E-reader ervaring gezocht..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:06

Op mijn Sony kunnen iig PDF bestanden, word weet ik niet. Plaatjes zijn nog gewoon te zien hoor, ze zijn misschien iets waziger en natuurlijk zwart/wit.

Op de kleinste leesgrote krijg je de hele bladzijde, maar omdat het een pocket is wordt het dan echt heel klein (verschilt wel weer per boek..) dus ik lees vaak in de middelste stand, dan moet je dus 2x omslaan voor 1 pagina maar de lettergrote is dan ongeveer gelijk. En dan is er nog een grotere stand maar die leest niet prettig vind ik.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:33

Kindle DX ondersteunt ook Word (en A4 blijft volgens mij ongeveer A4 groote min een regel of 5 of zo, nog niet getest, lees vooral .mobi en PDF)

Kleine letter PDFs zijn makkelijker te lezen in landscape mode.

(Alle bestanden zijn trouwens naar een ' standaard voor reader' formaat te converteren in Calibre - dan kan je gewoon de lettergrootte aanpassen etc. Is onafhankelijke van welke ereader je gebruikt. Link wel ergens hiervoor gegeven).

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:27

Volgens mij is zo'n E-reader echt geweldig!
Maar missen jullie niet de 'tastbare' boeken uit de kast, net als bij cd's?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:06

Ik denk dat e-reader erg handig is als je op vakantie gaat of veel moet reizen met de trein oid.. Het gesleep van boeken is dan niet meer nodig.

Een echte boekenkast blijft natuurlijk wel het leukste :D Het zal bij ons ook zeker geen vervangen worden van het "echte" boek..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:19

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:37

(mag dit hier?)

Voor de liefhebbers - ik heb een Kindle DX te koop (wegens dubbel) werkt perfect, geen beschadigingen, inclusief leren hoesje snoer en manual etc.
PB of email voor foto's en prijs.

Bij voorkeur afhalen, maar ik verstuur ook (via DHL).

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:21

Mooi ding Kytha..

Nee heb er nog geen een. Heb het idee even in de "boekenkast" gezet _O- '
Hij staat nog wel op mijn verlanglijstje, maar op dit moment heb ik andere doelen die even prioriteit hebben.
Tot die tijd doe ik het met de papieren versie.
Maar ben nog steeds erg geinteresseerd hoor... Wie weet koop ik hem wel na mijn verjaardag haha.

@ HWK: Ik heb hem even bekeken via google.. hoe groot is het scherm? Want daar ben ik nl nog steeds niet over uit wat ik nou fijn lezen vind.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:43

Scherm is een rechthoek van 14x20 cm beeld. (diagonaal 24 cm)
Apparaat zelf is erg plat, en 18x26,5 cm
Ben zelf erg blij dat ik voor een groot scherm gekozen heb.

Het is een Kindle DX USA versie trouwens.
Prijs 350 euro inclusief verzenden via DHL als pakketje (nieuw 450 euro)

3GB ruimte, native support voor bestandsformaten (DOC, DOCX), PDF, HTML, TXT, RTF, JPEG, GIF, PNG, BMP, PRC and MOBI files.
Via USB kabeltje met computer verbinden.
Batterij gaat erg lang mee (helemaal met wireless uit maar die doet het hier toch niet)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:54

@ HWK: dat is inderdaad een mooie versie. De prijs vind ik alleen nog wel erg hoog. (niet voor het ding maar voor mijn eigen spaarpotje ;) )
Ik kan je er helaas niet van af helpen, gezien mijn andere doelen, anders had ik er wel oren naar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:57

indle is wel mobipocket, en dat is geen probleem als je vooral engelse boeken leest en koop maar Nederland ( lees vooral BOl.com) heeft gekozen voor epub, en daar kan de kindle niets mee. Je bent dus wel veroordeelt tot amazon.

Ik heb er eindelijk een besteld. een Iriver story. bij Bol nog 299 maar ik had een speciale aanbieding ( ibood.nl) voor 199 en die kon ik niet laten liggen. Over maximaal een week heb ik hem in huis.
Ben nu al boeken aan het verzamelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:58

ps verder geen slecht woord over de kindle hoor. die is stukken beter dan al die anderen, alleen jammer van het Mobipocket formaat.
Ik lees vele engels dus mij maakt het niets uit

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:48

Calibre kan wel van EPUB naar wat anders omzetten (Kindle heeft graag MOBI maar .txt of zo leest ook prima). Je moet alleen even googlen voor instructies en een python script ivm DRM.

Oh, en als je zonder eReader wel Kindle boeken wil lezen - er is ook gewoon Kindle software voor op de computer.

