Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:12

Plannen bij ons gaan vaste vorm aannemen.
Maar man, wat groeit dat onkruid opeens hard :oo . Maar ik kan er niet veel aan doen nu, want de hele tuin staat op z'n kop omdat de schilder bezig is.

De plannen voor de 'veranda' tegen de schuur zijn heel concreet en uitgewerkt. Nu alleen nog wachten tot m'n lieve nicht de andere ontwerp ideeën voor de rest van de tuin op papier heeft.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:10

Klinkt goed Chub, ben benieuwd naar foto's!!

Ik heb besloten toch de voortuin helemaal te gaan omgooien. Het is heel leuk ingericht, met perkjes en 'weggetjes' met van die mooie kleine stenen, maar de oude bewoonster had een tuinman die volgens mij erg vaak kwam, want ik kan niet tegen het onkruid ed op.. Stenen gaan ook wat wegzakken dus al met al ziet het er steeds minder mooi uit. Wil in het midden een vierkante plantenbak maken met stenen (heb ik al) en daaromheen tegels en dan daarnaast nog wat planten. Lijkt me een stuk beter bij te houden :+
Ga dus eens goed rondkijken voor meer ideeën!

Daarnaast gaan we de schutting van de achtertuin een stuk naar voren verplaatsen (zijingang van het huis) met een nieuwe (bredere) poort om daar wat meer zon te creëren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:16

Wat een leuk topic. Thuis hebben wij een mooie tuin al zeg ik het zelf. Echt een projectje van mijn ma. Zal straks eens wat foto's maken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:21

Wat een leuk topic. Ik ga het vanavond helemaal doorlezen :D

Ik heb een dakterras pal op het zuiden waar de hele dag volle zon staat. Planten overleven het slechts een paar weken, terwijl ik wel zonplanten had neergezet en elke avond water gaf. Ikzelf ben helemaal fan van alle soorten lavendel.

Hebben jullie ideeen of tips welke planten wel de bloedhitte en volle zon overleven?
Gebruiken jullie van die bruine korrels onderin de plantenbakken? Ik niet, of zal dit het probleem zijn geweest O:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:46

Mootje schreef:
Wat een leuk topic. Ik ga het vanavond helemaal doorlezen :D

Ik heb een dakterras pal op het zuiden waar de hele dag volle zon staat. Planten overleven het slechts een paar weken, terwijl ik wel zonplanten had neergezet en elke avond water gaf. Ikzelf ben helemaal fan van alle soorten lavendel.

Hebben jullie ideeen of tips welke planten wel de bloedhitte en volle zon overleven?
Gebruiken jullie van die bruine korrels onderin de plantenbakken? Ik niet, of zal dit het probleem zijn geweest O:)

Als jou planten de hele dag in de volle zon staan dan moet je echt 2x per dag water geven.
Er zijn genoeg zon aanbidders van planten,maar die hebben wél ruim genoeg water nodig.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:00

Dan maar geen plantjes meer -O- Ik ben ook nog eens de halve week (ongeveer) bij mijn vriend en zit regelmatig in het buitenland voor mijn werk.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:03

En anders iets van vetplantjes? die hebben niet zoveel water nodig volgens mij :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:13

Olijfboompjes kan je ook gewoon in de volle zon laten staan en hoeven eigenlijk helemaal geen water! Olfijboompjes zijn toch ook best leuk om in potten neer te zetten?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:13

Idd. wat Blackje zegt:vetplantjes! ze zijn er ook die gaan bloeien,zijn ook erg mooi.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:14

Naath86 schreef:
Olijfboompjes kan je ook gewoon in de volle zon laten staan en hoeven eigenlijk helemaal geen water! Olfijboompjes zijn toch ook best leuk om in potten neer te zetten?

Daar moet je alleen wel weer in de winter mee uitkijken, dan moeten ze eigenlijk naar binnen. Die van mij hebben allebei de winter niet overleefd ;( . En ze waren zoooo schattig naast m'n bankje onder het raam.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:16

Ja klopt, je moet ze idd niet in de vorst laten staan.. Maar tegen de zon kunnen ze wel heel goed, wil ze zelf ook nog op ons terras!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:28

Ik wil ze straks ook zeker weer hebben, ik vind het fantastische boompjes om te zien.

Zo zag het er uit toen ik ze net had:
Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:30

Mootje schreef:
Dan maar geen plantjes meer -O- Ik ben ook nog eens de halve week (ongeveer) bij mijn vriend en zit regelmatig in het buitenland voor mijn werk.

vetplantjes, olijfboom, kaktus etc. kan allemaal leuk in de zon hoor!! Sedum is een mooie en dankbare zonaanbidder die het overal goed doet. Heb het hier in potten en in de tuin. Via google vind je al heel veel info en ze hebben ze bij elk tuincentrum.

