Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

123321

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:45

Het allerlekkerste zit iets met kussens, maar die zul je bij slecht weer wel binnen moeten opbergen. Als je dat niet wilt zou je kunnen zoeken naar iets met een textileen zitting, dat vormt ook mee en zit daarmee lekkerder dan een volledig houten/aluminium bankje.

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:28

Hoihoi,

Misschien weten jullie wel raad. Ik ben opzoek naar tips voor dit kleine stukje grond wat nu vol met onkruid staat. Ik wil er graag wat leuks van maken maar heb geen idee waar te beginnen en wat er kan. Het staat praktisch de hele dag in de schaduw. Alle ideeën en tips zijn welkom. Hoe zorg je ervoor dat ook alle onkruid zoveel mogelijk wegblijft.

Even voor het beeld, ik ben 22 jaar en net jaartje op mij zelf gaan wonen. Ik ben dus echt een leek betreft tuinieren.

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:26

Lola, via deze link vind je een lijst met planten die goed in de schaduw kunnen.
https://florum.nl/26-vaste-schaduwplanten/

Ik vind varens mooi, maar die bloeien niet.
Wil je dat onkruid het moeilijk heeft dan adviseer ik een bodembedekker. Je kan aan een bosaardbei denken, of tijm of steenanjers of grasklokje.
Misschien ook leuk is een klimmer bij de schutting zetten. Dan krijg je ook wat groen in de hoogte.

En afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt misschien een paar grote potten met een siergras of een struik. Als je wat hoogteverschillen kan maken dan wordt je tuin gelijk veel aantrekkelijker.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:36

Op dat kleine schaduwrijke stukje zou ik ooievaarsbek adviseren. Super makkelijk, geen groene vingers nodig en je maakt de bijen er ook ontzettend blij mee :)

Je hebt meerdere zeer langbloeiende soorten. Omdat het niet zo'n groot stuk is zou ik wel kiezen voor een niet al te hoge soort i.v.m. 'rommelig' worden.

Je kan gerust meerdere kleuren combineren. De langbloeiers zijn alleen niet wintergroen... Enkele voorbeelden van fijne langbloeiers: Dreamland (zachtroze), Azure Rush (blauwpaars, iets compactere versie van de Rozanne), Patricia (fel donkerroze met zwartpaars hartje), Endressii (veel te zien in tuinen en openbaar groen, roze, zaait wel wat uit, maar is niet hinderlijk, bloeit ook lekker lang).

Ik heb zelf net een nieuwe met donkerblad en felroze bloem: Stormy Nights. In die categorie zijn er ook veel mooie nieuwe soorten die lang bloeien. Ook de moeite waard om even naar te kijken.

Combi met Heuchera is een idee, die is half wintergroen in wat zachtere winters. Bloeit ook vrij lang, blad heeft ook sierwaarde.

LoLa_108

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:46

Ah dankjewel voor de tips! Ik ga er eens naar kijken.