Mijn Kindle DX is zo goed als verkocht trouwens :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:23

Maar helaas dus weer niet voor linux/kubuntu en ook niet in de planning naar wat ik begrepen heb. Daarnaast logt amazon ook wat je met je boek uitspookt qua lezen, aantekeningen, etc. En dat vindt ik een forse inbreuk op mijn privacy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:41

Yep en als je een boek koopt kan Calibre het ook niet omzetten vanwege de DRM, en ben je dus toch gebonden aan mobipocket.
Tenzij je gaat hacken uiteraard

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:54

pppffff dit zijn dus dingen waar ik mij totaal niet mee bezig wil houden haha.
Ik wil zo'n ding kopen en niet afhankelijk zijn van maar 1 winkel, of dat ik eerst allemaal verschillende software binnen moet halen voor ik iets kan lezen op dat ding....

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:00

Ik heb de Sony PRS600 en ben er erg tevreden over. Heb er nu 95 boeken op staan dus ben voorlopig wel ff zoet :D
Vind het belangrijk dat hij een beetje snel is in het omslaan van de pagina's en daar kwam de Sony voor mij goed uit.
Daarnaast vind ik hem gebruiksvriendelijk en de vormgeving is ook niets mis mee.
Enige nadeel (maar dat geldt niet alleen voor de sony) is dat je niet door kan lezen als ie opgeladen moet worden maar dat is een kwestie van plannen ;)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:10

tamary schreef:
Maar helaas dus weer niet voor linux/kubuntu en ook niet in de planning naar wat ik begrepen heb. Daarnaast logt amazon ook wat je met je boek uitspookt qua lezen, aantekeningen, etc. En dat vindt ik een forse inbreuk op mijn privacy.

Werkt ook niet met Wine of zo :)?

Hoezo logt Amazon je aantekeningen en leesgedrag?
Er komt inderdaad een bestandje op je Kindle te staan waar je aantekeningen in opgeslagen worden, maar dat wordt toch niet geuploadt terug naar Amazon?

Ik heb toch voor 1 winkel gekozen omdat de Kindle store heel erg veel boeken heeft, en ook de goedkoopste boeken (helft van bij BOL voor precies hetzelfde boek).
Als je veel Nederlandstalig leest en niet wilt omzetten is het denk ik handiger om een EPUB reader te kopen?

In mijn Calibre staan nu ruim 1400 boeken (ook erg veel 'klassieke literatuur' die gewoon gratis te downloaden is omdat de copyright vervallen is) , op mijn Kindle staan er daar nu 30 van - ook hier voorlopig wel even zoet dus.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:14

Wacht toch lekker allemaal nog een paar weken op de Apple iSlate ;)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:54

Amazon, Kindle, het is voorbij, Apple wijst de weg met de iPad!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:59

Ziet er indrukwekkend uit inderdaad..... :oo

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:26

Wel duurder dan de KindleDX (500, dus ongeveer hetzelfde, en het duurste model een heel stuk duurder 850).

Een snelle vergelijking:

* iPad groter scherm, touch screen, en in KLEUR!
* hoe lang de batterij mee gaat (iPad max 30 uur - gemiddeld 10 - KindleDX 2 weken)
* of er text-to-speech op de iPad zit,
* hoe duur de boeken in de iBook store zijn, en hoeveel boeken (NL/EN) er in die store te koop zijn
* iPad lijkt een normaal 'computerscherm' te hebben, met resulutie en verversing - hoe irritant is dat met lezen tov e-ink scherm (leest als echt papier)
* iPad heeft wifi, Kindle Global 3G (iPad optioneel 3G voor 160dollar extra) wifi lijkt me sneller maar er moet wel een netwerk beschikbaar zijn 3G heeft in NL overal dekking. Amazon laat je gratis van 3G gebruik maken, bij iPad zit je aan een abonnement vast.
* Kindle is kleiner en lichter en kan daarom makkelijker mee te nemen zijn - maar als mini-laptop vervanger is de iPad denk ik beter.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 15:27

Ik denk dat vooral het lezen vanaf het scherm heel erg belangrijk is. Als een andere versie net zo leest als een normaal pc scherm dan wordt het al een stuk minder aantrekkelijk, aangezien ik er een zou willen hebben voor de vakanties en in de tuin (buiten in de zon dus)
Alle aparaten die een pc scherm hebben vallen dan dus al af..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:04

Inderdaad, dat zou de i-pad een stuk minder aantrekkelijk voor mij maken.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:47

Om over de prijs nog maar niet te beginnen.... Het moet wel leuk blijven natuurlijk :D

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:32

Tja, met die nieuwe generatie moet je je afvragen wat je wilt, een handzame computer of een e-book.
Ik wilde dat ding sec om boeken te lezen dus voor mij zijn alle overige opties niet van belang.
Inmiddels willen mensen en handzame computer waar ze ook een boek op kunnen lezen......