Ook lavendel, grassoorten en salie doen het heel goed in de volle zon. Geef je planten echter wel goed de ruimte in een grote pot ;)

Weet niet hoe je dakterras er verder uit ziet (foto?) maar als je iets van een muur hebt of een grote houten kist dan krijgen je planten wel de helft van de dag schaduw. Die kleikorrels werken inderdaad heel erg goed, als je dan je pot voor de helft met die korrels vult en de rest met de plant en grond dan hebben ze voor een aantal dagen echt wel genoeg water. Ook cocopeat werkt goed.

Leuke foto laurabram, zet jij die boompjes in de winter binnen??

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:34

Zidore schreef:
Leuke foto laurabram, zet jij die boompjes in de winter binnen??

Had ik dat maar gedaan, dan hadden ze waarschijnlijk nu nog blaadjes gehad ;( .
De nieuwe boompjes die gaan komen gaan dan ook echt de schuur in in de winter, want de potten inpakken heeft helaas niet genoeg geholpen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:37

ik heb ook olijfbomen gehad maar die zijn ook allemaal doodgegaan, vandaar ;)
ze verloren wel ieder jaar hun blaadjes geloof ik hoor
maar ze stonden een keer te koud, en toen was het klaar
ga ook geen nieuwe meer kopen (hoe mooi ik ze ook vind) want ze zijn best prijzig
en je zit in de winter met een plant binnen (zonder blaadjes :+ ) of hij staat in de schuur in de weg...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:38

Hier was het net allemaal klaar:
Afbeelding

Er is van 9 tot half 8 zon in de zomer.
Ik ga volgende week maar eens gluren in het tuincentrum. Alleen tuinmeubilair met lege bakken is ook niet gezellig!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:55

Wat een leuk balkon! Dat is inderdaad wel lang zon, denk dat door het glas om je balkon heen alles nog wat warmer wordt dan normaal. Sedum is echt een aanrader. Verder kan ik je nog als tip geven dat je je plantjes niet te groot moet kopen (of niet in te kleine pottenn) dat ziet er natuurlijk wel iets minder mooi uit, maar heeft wel meer levensvatbaarheid. Planten hebben in de warmte behalve water ook ruimte nodig.

Ik zou zelf (maar dat zou ik doen ;) ) 2 grote plastic potten kopen (zijn voordelig bij de action ;) ) met daarin een lavendel en olijfboompje en in die grijze potten sedum zetten en tegelijkertijd bij het tuincentrum een grote zak kleikorrels/cocopeat om de bodem van de potten mee te vullen.

Afbeelding deze heb ik Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:57

Ik heb twee mega grote potten staan van het tuibcentrum, dus die hoef ik niet meer te kopen :)
Sedum zit toch in die daktegels? Vind dat er schattig uitzien!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:12

Wat leuk een tuintopic.
Hier nog niet veel aan tuin, de oorspronkelijke tuin is van onze dochter geworden en daar komen wat kipjes in.
Andere stuk tuin wordt straks bij de nu nog paddock/rijbak getrokken als de nieuwe rijbak klaar is en daar willen we dan graag gras en een houten veranda.
Wij zijn nog flink aan het verbouwen, heb wel een klein bordertje gemaakt en wat bakken met plantjes en bloemen neergezet.
Wil ook nog een lint met bloemetjes inzaaien, zo staat het toch al gezellig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:23

Ik heb net even foto's gemaakt van onze tuin, mam doet er ieder jaar weer iets nieuws mee. Moet zeggen dat ik het een erg mooie tuin vind. Mam heeft veel verschillende groene planten erin staan en in bloembakken enz heeft ze kleurrijke bloemen staan. Verder staan er veel accesoires in de tuin, bankjes, beeldjes, mandjes enz.

Afbeelding
Tuinhuis waar we ''s zomers heel veel zitten. Hier moet nog een tuinset komen of een louncheset.
Afbeelding
En als je de tuin in kijkt. In dat ronde hegje stond vroeger een groot beeld waar water uit kwam.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:27

dat wat op daken zit is heel kleine sedum (vetkruid), vind ik zelf persoonlijk niet zo veel aan ;)
degene die ik bedoel is grote sedum en groeit het mooiste in een pot of tuin (dus niet als mat op je dak oid)

http://www.neerlandstuin.nl/planten/sedum.html

capopjekop, ik zit hier even jaloers te zijn!! :( wil ook zo'n tuin + zwembad! ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:30

Das ook een van de redenen dat ik nog niet op kamers/mezelf wil :Y)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:39

@Capopjekop: wauw! Complimentje voor moeder; echt prachtig!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:39

Ik kan de foto's nog niet zien. Mijn mening moet tot vanavond wachten ;)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:40

@capopjekop: WAUW!! :wow:
Wat ontzettend gaaf, heeft je moeder goed gedaan +:)+