Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:18

Post aangepast :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:19

Wij hebben dubbelglas beneden maar niet boven. Dus boven altijd alle deuren dicht.

Wij douchen om de dag dus niet elke dag en een korte beurd. En ons kleine manneke gaat vaak met mij mee.
Zettegenwoordig een badje leeg naast me die loopt tijdens het douchen langzaam vol. Dan ga ik onder de douche weg en draai ik de kranen uit en zit me zoontje nog ff in zijn badje ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:20

Ik betaal in mijn eentje 120,- voor gas/electra aan Nuon
en 35,- aan de netbeheerder (14,- electra / 11,- gas als ik me niet vergis)

Maar ik verwacht toch ook een hoop terug te krijgen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:20

Vind het echt niet veel!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:22

Ik vind alles bij elkaar 154,- toch best veel... ik heb een tussenwoning met overal dubbel glas. Maar boven wel veel ramen open (raampje badkamer en op slaapkamer staan altijd op kiep).

Als ik zo eens op de meter kijk ga ik toch veel terug krijgen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:23

Wij zijn idd lekker zuinig :)

Bewust ik wil goed zijn voor mijn geld en voor het mileu! Wij zijn er ook echt veel mee bezig.
Krijg gewoon op me flikker van hubs als ik ergens een lamp aan laat of een deur open :+

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:28

Wij hebben vorig jaar een flinke tegenvaller gehad op onze energierekening we moesten meer dan 500 euro bijbetalen naast de maandelijkse premie. Nu hebben we de volgende dingen gedaan (buiten bezuinigen op boodschappen (lijstje maken per week) en kleding (primark, c&a, tweedehands etc.). We wonen in een energieslurpend jaren '20 maisonette.

Aquarium minder warm gezet en andere lampen
Water koken in een pan ipv waterkoker
Korter douchen
Kaarsen voor warmte, licht en gezelligheid:)
Dekentjes op de bank en verwarming niet warmer dan 20
Tochtstoppers in de vensterbanken
Beter letten op lampen uit doen
Weinig gebruik van laptop
Geen föhn, krultang, stijltang scheerapparaat
Geen droger
Wasmachine moet vol en fijne was =20 graden, normale was 30 en viezeonhygienische was 50
Handdoeken vaker gebruiken
Geen elektrische deken meer

Denk dat dit het zo'n beetje is! We hebben wel een AA+ koelkast en tv dus dat. Scheelt vast ook wel wat.
Ik lees mee ben benieuwd naar andere tips!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:29

Dus die 100 euro per maand valt heel erg mee? Gelukkig :Y)
Het scheelt denk ik veel dat ons huis goed geïsoleerd is. Kleine ramen zoals die boerderijen dat vroeger hadden.. Ik stook alleen 's morgens een uurtje, en dan blijft het de rest van de dag op temperatuur. Verder leven we niet eens zo heel zuinig.. We douchen om de dag toch wel een half uur.. af en toe alle ramen even tegen elkaar open in de woonkamer vanwege de allergie van m'n vriend.. De computer staat dag en nacht aan (alleen op standy-by als we hem niet gebruiken) en de tv en beamer en dvd-speler enzo ook).. elke dag uitgebreid koken (met inductie, ideaal!).. ik gebruik veel kook-apparaten (tosti-machine, toaster, actifry, magnetron) en ik heb een knoepert van een amerikaanse koelkast :Y) Maar die laatste en het koken halen de temperatuur 's avonds wel weer lekker omhoog in de woonkamer. 's Avonds heb ik in de woonkamer best wat lampen aan, en overdag eigenlijk ook regelmatig omdat de ramen zo klein zijn.. maar dat zijn wel allemaal LED-lampen van 1 tot 2,5 watt per stuk ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:30

Jeetje, wat zijn jullie allemaal goed bezig.
Na het doorspitten van het topic en even rondgekeken te hebben in het huis, ben ik echt het averechtse bezig geloof ik :o .

Woonkamer:
Laptop zit altijd aan het snoer, snoer zit altijd in het stopcontact.
Telefoonoplader van mijn werktelefoon ook.
Verwarming overdags op 20,5 graden, 's nachts op 18 graden. (ventilatieroosters boven het raam wel áltijd open).
Tv staat altijd op standy.
Lamp: kroonluchter met 3 gewone peertjes.

