Goede huishoudtips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Goede huishoudtips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:33

mmm, hier ook maar eens aan de oven schoonmaak van de week , ik heb geen groene zeep in huis en overmorgen gaat de super pas weer open na de verbouwing . word een ah xl .

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:50

Ik weet niet of de tip al gegeven was :o Maar iemand een goeie tip voor een rvs afzuigschouw waar diverse vlekken/vingers op zitten??

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:01

Kentaro schreef:
Ik weet niet of de tip al gegeven was :o Maar iemand een goeie tip voor een rvs afzuigschouw waar diverse vlekken/vingers op zitten??

oppoetsen met staalpoets?
dat doen wij altijd met de afzuigkap

eerts dasty om te ontvetten en dan staalpoets

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:11

Thanks! Dat ga ik eens proberen!

Kwam nog een paar tips tegen!

Afvoerpijp (schoon houden) De pijp houdt u schoon door eens in de twee weken een schepje soda door de gootsteen te gooien en er heet water aan toe te voegen. Laat daarna de hete kraan lopen. U kunt ook af en toe een beetje koffiedik in de afvoerpijp gooien. Dit voorkomt vetaanslag.

Asbak: Om te voorkomen dat de as in uw asbakken blijft vastplakken, kunt u na het schoonmaken van de asbak deze inspuiten met deodorant, parfum olijfolie of meubelspray.Wanneer u uw asbakken vult met schelpen- of vogelzand, dooft de sigaret makkelijk in de asbak, blijft het as niet vastplakken en wordt de vieze lucht die sigaretten achterlaten minder.

Afzuigkap (roosters) Om brandgevaar te beperken, is het belangrijk de roosters van een afzuigkap regelmatig schoon te maken. Dit gaat heel eenvoudig door de roosters in een bak met water te leggen en hier een vaatwastablet aan toe te voegen. Laat het vuil moeilijk los, plaats dan alvorens u de roosters gaat schoonmaken een pan met citroensap onder de afzuigkap en laat dit een paar uur koken. Spuit het rooster achteraf in met siliconenspray om nieuw vuil te voorkomen.

Afwasborstel Een vieze afwasborstel is vervelend, maar ook heel onhygienisch? Zo maak je deze weer goed schoon...Als je een afwasmachine hebt is het verstandig de borstel dagelijks in de afwasmachine mee te wassen. Als je twee afwasborstels met elkaar af wisselt heb je altijd een schone afwasborstel voor handen.Heb je geen afwasmachine? Dan doe je er verstandig aan de afwasborstel regelmatig uit te koken of een nachtje in bleekwater zetten

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:29

Kentaro, die van de roosters van de afzuigkap lijkt me een goede tip, dat ga ik eens proberen! Alleen, waar haar je siliconenspray :o ?

Hoe wassen jullie je Jemako doekjes? Wasverzachter gebruik ik sowieso al niet, maar ik hoorde laatst dat je deze zelfs niet met waspoeder mag wassen.. :? Dat doe ik altijd wel, op 60 graden.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:30

Jemako?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:33

Heel handig topic deze, aangezien ik huishoudelijke hulp ben, kan ik hier vast nog wel tips weghalen.

(Gaat het hele topic doorspitten) :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:43

siliconenspray kun je o.a. kopen in een doe het zelf zaak, de action, de hema :D

voor m'n jemako doeken heb ik wel zo'n waszak gekocht. Ik was het op 40 graden, gewoon met wasmiddel (inderdaad geen wasverzachter!)

roselie, ik had eerder een link geplaatst over de spullen van jemako! Is niet goedkoop, maar wat zijn het fijne spullen!! De microvezeldoekjes die je overal kunt kopen, zijn prima om mee schoon te maken. Maar voor bijvoorbeeld glas zijn de doeken van jemako echt súper! (de stofhandschoen ben ik ook helemaal fan van :D )

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:49

Kentaro schreef:
Th
Afzuigkap (roosters) Om brandgevaar te beperken, is het belangrijk de roosters van een afzuigkap regelmatig schoon te maken. Dit gaat heel eenvoudig door de roosters in een bak met water te leggen en hier een vaatwastablet aan toe te voegen. Laat het vuil moeilijk los, plaats dan alvorens u de roosters gaat schoonmaken een pan met citroensap onder de afzuigkap en laat dit een paar uur koken. Spuit het rooster achteraf in met siliconenspray om nieuw vuil te voorkomen.

