe gewoon heel hard vastzit aan die datum.

Als ze dan bovendien nog zo laconiek reageren op de TS dat het hun probleem niet is..... tja wie niet horen wil die moet maar voelen hoor.

Ik vind het wel jammer dat de makelaar (en dus ook de verkopers) nu nog zitten te investeren in het opschuiven van die datum terwijl dat voor de TS heel duidelijk totaal geen optie is. Die energie kunnen ze beter steken in het regelen van de verhuizing en een ander onderkomen, dit zijn allemaal verspilde dagen nu waarin ze hoop hebben op iets dat niet gaat komen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:35

Ik weet dat het binnen een week is, maar er kan heel veel in een week weten we. Vandaar dat ik het aan ts vraag? Los van het verzetten van afspraken wat zijn nog meer mogelijke problemen?

We hebben zelf de tweede keer precies een maand gehad om echt alles te regelen, huis was onverachts verkocht en een snelle oplevering was gewenst. Mevrouw zag het huis pas voor het eerst bij de oplevering, dat zegt denk ik wel wat over de snelheid. We hadden dachten we alles geregeld maar meteen na de overdracht haakte de camping waar we heen zouden gaan op dat moment af omdat hij niet voor seizoen open wilde opeens.

Dan sta je daar met caravan en aanhangwagen vol met spullen. De rest in de vrachtwagen naar de opslag zonder plekje bij min koud. :') hebben via mijn ouders een week centre parcs geregeld en vanaf daar een andere camping gevonden waar we terecht konden. :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 12:39

Sammie: zoiets ben ik ook wel van plan. Heb ook al aan de telefoon tegen de verkoper gezegd dat ik het vervelend vind hoe het allemaal gaat.
Karuna: ik ben niet meer van plan om nu alles nog te verzetten. De verkopers maken van hun probleem al het mijne en dan zal ik ook nog ergens anders moeten gaan zitten?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:40

Wat een gedoe allemaal! Bij ons wat het andersom, wij kregen de hypotheek maar niet rond (traaaaag verwerkende hypotheek adviseur, haalde t bloed onder mijn nagels vandaan..), maar kregen daardoor wel een boete aan de broek (die vrolijk opliep), die we uiteindelijk gelukkig kunnen hebben wegstrepen tegen de ondertussen ontstane waterschade door een bevroeren boiler. (nieuwe keuken meoten plaatsen).
Erg vervelend allemaal! Gelukkig konden we wel de opzegdatum van t huurappartement 2 maanden verlengen, maar ja dan geef je toch weer geld uit, wat je eigenlijk in het huis wou steken.
Krijg een beetje t idee dat ze in dat wereldje gewoon eenbeetje doen waar ze zin in hebben...
Maar jij staat in je recht hoor!
Heel veel sterkte en ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 12:41

Krijg een mail terug dat hij mijn opstelling zeer betreurt *rolt bijna van haar stoel van het lachen*

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:41

Jeetje wat een verhaal. Ik ben benieuwd of ze op je datum llemaal anawezig zijn. Hoop het echt voor je, wat een verschrikkelijke situatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:41

Hahahahaha prachtig _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:43

Tja, jij betreurt de situatie waarin de makelaar jullie allemaal gebracht heeft, ook heel erg -O-

De lol gaat wel een beetje van het huis af zo, je weet nu eigenlijk nog steeds niet of je 2 april wel die sleutel krijgt.

En in welke staat je het huis opgelevert gaat krijgen, als de verkopers je een fijne meid vinden dan laten ze het waarschijnlijk toch anders achter dan wanneer ze je een enorme trut vinden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:44

Overigens; breek me de bek niet open over makelaars. Heb er ooit bij een gewerkt... Hij had een oude huurwoning op het oog maar die was onder zijn neus verkocht aan een ander. Heeft hij me toch een partij stampij staan maken dat ik dan maar bij de woningbouw zou moeten regelen dat ze de koop zouden annuleren omdat hij eerst nog wilde kijken.

Ja daaaaag! :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 12:45

pmarena schreef:
Tja, jij betreurt de situatie waarin de makelaar jullie allemaal gebracht heeft, ook heel erg -O-

De lol gaat wel een beetje van het huis af zo, je weet nu eigenlijk nog steeds niet of je 2 april wel die sleutel krijgt.