Eetkamer (gescheiden van woonkamer dmv suite-deurtjes):
Stekker van de vitrinekast zit er ook altijd in, lampje gaat alleen 's avonds aan.
Lamp: kroonluchter met 6 gewone peertjes.

Gang:
Lamp: 2x kroonluchter met elk 9 peertjes.

Slaapkamer:
Spotjes, gaan alleen 's avonds even aan voordat we het bed instappen.
2x oplader voor telefoons, zitten altijd in het stopcontact.
1x wekker, zit er altijd in.
Verwarming staat hier altijd laag gedraaid, ventilatieroosters boven raam altijd open.
Tv altijd op standy.

Keuken:
Alle losse apparatuur in het stopcontact.
Vaatwasser hebben we neit, dus daar kan niet op bezuinigd worden.
Afzuiger staat alleen aan tijdens het koken, maar dna gaat meestal ook het kiepraam nog ff open.

Oftewel: kan nog wel aardig wat simpele dingetjes doen om te bezuinigen :+.
We wonen overigens met zn 2tjes en 2 katten in een benedenwoning van 77 m2. Bouwjaar 1926, dus her en der wat "natuurlijke ventilatie".
Betaal nu een voorschot van 135 euro, zitten er sinds januari, dus nog geen idee wat het metertje gaat zeggen over de kosten.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:31

Oh ja, schone handdoeken in de was gooien als je je schone lijf er 1 keer mee hebt drooggemaakt vind ik ook altijd zo apart :=

Wij gebruiken de handdoeken ook vaker dan 1 keer. Hangen ze gewoon keurig te drogen aan het rekje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:33

Iv_ verwarming 's nachts (en als er niemand thuis is ook denk ik?) op 18 graden???

Why??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:33

yv, die dingen in het stopcontact laten zittenstand by, zijn nog best wel oplopers!

8nnemiek, dat is echt een heel redelijk bedrag per maand!

18 graden 's nachts is wel raadzaam met vloerverwarming!

lottie, bij ons gaat de handdoek ook na 1x douchen in de was. Anders hebben we nooit een machine vol :D
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 29-11-12 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:34

Lottie84 schreef:
Oh ja, schone handdoeken in de was gooien als je je schone lijf er 1 keer mee hebt drooggemaakt vind ik ook altijd zo apart :=

Wij gebruiken de handdoeken ook vaker dan 1 keer. Hangen ze gewoon keurig te drogen aan het rekje.

Ik ook, maar alleen als ik mijn voeten er niet mee heb afgedroogd, dus als ze niet op de grond hebben gelegen. Anders doe ik ook maar 1x met een handdoek. Maarja... anders krijg ik de wasmachien helemaal nooit vol :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:35

Omdat het in de slaapkamer echt stervenskoud is :).
Enkelsteensmuurtjes en geen isolatie daar, wel dubbelglas :+ ..

En mij is altijd gezegd dat stoken van 15-21 graden meer kost van van 18-21, dus ach.

Edit:
Zal het even uitleggen. Het is een heel oud, smal en heel langwerpig huis.
Voorkant bestaan zeg maar uit woonkamer, eetkamer, gang, wc en washok. Dan heb je vanaf de eetkamer een stukje keuken en achte de keuken zit de slaapkamer (voorheen 2) en daaraan vast de badkamer. de badkamer is uitbouw in de schuur. Langs de gehele slaapkamer, keuken en badkamer en schuur zit de tuin (12 m lang). Voorkant is wel geisoleerd, achterkant niet. Dus vanaf de keuken is geen isolatie zeg maar. Schuur is opnieuw opgebouwd, deze is wel geisoleerd, evenals de badkamer. Maar de slaapkamer niet.
Thermostaat hangt in de woonkamer, als deze 20 aangeeft in de woonkamer, is het denk ik 17 in de slaapkamer. Mn vriend heeft het áltijd warm, in de slaapkamer absoluut niet.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 29-11-12 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:35

Yv_ ik denk dat het stiekem best eens tegen kan gaan vallen, met jullie gewoontes en onzuinige leefwijze eerlijk gezegd... zou toch zonde zijn!