Dankje, die ga ik eens testen! Hier een megavette afzuigkap (of nou ja, bij oud mannetje ;) ) en zal eens kijken of dit misschien werkt. Moet ik wel ff een bak vinden waar zijn kap in past, ding is te groot voor de gootsteen :'). Zitten ook geen verwisselbare roosters in, dus kan er weinig mee....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:53

Wij hebben zo'n plastic bak waar je de wasmachine in kunt plaatsen := Daar past een hoop in :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:55

Auto shampoo maakt alles weer vrij, je gootsteen wordt weer glanzend en het vet vliegt van je tegeltjes af.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:57

Dan ga ik eens kijken bij de Action, dankjewel! Ik heb alleen de Jemakodoek voor glas, maar gebruik hem eigenlijk bijna overal voor met afnemen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:01

Ik gebruik ze ook voor van alles! Maar kan me voorstellen dat als je ze zeg maar alleen voor het soppen gebruikt, je eerder een goedkoop doekje gaat kopen. Maar als je eenmaal deze doeken hebt, gebruik je ze gauw voor van alles :D

Dit vond ik ook wel een hele goede! (bekend probleem :) )

Buitenlampen Deze lampen, vooral het glas, worden vrij snel smerig door weersinvloeden en allerlei ongedierte. U kunt dit proces enigzins beperken door elk voorjaar twee geurballen van Roxasect in de lampen te doen. Gegarandeerd geen last meer van spinnenpoep, rag of andere insecten

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:03

Waar vind je al die tips Kentaro? Ik zoek nog dé tip om de tegels in de tuin 'groen'vrij te krijgen. Met alleen groene zeep en de hogedrukspuit is het me afgelopen jaar niet helemaal gelukt. Alleen een hoop spier en rugpijn :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:06

Dat antikalk spul voor de wc werkt goed voor aanslag op tegels, koffiedroes voor je afvoer dat ontvet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:07

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:09

Dankje, ik kwam niet veel verder dan groene zeep, soda, biotex etc. Maar biotex vind ik erg duur, een tijd terug kostte dat 1,50 bij de action ofzo, helaas hebben ze dat nu niet meer.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:18

Heb je last van:
- Vieze plekken/ aanslag op je badkamertegels,
- Vieze (allangnietmeerwitte) antislipmatten,
- Vieze velkken in je witte kleding wat er met ossengalzeep niet uitgaat,
- Roestplekken of andere vlekken op je canvas witte schoenen,
- Vieze vlekken op je toiletpot, bril of erachter in de tegels?
HG schimmel- vocht en weerplekkenreiniger komt dan to the rescue :D

Dat spul is echt goud, je kunt er zoveel mee, pestbende, dat dan weer wel...

Iemand nog een tip om stof langs de plintjes van een muur met spachtelputz weg te krijgen? Wat ik ook doe, het gaat in die porien van de muur zitten... En ik zoek nog een tip voor mijn natuurstenen tegeltjes tegen de muur bij mijn fornhuis; die krijg ik ook bijna niet schoon :(

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:47

Wat is spachtelputz :o ? En bij de natuurstenen tegeltjes, is het vettig of bruine aanslag of wat?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:53

De tegeltjes zijn voornamelijk vettig maar omdat het om natuursteen gaat blijft het in de porien zitten (ondanks dat we het hebben behandeld). Spachtelputz is een soort grof stucwerk :)

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:08

Oef, lastig. Ik weet dat HG natuursteenreiniger heeft, maar volgensmij is dat officieel voor de vloer. Kost wel wat, maar liever dat, dan dat je het 'verpest' met schoonmaakazijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:26

Een stoomreiniger is daar ideaal voor!
Ik 'spuit' het dan zo weg! Heb ook een keer gehad dat ik een grote vaas met bloemen voor de muur had staan. Op een gegeven moment knakt er een om.... Een hele groene streep over m'n spachtel muur..... Met de stoomreiniger spoot ik het er zo af!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:28

Hg ben ik juist niet zo tevree over

Kentaro ik ga op zoek naar de link

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:32

Hg vocht en weerplekkenreiniger rook bekend. Ik heb de werkzame stof gegoogled.......blijkt gewoon verdunde chloor te zijn. Ik doe nu water en een beetje chloor in een plantenspuit. Werkt hetzelfde, 10 x goedkoper

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:37

Stoomreiniger was laatst bij de Aldi of Gamma te koop, meen voor €50,-. Wellicht hebben ze nog wat staan. Ik denk er ook over na om er 1 aan te schaffen, lijkt mij vooral ideaal voor de badkamer :j (wij hebben totaal geen ventilatie, dus zit iedere week alle tegels en het plafond te poetsen met wat verdunde bleek).