En in welke staat je het huis opgelevert gaat krijgen, als de verkopers je een fijne meid vinden dan laten ze het waarschijnlijk toch anders achter dan wanneer ze je een enorme trut vinden :=

Geloof dat ze met dat laatste ook nog wel problemen kunnen krijgen. Het is toch zo dat ze het huis in dezelfde staat moeten achter laten dan het gekocht is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:45

Liselot vandaar dat ik het vroeg, hoeveel problemen krijg je er zelf door. Voor jou dus geen optie dat is duidelijk. Vreemde opmerking van de makelaar. Is hij op je gevoel aan het mikken of zo? Ik zou wel de notaris dit doorgeven, dan kan die alvast maatregelen voorbereiden. Ik ben bang dat je anders alleen staat op 2 april.

Wij zouden zelf in zo n geval kijken hoeveel een latere oplevering ons financieel zou kosten en hoeveel het opleverd. Bij een positieve uitslag dan maar even elders zitten. Als het met een beetje moeite geld oplevert ach waarom niet.

O ja makekaar ellende is hier ook bekend. Dankzij een flapdrol hebben we een rechtzaak moeten aanspannen wegens valsheid in geschrifte en zitten we nu bijna 8 jaar later nog met de ellende en nasleep ervan. En meneer gaat vrolijk door met centjes verdienen. De boete voor hem was een lachertje en wij zitten met een hypotheekgat van 50000 euro minimaal.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-03-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:47

Liselot schreef:
Geloof dat ze met dat laatste ook nog wel problemen kunnen krijgen. Het is toch zo dat ze het huis in dezelfde staat moeten achter laten dan het gekocht is?

Nope. Ze mogen het ongeveer zo achter laten als ze willen...

Anoniem

Re: Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:48

Alleen bij huur moet het gelijk zijn aan hoe jij het hebt gekregen.

Inderdaad alles wat de makelaar nu zegt doorgeven aan de notaris. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:49

Het blijft gewoon vaak een heel apart slag volk, die makelaars en hypotheek-figuren.... bij de banken zelf zijn ze vaak prima meewerkend, maar al dat volk er omheen geeft vaak enorm veel stress door hun laconieke houding van "dat komt wel goed" terwijl allerlei serieus problemen opleverende termijnen aflopen.... en je ze toch dusdanig idioot veel betaalt dat ze je (belangen) op handen zouden moeten dragen -O-

Uiteraard moet een huis bij oplevering er bij liggen zoals afgesproken tijdens het moment van het tekenen van de overeenkomst.
Dus niet ineens een grote scheur in het aanrecht die er bij de bezichtiging nog niet zat en waarover ook niet gesproken is voor het tekenen van de papieren. Of ineens waterschade in een muur, een barst in een ruit...dat soort dingen.

Maar men kan het natuurlijk netjes achterlaten, zoals een vakantiehuisje dat redelijk schoon is en waar je zo in kan, of het kan ene gore bende zijn :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-03-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:49

Ja ze mogen het achterlaten in de staat als jij het gezien hebt of erger zelfs. Ons eerste huis zijn we daar de fout mee ingegaan. Tapijt was te smerig voor woorden, alle afvoerstopjes waren uit het huis verdwenen, wespennest aanwezig, dingen weggehaald en de stroomdraden bloot laten liggen. Alleen het wespennest moest worden weggehaald voor de overdracht die is toen een halve dag opgeschoven de rest mocht gewoon helaas. Heeft ons flink geld gekost toen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-03-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:50

pmarena schreef:

De sleutel is gewoon zeker hoor :) Alles ligt al bij de notaris. Bijv. volmachten zouden de boel nog kunnen vertragen, is geen sprake van en ook dán volgen boetes.