Hier stond de kerel van de gemeente op de stoep eergisteren, om de meterstanden op te nemen. Ben heel benieuwd. Heb een rijtjeshuis uit de 60er jaren, ben alleen en probeer zuinig te doen, vorig jaar 70 euro terug gekregen. Nu afwachten, zal binnenkort wel een brief op de mat vallen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:36

maar heb je dan ook in de slaapkamer de hele dag de verwarming op 18?

Mijn thermostaat zit in de huiskamer dus dat zou echt niet werken. Of heb je inderdaad vloerverwarming en werkt dat dan anders?

Overigens stook ik (alleen in de huiskamer) van 15 naar 19,5 graad.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:36

Hier ook snachts de minimale temp 17 graden.
Staat ingesteld zo.
Dus overdan 20,5 en snachts 17.

Waarom, omdat opstoken veel kost en je met een kleintje snachts nog wel eens beneden zit dus met een dik vest heb je het dan net warm genoeg.

ALs ik weg ga doe ik de kachel niet uit. Ook niet als we een nachtje weg gaan.
Wel als we meerdere dagen weg gaan dan gaat hij op vakantie stand en dat is overdag 17 en snachts een graad of 15.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:39

Handoeken, voor mijn haar die hang ik op en gebruik ik nog een keer voor mijn haar. Mijn zoontje sla ik altijd eerst in een giga grote badhandoek en daarna droog ik hem af met een hydrofiele luier (zo'n baby handoek.
Doe giga grote handdoek gooi ik over de verwarming (die is minimaal nat) en haal ik er direct af als hij droog is en dan gebruiken we hem nog 1x ook gewoon om om hem heen te slaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:39

Gossie, ik ben echt best verbaast van hoe sommige mensen stoken. Misschien omdat het zelf zo anders gewend ben.

Wat ook wel meetelt bij mij is dat de thermostaat bij de deur zit, en de deur moet 's nachts en als ik er niet ben open blijven anders kunnen de poezen niet naar boven naar de kattenbak. Dan heeft stoken al helemaal geen zin.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:40

Precies! Zeker met vloerverwarming is het duurder om het hele gebeuren van zeg maar 16 op te warmen naar 19/20 graden, dan om hem niet lager te laten komen dan bijvoorbeeld 18 graden.
Als we een week weg gaan, zetten we hem wel wat lager.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:42

Wij hebben nachtstroom en dat tarief geldt ook in het weekend. Vaatwasser en wasmachine draaien standaard in de goedkope periode.
Normaal staat bij ons de thermostaat overdag op 16 graden en 's avonds op 18.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:42

Hier ook thermostaat in de woonkamer, op onze slaapkamer staat de verwariming uit, wij slapen met het raam open. Bij de kinderen staat hij wel aan anders is het erg koud voor ze. Wij stoken op 19.5 of 20.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:43

Gamblerscup: Ik denk dat het dit jaar wel meevalt, we zijn 9 maanden aan het verbouwen geweest en de verwarming zit er pas sinds maart in. Hiervoor stonden er gaskachels.
En ja, i know.. heel stom dat we de slaapkamer niet meteen hebben meegenomen met isoleren. Geld was op (totale huis meost verbouwd worden om het leefbaar te maken ;) ), maar dat staat absoluut nog in de planning! Maar eerst even de portomonnee weer wat voller maken :).
Denk dat we volgend jaar wel een probleem hebben. Heb nu al een rondje gelopen en er wat stekkers uitgehaald :).

Amaris: Heb mn vorige bericht even aangepast.
Ja, in de slaapkamer dus ook op dezelfde temperatuur als heir in de woonkamer, maar de verwarmingen wel op halve stand zeg maar. Ik kan niet slapen in een bloedhete kamer. Als ik de verwarming dus op hoge stand zet en m laat branden als we tv aan het kijken zijn in de woonkamer, kan ik daarna dus niet slapen.
Nu geeft-ie net een fris temperatuutje in de slaapkamer als je erin wandeld, maar tijdens het slapen is het aangenaam :j. Als ik de verwarming helemaal uit zou zetten, denk i kdat we met ijspegels aan onze neus liggen :=.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:45

Ik denk dat je stook gedrag ook licht aan je gezinssituatie.

Ik ben 24/7 thuis samen met ons zoontje. Ikwil gewoon een behagelijke warmte hebben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:46

Besparen is goed, maar om nu inderdaad met ijspegels aan je neus wakker te worden is ook weer zowat....
En het is natuurlijk ook maar een paar maandjes koud :P