Staat moet opgeleverd zijn zoals het verkocht is, anders moet dit bij de lijst van zaken gemeld zijn (denk aan roerende dingen als een koelkast, maar als ze de hele keuken eruit halen dan moet dit gemeld worden.) voor de overdracht doe je nog een rondje door het huis (met de makelaar leuk :D ) en dan kun je nog melden als iets niet is zoals het bij de bezichtigingen was. Ook dan kunnen boetes volgen. Een huis trassen uit rancune zou ik niet aanraden :n

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:51

Is dat zo? Ik moest de ochtend van tekenen een rondje in mijn nieuwe woning lopen met de makelaar. Volgens mij had ik het niet hoeven te accepteren als het "niet in de staat was" zoals ik het had gekocht. Volgens mij MOETEN ze het zelfs verkopen in de staat zoals je het koopt, exclusief niet overgenomen meubels etc.
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 25-03-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:51

Staat er normaal niet in het contract in welke staat het huis opgeleverd moet worden?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 12:53

Zolang alles maar heel is vind ik het prima... Goor is het al, ze zitten er met 2 rokers en het is volgens mij in tijden al niet lekker schoongemaakt. Het huis heeft echt een enorme opfrisbeurt nodig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:55

Sammie schreef:
pmarena schreef:

De sleutel is gewoon zeker hoor :) Alles ligt al bij de notaris.

Hoe kom je daar nou bij :?

De overdracht vind alleen op die datum plaats als de verkopers aanwezig zijn bij de notaris.
Zijn zij er niet, dan gaat de overdracht dus niet door en gaat de boete-termijn in werking.

De verkopers zullen toch hun handtekening moeten zetten om vast te leggen dat vanaf dat moment het eigendom overgaat op de koper, en zij zullen hun huissleutels pas op dat moment direct aan de koper overhandigen. Dat kan de notaris niet doen :P Die heeft de sleutels ook helemaal niet normaal gesproken :P

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:55

Idd ja, zolang als maar heel is en ze de boel niet slopen.
Ben eens benieuwd hoe het afloopt, blijf het hier zeker volgen.
Sterkte TS!

Liselot

Re: Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 12:56

Inderdaad Pmarena, het blijft nog steeds onzeker :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:57

Ze kunnen natuurlijk wel flauwe dingetjes doen, zoals overal de lampen er uit draaien en meenemen, en de stop van bad of wastafel inderdaad, allerlei dubieuze dingetjes die er net niet helemaal bijhoren maar wel erg irritant zijn :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-03-13 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:57

Normaal gesproken ga je voor de officiele overdracht door de woning waarbij je ook alle meterstanden opschrijft, ts, in dit geval zeker doen anders heb je kans dat de makelaar je een oor aannaait( dan krijg je de opgeschreven meterstanden van hem waardoor hij ze veel lager op kan schrijven dan er werkelijk verbruikt is).Dus de vooroplevering niet overslaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:58

Vjestagirl schreef:
Nope. Ze mogen het ongeveer zo achter laten als ze willen...
Dit is dus echt niet waar, waarom mensen dat denken heb ik wel een idee van, maar als jij bij de koopcontract aangeeft dat jij wil dat zij het tapijt e.d. er uit halen MOETEN ze dat doen. Maar dit zijn dingen waar mensen gewoon niet bij stil staan, wat in het koopcontract incl. lijst van zaken staat is bindend. Je kan daar alles aan toevoegen, maar veel mensen gaan akkoord met het standaard koopcontract. Als jij het huis koopt met een ingebouwde kast die op de lijst van zaken staat mogen ze die echt niet slopen. Staat hij niet op de lijst van zaken, behoor je er eigenlijk naar te vragen en mag je er ook vanuit gaan dat die weg kan zijn. Een goede makelaar zegt dit bij de bezichtiging trouwens.. Een losse koelkast die weg is en het staat op de lijst van zaken dan is dat akkoord. Een hele keuken weghalen echt niet. Dat moet dan gemeld zijn door de makelaar en op de lijst van zaken staan.

Daar is de laatste oplevering nog voor. Kijken of het huis goed wordt opgeleverd. De dag voor of van de overdracht maak je een rondje. Bij voorkeur dus die ochtend van de daadwerkelijke overdracht.

Veel mensen denken er echt te licht over, omdat het meestal goed gaat en dergelijke kopen niet vaak worden gedaan. Mensen weten het vaak gewoon niet.

Citaat:
De overdracht vind alleen op die datum plaats als de verkopers aanwezig zijn bij de notaris.
Zijn zij er niet, dan gaat de overdracht dus niet door en gaat de boete-termijn in werking.
Dat van die boete heb ik er toch achter gezet?